Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har bara kört 85/1,8 och 135/2. De levererar mycket bra IQ men autofokusen är lika hopplöst långsam som med alla andra EF objektiv. Då snabb AF ofta är viktigt på teleobjektiv känns det lite tveksamt. Använder mest adaptern med vidvinkel och manuell fokus.
På tal om 28-75/2,8 håller jag med om att det skulle vara en mycket bra idé. Elektronisk bländare finns ju faktiskt redan i varianten för Canon EF, så det är redan löst. Byta motor borde inte vara så krångligt, och behövs lite mer elektronik får de ju plats i den lite förlängda anslutningen.
Sedan finns ju alltid möjligheten att utgå från samma grundkonstruktion men att räkna om den en smula för att korta totallängden en centimeter, och försöka lyfta kantskärpan en smula. Vad gäller andra optiska fel står den sig ju mycket bra mot alternativen.
Själv hoppas jag nog mest på att 16-35 blir bra, och att en eventuell 85a eller 100a inte blir hutlöst dyr. Vore kanon och sigma, tamron osv kom igång med nya objektiv. Så småningom har ju Sony-E systemet växt och sålt så många enheter att den potentiella marknaden för 3:epartsobjektiv börjar bli lönsam. Kan de dessutom göra varianter till fler spegellösa system ökar lönsamheten ytterligare. T ex till Fujifilm X mfl.
 
Har precis köpt A7R med adapter LA-EA3. Den senare visade sig vara ett felköp. Har testat med Tamron 24-70/2.8 och Sigma 35/1.4. AF fungerar med Tamron men är långsam, men med Sigma fungerar det inte alls. Fokuseringen åker ut och in. Jag antar att LA-EA4 fungerar bättre och ska byta till den. Jag har en hel del objektiv med A-fattning och vill naturligtvis att de ska gå att använda fullt ut. Att sälja A99 gick ganska smärtfritt.
 
Det skulle vara intressant att läsa om hur A7 + LA-EA4 fungerar med Sonys alt Minoltas skruvdrivna objektiv. Sitter skärpan, och går det snabbt för den att fokusera? Någon som har jobbat med den kombinationen?
 
LA-EA4 funkar väl precis som gamla LA-EA2 för APS-C. LA-EA2 hade ju AF med fast halvgenomskinlig spegel som A66:an (SLT) och LA-EA4 bygger ju på samma grundteknik den med. Jag vet dock inte om de uppgraderat den med A77 (I eller II) AF eller om de fortfarande baserar adaptern på A66:an fast de anpassat hålet till FF.

Jag har ju kört LA-EA2 länge med min NEX 7 och tycker det funkat bra med den. Har haft den på flera safaris med min stora Sigma A-mountzoom utan problem. Jag har funderat på 4:an men har avstått hittills eftersom jag är ute efter teleförlängningsfaktorn som APS-C ger. Den missar man ju med FF. Har istället LA-EA3 som jag använder med mitt makro. LA-EA3 saknar spegel (och fasdetekt AF stöd) och det är det jag vill ha till makrot.

Men testa innan köp med de objektiv du vill använda. Jag hade ganska osnygga "ghosting-problem" med mitt Sony 70-400 och LA-EA2 adaptern vars fasta spegel och sagda telezoom inte trivdes helt bra ihop. Med Sigma 150-500mm däremot så fanns inget av detta.

Så det handlar alltså inte bara om AF utan även om ghosting.
Du behöver inte vara rädd för skruvdrivna objektiv för LA-EA4-adaptern är ju designad speciellt med dessa i åtanke och det är en bra fokusmotor i adaptern dedikerad för dessa.
 
LA-EA2 fick samma Autofokusmodul som A55, jag mins att vi hade uppe diskussioner om inte Sony borde följa upp med en modernare version av AF-adapter, A55 var som bekant en ganska tidig kamera. men idag vet vi att det är först nu 2014 som A77 II fått en klart bättre autofokusmodul.

//Bengt.
 
Har du sett någon ghosting vid kortare brännvidder? Använder fasta 24,35 och 50 mm mest. Någon enstaka gång fotograferar jag konståkning med längre objektiv. Gjorde mig av med Minolta/Sony objektiven samtidigt som jag sålde min A850, och gick över till Canon. Vet inte exakt vilka objektiv jag kommer att köpa men troligen blir det Minolta 35/2 och 50/1,4 att börja med.
 
Ghosting i kombination med SLT-teknk brukar bli mest märkbar tillsammans med objektiv som har stor frontlinsdiameter.

Detta är en tumregel som just ska ses som en tumregel med undantag. Orsak: Olika coating, kvalitet på frontlinser. Innebär inte att ett objektiv som ger ghosting tillsammans med adapter som har SLT-teknik är dåliga i sig.

Exemplet Sten-Åke nämner påvisar detta. Även jag har provat just de 2 kombnationer han nämner och upptäckt detsamma.

Sedan spelar motivet en viktig roll också: Solblänk i blanka detaljer, glittrande vatten etc kan ibland ställa till det beroende vilken vinkel de plåtas ur. Mest med zoomar som har många linselement och stor front. Fasta, mindre objektiv mindre utsatta.

Har dock kört ett Sigma 100-300/4 på en A77 (innan jag bytte system till Nikon vad gäller tjockkameror) och där var frontlinsen 82mm och det visade inga ghostingtendenser värda att nämna.

Så det verkar uppenbarligen vara läge för att prova kombinationen först.

//Lennart
 
Fungerar växlingen mellan AF/MF på A7-huset när man använder Minolta AF-objektiv? Om inte, kan man då köra manuell fokus på annat sätt?
 
Fungerar växlingen mellan AF/MF på A7-huset när man använder Minolta AF-objektiv? Om inte, kan man då köra manuell fokus på annat sätt?

Utan att ha provat finns det alltid sätt OM det inte skulle fungera med adapter som har skruvdrift (som de flesta Minolta AF har). I så fall får man sätta AF/MF omkopplaren på kameran på MF så kameran "vet om" att det är MF som gäller så man kan aktivera förstorad sökarbild/peaking och även sätta objektivet på MF.

Fast om någon har LA-EA4 med skruvdrift och gammal Minoltaglugg kanske den kan svara direkt.

//Lennart
 
Kruxet är bara att många Minoltaobjektiv int har AF/MF omkopplare.

Så här skriver Cyberphoto i sin beskrivning av LA-EA4:

Manuell fokusering går endast att välja via objektivets AF/MF omkopplare. Kamerornas fokushjälpmedel som Focus peaking samt bildförstoring fungerar som det ska även med adaptern.
 
"Manuell fokusering går endast att välja via objektivets AF/MF omkopplare. Kamerornas fokushjälpmedel som Focus peaking samt bildförstoring fungerar som det ska även med adaptern. "

Detta som Cyber skriver måste väl bara gälla objektiv med motor i objektivet. Kamerahusets vanliga AF/MF styrning måste ju funka även med adaptern. Det ska ju koppla ur fokusmotorn i adaptern. Annars funkar ju denna bara med AF med skruvdrivna objektiv och så kan det ju inte funka tycker i alla fall jag.

Jag ska se om jag kan kolla detta i kväll.

Den ghosting jag sett visade sig främst på ljusa föremål och mest påtagligt det jag minns var vit text på mörk botten på en del skyltar. Stora gluggar framförallt.
 
"Manuell fokusering går endast att välja via objektivets AF/MF omkopplare. Kamerornas fokushjälpmedel som Focus peaking samt bildförstoring fungerar som det ska även med adaptern. "

Detta som Cyber skriver måste väl bara gälla objektiv med motor i objektivet. Kamerahusets vanliga AF/MF styrning måste ju funka även med adaptern. Det ska ju koppla ur fokusmotorn i adaptern. Annars funkar ju denna bara med AF med skruvdrivna objektiv och så kan det ju inte funka tycker i alla fall jag.

Jag ska se om jag kan kolla detta i kväll.

Den ghosting jag sett visade sig främst på ljusa föremål och mest påtagligt det jag minns var vit text på mörk botten på en del skyltar. Stora gluggar framförallt.

Ja, och i synnerhet objektiv med SAM-drift vars likströmsmotor riskerar att förstöras om inte omkoppling sker.

Vad gäller skruvdrivna objektiv utan omkopplare går de ju alltid att fokusera manuellt så länge klokopplingens "tunga" inte är instucken i objektivets mötande spår. Skulle alltså fungera med adapter utan skruvdriftmöjlighet.

När jag hade LA-EA2 på NEX-7 och skruvdrivna objektiv typ 85/1.4 ZA och liknande fungerade det hela utmärkt i MF-läge och den adaptern har ju skruvdrift. Behövde inte sätta gluggen i speciellt MF-läge.

Vore ju bra om du hade möjlighet att prova. Tror att CP "glömt" de skruvdrivna objektiven, nämligen.
Alltså, ett skruvdrivet objektivs roterande axel med spår i (skruven) befinner sig axialt alltid i samma läge och fjädrar inte. Fjädrar gör däremot adapterns klokoppling och den klokopplingen kan enbart desaktiveras (dras in) genom signal från kamerahus till adaptern. Jämför med tjockkameror typ A550 och liknande där detta skedde via omkopplare på kamerahuset alternativt DMF-knapp.

//Lennart
 
Lennart, nu har jag kollat och det funkar förstås som du minns och det gör det även med A7r. Jag brukar köra med DMF (Direct Manual Focus istället för AF) och det funkar perfekt genom att växla mellan DMF och MF med knappen på kamerans baksida. När man ställer kameran i MF så kopplas inte fokusmotorn in i adaptern och då är det fritt för manuell fokusering.

Men har man ett objektiv med SSM-motor och knapp för AF/MF på objektivet så räcker det med att använda den så man måste inte ställa om kamerans också. Detsamma gäller om det finns fokuslåsning på objektivet. Då räcker det med att ställa om på objektivet.
 
Testade A6000 med Nikon makro och Canon Tele :) http://www.fotosidan.se/blogs/afe/narbilder-med-sony-a6000-och-gamla.htm

Funkade bra, men inte helt lättanvänt...

Jomen, det blev ju helt okej!! Och det är ju huvudsaken. Att det ligger lite mer skruvande med adaptrar och tyngre gluggar får man väl ta, tycker jag.

Dock instämmer jag i din slutkläm på sidan du hänvisat till; att det borde finnas fler direkt dedicerade gluggar som dels är mindre, har AF och OSS.
Fast å andra sidan är det ju kul att slänga latmasken och skruva på gamla (och i och för sig nya stora gluggar med annan fattning) om man får hyfsade resultat och motiven är så pass stillsamma att det funkar.

//Lennart
 
En sak man kan göra för att det ska bli mer smidigt är att köpa fler adaptrar. Den sista jag köpte från Cyber var både billig och bra tycker jag. Har man adaptrarna fastskuvade på sina manuella favoriter från början, så slipper man ju strula med det åtminstone. Då blir det ju varken mer eller mindre smidigt än en manuell E-mount.
 
En sak man kan göra för att det ska bli mer smidigt är att köpa fler adaptrar. Den sista jag köpte från Cyber var både billig och bra tycker jag. Har man adaptrarna fastskuvade på sina manuella favoriter från början, så slipper man ju strula med det åtminstone. Då blir det ju varken mer eller mindre smidigt än en manuell E-mount.

Ja, det är bra råd i många fall. Fast det är "fattningsberoende". Har man gluggar med egen bländarring är det problemfritt i så måtto att man just "bara" har ett antal "manuella E-mount" med flera köpta billiga och hyfsade adaptrar. Så det argumentet köper jag.

Tyvärr gäller det inte min objektivarsenal som till 90% består av Nikon AF-S G-oblektiv som saknar egen bländarring. Fordrar ju adapter med bländarstyrning och en Kipon adapter med sådan styrning av hyfsad kvalitet går lös på strax under eller över 1.000:-. Alternativt Novoflex med bländarstyrning á 1.800:-. (Har provat billigare adaptrar med denna funktion men de har inte fungerat optimalt).
1.800:- till 7 G-gluggar= 12.600:- :(:(.

Däremot finns det hyfsade och billiga adptrar till den "gamla" Nikonarsenalen (som har egen bländarring) och en rad andra märken.

Eftersom jag bara kör ETT dedicerat objektiv på A7R (FE 55/1.8 Z) och i övrigt kör mest 3-4 Nikon G-gluggar har jag låtit adaptern sitta kvar på kamerahuset istället så blir objektivbytena snabba. Fordrar dock en riktigt bra adapter (Kipons dyrare modell eller Novoflex har jag funnit vara bäst vad gäller passning).

//Lennart
 
Ja med de dyrare adaptrarna så förstår jag att folk tar mecket med att byta mellan FE-original och sina adapterkrävande objektiv. Då är ju det inget realistiskt alternativ.
 
Bästa tilt/shift lösning

Jag har just skaffat en A7 R och har sen tidigare ett tidigare Nikonsystem.

Nu funderar jag på vilket som blir den bästa tilt/shiftlösningen.
Jag har en Kipon adapter för Nikonfattning på Nex sen tidigare.

Önskvärd brännvidd ca 24 mm

Tacksam för tips!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar