Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför skulle kamerahuset behöva bli större? Har du känt på en Leica M9? Den är ganska stor, men ändå avsevärt mindre än alla andra fullformatshus, och då har den ändå stenålderselektronik i sig, OCH en jäkligt fräsig optisk sökare.
Jag började spara till en M9, men insåg snart att den inte är värt priset. Ungefär 55 tusen kronor för en M9 och sen ska man ha nåt bra objektiv för 20-30 tusen också. Nä, Nikon D800 ser ut som ett mycket bättre alternativ.

Den skulle kunna vara sjukt liten och den grupp som är intresserad verkar inte ha något emot att lägga stora summor på kameror, så det skulle kunna bli en riktig vinnare. Själv hade jag gladeligen lagt 50 lax på en NEX-7 med fullformatssensor som ger vettig prestanda med Leica-objektiv.

Vill du hellre ha en småbilds-NEX än en M9 om priset är samma?

Säg inte det. Det behövs bara en speciell teknik att kunna peka och titta i sökaren samtidigt.
Visa bilaga 123971

/Mats

Jaså, det var så du menade. Trodde först det var en livebild av moderator:) .

Nej, men jag vill faktiskt titta i sökaren, inte så mycket på skärmen. Därför är pekskärm inget för mig, men slipper man använda den och den är belagd med extremt tåligt material så kan den få existera på en kommande A99

Vill du hellre ha en småbilds-NEX än en M9 om priset är samma?

Nu frågade du i och för sig Mats, men jag skulle nog svara JA! Problemet är nog att många av de objektiv som fungerar bra på NEX i nuvarande format inte skulle bete sig fullt så roligt på en NEX i småbildsformat (då menar jag inte E-objektiven utan gamla gluggar).

Om jag fick en M9 och ett knippe Leicagluggar och inte fick sälja dem skulle jag nog plåta lite med dem, och rätt raskt ledsna på att det inte blir så kul på höga ISO.

Fulgluggar? Ånä, 105/2.5 är en riktig goding. 45/2.8P är måhända inte den skarpaste gluggen i väskan, men den är liten och söt.

Jag skulle inte ha något emot att ha båda.

Jag har båda, och de presterar utmärkt på en D3 med 12 MP. 105:an funkar nog bra på en D800 också, men 45:an kan nog uppvisa en del brister på en så högupplöst sensor i småbildsformat. Jag tänker dock förr eller senare testa den på en NEX (som är än mer högupplöst) :)

Fast fläckar har dykt upp på himlen, tycker inte D800 är så fantastisk längre, kanske rentav Canons är bättre, men det finns sågot i "filosofin" hos Canon som inte tilltalar mig riktigt, känns inte som valuta för pengarna.

Canon gör jäkligt bra grejer, men de saknar "själ". Jag har en omfattande Canon-utrustning och jag är väldigt glad åt många av de bilder jag har lyckats ta med den (mest av slump, tror jag, men att det är bra utrustning spelar nog en viss roll).

Canon som bolag har dock inte samma utstrålning som Pentax, Olympus och Minolta (för att ta några bra exempel). De bolagen gör kameror med "själ". Canon gör kameror som är effektiva.

I det sällskapet är Nikon en lite udda fågel. Ibland gör de kameror med "själ" och ibland gör de effektiva kameror.

Sony är fortfarande en ny spelare som jag inte riktigt vet var jag har. Arvet från Minolta är tydligt, men de hittar ibland på underliga saker (och med det menar jag inte nödvändigtvis dåliga saker) som gör att jag ännu inte riktigt vet var jag har dem.

Pekskärm är bra på telefoner, paddor och butiksterminaler. Möjligen också om man ska filma. På en stillbildskamera kan det kanske vara bra om man ska redigera bilden direkt på skärmen, men inte för fotografering (åtminstone inte om det gör att man får färre fysiska knappar som på nya Olympusen).

Jag tror också att en pekskärm är betydligt känsligare än en vanlig för repor och dylikt, och reptåligt safirglas är nog inte att tänka på :) Nä, pekskärm räknar jag som bjäfs - nästan mer bjäfs än diverse JPG-funktioner :)

Canon gör jäkligt bra grejer, men de saknar "själ". Jag har en omfattande Canon-utrustning och jag är väldigt glad åt många av de bilder jag har lyckats ta med den (mest av slump, tror jag, men att det är bra utrustning spelar nog en viss roll).

Canon som bolag har dock inte samma utstrålning som Pentax, Olympus och Minolta (för att ta några bra exempel). De bolagen gör kameror med "själ". Canon gör kameror som är effektiva.

I det sällskapet är Nikon en lite udda fågel. Ibland gör de kameror med "själ" och ibland gör de effektiva kameror.

Sony är fortfarande en ny spelare som jag inte riktigt vet var jag har. Arvet från Minolta är tydligt, men de hittar ibland på underliga saker (och med det menar jag inte nödvändigtvis dåliga saker) som gör att jag ännu inte riktigt vet var jag har dem.

Jag tyckte Minolta var aptrista och totalt ointressanta på den gamla onda analoga tiden. När de byggde in AF var de förstås kul, men vansinnigt plastiga - detta råddes inte bot på förrän Minolta 9000. Sony har följt traditionen med ömsom vin ömsom vatten (nån som kan räkna upp alla Sonymodeller?)

Canon New F1 är en av mina absoluta favoriter alla kategorier, och jag gillade även T-90 mycket (den var ganska nyskapande). Nikon har varit mer traditionella och slöare på att införa nya designgrepp och sånt (och tappade bokstavligen fokus när Canon kom med sina telen med ultraljudsmotor).

Nu tycker jag Canon och Nikon är ganska likvärdiga. Det har växlat en del vilken av dem som är bäst på höga ISO, brusar minst, har bäst DR o.s.v. Utbudet av objektiv är i stort sett likvärdigt (fast Canons är rätt mycket dyrare).

Åsså har vi småfjuttarna - Olympus, Pentax och Sony. Olympus gav rätt snabbt upp sitt spår med 4:3 (för dyra objektiv och låg efterfrågan) men har lyckats bra med MFT. Det systemet har slagit bra (och Panasonic har också hjälpt till) och de är nog fullständigt ointresserade av att konkurrera med C/N.

Pentax har historiskt gjort några halvhjärtade försök att konkurrera med de stora, men inte riktigt lyckats. Nu har de sin 645D som är populär hos en del fotografer, men frågan är om de tjänar pengar på den. APS-kamerorna är rätt trista och medelmåttiga tycker jag. De gör och har gjort en del väldigt bra objektiv, men det är nog svårt att leva på i längden.

Sony är den tillverkare som hittar på (eller åtminstone släpper) mest skoj bland systemkameror nu för tiden. NEX var ingen höjdare när det kom tycker jag, men från och med 5N blev det skillnad. Problemet för NEX är förstås bristen på originalobjektiv (då de flesta som köper kameror nog köpter nya objektiv rent generellt). Vad gäller SLR (eller SLT) så har Sony släppt hysteriskt många modeller på väldigt kort tid, vilket nog en del köpare irriterats av - om du köpte en ny modell så kom två månader senare en ny modell som var billigare och bättre på alla sätt.

En A99 i småbildsformat riktar sig mot en ganska liten skara köpare, och den ska nog vara jäkligt bra om de ska välja just den (eller billigare än motsvarande C/N). Om den "bara" har EVF är det inte helt lätt att övertyga alla i den kundgruppen tror jag - skulle den ha pekskärm tror jag den går fetbort :)

Ja, fast den funkar tydligen bättre med en del vidvinklar ...

Jag siktar nog på en NEX-7 ändå (när skattepengarna kommer) :)

Är också supersugen på en sån! Tyst, snygg och mycket bra bildkvalité. Så trött på min d5100 och vill ersätta den med nåt roligt. Nex-7 står högt på listan. Men Sony pojkarna pratar ju om att det är nya nexar med fast optik som är på väg? Så jag avvaktar lite.

De verkar ha blivit mycket imponerade av A77:ans fasta "spegel". Transmissiviteten är som sagt mycket jämn över hela det synliga spektrat, och det fanns ingen som helst spektral variation för snett infallande ljusstrålar (bara lite större dämpning vid väldigt sneda strålar).

Översätter slutmeningen:
"Detta är en mycket intressant teknik som måste ha krävt ett väldigt utvecklingsarbete. Denna multilayer-ytbehandling är mycket väl beräknad och framställd under mycket strikt produktionskontoll, för att det ska vara möjligt att åstadkomma en så jämn och fin respons över hela det synliga spektralområdet.

Det vore intressant att se en jämförelse med Canons (och Nikons) halvtransparenta speglar från 1960-talet och framåt (till cirka 1996 då väl den sista Canonkameran med halvtransparent spegel kom) för att se om, och hur stora, framsteg som gjorts.

Vid LiveView eller filmning fungerar inte AF alls i en DSLR.
(Utom Sonys Quick-LV läge på vissa DSLR som har ytterligare en annan konstruktion.)

Som Sony plagierat från Olympus. :)

(Det skulle iofs inte förvåna mig om det är något tredje bolag som har patentet och som licensierat ut det. Så verkar det fungera ganska mycket bland japanska kameratillverkare.)

Ytterligare en fördel med kontinuerligt mätljus till AF-sensorerna är förstås att SLT-kamerornas AF-system aldrig behöver gissa vad motivet tänker ta sig för (som DSLR-kamerorna är tvungna att göra under den långa blackouten - deras olika varianter av "Predictive AF" är ju ingenting annat än rena gissningar)

Rena gissningar är det förstås inte. Det är extrapoleringar av mätdata. ibland fungerar det bra och "förutsägelsen" slår in, men ibland fungerar det mindre bra. Det beror rätt mycket på hur motivet beter sig.

Är också supersugen på en sån! Tyst, snygg och mycket bra bildkvalité. Så trött på min d5100 och vill ersätta den med nåt roligt. Nex-7 står högt på listan. Men Sony pojkarna pratar ju om att det är nya nexar med fast optik som är på väg? Så jag avvaktar lite.

Jag vill inte ha en NEX med icke utbytbar optik - sålde ju min X100 för inte allt för länge sedan (och den var skitbra!).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar