Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mycket troligt att nästa FF blir A99 som är en FF-modell av A77. Aningen större tror ryktesskrivaren, men de tverkar onödit, borde väl kunna använda samma kropp och även vertikalgrepp tycker jag. För min del är A77 precis lagom.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a99-in-late-august-with-teaser-coming-in-summer/

Om de lyckas ytterligare förbättra EVF, AF och video mm, samt större buffert och kraftigare cpu så blir 24 megapixel mycket lockande för min del. Speciellt om priset hamnar runt 15 000 eller så och att de antingen kitar den med 24-70 XA eller tar fram en ny FF normalzoom i stil med 16-50/2,8SSM (vilket ju Zeissen är). Ett sådant kit för säg 20 000 kr. skulle inte vara så dumt :)

Låter helt enkelt som den perfekta kameran. Sen kan det komma en annan nischad mer högupplöst kamera 2013.

Blir nog en A99 till jul för min del :)

/Mats

Eftersom det är ett SAR5 denna gång kanske det har lite relevans. Om man nu ska tillmäta rykten så stor betydelse så verkar det som det blir en lite mer nyansrik EVF (vilket är det viktigaste, anser jag) och att 24Mp-sensorn borde få knappt 1 EV mer headroom så är ju kameran nästan "hemma".

Vågar man lita på det så långt är mycket vunnet. Dock tror jag, liksom Sar antyder, inte på några 15 papp. Strax under vad en D800 kostar verkar mer troligt,

AF-systemet skulle kunna bli en hit beroende på hur det anpassats. Över 100 punkter som går att gruppera och customisera "to taste" vore idealet. Valbara hjälppunkter.

Objektiven är jag inte säker på kommer att ändras så mycket, men kanske det blir en "folk 24-70/2.8". Tänker på att Tamron utvecklat ett sådant och det bör ju bli tillgängligt för Sony. Zeissvarianten 24-70/2.8 är ju snuskigt dyrt. Det viktigaste för mig är ändå om DR nästan kan nå D800-nivå. Tror dock bara nästan p g a spegelfilmen. Men vi får se.

//Lennart

Filmen påverkar inte DR "egentligen" - det filmen gör att sänka kontrasten i höjdled pixel-pixel med en viss liten marginal, samt ta bort lite ljus. Tar man D800-sensorn och stoppar rakt in i en A99 kommer den alltså ha exakt samma DR, men kräva aningens längre (2/3Ev) slutartider för att få samma resultat.

Filmen påverkar inte DR "egentligen" - det filmen gör att sänka kontrasten i höjdled pixel-pixel med en viss liten marginal, samt ta bort lite ljus. Tar man D800-sensorn och stoppar rakt in i en A99 kommer den alltså ha exakt samma DR, men kräva aningens längre (2/3Ev) slutartider för att få samma resultat.

Verkar logiskt! Tack! Då torde jämförelsen mellan NEX-/ och A77 bli adekvat. Samma glugg på båda, allt lika i övrigt. Adapter på NEX-7 (LA-EA1 utan spegelfilm). 1/100 sek på A77 och 1/160 på NEX-7?

//Lennart

Verkar logiskt! Tack! Då torde jämförelsen mellan NEX-/ och A77 bli adekvat. Samma glugg på båda, allt lika i övrigt. Adapter på NEX-7 (LA-EA1 utan spegelfilm). 1/100 sek på A77 och 1/160 på NEX-7?

//Lennart

Jag letar bakåt i sidorna men hittar inget om vem Joakim svarar ang filmen påverkar inte DR, vad är det för test du gör Lennart mellan Nex 7 och A77. det är den fasta spegelfilmen som menas i SLT.

Verkar Intressant vad det nu är.

//Bengt.

Jag letar bakåt i sidorna men hittar inget om vem Joakim svarar ang filmen påverkar inte DR, vad är det för test du gör Lennart mellan Nex 7 och A77. det är den fasta spegelfilmen som menas i SLT.

//Bengt.

A77 och NEX-7 har precis samma sensor, men det som skiljer dem åt är att A77 har den fasta SLT-spegeln (="filmen").

Med adaptern LA-EA1 på NEX-7 kan man ha exakt samma objektiv och då blir det en väldigt exakt jämförelse mellan dessa med allt lika så man direkt kan se SLT-spegelns påverkan.

/Mats

A77 och NEX-7 har precis samma sensor, men det som skiljer dem åt är att A77 har den fasta SLT-spegeln (="filmen").

Med adaptern LA-EA1 på NEX-7 kan man ha exakt samma objektiv och då blir det en väldigt exakt jämförelse mellan dessa med allt lika så man direkt kan se SLT-spegelns påverkan.

/Mats

En intressant grej är att 2 av 3 st LA-EA2-adaptrar jag provat på NEX-7 ger ghostingtendenser (den ena mer den andra obetydligt). Den tredje ingen ghosting alls. Min A77 har inga ghostingtendenser alls.

Med LA-EA1+NEX-7 är det aningen mer sting i de oberabetade filerna jmf med A77. Notera också att A77 verkar kompensera för spegelfilmen. Jag får exakt samma exponeringsvärden för båda kamerorna, men det börjar kosta aningen brus lite högre upp på isoskalan.

Om någon funderar på att skaffa LA-EA2-adaptern (som ger en jäkligt snabb och exakt AF på alla A-gluggar) så är rådet att provskjuta innan köpet mot en reflekterande hårt belyst detalj. Helt öppen glugg med så stor frontlinsdiameter som möjligt.

Klarar ni er med slö AF på SSM- eller SAM-gluggar samt MF och aldrig vill riskera ghosting så skaffa gamla 1:an.

A77:an i sig självt är jag nu så van vid att jag efter 2 månader kan skriva: Mycket bättre än förväntat.

//Lennart

//Bengt.

Jag svarade Lennarts sista mening i inlägget ovanför. Mest då att filmen inte påverkar sensorns DR - OM man kompenserar för ljusbortfallet filmen ger med att hålla lite längre slutartider. Filmen tar bort ljus, och mindre ljus innebär alltid relativt sett mindre DR (eftersom ljuset i sig självt innehåller en ganska stor mängd brus). Det är ju därför DR sjunker när man höjer ISO.

Sensorns egenbrus ligger ganska konstant oavsett ISO (i en Sony-sensor), men signalen - ljuset - blir ju svagare och svagare i de förutsättningar man behöver höja ISO. DR är signal dividerat med elektronikbrus.

En intressant grej är att 2 av 3 st LA-EA2-adaptrar jag provat på NEX-7 ger ghostingtendenser (den ena mer den andra obetydligt). Den tredje ingen ghosting alls. Min A77 har inga ghostingtendenser alls.

Med LA-EA1+NEX-7 är det aningen mer sting i de oberabetade filerna jmf med A77. Notera också att A77 verkar kompensera för spegelfilmen. Jag får exakt samma exponeringsvärden för båda kamerorna, men det börjar kosta aningen brus lite högre upp på isoskalan.

Om någon funderar på att skaffa LA-EA2-adaptern (som ger en jäkligt snabb och exakt AF på alla A-gluggar) så är rådet att provskjuta innan köpet mot en reflekterande hårt belyst detalj. Helt öppen glugg med så stor frontlinsdiameter som möjligt.

Klarar ni er med slö AF på SSM- eller SAM-gluggar samt MF och aldrig vill riskera ghosting så skaffa gamla 1:an.

A77:an i sig självt är jag nu så van vid att jag efter 2 månader kan skriva: Mycket bättre än förväntat.

//Lennart

I adaptern sitter ju spegeln uppochner jämfört med A77an.
Kan det ha att göra med att i de allra flesta fallen kommer ljuset uppifrån.
Har du provat att fotografera med A77 vriden 180 grader och om effekterna uppkommer då?

Bara en tanke, för annars kan inte jag förstå att det skulle bli nån skillnad alls.

/Mats

I adaptern sitter ju spegeln uppochner jämfört med A77an.
Kan det ha att göra med att i de allra flesta fallen kommer ljuset uppifrån.
Har du provat att fotografera med A77 vriden 180 grader och om effekterna uppkommer då?

Bara en tanke, för annars kan inte jag förstå att det skulle bli nån skillnad alls.

/Mats

Nej, jag har inte provat det tidigare. Men har gjort det nu. Samma resultat. Personligen tror jag felet kan uppstå om spegelfilmen är monterad så att den vinklas (väldigt lite) olika från exemplar till exemplar på adaptern.

En annan sak med LA-EA2 är att avståndet är exempelvis evighet så visar objektivets fokusskala kanske c:a 10 m och nilden blir knivskarp. Lika skarp blir den med A77 ocj samma glugg med då visar fokusskala evighet.

//Lennart

Efter att ha sprungit runt mycket och plåtat med NEX-7 och manuella gluggar, och efter att i helgen kört en "seriös" plåtning med A900an där jag använde 50/1.4 och 85/1.4 på stora bländare så har jag kommit fram till två slutsatser för A99:

1) Gärna en EVF som den i NEX även framför toppklassiga optiska sökare som den i A900an! Med peaking och 11ggr förstoring är det klart säkrare att manuellt sätta skärpan på stora bländare än med AF och optisk sökare. Faktum är att en EVF med de fokusfunktionerna nog skulle vara en av huvudanledningarna till ett eventuellt byte från A900an, då A900an annars redan har tillräcklig upplösning för mina syften och då NEX-7 gett mig video...

2) Om A99 inte stöder plåtning till laptop så går den bort! Det är funktionalitet som skulle få mig att använda NEX-7 mer i studion redan idag - tänk att bara kunna ta ur USB-kabeln ur A900an och trycka in den i NEXen för att kunna fortsätta plåta in i Lightroom ...det är en trist och oroande trend att man inte fortsatt stödet för plåtning till laptop efter A700 och A900.

Senast ändrad:
Kanske man skulle ha väntat in A99, var väl medveten om att A77 var endast andra generation med EVF.
har haft lite bryderirer över det faktumet. upplever annars ju längre tiden går att A77 fungera bra för mig.

Är lite avundsjuk på det förbaskat trevliga grepp som MKII har, det är så gott om plats för tummen på den. På A77 får jag liksom vinkla ner handen för att hamna rätt, skulle vilja hålla kameranhanden mera rakt, men då hamnar tummen ända upp på den lilla Displyen, den fina urgröpningen räddar greppet så att långfingret låser fast handen. kan bli så att jag får lägga lillfingret under greppet.

För min personliga del så hoppas jag att A99 inte får bli för liten, dom kan ändå inte bygga den så liten så man får så stora viktminskningar, 800 gram eller 900 känns inte avgörande.

Nu finns BG att köpa får väl se i framtiden vad det blir.

//Bengt.

Efter att ha sprungit runt mycket och plåtat med NEX-7 och manuella gluggar, och efter att i helgen kört en "seriös" plåtning med A900an där jag använde 50/1.4 och 85/1.4 på stora bländare så har jag kommit fram till två slutsatser för A99:

1) Gärna en EVF som den i NEX även framför toppklassiga optiska sökare som den i A900an! Med peaking och 11ggr förstoring är det klart säkrare att manuellt sätta skärpan på stora bländare än med AF och optisk sökare. Faktum är att en EVF med de fokusfunktionerna nog skulle vara en av huvudanledningarna till ett eventuellt byte från A900an, då A900an annars redan har tillräcklig upplösning för mina syften och då NEX-7 gett mig video...

2) Om A99 inte stöder plåtning till laptop så går den bort! Det är funktionalitet som skulle få mig att använda NEX-7 mer i studion redan idag - tänk att bara kunna ta ur USB-kabeln ur A900an och trycka in den i NEXen för att kunna fortsätta plåta in i Lightroom ...det är en trist och oroande trend att man inte fortsatt stödet för plåtning till laptop efter A700 och A900.

Jag håller med dig i allt förutom att plåtning direkt till laptop inte är nödvändig för min del. Har även A900. A77 och NEX-7. Använder gärna MF med ljusstarka gluggar på stor bländaröppning. Jag räds absolut inte en EVF på A99 då jag alltid får fokus där jag vill ha den med A77 och NEX-7. Tvärtom. Det är ett stort skäl för mig att byta. Men inte helt tillräckligt om inte en A99 fixar högre DR än dagens A900 och något steg bättre lågljusprestanda. I övrigt räcker A900 länge än.

//Lennart

Ja det är trist och lite märkligt att Sony inte fortsatt med stöd för thetering....få hoppas på att dom tar upp det igen för en kamera som A99(?) med 36mp riktar sig till bla studiofotografer så det vore väldigt trist o märkligt om inte thetering erbjuds i den då det är något som används ofta och utbrett av många studiofotografer.

äntligen

Min a700 har nog gjort ett par hundra tusen exponeringar....Den som väntar på ngt gott väntar ALLTID för länge....

Ja jag har väntat alldeles för länge nu på en Nikon D800 och kommer den inte snart så avbokar jag den och köper mig en A99 eller en A990.

Mvh. /LEE

A99 kommer nog inte förrän nästa år tror jag.
A97 lanseras nog i oktober, men blir inte tillgänglig förrän i början av december om den alls går att få tag på då. Det är min gissning.

Är det fortfarande problem att få tag i D800?
Köp en D800E vetja, den finns i lager.

/Mats

A99 kommer nog inte förrän nästa år tror jag.
A97 lanseras nog i oktober, men blir inte tillgänglig förrän i början av december om den alls går att få tag på då. Det är min gissning.

Är det fortfarande problem att få tag i D800?
Köp en D800E vetja, den finns i lager.

/Mats

Vart då Mats jag kollar varje dag ?
Jag står i kö på både D800 och D800E samt i 3 butiker.
Scandinavian Photo har kommit till köplats 12 Febeuari allså när beställningen lades som var mer än en månad före lanseringen.
Samt att dom har 4:a butiker. Jag ligger på köplats 150 hos JapanPhoto och något liknande hos CyberPhoto så jag börjar nog tro att jag inte får någon kmaera föränn sommaren är slut och då avväger jag avboka.

Ska jag ändå byta märke så kan ju en Sony A99:a ligga bra till om det inte vore för att jag tycker Sony är dåliga på objektiv samt är vädligt dyra. Men man har ju Tredjepart där med så varför inte invänta ett år till.

Mvh. /LEE

Enklast är att kolla sånt på Prisjakt.
Alla butiker i landet är inte med i Prisjakts listningar, men rätt många är det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar