Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony V3 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste recensionerna och det verkar lovande för den nya V3. Nån habrovink med att automatiken ställer in F8 tämligen snabbt vid ljusare förhållanden med resultat att bilden tappar i skärpa och blir mjukare. Ingen stor grej enligt vissa.

Det jag tycker är ett plus mot Canon G6 (som de ofta jämför mot i sina tester), är att Sonyn har historigram i realtid (förstår inte att G6 saknar denna funktion!?), plus en del annat smått och gott som extremt bra funktioner för mörkerfotografering.

Är väldigt sugen på V3 då jag redan har en Sony och "kan" menyerna vilket underlättar, förmodar jag. Det vore tacknämligt om någon som införskaffat en V3 här på forumet la in en blänkare om dess förträfflighet :)

Recension även här:

LetsGoDigital
 
Jag har testat kameran i några veckor för Allt om Digitalfoto. Det är verkligen en imponerande kamera även om den har några brister i handhavandet.
 
Ska verkligen bli intressant att höra hur V3 klarar av brus och lite knepigare ljussituationer som mycket kontrast etc.

I vilket nummer av AoD kommer testen?
 
Som alla digitala kameror har V3 ett begränsat dynaamiskt omfång, men kontrasten är inte uppskruvad så den klarar svårt ljus så bra som man kan hoppas på. Dessutom har kameran bra exponeringsmätning.

Bruset är betydligt högre än t ex 20D men ändå användbart vid iso 800 för reportage och sport.

Testet kommer ut i nummer 1 - 2005 i början av januari.
 
Efter att under en månads tid haft kameran i min ägo, kan jag inte annat än buga mig för Sonys konstruktörer.

Efter noggrann botanisering på Internets alla testsajter, som jag jämfört mina egna med, är fullt klart att Sony skapat en klenod som toppar sin klass.

Trots att kameran hör till de mer avancerade, lämpar den sig faktiskt såväl för nybörjaren som för den mer avancerade. Jag tar min hustru och mig som exempel på bägge kategorierna. Efter att jag för henne pedagogiskt, med bilder och diverse pilar och steg-för-steg-anvisningar, sammanfattat de viktigare delarna av hantering och inställningar på några A-5 ark, lät jag henne helt utan minsta muntligt understöd ta en serie olika typbilder inne/ute. Resultaten blev i samtliga fall tekniskt perfekta! Hon blev direkt såld på kameran.

Den skriftliga sammanfattningen jag gjorde för min hustru antyder inte att kamerans manual skulle negativt avvika från andra manualer av liknande slag. Den innehåller all detaljerad information man kan önska sig. Dock, i vanlig ordning, tvingas läsaren genom olika hänvisningar bläddra fram olika sidor för att få fram all info som berör viss funktion. Min sammanfattning gav all viktig info samlad gruppvis:

- Set Up

- Vitbalans (automatisk eller förinställd)

- Förinställning för snap shots (standardmotiv)

- Val av mätyta för fokusering
Val av tidpunkt för automatisk fokusering
Automatisk fokusering i mörker
Manuell fokusering

- Exponering (olika typer av automatik)
Manuell inställning

- Digital lagring av data

- Övriga specialfunktioner och finesser

- Sammanställning av symboler på bildskärmen och deras funktion


Totalt gjorde sammanställningen att min hustru direkt knäckte alla nybörjarproblem i ett enda svep. En kamera verkligen att växa i.

Vad jag bl.a.fäst mig vid är snabbheten i hanteringen, Tiden mellan första aktiveringen av avtryckaren och tagningen är 0,7 s varav 0,04 s efter sista intryckningsläget (en jämförelse med t.ex. Canon S70 visar för denna 1,2 s resp. 0,14 s.).

Den stora bildskärmen (37 x 50 mm) är en direkt fröjd att arbeta med oavsett belysningsförhållandena.

Zeissoptiken, 32 - 131 mm zoom (småbildsekvivalent) ligger bland de absolut bästa, vilket upplösningstesterna visar.

Kamerans upplägg såväl för fotografering som visning av bilder visar att Sony vuxit och tagit till sig tidigare års kritik. Man ser att Sony förfogar över en stab skickliga tekniker över hela området och att man har stora resurser. Enligt min mening har man mycket väl lyckats med att harmoniskt kombinera optik och digitalteknik på ett närmast optimalt sätt. Kameran känns gedigen i sin svarta metallkropp.

Sist men inte minst bildkvalitén (skärpa, färger) direkt som de kommer ut ger toppresultat. Möjligheten att använda Raw-formatet ger dessutom möjligheter till manipulering med minsta möjliga kvalitetsförlust.

Jag skulle vilja påstå att kameran, vad gäller bildkvalitet och möjligheter,ligger mycket nära proffs-nivån och bör tilltala de flesta avancerade fotografer som önskar en allt-i-ett-kamera. Med en lite mer pedagogiskt utformad manual bör den tilltala även direkta bybörjare, som kan växa i kameran, allteftersom kunskaperna tillåter de avancerade funktionerna att komma till till sin rätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.