Jag har suttit här under morgonen och (något road,- sorry
) läst polemiken här på de sista sidorna i den här tråden.
Det som ju kan vara bra med såna här bråk, är ju att man kan hoppas på att det slipar av en del kanter lite grann, och att det leder till lite större självkännedom. Att det även leder till mer kännedom om motparten, kan ju även leda till mindre benägenhet till aggressivitet hos en själv.
Sen tycker jag väl att några har väldigt lätt att uttrycka sig så kraftigt som möjligt, även när det bara är små nyansskillnader. Man tar alltså till "fruktansvärt", "jätteskillnad", "enorm betydelse" etc, när det i själva verket inte alls handlar om det. Tänk på det lite. För ofta är det kanske sånt som provocerar.
Anyway... Jag har ett par kommentarer. Mats var inne på att fasdetektorerna skulle minska sensorns prestanda. Det tror jag inte alls på. Dvs, jag tror inte den skillnaden är mätbar. 600D och 650D har inte samma sensor. De har olika mått och pixelgeometri. Vad jag förstår har 7D, 550D och 600D samma sensor. Och 650D och EOS M har samma sensor. Och 700D har en ny sensor som är modifierad från 650D/M sensorn. Om ni nu tittar på DoXmarks kurvor för 650D och EOS M, ser ni en väldigt tydlig skillnad. Som inte borde vara där.
EOS M's kurvor är, precis som Canons ingenjörer lovade redan till 650D, aningen bättre än 600D. 650Ds kurvor är däremot lite sämre. Orsak? Felaktigt kalibrerade resultat hos Doxmark? Individuella variationer? Skillnader i trimningen av produktionen, från tidiga och senare batcher?
Sen var några inne på det här med fokus från fas och kontrast. I det avseendet tycker jag det 'snackas' mycket på vårt forum. Och folks vetskap och uppfattning tycks mer styrd av allt det snacket än av verkligheten. Min egen erfarenhet är alltså något annorlunda än vissa andras vetskap.
Nu har jag ju bara billiga kameror. När det gäller utrustning spelar jag i den lägre divisionen. Men det som alltså gäller för mig, är att Olympusen egentligen har mindre krav på sig med fokuseringen, pga att sensorn är mindre. Och dess kontrast AF är hyfsat snabb. Där har jag inga problem. Däremot missar den aningen, lite ibland. Särskilt i dåligt ljus, eller konstig ljussituation. Ju sämre ljus, ju sämre sätter den fokus. Min Canon däremot, nitar fokus perfekt, med sitt fasfokus, tom nästan i kolmörker. Och den gör det omedelbart.
Att fokuspeeking skulle innebära nåt lyft över vad den redan presterar, avvisar jag. Missförstå mig inte, fokuspeeking är naturligtvis en jättebra finess, fantastiskt och väldigt fiffigt. Men om ens objektiv fungerar korrekt, är det ingen avgörande skillnad för användningen, om man inte har manuella objektiv.
I samband med att jag har upplevt fokusproblem*, har jag ägnat en del tid och experiment att gå till botten med dem. Och det jag faktiskt fann, var att jag kunde inte manuellt ställa in ett bättre fokus än vad kameran gjorde. ...Med korrekt objektiv. Minsta petning på den manuella fokuseringen, fick fokus att gå ur, inte att bli bättre.
Det kan tilläggas att jag anser "all" fotografering är actionfoto. Nån tid till att hålla på att pilla på saker anser jag inte att där är. Vare sig det gäller familj, husdjur, sport eller resefoto. Produktfotografering och studio överhuvud är naturligtvis en annan sak, men jag är amatör.
*(Ett av problemen jag undersökte, var att jag hade ett Sigma objektiv som fokuserade fel - där fungerade liveviews kontrastfokus mycket riktigt bättre. Det andra problemet visade sig vara jag, som missbedömt vad för sorts tider jag kunde använda. Gammal hederlig rörelseoskärpa. ytterst lite, mycket subtilt, men så mycket att man upplevde att skärpan kanske inte riktigt var som den skulle. Rörelseoskärpa, inget fel på objektivet, inget fel på fokus, båda vilka jag först misstänkte)