Annons

Sonys ny kommer lanseras 4 sep.

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (philip svensson skrev:
kul med ett rykte om att den nya alphan slår canon 5d på ISO 800 när alphan är inställd på 3200
det lovar gott det!

Uh? Det var det dummaste jag hört :)

Nej det är omöjligt, en 12MP APS-C kan inte vara två stopp bättre än en 12MP FF !!

ÄR AA två stopp bättre än dagens A100 så är det bra! :)

Kika på de bilder som sägs komma från D300 så får du en hint om hur AA kommer prestara brusmässigt ...

Jag hoppas bara att SONY fortsätter på samma linje som med A100, maximera detaljnivån, en brusreduceringen. Det är ju itne för inte som A100 har överlägset bäst upplösning bland alla 10MP APS-C kameror i dagsläget, bla beroende på deras brushantering. Läs mer om detta i David K.'s analyser av A100n.
 
ondjultomte skrev:


Kika på de bilder som sägs komma från D300 så får du en hint om hur AA kommer prestara brusmässigt ...

Snälla, säg var man kan hitta dom bilderna.. Alla pratar om dom men ingen säger var dom finns..
 
Danlo skrev:
Snälla, säg var man kan hitta dom bilderna.. Alla pratar om dom men ingen säger var dom finns..

Nikon delen av dp forumet. finns 6400 ISO bilder från D300 som är extremt tok brusiga, men med tanke på att det är från 12MP APS-C så är det rätt okay ändå.
 
ondjultomte skrev:
Uh? Det var det dummaste jag hört :)

Nej det är omöjligt, en 12MP APS-C kan inte vara två stopp bättre än en 12MP FF !!

ÄR AA två stopp bättre än dagens A100 så är det bra! :)

Kika på de bilder som sägs komma från D300 så får du en hint om hur AA kommer prestara brusmässigt ...

Jag hoppas bara att SONY fortsätter på samma linje som med A100, maximera detaljnivån, en brusreduceringen. Det är ju itne för inte som A100 har överlägset bäst upplösning bland alla 10MP APS-C kameror i dagsläget, bla beroende på deras brushantering. Läs mer om detta i David K.'s analyser av A100n.

Jag hoppas dock att de gör den lite större än A100, den tjäns som en leksak jämnfört med dynax 7D. Kunna änvända iso 1600 och 3200 låter verkligen mumma. Då slipper man släpa på dyra 2.8 gluggar. Jag hörde för jätte längesedan att de skulle släppa en FF och en 1.25. 1.25 låter trevligt spänningen stiger;-)
 
ondjultomte skrev:
Bara spekulationer? Nej det är inga spekulationer D300an använder en SONY sensor, D3a däremot är designad av Nikon och tillverkad av sony.

__________________________________________________

Vaddå, du vet inte - det är bara spekulationer. Båda sensorerna är ritade, utvecklade och designade av Nikon. Vem som är tillverkare är tämligen ointressant, eftersom i och med att den är framtagen av Nikon, så är det en massa patent involverade = Sony måste betala licenspengar för att använda samma algoritmer, pixeluppbyggnad/konstruktion som Nikon.

Jämför D80 och A100, där var det samma sensor - men en grym skillnad i brus.

Hälsningar

Adam
 
tannler skrev:
Har vi hört det förut?

"En järnbåt - flyta? Det vet väl alla att järn inte flyter! Sicket trams."

"Vem skulle vara intresserad av att ha en dator hemma?"


Ja men det händer inga mirakel på 1 2 år ... dessutom har det redan cirkulerat båda D3 bilder och D300 ... så nej det kommer inte hända .

Skillnad är om man talar om framtiden ...vem vet de kanske kan registrera varende lilla foton om 40 år ... till en kostnad av 10 öre per sensor.
 
Tyckaren skrev:
__________________________________________________

Vaddå, du vet inte - det är bara spekulationer. Båda sensorerna är ritade, utvecklade och designade av Nikon. Vem som är tillverkare är tämligen ointressant, eftersom i och med att den är framtagen av Nikon, så är det en massa patent involverade = Sony måste betala licenspengar för att använda samma algoritmer, pixeluppbyggnad/konstruktion som Nikon.

Jämför D80 och A100, där var det samma sensor - men en grym skillnad i brus.

Hälsningar

Adam

Nej det var ingen grym skillnad i brus. Och den lilla skillnad som finns har inte med sensorn att göra utan applicerad NR i kretsen. Vilket smetar ut detaljerna. Jag föredrar att låta noise ninja etc tugga ~6 sekunder på min dualcore 3Ghz och där jag kan tweaka reduktionen av brus så att minimalt med detaljer försvinner än att låta en inbyggd krets smeta ut alla etaljer på en bråkdel av en sekund ...
 
ondjultomte skrev:
Nej det var ingen grym skillnad i brus. Och den lilla skillnad som finns har inte med sensorn att göra utan applicerad NR i kretsen. Vilket smetar ut detaljerna. Jag föredrar att låta noise ninja etc tugga ~6 sekunder på min dualcore 3Ghz och där jag kan tweaka reduktionen av brus så att minimalt med detaljer försvinner än att låta en inbyggd krets smeta ut alla etaljer på en bråkdel av en sekund ...

Har Noise Ninja stöd för två kärnor?
 
bandola83 skrev:
Har Noise Ninja stöd för två kärnor?

Jag kör inte med nmoise ninja själv, men jag kom inte ihåg namnet på programmet jag kör med, det är det andra stora NR programmet. Och jag tror det har stöd för dualcore, jag kan verifiera när jag kommer hem.
 
FILM) (philip svensson skrev:
kul med ett rykte om att den nya alphan slår canon 5d på ISO 800 när alphan är inställd på 3200
det lovar gott det!

Att detta är ett rykte är korrekt, för det stämmer inte. Kollar man länken som Niklas Grabler gav, så ser man att detta är en missuppfattning av en av kommentatorerna över vad den ursprunglige uppgiftslämnaren skrev. Vilket var:

"high ISO 6400 usable ...--new machine ISO800 can beat CANON 5D ISO800 without problem."

Detta SKULLE kunna vara tekniskt möjligt. Men vi vet ju ännu mindre ifall det är möjligt med samma detaljåtergivning också. Vi kanske får se i slutet av nästa vecka.
 
Är det ingen på FS Forum, som arbetar på utvecklingsavdelningen på Sony i Japan?
Ingen?

Jag vill ha korrekta uppgifter hur de kommande D-SLR husen blir bestyckade!
Kan inte vänta till nästa vecka, efter den 4/9!
Inget fjantigt rundsnack om eventuella tekniska data, vad ger det?

Nikon slulle ha utvecklat bildsensorerna till de nya D-SLR från Sony?
Märkligt?
Vem tror det?
Då tror jag också, att Canon har utvecklat de nya gluggarna från Sony!
:), :), :)
 
larsborg skrev:
Är det ingen på FS Forum, som arbetar på utvecklingsavdelningen på Sony i Japan?
Ingen?

Jag vill ha korrekta uppgifter hur de kommande D-SLR husen blir bestyckade!
Kan inte vänta till nästa vecka, efter den 4/9!
Inget fjantigt rundsnack om eventuella tekniska data, vad ger det?

Nikon slulle ha utvecklat bildsensorerna till de nya D-SLR från Sony?
Märkligt?
Vem tror det?
Då tror jag också, att Canon har utvecklat de nya gluggarna från Sony!
:), :), :)

What do we know about the camera?

It is almost certainly APS-C format, 12.x megapixels CMOS, 5.5 frames per second, ISO to 3200, improved AF, 3 inch screen or very much improved 2.5 inch, 95 per cent view 90 per cent scale (or vice-versa) optical glass prism viewfinder, AF assist on the body, improved flash, same basic shutter speed range as A100, slightly altered mirror/shutter action, very fast card writing, some water and weatherproofing upgrades, generally better response, altered user interface; much better high ISO noise, further enhancements to SSS.

For those who insist on speculating that it may have 10fps, or even match Canon and Nikon’s 6.5fps, I can only comment that the fastest sequential actuation of Minolta Alpha mount lens mechanisms (the aperture and AF) has been the 1985 Dynax 9000 which achieved 5fps, followed by the Dynax 9 12 years later with 4.5fps including focusing tracking. I believe even vintage Minolta lenses may be capable of 5.5 cycles per second, but I would not be surprised to see future Alpha bodies using lens-code recognition to disable fast frame rates with legacy lenses. New Sony lenses, I am sure, will have their aperture mechanisms and all other aspects balanced and tuned to operate at whatever maximum fps Sony believe they can achieve.

The devil will be in the detail. And, from my point of view, nothing counts as much as using the camera. Give me half an hour with a camera and I can tell you more or less where it is positioned and what immediate strenghs and weaknesses it has. The rest normally takes months or years and needs more than one person to use it.


från
http://photoclubalpha.com/2007/08/27/sony-expected-to-unveil-a300-on-september-4th/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.