Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tja, refererande till ovanstående lär det dröja innan vi ser några FE-objektiv med Sigma-logotype. Om det ens kommer några?

I så fall ligger det ett ansvar på Sony att se till att line-upen av FE-objektiv blir mer heltäckande eller så kanske lösningen ligger i smarta adaptrar?

Förstår resonemanget ang HSM-motorerna. Det skulle bli en flaskhals!

Bra och upplysande intervju.

//Lennart
 
Lite märkligt att Sonychefer har så himla små öron, en halv värld talar om brister på objektivsidan, vilket startade redan med dom första Nexarnas intåg, han nämner i länken också om att kvalitetsobjektiven från Sony är dyra. Okej med Nex så trodde dom inte riktigt på framgången som ändå blev.


Det lovas flera objektiv så det kommer nog, bara dom håller måttet och inte blir för dyra.


//Bengt.
 
Tja, refererande till ovanstående lär det dröja innan vi ser några FE-objektiv med Sigma-logotype. Om det ens kommer några?

De kommer säkert, men sannolikt först en stund efter att första konkurrenten till Sony dykt upp med spegellöst fullformat - alternativt om de lyckas ta fram en design som fyller en lucka även för cropformat utan att bli för dyr. Sigmas strategi bygger ju att dela utvecklingskostnader mellan system för att erbjuda bra glas till bra pris.
 
Okej med Nex så trodde dom inte riktigt på framgången som ändå blev..

Sigma har gjort tre objektiv för E-fattning med APS-C (19, 30 och 60 mm) och alla är jättebra och dessutom jättebilliga. Jag tror inte de skulle gjort dem om de inte trott på fattningen som sådan. Enda nackeden är att de inte hanterar hybridfokus korrekt, så de är inte lika snabba som Sonys egna gluggar.

I och med FE-fattningen och att hybridfokus kom redan från början där kanske det var därför de valt att inte ge sig in i leken (och Sony är ju än så länge de enda som har FF med så kort registeravstånd och den typen av fokusering).
 
Till kategorin roliga adaptrar skulle jag vilja tillägga den här härliga medelslöa kombinationen:
 

Bilagor

  • IMG_20141204_185252verysmall.jpg
    IMG_20141204_185252verysmall.jpg
    53.3 KB · Visningar: 64
Fungerar det bra med mellanformatsobjektiv?
Har 3 st Hasselbladare.

Ja inget konstigt, nu har jag inte hunnit med mer än lite tester hemma. Registeravståndet (och därmed adaptern) är långt, man får tänka på att aktivera bländaren manuellt, vilket är lite smidigare på Prontor än Compur objektiv. Men i övrigt finns troligtvis samma fördelar som med 35mm objektiv på APS-C hus, låg vinjettering iom bara mitten används.

Sen finns möjligheten att använda shift/tilt-adapter som Afe skrev, iom den stora bildcirkeln, jag har dock inte hittat någon sådan med bra omdömme till rimliga pengar.
 
En nackdel jag bara läst om men inte testat själv är att mellanformatsobjektiv (gamla dylika) inte har så hög upplösning och alltså inte är fullt så skarpa som man skulle kunna tro på en högupplöst kamera som A7r.
 
Ja, det blir nog lika skarpt över hela bilden, men kanske inte fullt så skarpt som med bra objektiv gjorda för den mindre sensorn.
 
Sigma har gjort tre objektiv för E-fattning med APS-C (19, 30 och 60 mm) och alla är jättebra och dessutom jättebilliga. Jag tror inte de skulle gjort dem om de inte trott på fattningen som sådan. Enda nackeden är att de inte hanterar hybridfokus korrekt, så de är inte lika snabba som Sonys egna gluggar.

I och med FE-fattningen och att hybridfokus kom redan från början där kanske det var därför de valt att inte ge sig in i leken (och Sony är ju än så länge de enda som har FF med så kort registeravstånd och den typen av fokusering).[/QUOTE


Är väl objektiv på gång, men Sony får inte ta 9-10K sedan når dom inte fram till sigmas kvalitet som har halva priset, 24-70/4 testat av Lennart som gav tumme ner känns inte bra, Manuell fokus är väl inga fel och A7 serien blir nog aldrig några actionkameror ala C/N, men för att nå en bredare kundgrupp bör modellerna ha hygglig autofokus som fungerar även med andra objektiv än Sonys egna.


//Bengt.
 
Det finns objektiv optimerade för en större bildcirkel än 24x36 som också har en enastående upplösning tillsammans med en 24x36mm stor sensor, Mamyia har några samt Leica S objektiven är också bra.
Hasselblads objektiv är inte det optimala att använda på en mindre sensor som 24x36mm vad det gäller upplösning och inte heller framtagen för denna yta
 
Nybörjare på A7

Hej!

Håller på att sälja av mina "fetkameraprylar" (Min samsung s5) är faktiskt det närmaste kamera jag äger nu).

Kom inte att använda min Canon 5DII och 7D så ofta så de blev liggandes i ryggsäcken. Och där blir inga kort tagna som ni vet.

Klämde och kände på Sony A7 på mässan och blev intresserad. En FF-kamera i den lilla förpackningen!

Min huvudsakliga fråga till er är: Finns det pannkaksobjektiv till A7orna? Eller om inte pannkakor så iallafall riktigt små? Annars faller lite av iden med att ersätta mina större med A7an....

Sen: Lyckades hitta en jämförande sida. Längst ned har de rekommendationer för vilka de olika versionerna av A7 kan passa. Tycker ni de har hittat rätt med sina rekommendationer eller skulle ni hävda nåt annat?
 
Nej, det finns inga pannkaksobjektiv till A7. Det finns tyvärr ganska få objektiv över huvud taget med AF till den än så länge. (35/2.8, 55/1.8, 24-70/2.8, 28-70/3.5-4 och 70-200/4). Detta gäller då objektiv med autofokus och som tecknar ut FF-sensorn.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.