Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys ny kommer lanseras 4 sep.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite go bitar från texten:


"
INSIDE sources - mainly people who have been invited to press launch events - confirm that Sony is to show its new Advanced Amateur camera, thought to be called the Alpha 300, on Tuesday September 4th
"

"
One of my European friends has already been shooting with the new camera. His lips are sealed (with legal red tape, of course) but smiling. A Korean journo has been photographed - and nearly kicked out of the Nikon launch in Korea - wielding the new camera in public. A rival maker’s camera launch is not the place to be seen with your exclusive pre-launch Sony DSLR."

"
What do we know about the camera?
It is almost certainly APS-C format, 12.x megapixels CMOS, 5.5 frames per second, ISO to 3200, improved AF, 3 inch screen or very much improved 2.5 inch, 95 per cent view 90 per cent scale (or vice-versa) optical glass prism viewfinder, AF assist on the body, improved flash, same basic shutter speed range as A100, slightly altered mirror/shutter action, very fast card writing, some water and weatherproofing upgrades, generally better response, altered user interface; much better high ISO noise, further enhancements to SSS.
"
 
Någon som vet priset på 300án?

Vad kan man tänkas få för en dynax 7D som nyligen har blivit servad, samt bytt ny slutare och antishake?

Mvh jimmie
 
diablo 3 skrev:
Någon som vet priset på 300án?

Vad kan man tänkas få för en dynax 7D som nyligen har blivit servad, samt bytt ny slutare och antishake?

Mvh jimmie

Ingen vet, men den kommer kosta mindre än D300an iaf ...

Runt Canons 40D pris vore ju troligt, med lite tur tom. snäppet lägre?
 
Min utvärdering som prioriterar kameran främst för studiofoto och i andra hand resefoto:
1) 12 megapixel, mer är bättre för studiofoto så hellre 12 än 10.
2) 5,5 fps sämre än konkurrenterna, men irrelevant för mig.
3) ISO3200, lite tveksamt intryck. Absolut måste med lägre brus, och lågbrusande hög-ISO är trevligt för resefoto, däremot känns det inte bra om de liksom Nikon D300 sätter lägsta normala ISO till 200 och har ett boostläge med problematiskt ISO100 (som vissa misstänker). Jag har just beställt NDx8 filter för att kunna använda stora bländare med mina f1.4 gluggar och ISO200 som lägsta skulle ta bort ett bländarsteg från dem.
4) Bättre AF. Kravet kommer nog främst från actionfotografer och tracking-AF, men visst skulle jag uppskatta om AF klarade svåra motljusförhållanden lättare, skulle också uppskatta fler och bättre AF-punkter.
5) AF-Lampa: JA!JA!JA! Något jag saknat från Nikon D70 flera gånger och vars avsaknad jag hade problem med senast i söndags (halvljuset på en bil löste problemet hjälpligt).
6) Större viewfinder/skärm. Kommer säkerligen uppskattas mycket över tid.
7) Vädertätning, klart trevligt för resefoto.

Ytterligare önskemål:
Blixtsynksockel för studioblixtar direkt i kameran, utan den blir jag ganska tveksam till att skaffa den nya kameran och lutar nog mer åt systembyte, tyvärr.
Snabbare blixtsynktid vore trevligt, 1/250 vore en stor förbättring för foto med mycket naturligt blandljus med stora bländare.
Blinkvarning på stora bilden på skärmen, tråkigt att den bara idag verkar finnas på den lilla bilden i histogramvyn.
Adapter till standard blixtsko, snälla skicka med en sån (eller helst montera fast den) med kameran trots att det är att erkänna det idiotiska att hitta på en egen blixtsko och göra sig inkompatibel med alla marknades IR- och radiotriggers för studioblixtar. Blixtsynksockel vore kanske tillräckligt, men det är ju klart trevligare om man kan ha radiotriggern i blixtskon istället för dinglande från kabeln.

Now, go fix, min Zeiss 85a behöver ett bättre hus :)
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Min utvärdering som prioriterar kameran främst för studiofoto och i andra hand resefoto:
1) 12 megapixel, mer är bättre för studiofoto så hellre 12 än 10.
2) 5,5 fps sämre än konkurrenterna, men irrelevant för mig.
3) ISO3200, lite tveksamt intryck. Absolut måste med lägre brus, och lågbrusande hög-ISO är trevligt för resefoto, däremot känns det inte bra om de liksom Nikon D300 sätter lägsta normala ISO till 200 och har ett boostläge med problematiskt ISO100 (som vissa misstänker). Jag har just beställt NDx8 filter för att kunna använda stora bländare med mina f1.4 gluggar och ISO200 som lägsta skulle ta bort ett bländarsteg från dem.
4) Bättre AF. Kravet kommer nog främst från actionfotografer och tracking-AF, men visst skulle jag uppskatta om AF klarade svåra motljusförhållanden lättare, skulle också uppskatta fler och bättre AF-punkter.
5) AF-Lampa: JA!JA!JA! Något jag saknat från Nikon D70 flera gånger och vars avsaknad jag hade problem med senast i söndags (halvljuset på en bil löste problemet hjälpligt).
6) Större viewfinder/skärm. Kommer säkerligen uppskattas mycket över tid.
7) Vädertätning, klart trevligt för resefoto.

Ytterligare önskemål:
Blixtsynksockel för studioblixtar direkt i kameran, utan den blir jag ganska tveksam till att skaffa den nya kameran och lutar nog mer åt systembyte, tyvärr.
Snabbare blixtsynktid vore trevligt, 1/250 vore en stor förbättring för foto med mycket naturligt blandljus med stora bländare.
Blinkvarning på stora bilden på skärmen, tråkigt att den bara idag verkar finnas på den lilla bilden i histogramvyn.
Adapter till standard blixtsko, snälla skicka med en sån (eller helst montera fast den) med kameran trots att det är att erkänna det idiotiska att hitta på en egen blixtsko och göra sig inkompatibel med alla marknades IR- och radiotriggers för studioblixtar. Blixtsynksockel vore kanske tillräckligt, men det är ju klart trevligare om man kan ha radiotriggern i blixtskon istället för dinglande från kabeln.

Now, go fix, min Zeiss 85a behöver ett bättre hus :)

DU behöver itne A300 utan A100an , SONYs kommande FF ... :)
 
ondjultomte skrev:
DU behöver itne A300 utan A100an , SONYs kommande FF ... :)
Jag har redan A100an... de kommer nog garanterat inte att döpa det nya flaggskeppet till den beteckningen, sen får vi se om den blir FF eller x1,25-crop, men visst skulle en kamera med större sensor och ännu högre upplösning vara trevlig.

Jag räknar dock med att flaggskeppet kommer hamna utanför mitt prissegment och hoppas att mellankameran som släpps snart kommer uppfylla tillräckligt många av kraven ovan för att räcka för mig i dagsläget och senare fungera som backup om jag någon gång börjar plåta professionellt och skaffar flaggskeppet.

Resonemanget är dock hypotetiskt. I helgen ska jag genomföra flera plåtningar på annan ort där jag är helt utlämnad till att min billiga eBay-adapter för blixtskon-blixtsynk överhuvudtaget låter mig plåta med studioblixtar, om jag tappar bort den eller den går sönder är jag helt körd då den inte heller finns att köpa i någon icke-nätbutik. Det är det riskförhållandet som gör att jag idag inte skulle våga mig på någon seriös verksamhet med Sonyn och också varför jag ser det som ett stort måste med blixtsynkkontakt i nya kameran för att fortsätta med systemet (det är dock hyfsat säkert att en sån kommer, fanns väl tom med på mockupen de visade?).
 
wsaar skrev:
Jag har redan A100an... de kommer nog garanterat inte att döpa det nya flaggskeppet till den beteckningen, sen får vi se om den blir FF eller x1,25-crop, men visst skulle en kamera med större sensor och ännu högre upplösning vara trevlig.

Jag räknar dock med att flaggskeppet kommer hamna utanför mitt prissegment och hoppas att mellankameran som släpps snart kommer uppfylla tillräckligt många av kraven ovan för att räcka för mig i dagsläget och senare fungera som backup om jag någon gång börjar plåta professionellt och skaffar flaggskeppet.

Resonemanget är dock hypotetiskt. I helgen ska jag genomföra flera plåtningar på annan ort där jag är helt utlämnad till att min billiga eBay-adapter för blixtskon-blixtsynk överhuvudtaget låter mig plåta med studioblixtar, om jag tappar bort den eller den går sönder är jag helt körd då den inte heller finns att köpa i någon icke-nätbutik. Det är det riskförhållandet som gör att jag idag inte skulle våga mig på någon seriös verksamhet med Sonyn och också varför jag ser det som ett stort måste med blixtsynkkontakt i nya kameran för att fortsätta med systemet (det är dock hyfsat säkert att en sån kommer, fanns väl tom med på mockupen de visade?).

Givetvis var det en felskrivning, vart två nollor för mycket, A1 ska det stå, eller A500 som vissa tror att den kommer kallas.
 
ondjultomte skrev:
Ingen vet, men den kommer kosta mindre än D300an iaf ...

Runt Canons 40D pris vore ju troligt, med lite tur tom. snäppet lägre?

Ja gör den inte det, så blir nog många som går över till nikon, jag har funderat som fasen.

Nikon D300 kommer hamna runt 15.000:- och med en specen som den har är det nog prisvärt.
Canon har varit ganska smarta när det gäller D40, priset ligger rätt och många kommer nog köpa denna. Sony´n och canon D40 är nog ganska lika.
Väntar med spänning till första recentionen av sonyn, ska bli mycket spännande läsning
 
diablo 3 skrev:
Ja gör den inte det, så blir nog många som går över till nikon, jag har funderat som fasen.

Nikon D300 kommer hamna runt 15.000:- och med en specen som den har är det nog prisvärt.
Canon har varit ganska smarta när det gäller D40, priset ligger rätt och många kommer nog köpa denna. Sony´n och canon D40 är nog ganska lika.
Väntar med spänning till första recentionen av sonyn, ska bli mycket spännande läsning

Ja det kommer bli mycket intressant :)

Detta är ju SONYs första "riktiga" kamera ...
 
ondjultomte skrev:
Jo SONY själva har sagt att de skall lansera två modeller detta år, och nu är det i sista stund om de skall hinna med julförsäljningen ...

Mja, har inte SONY på senare tid sagt att de kommer att lansera "prosumer"-kameran i år, och pro-modellen under första halvan av nästa år?
 
Blir dock lite besviken att de har tagit bort en ratt, så skönt att inte behöva gå in i menyer och joxa.

Varför behåller de inte ett superb koncept som dynax 7D bara lite uppgraderingar, som bättre sensor klarar av brus och ett bättre dynaiskt omfång.

Någon som har sett spec på hur många korslagda focus punkter den har? >Totala antalet fockuspunkter?
 
__________________________________________________
jimmie pettersson skrev:

Blir dock lite besviken att de har tagit bort en ratt, så skönt att inte behöva gå in i menyer och joxa.

Varför behåller de inte ett superb koncept som dynax 7D bara lite uppgraderingar, som bättre sensor klarar av brus och ett bättre dynaiskt omfång.

Någon som har sett spec på hur många korslagda focus punkter den har? >Totala antalet fockuspunkter?
__________________________________________________

Varför inte kontakta direkt utvecklingsavdelningen på Sony i Japan?
Bättre än att bara sitta och spåna ....
Kanske du där kan få en anställning, samt även flygbiljetten betald, få förunnat!
:), :), :)
Sony FF huset beräknas komma ut till kund i början av nästa år.
Den väntar jag på, adjö med APS-C!
 
FlyerOne skrev:
Mja, har inte SONY på senare tid sagt att de kommer att lansera "prosumer"-kameran i år, och pro-modellen under första halvan av nästa år?


De har sagt att två kameror skall lanseras, alltså speccarna ska delges, sedan kommer försäljningen igång på flagshipkameran igång 2008.

De skjuter kanske på lanseringar av deras flagship ... vem vet.

Det är bra att de skippar ena "ratten" och sätter dit knappar istället!
 
jo jag kanske ska visa hur en rejäl kamera ska se ut;-)
Anledningen är väl att dynax7D var för dyr för konumenterna, och de har prutat lite med inställningar. Så den är mera aktraktiv till den stora marknaden..
 
Undrar om sony kan överaska med att ha tre kameror.
En ny a100 med 12Mp cmos som det ryktats om och även en avancerad amatör som då skulle kunna vara den så kallade 1.25 crop kameran och till början av nästa år kommer fullformats kameran Flaggskeppet.

Det har ju varit så blandade rykten.
Enligt Clubsnap så skulle det vara 3 produkter.
http://forums.clubsnap.com/showthread.php?t=307531
Nu är det dock inte så länge kvar tills vi får veta (Kanske).
 
En 1.25 crop kamera kommer vi inte få se ... inte nu iaf , det är itne så troligt.

Jag tror på AA samt att de visar deras flagship kanske, men den släpps först senare, och precis vid jul eller efter kanske de annonserar att A100 MkII är på gång.

SONY har tidigare sagt att två kameror skall visas/släppas och de har även visat husen till dessa vilket är AA samt deras flagship.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.