Photocon
Aktiv medlem
Mycket troligt att nästa FF blir A99 som är en FF-modell av A77. Aningen större tror ryktesskrivaren, men de tverkar onödit, borde väl kunna använda samma kropp och även vertikalgrepp tycker jag. För min del är A77 precis lagom.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a99-in-late-august-with-teaser-coming-in-summer/
Om de lyckas ytterligare förbättra EVF, AF och video mm, samt större buffert och kraftigare cpu så blir 24 megapixel mycket lockande för min del. Speciellt om priset hamnar runt 15 000 eller så och att de antingen kitar den med 24-70 XA eller tar fram en ny FF normalzoom i stil med 16-50/2,8SSM (vilket ju Zeissen är). Ett sådant kit för säg 20 000 kr. skulle inte vara så dumt
Låter helt enkelt som den perfekta kameran. Sen kan det komma en annan nischad mer högupplöst kamera 2013.
Blir nog en A99 till jul för min del
/Mats
Eftersom det är ett SAR5 denna gång kanske det har lite relevans. Om man nu ska tillmäta rykten så stor betydelse så verkar det som det blir en lite mer nyansrik EVF (vilket är det viktigaste, anser jag) och att 24Mp-sensorn borde få knappt 1 EV mer headroom så är ju kameran nästan "hemma".
Vågar man lita på det så långt är mycket vunnet. Dock tror jag, liksom Sar antyder, inte på några 15 papp. Strax under vad en D800 kostar verkar mer troligt,
AF-systemet skulle kunna bli en hit beroende på hur det anpassats. Över 100 punkter som går att gruppera och customisera "to taste" vore idealet. Valbara hjälppunkter.
Objektiven är jag inte säker på kommer att ändras så mycket, men kanske det blir en "folk 24-70/2.8". Tänker på att Tamron utvecklat ett sådant och det bör ju bli tillgängligt för Sony. Zeissvarianten 24-70/2.8 är ju snuskigt dyrt. Det viktigaste för mig är ändå om DR nästan kan nå D800-nivå. Tror dock bara nästan p g a spegelfilmen. Men vi får se.
//Lennart