Nädå, det är inte det jag menar. Klart att ingen kan veta genom att prova själv.
Bara det att när det koras epitet som vinnare och bäst så måste man ju ta hänsyn till kriterierna och målgruppen. Just när det gäller sensorstorleken så spelar den in just för möjligheten till filmatiskt utseende och jag ifrågasätter inte att Foto t.ex. inte skulle känna till det, men tog förmodligen inte hänsyn till just den egenskapen vid jämförelsen med GH2.
Kort skärpedjup vid filmning är absolut ingen enkel sak att få till och många som filmar med stora sensorer bländar istället ner för att inte totalt misslyckas med fokus. Det är svårt att bemästra.
Däremot är det just det som gör FF DSLR till ett så fantastiskt verktyg för skickliga filmmakare som tidigare har krävts tiofalt dyrare utrustning för. Där är verkligen detta en revolution. Nu har detta utvecklats mer. Canon 5D2 liksom Nikon D800 är inte optimerade för filmning på samma sätt som i viss mån Canon 5Dmk3 och framförallt 1DC och Sony A99 och Nikon D600.
5D2 och D800 ar ju mycket högre upplösning än som behövs för film och där används line-skipping så att inte alla linjer läses, vilket gör mellanrum i bilden och man drar inte nytta av lågljusegenskaperna som en större sensoryta ger och det blir också mer aliasing, dvs taggighet vid diagonala linjer.
De kamerorna med speciellt anpassade sensorer klarar av snabbare utläsning så att alla pixlar kan utnyttjas och sedan skalas om, vilket ökar ljuskänsligheten och ger jämnare bild. Därför är det extra aliiasing-filter för D800 som Afe tidigare länkade till inte lika nödvändigt på A99 eller D600. Canon 5DMk3 är begränsad i sina filmegenskaper för att inte konkurrera för mycket med deras egen 1DC.
Canon 1DC klarar dessutom inspelning i 4K därför att den är utrustad med så mycket processorkraft som i 1DX är dedicerat för AF-systemet. Det enda som skiljer modellerna åt är tydligen programvaran - och priset. Man kan tycka att det är oetiskt av Canon att ta så mycket extra betalt för 1DC bara för att målgruppen är så kapitalstark och är vana vid högre priser för pro-video utrustning och därför helt enkelt strypa funktionalitet i stillbildskameran 1DX.
http://www.eoshd.com/content/9044/exclusive-canon-confirm-1d-c-4k-dslr-is-same-hardware-as-the-1d-x
Sony har inte så stor marknad på stillbildskamerorna och kan lägga in optimering för video utan att konkurrera med sig själva, utan snarare med Canon och Nikon. Nikon har ju inget alls inom provideo, så de har inget att förlora på att göra det så bra som möjligt i DSLR, men är inte alls lika kända bland filmare. Canon har däremot vissa problem och stryper medvetet kamerorna.
Det här kommer förmodligen att mogna framöver och Sony och Canon som båda gör avancerade videokameror som jämfört med stillbild kostar väldigt mycket mer har fått en del problem med positionering av sina produkter när FF DSLR fått så bra filmmöjligheter.
Men för ambitiösa filmmakare har FF DSLR gjort en revolution, speciellt med kameror som Sony A99 och Nikon D600. Jag tror helt enkelt inte tidningen Foto riktigt haft den målgruppen och synsättet vid sitt test och för att dra nytta av dessa filmegenskaper hos de nya FF-kamerorna så krävs ett stort mått av enträgen träning och noggrannhet, samt även en del tillbehör.
Som PMD sa, om man är stillbildsfotograf med en avancerad systemkamera, men då och då vill filma lite också, så är det nog bättre att köpa en videokamera eller kompakt för att inte bli besviken.
/Mats