Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och här är en video som påvisar fördelen mellan Kipons adapter och billigare adaptrar. Jag har en sådan som rekommenderas i videon för Nikonobjektiv (tar även G-objektiv med full bländarstyrning). Rekommenderar den eller Novoflex.

http://www.youtube.com/watch?v=jkcwPtQzWZo

Metabones lär ha en en adapter med liknande funktion (inte att förväxla med deras s k Speed Booster som kostar ett par skjortor extra)

http://www.amazon.com/Metabones-Nikon-E-mount-Camera-Adapter/dp/B00GBMI936

//Lennart
 
Och här är en video som påvisar fördelen mellan Kipons adapter och billigare adaptrar. Jag har en sådan som rekommenderas i videon för Nikonobjektiv (tar även G-objektiv med full bländarstyrning). Rekommenderar den eller Novoflex.

http://www.youtube.com/watch?v=jkcwPtQzWZo
Målad bajonett verkar ju helkorkat. Konstigt nog var andra änden (där man monterar objektivet) inte målad.

Bra observerat av testaren att färgen slits bort och kan hamna i kameran. Jag måste nu kolla mina adaptrar och se om de är målade på fel ställe.
 
Tack Håkan!
Ringer och kollar.

Kul youtube video verkade lätt nervös, väldigt vridande hit och dit, Kipon alt Novoflex, Metabones är det lite väl saftigt pris på.
Eller som tidigare cybers för 499:- kan vara värd att testa!

//Kenneth
 
Rekommenderar varmt Novoflexadaptern, funkar riktigt bra med bländarinställing (turkosa ringen). Bild nedan A7:an med en klassiker - Tamron SP 90/2,8 Di Macro (med Nikonfattning) förövrigt en riktigt bra kombo.
 

Bilagor

  • novoflex.jpg
    novoflex.jpg
    134.5 KB · Visningar: 65
Jo, jag rekommenderar också Novoflex men hävdar att den dyrare varianten av Kipon (c:a 1.295:) har samma funktionalitet och bra passning.

Nedan syns den med Nikon 24-70/2.8 AF-S G ED. Den metallblanka ringen på adaptern styr bländarfunktionen.

//Lennart
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    90.4 KB · Visningar: 55
Målad bajonett verkar ju helkorkat. Konstigt nog var andra änden (där man monterar objektivet) inte målad.

Bra observerat av testaren att färgen slits bort och kan hamna i kameran. Jag måste nu kolla mina adaptrar och se om de är målade på fel ställe.

Ja, sådana målerier bör man se upp med. Notera dock att en del adaptrar som är dyra (exempelvis vissa Novoflex och de dyrare ur Kiponsortimentet "ser" målade ut. Men det handlar om anlöpning istället, d v s som på vapen.

Bajonetter är ju ofta av mässing med en tunn silverfärgad legering över som kan nötas loss och resultera i metallspån som fastnar på sensorn.

//Lennart
 
Hej
Jag har precis köpt mig en A7 med 28-70 objektivet. Jättenöjd så långt men behöver ha något tele som passar.
Jag har försökt att läsa på men jag är uppenbarligen inte så smart så därför frågar jag igen och hoppas att jag inte upprepar någon tidigare ställd fråga

A7 plus adapter för säg canon eller nikon. För jag allt som behövs med autofokus, bländare och så. Eller måste jag ställa in massa själv? Stämmer displayen, visas rätt info och live-view?

Det här objektivet Canon EF 24-70/2.8L USM som säljs på annonsmarknaden http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=230177
skulle det med rätt adapter vara ett bra val?
 
Hej
Jag har precis köpt mig en A7 med 28-70 objektivet. Jättenöjd så långt men behöver ha något tele som passar.
Jag har försökt att läsa på men jag är uppenbarligen inte så smart så därför frågar jag igen och hoppas att jag inte upprepar någon tidigare ställd fråga

A7 plus adapter för säg canon eller nikon. För jag allt som behövs med autofokus, bländare och så. Eller måste jag ställa in massa själv? Stämmer displayen, visas rätt info och live-view?

Det här objektivet Canon EF 24-70/2.8L USM som säljs på annonsmarknaden http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=230177
skulle det med rätt adapter vara ett bra val?

Metabones har en adapter som bl a ger AF med Canons EF objektiv. Enligt vissa tester är AF ganska långsam med några av objektiven. Deras Mark IV är nog den bästa i det här sammanhanget. Läs mer här:

http://www.metabones.com/products/?c=e-mount
 
Metabones har en adapter som bl a ger AF med Canons EF objektiv. Enligt vissa tester är AF ganska långsam med några av objektiven. Deras Mark IV är nog den bästa i det här sammanhanget. Läs mer här:

http://www.metabones.com/products/?c=e-mount

Nu har jag "bara" MkIII, men räkna verkligen inte med AFen, den använder bara kontrastpunkter och inte fas, hittar väl nästan-rätt på en 1-2 sekunder i bra ljus (med 70-200 F4 IS och 135 F2).

Jag kör mycket hellre MF på min 135a, det går snabbare och ger bättre precision, särskilt i mörker.

Något som dock är trevligt är bländarstyrningen, som låter en fokusera vidöppet och automatiskt bländar ner.
 
Jag vände och vred lite på det hela och köpte en LA-EA4 idag på Japan foto. Jag hittade en billig tamron 70-200 och har sen innan en sigma 105/2.8. Denna adapter var helt perfekt. Jag fixar inte MF så detta känns helrätt för mig. 2999 kr.
 
Jag vände och vred lite på det hela och köpte en LA-EA4 idag på Japan foto.

Jag köpte också en LA-EA4. Har köpt på mig en massa manuella objektiv men inser att jag trivs bäst med Af för det jag fotar. Bland annat barn och porträtt. Jag är lite för långsam med manuell fokus. :)

Jag köpte till ett Minolta AF 85mm f1.4, den äldre versionen, från Ebay. Superfint skick med väska, motljusskyd mm. för "endast" 4500:-. Jag kanske byter sen när Sony/ZE väl får ur sig en 85:a anpassad för FE men det lär ju dröja. Samtidigt är man nyfiken på vad Sigma har för planer för A-fattning. Släpper det en riktigt skarp 85:a så kanske det är värt att köra med adapter om priset mot Sony/ZE är hälften. Är lite sugen på deras 35:a.
 
Jag köpte också en LA-EA4. Har köpt på mig en massa manuella objektiv men inser att jag trivs bäst med Af för det jag fotar. Bland annat barn och porträtt. Jag är lite för långsam med manuell fokus. :)

Jag köpte till ett Minolta AF 85mm f1.4, den äldre versionen, från Ebay. Superfint skick med väska, motljusskyd mm. för "endast" 4500:-. Jag kanske byter sen när Sony/ZE väl får ur sig en 85:a anpassad för FE men det lär ju dröja. Samtidigt är man nyfiken på vad Sigma har för planer för A-fattning. Släpper det en riktigt skarp 85:a så kanske det är värt att köra med adapter om priset mot Sony/ZE är hälften. Är lite sugen på deras 35:a.

Jag drömmer om sony cz 135 mm 1.8 och en 70-200 2.8 ...

Jag fotade en konsert nu i helgen med A7, LA-EA4 och sigma 105 2.8 på stativ. Blev nöjd resultatet och fick givetvis bäst foton av alla :)

Jag har kvar min 16-50 2.8 ssm som kom som kitobjektiv med A77 och den går ju att köra med med crop och lägre upplösning. Hade gärna sett att det kom en motsvarande i FE.
 
Den funkar alldeles utmärkt, bra och snabb af, precis som la-ea2 var på Nex-7. Blir rätt klumpigt dock, men absolut värt för att använda sina gamla Minoltagluggar.

Tack för responsen. Jag har en Minolta 24-85 liggande som jag tänkte använda med en sådan adapter. Eventuellt kompletterar jag med en 135/2,8 eller 135/1,8.
 
Hur vi än vrider och vänder på objektivfrågan till A7/A7R tror jag nog att vi alla är överens om att det finns ett ganska stort hål i det dedicerade objektivutbudet till denna kameratyp.



Med dedicerade menar jag att gluggarna ska ha AF-motor och fullständig kommunikation med kamerahuset.

Hålet blir ju inte mindre av att normalzoomarna, i synnerhet FE 24-70/4 ZE inte presterar som flera förväntat.



I definotionen av "dedicerat" skulle jag kanske även kunna tänka mig manuella objektiv som kommunicerar med kameran och där bländarstyrning sker från kameran.

Dock kan jag inte riktigt förstå varför det lanseras just sådana i form av 50/2.0 och 35/2.0 när det redan finns primes som FE 55/1.8 ZE och FE 35/2.8 ZE som dessutom har AF.



Här borde istället vidvinkelgluggar som 21mm eller åtminstone 24mm kommit tillsammans med en 85:a.

Vi får dock hoppas att den nya vidvinkelzoomen FE 16-35 ZE visar sig vara bra.



//Lennart


+1

Fick jag önska en och endast en "redux" ur Zeiss ZM-linje för anpassning till FE skulle jag utan att blinka välja Biogon 21mm f/4,5. 210g distorsionsfri vidvinkel som skulle sitta som en smäck ihop med A7 II och kommande kameror med IBIS :)

http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_de/camera_lenses/zeiss-ikon/cbiogont4521zm.html
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.