Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pekskärm är bra på telefoner, paddor och butiksterminaler. Möjligen också om man ska filma. På en stillbildskamera kan det kanske vara bra om man ska redigera bilden direkt på skärmen, men inte för fotografering (åtminstone inte om det gör att man får färre fysiska knappar som på nya Olympusen).

Menar du E-M5? Den har väl ganska gott om knappar och rattar?

Jag tyckte Minolta var aptrista och totalt ointressanta på den gamla onda analoga tiden. När de byggde in AF var de förstås kul, men vansinnigt plastiga - detta råddes inte bot på förrän Minolta 9000.

Förrän? Minolta 9000 var Minoltas andra AF-systemkamera och kom samma år som den första ...

Och jag tycker nog att även Minolta 9000 är ganska plastig, fast inte riktigt lika plastig som Minolta 7000. (Jag har båda.)

Förrän? Minolta 9000 var Minoltas andra AF-systemkamera och kom samma år som den första ...

Och jag tycker nog att även Minolta 9000 är ganska plastig, fast inte riktigt lika plastig som Minolta 7000. (Jag har båda.)

Då är det nog inte 9000 jag tänker på - vad hette "proffsvarianten" som kom efter den? Den var inte plastig i alla fall, men när du säger det så var det inte 9000.

Är också supersugen på en sån! Tyst, snygg och mycket bra bildkvalité. Så trött på min d5100 och vill ersätta den med nåt roligt. Nex-7 står högt på listan. Men Sony pojkarna pratar ju om att det är nya nexar med fast optik som är på väg? Så jag avvaktar lite.

Försviner inte lite av tjusningen med NEX för "såna som oss" om det inte går att byta objektiv och använda adaptrar och annat kul. En NEX med fast optig degraderar den ju till en kompaktkamera med stor sensor.

Finns säkert en målgrupp för det, men troligen inte i första hand til oss som huserar här.

/Mats

Försviner inte lite av tjusningen med NEX för "såna som oss" om det inte går att byta objektiv och använda adaptrar och annat kul. En NEX med fast optig degraderar den ju till en kompaktkamera med stor sensor.

Finns säkert en målgrupp för det, men troligen inte i första hand til oss som huserar här.

/Mats

Sant, men en Sonymotsvarighet till X100 hade kanske inte varit så dum (för Sony). Den kameran gav Fuji rätt mycket uppmärksamhet :)

Efter att provat MASSOR med kameror: NEX-7 är i mina ögon världens bästa APS-C sett till bildkvalitet. MF i absolut toppklass. Alla trevliga adaptrar som finns gör ju den till en kamera som passar ihop med vilket annat system som helst. Ångrar absolut inte det köpet.

//Lennart

/Mats
Nu får du inte vara sån, en nex med en fin ljusstark 35:a som ger en fin bokeh skulle sälja fint som en gatufotokamera. Naturligtvis med minst en aps-c sensor. Jag skulle köpa den på momangen.

Nåt med 9 hette den i alla fall, och var skapt som en proffskamera (tror t.o.m. den hade vev som reserv för filmåterspoling).

Då är vi tillbaka till Minolta 9000. Den har returspolningsvev (det måste den ha eftersom den inte har någon inbyggd filmframdragningsmotor eller returspolningsmotor).

Någon annan Minolta AF-spegelreflex med returspolingsvev känner jag inte till.

Nu får du inte vara sån, en nex med en fin ljusstark 35:a som ger en fin bokeh skulle sälja fint som en gatufotokamera. Naturligtvis med minst en aps-c sensor. Jag skulle köpa den på momangen.

Tror det föreligger ett missförstånd.

Klart man ska köra fasta objektiv i bemärkelsen primes, men det som snackas om är ju en kommande modell med fast objektiv i bemärkelsen att det inte går att byta ut. Alltså utan bajonettfattning, utan ett zoomobjektiv ihopskruvat/svetsat/limmat på kameran i fabriken.

Vem vill ha en sån NEX?

/Mats

Köp en då - X100 finns redan nu (och gör just det) eller köp en Zeiss 24/1,8 och NEX-5N (eller 7).

---
Nex-7 står högt på listan. Men Sony pojkarna pratar ju om att det är nya nexar med fast optik som är på väg? Så jag avvaktar lite.
Jag har inte sett en enda indikation på att det skulle komma NEX:ar med fast optik. Har du inte blandat ihop detta med att det ska komma fler UTBYTBARA objektiv med FAST BRÄNNVIDD?

Någon ersättare för NEX-7 är definitivt inte på gång f.n. Sonys ännu så länge begränsade produktionskapacitet klarar ju inte av att leverera tillräckligt antal av dem för att täcka den nuvarande efterfrågan.

Det enda som det finns lite indikationer på är att det ska komma en ersättare till den billigaste - NEX-C3. Och möjligen, möjligen kanske en något avvikande NEX-modell.
.

Kan hålla med PMD en del om att man vet inte riktigt var man har Sony, Vi kan aldrig glömma dock att det är otroligt svårt för andra aktörer att hela tiden stångas mot sådana jättegiganter som Canon/Nikon.

Canons DR-debatter som det skrivits så mycket om, ser aldrig ut att leda till några konkreta lösningar, stora namn som Fossum, Shea med flera som det ofta hänvisas till, verkar ju att debattera för döva öron.

Hur kunniga och skickliga dom än är, så leveras modellerna i allafall som respektive tillverkare vill att dom skall vara. Och dom köps och används av dom stora Fotoaktörena som levererar bilder av högsta klass.

Angående massleverans av plastiga kameror, så tror jag att Sony låg på ett stort lager av CCD-sensorer, som dom helt enkelt ville köra slut på.

Att många av Sonys instegsmodeller fått en lite märklig evighets-stämpel som att dom skulle vara liksom extra plastigare än andra visar på vilken otrolig genomslagskraft ett enda ord kan få av större testaktörer.

En A200 var inte ett dugg plastigare än en Canon 350D eller 400D, nya serier som 1000D-1100D är precis lika plastiga som vilken likvärdig Sonymodell som helst, det bara att prova och känna, jag upplever det som att vid tester av C/N så förekommer det LINDRIGA försköningar som jag inte förstår varför det gör.

Tycker att det trots allt är lite tufft av Sony att ändå försöka leverera fullformats kameror. Men jag tycker inte att man skall skriva upp orimliga förväntningar på en kommande A99, önskan om att den skall få 36Mp-sensor leder bara till stora besvikelser och orimlig ilska om den inte får det. Vad jag förstått så skall A99 få en 24Mp-sensor, sedan skall det så småningom komma en modell med flera pixlar.

Som bara lilla jag ser det så behöver nog Sony tid för att lösa vissa brusproblem, där många pixlar och SLT kräver lite mera ingenjörskonst. Nikons D400 tar förskräckligt lång tid på sig att se dagens ljus, så man kan bara spekulera om vad dom brottas med för problem, pratar man i sporttermer så är Nikon flerfaldiga världsmästare och har för en tid tagit över vandringspokalen

APS-C och många pixlar är nog inte så himla lätt att kombinera med rena Iso12800 bilder som ser ut att vara dagens nya krav vad en kameramodell bör klara av.

//Bengt..

Nya rykten

Mycket troligt att nästa FF blir A99 som är en FF-modell av A77. Aningen större tror ryktesskrivaren, men de tverkar onödit, borde väl kunna använda samma kropp och även vertikalgrepp tycker jag. För min del är A77 precis lagom.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a99-in-late-august-with-teaser-coming-in-summer/

Om de lyckas ytterligare förbättra EVF, AF och video mm, samt större buffert och kraftigare cpu så blir 24 megapixel mycket lockande för min del. Speciellt om priset hamnar runt 15 000 eller så och att de antingen kitar den med 24-70 XA eller tar fram en ny FF normalzoom i stil med 16-50/2,8SSM (vilket ju Zeissen är). Ett sådant kit för säg 20 000 kr. skulle inte vara så dumt :)

Låter helt enkelt som den perfekta kameran. Sen kan det komma en annan nischad mer högupplöst kamera 2013.

Blir nog en A99 till jul för min del :)

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar