Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Även jag anser att en fullformatare med kvadratisk sensor är mindre sannolik.

När det gäller resurser till Sonys Imaging Division så är det paradoxalt nog så att denna tvärtom kommer att få väsentligt ÖKADE resurser framöver. Med början från 2012-04-01 genomför Sony omfattande omstruktureringar. Kameraavdelningen har tidigare varit en (ganska liten) avdelning inom stora Sony, men nu "befordras" den till att bli en av Sonys tre framtida hörnpelare. De andra två är Game och Mobile (Sony köpte ju nyligen ut Ericsson från deras gemensamt ägda Sony Ericsson Mobile). Sedan tänker Sony tydligen satsa på medicinsk teknik också.

Detta innebär att Sonys Image Division kommer att tilldelas väsentligt mycket större resurser liksom självbestämmanderätt, så att de slipper att först behöva få allting godkänt av en massa mellanhöga chefer.
.

Senast ändrad:
---
Däremot kanske jag kan störa lite med mina avvikande åsikter i den skyddade verkstan? Jag har ju faktiskt en Sony som huvudkamera nu för tiden, även om jag inte kunde bry mig mindre om märket. Står det Scan på nästa vettiga kamera så köper jag den ändå.
Du är alltid välkommen att "störa" här!

Din inställning till kamerors märke är sund och den enda vettiga.

Till sist när det gäller SLT och EVF-tekniken - här finns väldigt många fördelar, men det förefaller som att det ofta kan ta en eller annan månads användning av en sådan kamera innan man har upptäckt åtminstone en del av dessa.
.

Egentligen vill jag inte förespråka evf särskilt mycket, är ingen märkestaliban även om jag kört både km och Sony. Jag har ju den "dåliga" evf:en i min a55:a. Kör alltid den stora och tydliga skärmen istället för sökare, förutom när det är för ljust (då är evf lysande) eller om det är för mörkt, (då är evf också bättre än ovf)
Det handlar nog mer om tillvänjning än nåt annat. Man slipper ju eventuell eftersläpning med ovf, men jag har inte sett det som ett problem. Vad man än tycker om evf, så finns det ingen anledning till att vänta på "nästa" generation evf - den på a77 mfl är fullt tillräckligt bra om man kan tänka om.

Jag är inte en vän av EVF, men heller ingen sökar-fetischist.

Jag menar att jag har haft en A900 som har en fantasstisk sökare, men den är så bra att det inte behövs. För bra skulle man kunna säga.

Min A580 som inte har ett prisma och anses vara en lite sämre sökare än de flesta tycker jag duger alldeles utmärkt.

Som jag ser det är EVF ett "nödvändigt ont" i en TMT-kamera.
Det som är fördelar ligger i SLT-spegeln och möjlighet till att mata sensorn med ljus och samtidigt kontinuerlig fasdetekt AF.

EVF i A77 är bättre än den i NEXarna, men trots att den hyllats tycker inte jag att den räcker hela vägen. Jag ska nog ändå skaffa en A77 för att kunna bilda mig en uppfattning.

Jag är förvånad över att en sådan perfektionist som Lennart som också framhållit A900 just pga detta har tagit till sig EVF så mycket efter att ha kört in sig på den.

EVF är dock elektronik och kan utvecklas mycket snabbt. Inte alls otroligt att den blir kraftigt förbättrad till nästa generation. Bara den inte "stör" och är ivägen så räcker det för mig.

Jag tror också att onboard fasdetekt AF ligger långt borta och att SLT kommer att finnas kvar. Med en förbättrad sökare och att den fått mogna på marknaden och får genomslag så klan detta bli det stora lyftet för Sony. Canon och Nikon kommer troligen att köra vidare med DSLR tills det går att göra kamerorna helt spegellösa. Det är Sonys chans att ta en riktigt stor bit av kakan och etablera sig bland yrkesfotografer.

Sony som sagt har ju omorganiserat och att de placerar imaging som en av tre hörnpelare är intressant, för det betyder att de själva tror på det scenariot.

TMT är ett väldigt lyckat drag av Sony och det har bara fördelar framför sig. Tror på en kraftigt förbättrad EVF i nästa generation.

Efter A99, vad kommer då?
A9 kanske? Ensiffriga modellbeteckningar har ju de andra i sina högsta klasser.

Ytterligare en generation senare kan kamerorna få en annan design. Spegeln kunde lika gärna suttit uppochner (som LA-EA2) med AF-sensorerna i botten. Någon klump som ett prismahus behöver ju inte sitta i mitten heller. EVFen skulle kunna vara en löstagbar modul som kan flyttas till höger eller vänster sida. Finns mycket att göra, men att A77 ser ut som en DSLR-kamera är nog av marknadsskäl för att fotografer är traditionalister.

/Mats

Vad man än tycker om evf, så finns det ingen anledning till att vänta på "nästa" generation evf - den på a77 mfl är fullt tillräckligt bra om man kan tänka om.

Ja, den är tillräckligt bra för att använda som sökare, men inte i närheten av sökaren i min D3. SLT intresserar mig däremot inte alls - men det blir nog en NEX snart.

X-Pro1 är en väldans bra kamera och jag gillar kontrollerna på den och den optiska sökaren. Den är dock slöare än NEX-7, har inte focus peaking och zonfokus fungerar inte helt 100 med manuella objektiv (eftersom man inte kan se en rättvisande skärpedjupsskala i sökaren som med Fujis egna objektiv). Att den inte fungerar bra med Leicagluggar är lite förvånande, eftersom Fuji själva skryter lite med att de själva snart släpper en adapter för just sådana, men Martins förklaring låter rimlig. Bildkvaliteten med Fujis 35:a är dock helt underbar och jag har inte sett några exempel (ännu) på att kameran skulle ha mer problem med moiré än kameror med AA-filter. Verkar som om deras färgfilter faktiskt funkar (bortsett från att råfilerna inte går att hantera då).

Peaking är för mig en viktig funktion, då jag ämnar köra manuella gluggar på kameran och utan den måste man ändå förstora för att sätta skärpan rätt. Jag testade att förstora i EVF:en på Fujin, och det var inte jätteroligt att använda - funkar nog bäst på stativ (dessutom är manuell fokusering som görs elektriskt ett djävulens påfund).

NEX-5N ger uppenbarligen väldans bra bilder, men jag skulle garanterat bli galen på bristen på rattar och göra mig av med den rätt snabbt. Jag kan med viss tveksamhet leva med en sådan brist i den "dagbokskamera" jag köpte förra veckan i väntan på att jag bestämmer mig (Olympus ZX-1), men inte i en kamera jag ska använda för viktiga bilder. Jag tänker mig bland annat att kameran ska användas till en hel del porträttfotografering där jag vill ha full koll.

Än så länge är NEX-7 den kamera som har flest plustecken i min bok - tyvärr har jag inte kunnat testa den mer än i butik lite snabbt (finns bara på Sony Center i Uppsala, och de är inte lika medgörliga som min stambutik vad gäller att testa kameror (tror jag). En uppskalad variant av den vore inte fel, men jag har ingen aning om det är tekniskt möjligt med E-bajonetten. Innan Nikon släppte D3 var det ju fakta att Nikons bajonett var för liten för att fungera bra med småbildsförmatet digitalt, och det stämde inte helt bra :)

För att göra en roman till en novell - en A99 (eller vad den nu skulle kunna heta) är för mig helt ointressant! (Att köpa, men inte att diskutera :))

Edit: såg nu att det börjar bli Matsnivå på mina inlägg - undrar om det är något symptomatiskt när man närmar sig Sonyträsket ... :)

Till sist när det gäller SLT och EVF-tekniken - här finns väldigt många fördelar, men det förefaller som att det ofta kan ta en eller annan månads användning av en sådan kamera innan man har upptäckt åtminstone en del av dessa.
Jag undrar ivrigt vilka dessa "fördelar" är, för jag kan för mitt liv inte lista ut dem. Varför i hela friden skulle någon vilja ha en kamera med EVF istället för OVF om kamerorna är lika stora och har precis samma AF-prestanda?

Mina personliga önskemål när det gäller kameror är lite speciella, då jag endast vill ha en bra sökare, stor sensor och litet kamerahus. Sen kan resten vara precis hur dåligt som helst. Men i det här fallet begriper jag verkligen inte vad den "nya" tekniken tillför.

Tillägg: Och för att ge nån slags substans till mina åsikter så är det sånt här jag fotar med min spegellösa kamera: http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157629549050431/

Det väsentligaste hindret för en fullformats NEX-kamera är nog inte i första hand bajonetten, utan det faktum att en sådan kamera skulle strida mot NEX-systemets allra mest fundamentala egenskap - att ha en liten kamera med lika god bildkvalitet som de större DSLR-kamerorna. Inte bara för att fullformatares större sensorer med naturnödvändighet kommer att innebära större kamerahus, utan framförallt efter att något av FF-objektiven kommit på - då har fördelen med litenhet i praktiken försvunnit.

Många fotoentusiaster skriker efter en liten fullformats "spegellös" kamera à là NEX, men jag betvivlar att någon enda tillverkare kommer att våga sig på ett sådant vågspel. Hur många köpare skulle det bli till en "liten" spegellös fullformatare, som skulle visa sig inte alls vara liten (med objektiv)?
.

Senast ändrad:
EVF i A77 är bättre än den i NEXarna, men trots att den hyllats tycker inte jag att den räcker hela vägen. Jag ska nog ändå skaffa en A77 för att kunna bilda mig en uppfattning.

På vilket sätt skiljer sig EVF:en i A77 från NEX? Den är såvitt jag kan se lika stor och har lika många pixlar - det jag skulle kunna tänka mig är att ockularet är annorlunda. Att de skulle gjort olika OLED-displayer för kamerorna känns för dyrt ;)

Jag har testat sökaren på A77 också, men bara på Mediamarkt i Uppsala (men kom nu inte med en massa argument om just deras lysrör - det är nog inte bara MM som har lysrör som inte gör sig med en EVF och dessutom är det säkerligen inte samma i alla varuhus). Tyckte den betedde sig väldigt likt den NEX-7 jag kikade på hos Sony Center i Uppsala (och de har definitivt inte samma belysning och dessutom stora skyltfönster ut mot gatan).

Till skillnad från dig vägrar jag köpa en kamera innan jag bildat mig en uppfattning om den (tycker det blir för dyrt att göra så om man inte kan köpa begagnat). X100:an köpte jag visserligen otestad, men jag var väl medveten om dess potentiella svagheter (som mycket riktigt fanns där men i stor del har rättats till i firmware - de värsta nackdelarna rättades två dagar efter att jag sålt kameran ... DOH). Jag är väl medveten om vad jag inte kommer tycka om med NEX, men jag vet inte om det är så pass att jag inte står ut med den ...

Jag vet dock helt säkert att jag inte skulle stå ut med en tjockkamera med EVF och SLT då jag inte drar någon som helst nytta av de fördelar som finns med det. Då kör jag hellre vidare med D3 och mina gamla fulgluggar (45/2,8P och 105/2,5 Ais). Det vore dock trevligt med fler pixlar inte för att jag ska göra jättestora förstoringar (visar nästan alltid mina bilder på dator, tv eller högupplöst padda), utan för att också nerskalade bilder ser så mycket bättre ut om man utgår från en mer högupplöst sensor.

Det väsentligaste hindret för en fullformats NEX-kamera är nog inte i första hand bajonetten, utan det faktum att en sådan kamera skulle strida mot NEX-systemets allra mest fundamentala egenskap - att ha en liten kamera med lika god bildkvalitet som de större DSLR-kamerorna. Inte bara för att fullformatares större sensorer med naturnödvändighet kommer att innebära större kamerahus, utan framförallt efter att något av FF-objektiven kommit på - då har fördelen med litenhet i praktiken försvunnit.
Varför skulle kamerahuset behöva bli större? Har du känt på en Leica M9? Den är ganska stor, men ändå avsevärt mindre än alla andra fullformatshus, och då har den ändå stenålderselektronik i sig, OCH en jäkligt fräsig optisk sökare. Jag är helt säker på att det skulle gå att göra en fullformatare i ett NEX-7-hus redan idag. Bara det att ingen har lust med det eftersom de flesta konsumenter vill ha "allt" i sina kameror. Så vi som bara är intresserade av bildkvalitet får vänta.

Många fotoentusiaster skriker efter en liten fullformats "spegellös" kamera à là NEX, men jag betvivlar att någon enda tillverkare kommer att våga sig på ett sådant vågspel. Hur många köpare skulle det bli till en "liten" spegellös fullformatare, som skulle visa sig inte alls vara liten (med objektiv)?
Den skulle kunna vara sjukt liten och den grupp som är intresserad verkar inte ha något emot att lägga stora summor på kameror, så det skulle kunna bli en riktig vinnare. Själv hade jag gladeligen lagt 50 lax på en NEX-7 med fullformatssensor som ger vettig prestanda med Leica-objektiv.

Fortfarande har jag inte sett någon förklaring till varför man ska välja en EVF-kamera som är lika stor som en med OVF.

Ok, och hur kan det i så fall komma sig att Leicas M-optik fungerar på M9? De är visserligen mindre delvis för att de saknar AF, men också tack vare den optiska kontruktionen. Objektiv som Nikon 24-70/2,8 blir förstås rätt fånigt på en NEX (tycker det var rätt fånigt på D3:an också, men bra). Marknadsmässigt är det dock förmodligen inte gångbart, så jag tror inte på en NEX med FF, men det vore kul :)

Fortfarande har jag inte sett någon förklaring till varför man ska välja en EVF-kamera som är lika stor som en med OVF.

Man väljer nog inte en SLT för EVF:en (det är kul med treteckensförkortningar), utan för snabbare LV, högre seriehastighet (om man gillar att sprutmåla) eller AF för video som också sägs fungera bättre (något jag är fullständigt ointresserad av och inte satt mig in i). Det har också poänger för manuell fokusering (rätt ointressant på en SLT eftersom man ändå lär köra AF-objektiv) och skärpedjupskontroll.

Det finns alltså poänger med eländet, men inget som skulle få mig att köpa en :)

Är det positivt eller negativt?

/Mats
(One-liners är min nya grej)

Det vete fan ... Det jag menade var att mina inlägg tenderar bli väldans långa, innehålla en massa OT och är positiva till Sony.

När jag skriver i det här forumet har jag gett upp det där med att försöka skriva korta svar som kan läsas av vem som helst som råkar hoppa in - jag är en sån där osäker typ som vänder kappan efter vinden och gör som romarna gör i Rom o.s.v.

Ergo: när jag är i Sonyforumet skriver jag på Sonyvis (vilket visat sig vara ganska skoj om än tidsödande) :)

Man väljer nog inte en SLT för EVF:en (det är kul med treteckensförkortningar), utan för snabbare LV, högre seriehastighet (om man gillar att sprutmåla) eller AF för video som också sägs fungera bättre (något jag är fullständigt ointresserad av och inte satt mig in i). Det har också poänger för manuell fokusering (rätt ointressant på en SLT eftersom man ändå lär köra AF-objektiv) och skärpedjupskontroll.

Det finns alltså poänger med eländet, men inget som skulle få mig att köpa en :)
Med andra ord; en massa egenskaper som stillbildsfotografer inte torde vara så intresserade av? Utöver Sonys hittills mediokra hög-ISO-prestanda förlorar man väl dessutom ännu ett steg med den halvgenomskinliga spegeln, så vem skulle köpa en sån kamera istället för en Nikon D800 eller Canon EOS 5D Mk III?

Jag förstår fortfarande inte vilken målgruppen är. Visst är det spännande att Sony vågar gå en egen väg, men som sagt tror jag det är en återvändsgränd.

Till skillnad från dig vägrar jag köpa en kamera innan jag bildat mig en uppfattning om den (tycker det blir för dyrt att göra så om man inte kan köpa begagnat)...

Precis så har jag också tänkt och jag är inte säker på att EVF är grejen för mig. Vill hitta timingen i det jag fotograferar och snabba beslut då man rör kameran och ser "bilden" i sökaren.

Jag har varit inställd på att lämna Sony och inhandla den underbara Nikon D800. Fast fläckar har dykt upp på himlen, tycker inte D800 är så fantastisk längre, kanske rentav Canons är bättre, men det finns sågot i "filosofin" hos Canon som inte tilltalar mig riktigt, känns inte som valuta för pengarna.

Jag vill ha en FF. Sony har ingen modern sådan och ursprungsplanen var att ha kvar A900 och vänta ut den, med Sonys FF kommer att bli en TMT-kamera. Om jag då väntar ut den och sedan upptäcker att jag inte blir vän med EVF så blir det en stor förlust både ekonomiskt och att man slösat bort en massa tid.

Det som övertygat mig är Lennart. Inte att han fört fram några argument eller så, specar och funktioner är välkända, men att han visar den entusiasmen över kameran. Tror att det helt enkelt krävs en tillvänjning och att även jag kan komma att älska EVF. Vet inte riktigt, men chansen är så stor att jag är villig att inhandla en kamera. De kostar under 14 000 nu med 16-50 och om det inte skulle vara något som passar mig är den fortfarande attraktiv om ett halvår, så det behöver inte bli jättedyrt.

Skulle jag byta system nu skulle jag säkert gräma mig och undra om jag gjorde fel om jag inte provar så fort jag uptäcker någon brist med den andra kameran.

Dessutom sitter jag med så mycket tillbehör och en del riktigt fint glas som det tagit ganska lång tid och energi att komma fram till att det är just det här som är bra, s ådärför vill jag ge A77 en riktig chans. Har objektiv av hög klas som matchar sensorn i A77.

Om jag trivs med A77 så är den ändå bara ett mellansteg för mig tills FF-kameran släpps.
Hoppas att det inte dröjer för länge nu bara, men omstruktureringarna pga krisen inom Sony ger signaler att det kan bli riktigt bra.

Därför vågar jag chansa på A77.
Som komplement blir det också en NEX, men kan bli en billig NEX-5 rent av.

/Mats

---
Utöver Sonys hittills mediokra hög-ISO-prestanda förlorar man väl dessutom ännu ett steg med den halvgenomskinliga spegeln, så vem skulle köpa en sån kamera istället för en Nikon D800 eller Canon EOS 5D Mk III?
---
Nej, inte ett utan ett halvt steg. Och det handlar egentligen inte om en förlust i sig. Det ljuset dirigeras istället om till AF-sensorerna, som alltså får betydligt mer ljus än vad AF-sensorerna i DSLR-kamerorna får. Det visar ju sig också att A77 fokuserar problemfritt i betydligt sämre ljus än vad någon DSLR-kamera klarar av. Sony behöver dock utveckla sina AF-algoritmer en del (framförallt när det gäller att följa motiv som kastar sig fram och tillbaka).
.

Nej, inte ett utan ett halvt steg. Och det handlar egentligen inte om en förlust i sig. Det ljuset dirigeras istället om till AF-sensorerna, som alltså får betydligt mer ljus än vad AF-sensorerna i DSLR-kamerorna får. Det visar ju sig också att A77 fokuserar problemfritt i betydligt sämre ljus än vad någon DSLR-kamera klarar av. Sony behöver dock utveckla sina AF-algoritmer en del (framförallt när det gäller att följa motiv som kastar sig fram och tillbaka).
.

Ni har fel bägge två. Det är 2/3 steg, alltså 1/3 av ljuset i förlust.

Det ser jag inte som något problem alls. Det har bara framtiden för sig och ljuskänsligheten är bra som den är och kommer att bli mycket bättre så det blir helt försumbart.

Den lilla lilla skillnaden tas igen av så många andra fördelar. AF utan blackout-tid alls för AF-sensorerna vilket möjliggör exakt AF vid högre fps och AF vid filmning mm, sat live View med fullständig funktionalitet osv osv.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar