Det ser bra ut. Som vanligt när du hanterar en kamera Lennart.
Men, jag undrar över en sak när man diskuterar kantskärpa.
I ditt fall så är ju t.ex. avståndet till taknocken (med centrumskärpa) inte alls lika som till fågeln vid flaggstången (med kantskärpa). För att avgöra skärpan måste man väl egentligen fokusera om på varje stäle för att det ska bli jämförbart, alltså ta flera bilder.
Det är ju superviktigt var skärpeplanet ligger. Tror ibland att man kan misstolka dålig kantskärpa för att fokus helt inte ligger på rätt ställe.
Ofta ser man exempel där motivet är platt framför kameran. Då är ju avstånden fel. Låt mig visa med en alldeles egen skapad bild
som jag hoppas illustrarar vad jag menar.
Avståndet B är ju längre än avståndet A.
Om man då fokuserar på det som är i centrum av bilden så SKA ju inte skärpan ligga rätt ute i hörnen.
I dina exempel är det ju i så fall bättre, för där är ju motivet i sidorna närmare än det i mitten, så det faktiska avståndet är närmare verkligheten än om det hade varit ett platt motiv.
Enda riktiga vore typ att stå mitt inne i globen och placera ut fokustavlor längs väggar och tak på olika ställen.
Alltså, ska man tänka sig att bildvinkeln åt olika håll är som en sfär, eller tar objektivtillverkarna hänsyn till det i konstruktionen av objektiven att man ska kunna avbilda något platt och få det skarpt överallt.
/Mats