Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha! Ja, vid lite eftertanke och vid uppklarning av ett eller annat missförstånd så är nog du och jag väldigt eniga i det allra mesta... :)
.

Fortfarande har jag inte sett någon förklaring till varför man ska välja en EVF-kamera som är lika stor som en med OVF.

Vet inte om det avhandlats i tråden tidigare, men jag valde en A77 med EVF främst p g a dess möjlighet att fokusera manuellt med 100% precision på ljusstarka gluggar typ Sony Zeiss 85/1.4 ZA Planar. Det är en sann fröjd att kunna skåda bilder där f/1.4-f/2.0 träffat spot-on samt i övrigt lämnar en snygg bokeh.

Vidare att kombinera focuspeaking med AF för att direkt se vad som blir skarpt samtidigt som aktuellt skärpedjup indikeras.

Skaffade den som komplement till min FF A900 som har en utmärkt OVF, men så exakt kan jag inte ställa de ljusstarkaste gluggarna med den sökaren. Därtill upplever jag att EVF ger mig MER ljus än OVF i ett svagt belyst rum. Däremot är EVF inte fullt så kul ute i solsken där vissa närliggande toner tappar valör p g a kontrasten. men det påverkar ju inte själva bilden.

Därtill har jag en bunt Zeissgluggar med A-fattning. Så det är orsak nog för mig.

PS. Om ingen svarat på det tidigare så har NEX-7 en vinklingsbar display. DS

Mvh//Lennart

Spekulationer kring A99:

Personligen skrämmer mig inte EVF det minsta. Ej heller SLT efter att ha sett resultaten från A77. Har gärna detta på en A99 som rimligtvis inte borde bli större än en A77.

Mina övriga önskemål är att Sony slänger in samma 36Mp sensor som de sålt till Nikon D800 och lägger mer krut på att "designa" sensorpaketet på samma sätt som Nikon samt gör den interna mjukvaran mer i samma klass som Nikon.

Eftersom vi pratar FF här får gärna EVF innehålla dubbla antalet pixlar jämfört med APS-C A77.

Off/on-knapp exteriört för antiskaksystemet så man slipper grotta ner sig i menyn.

3 direkt valbara presets som man kan programmera själv ska likt A900 kunna nås direkt via "PASM"- ratten. På A77 måste man gå till MR på ratten och sedan imenyn välja alternativ 1-3.

I övrigt struntar jag i filmfunktion, smile-shutter och "bjäfset" samt även bps.

Jag är egentigen bara ute efter mesta möjliga DR ur mesta möjliga antal pixlar. Alltså ett "harmoniskt" förhållande mellan dessa.

Ser kameran som ett alternativ till en MF fast mer lättransportabel.

//Lennart

---
Mina övriga önskemål är att Sony slänger in samma 36Mp sensor som de sålt till Nikon D800 och lägger mer krut på att "designa" sensorpaketet på samma sätt som Nikon samt gör den interna mjukvaran mer i samma klass som Nikon.
---
Det kommer de att göra, men först i deras andra SLT-fullformatare som planeras komma under våren nästa år (Sony kan inte göra detta tidigare än så, eftersom Nikon har fått ett års ensamrätt på 36 Mp-sensorn).
.

En återvändsgränd är det säkerligen, men den kanske ligger längre bort än vad jag tänker mig. Så fort sensorn klarar AF lika bra som fasdetekterande så är ju konceptet meningslöst. Dock är vi nog inte där än, i lågt ljus.

Precis. Frågan är hur länge det dröjer. Min gissning är något år på sin höjd, vilket man kanske åtminstone ska ha i åtanke innan man köper in sig i ett ganska dyrt system.

Japp, och det funkar bevisligen med NEX-kamerorna. Nu blir kanske diskussionen lite OT, men om (när) detta inträffar så gäller det att Sony och övriga tillverkare börjar trolla med sensortekniken så att det faktiskt funkar med objektiv som sitter nära densamma. Riktigt där är vi inte heller ännu.

Ja, det håller jag med om. Annars gillar jag skarpt den vinklingsbara sökaren på 5N, även om den är lite för dålig egentligen. Men det är väl samma i 7:an va?

---------------

För att återgå till ämnet; hur bra är EVF:en i Sonys SLT-kameror? Folk prisar ju NEX-sökarna, men i min mening så faller de platt så fort det är lite mörkt. Skuggorna blockeras fullständigt och det blir bara totalt svart i lågdagrarna om motivet har någorlunda hög kontrast. Det är bland annat av denna anledning jag inte riktigt begriper varför man vill ha en "spegelreflexkamera" med en sökare som ändå inte är optisk. Finns det några fördelar utom att spegeln inte rör sig?

Oj vad mycket det finns att skriva om EVF, den blir aldrig lika klar som en OVF, men jag tycker mig se att den sammarbetare med skärmen på ett sätt som en OVF inte kan göra, jag snabbkollar alltid på skärmen eller i EVF som visar samma tagna bild, om många har fotat i 20-30 år så får man även ett hum om vad som är besvärliga motiv eller hur, OVFn mörknar också när det mörknar ute. Även om EVFn inte är klar som sökaren i en D3s, så går det att komponera bilden ganska hyggligt i allafall, man kollar ju även i dom fina högupplösta skärmarna vi har nu för tiden på våra kameror.

Sedan kommer den stora gallringen vid Datorn där mycket kastas ovasett vilken sökare som sitter på kameran. en annan fördel som jag sett är när man justerar tex exponering så framträder den mycket tydligt i EVFn, vilket bör vara bra för alla som har fått lite sämre syn.

EVFn kräver sin tid för att vänja sig vid, det säger alla som köpt en sådan, att snabbt rycka upp en SLT hos Elgiganten blir sällan något lyckokast.

Sedan har konceptet SLT gjort det möjligt med välfungerande AF vid filmning, tillika Live View som jobbar som hos kompakterna. Vikten på A77 är väl 100gram lättare än en 7D om nu någon tycker det är bra.

A99 prototyp ska snart visas upp enligt rykte

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-...-shown-to-photographers-coming-in-late-august

Good news: Presenteras på Photokina 2012 eller före det i augusti/september
Bad news: Presenteras på Photokina 2012 eller före det i augusti/september

Alltså, det är ju bra att det (kanske) är nåt på gång och att de väntar tills den blir helt klar så att det är en fantastisk kamera när den väl kommer.

Men, det är så förbaskat trist att Sony dröjer ett helt år igen. Otroligt vad de missat i timingen när Canon och Nikon släppt sina nu.

Sen även om det presenteras en plan med pres till hösten så betyder det att de inte kommer att bli tillgängliga direkt ändå.

Hopas de reas ut på mellandagsrean. Verkar lagom timing för det.

/Mats

Hopas de reas ut på mellandagsrean. Verkar lagom timing för det.

Skrev du inte det om A77 också? ;)

Om den presenteras samma tid på året som A77 lär den väl inte finnas i butik snabbare (snarare tvärtom om de väntar med att börja leverera tills de fixat de värsta buggarna) ...

Skrev du inte det om A77 också? ;)

Om den presenteras samma tid på året som A77 lär den väl inte finnas i butik snabbare (snarare tvärtom om de väntar med att börja leverera tills de fixat de värsta buggarna) ...

Jo det gjorde jag.

Dock kom lite oväntat jordbävning, tsunami och översvämningar emellan.
Såklart inte omöjligt att liknande händer igen, men vi får verkligen hoppas att det inte gör det.

Så förutsättningarna är inte samma som med A77 och därför stämmer inte ditt resonemang tycker jag. Det var nog absolut Sonys plan att A77 skulle funnits tillgänglig i god tid före julhandeln.

Sedan bygger A99 vidare på en teknik som utvecklats till A77 och det gör sannolikheten mindre för att det skulle finnas fel i den.

/Mats

Naturligtvis kommer Sony att noga utvärdera responsen på A77 - det är ju därför de vill ha denna extra tid på sig. Men det är uppenbarligen ingen trivialitet att utveckla en fullformats SLT-kamera. En Sony-företrädare sa ju i höstas (tror jag): "Detta är ingenting för räddhågsna och lättskrämda!"

Ifall detta bara var ett generellt konstaterande av att de redan sett att det finns en hel uppsättning problem som skulle komma att bli betydligt svärare att lösa för en SLT-fullformatare, eller om här också ligger en inlindad spark åt de övriga kameratillverkarna, lär vi väl aldrig få någon bekräftelse på... :)
.

Så förutsättningarna är inte samma som med A77 och därför stämmer inte ditt resonemang tycker jag. Det var nog absolut Sonys plan att A77 skulle funnits tillgänglig i god tid före julhandeln.

Jag bara retas lite - det får man väl göra i Sonytrådar? :D

Däremot tror jag inte att A77 skulle reats ut i mellandagarna utan jordbävningar och sånt i alla fall (och inte att A99 kommer att göra det heller).

Även om en A99 kan bli lik A77 så tror jag inte det är fullt så enkelt att bara skala upp den och tro att allt fungerar smärtfritt från början, men det är klart att Sony lärt sig en del läxor av A77:an.

Är inte säker på att man väntar på responsen från A77.
Om A9X finns för beskådan måste den ju vara byggd? Då måste ju utvecklingskostnaderna betalas
Mer krass företags taktik, att se hur många A77 man kan kränga innan.
Många som köper A77 hade nog inte köpt den om A9X funnits. Och det saknas även säkert linjer då AZZ APCerna och Nexarna tillverkas för fullt....

Angående konsten att brusredusera, så har efterföljaren till resekompakten HX9V kommit och heter så klart HX10V, det nya med den är att brusreduseringen är bättre, hittade HX10V på Price Runner och en test av den där.

Vad som testas i kompakter brukar sedan dyka upp i systemkamerorna, enligt testaren så är inte brusreduseringen lika aggresiv i HX10V, och behåller då detaljer bättre.

//Bengt.

Vad kan vi förvänta oss?
[...]

[*]PEKSKÄRM!!!

Jag ställer mig lite tveksam till nyttan med det. Visst är det kul med pekskärm, och lite fortare kanske inställningar går jag att göra (men jag är inte säker på att det gör så stor skillnad). Det här med att peka för att fokusera ser jag som en gimmick. Jag använder sökare när jag fotograferar och den är alldeles för liten för att peka i ...

Dessutom måste skärmen vara belagd med något rejält fukt- och fettavstötande för att den inte snabbt ska bli jättekladdig.

Men en pekskärm gör ju inte kameran sämre så länge man kan använda den utan att behöva peka.

Vill INTE ha pekskärm! Vill ff at Sony A99 ska ha minst 36 Mp. Helst 50+, d v s samma pixeldensitet som A77. Sedan vill jag bli frisk och vinna en massa pengar.

//Lennart

Jag ställer mig lite tveksam till nyttan med det. Visst är det kul med pekskärm, och lite fortare kanske inställningar går jag att göra (men jag är inte säker på att det gör så stor skillnad). Det här med att peka för att fokusera ser jag som en gimmick. Jag använder sökare när jag fotograferar och den är alldeles för liten för att peka i ...

Dessutom måste skärmen vara belagd med något rejält fukt- och fettavstötande för att den inte snabbt ska bli jättekladdig.

Men en pekskärm gör ju inte kameran sämre så länge man kan använda den utan att behöva peka.

Man skulle t.ex. kunna peka var man vill ha fokus. Snacka om överlägsen "follow focus" vid filmning att man för pekfingret över ytan för att visa vílken bana fokuseringen ska följa.

Finn massa saker som kan gå kvickare som man inte måste bläddra med knappar för at gå till i menyer.

Förstoring med dubbelpek och expandering, eller panorerig av en delförstorad bild. Steglösa reglage för vitbalans/kontrast/DRO osv ungefär som reglagen i ACR för den som vill fotografera i jpeg (för det är ju trots allt vanligt av nån outgrundlig anledning).

Sen kan det finnas en av/på-knapp för detta såa att Lennart blir nöjd också.

/Mats

Många fotoentusiaster skriker efter en liten fullformats "spegellös" kamera à là NEX, men jag betvivlar att någon enda tillverkare kommer att våga sig på ett sådant vågspel. Hur många köpare skulle det bli till en "liten" spegellös fullformatare, som skulle visa sig inte alls vara liten (med objektiv)?

Leica M9 finns ju. Litet kamerahus och små, mycket fina objektiv. Det är nog inte litenheten som gör att antalet köpare är få i det fallet ...

Det är bland annat av denna anledning jag inte riktigt begriper varför man vill ha en "spegelreflexkamera" med en sökare som ändå inte är optisk. Finns det några fördelar utom att spegeln inte rör sig?

Ja, det är ju att man kan ha fasdetekterande autofokus. Än så länge är sådan mycket bättre på att följa motiv än kontrast-AF. Dessutom kan ju en fasdetekterande AF arbeta hela tiden. Den behöver inte ta en paus medan spegeln är uppfälld.

Jag förstår att det inte är din tekopp, men en del människor blir alldeles till sig över möjligheten att bränna iväg minst tvåsiffrigt antal bilder per sekund med ständigt arbetande fasdetekterande AF.

Då kör jag hellre vidare med D3 och mina gamla fulgluggar (45/2,8P och 105/2,5 Ais).

Fulgluggar? Ånä, 105/2.5 är en riktig goding. 45/2.8P är måhända inte den skarpaste gluggen i väskan, men den är liten och söt.

Jag skulle inte ha något emot att ha båda.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar