Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
8Gb kommer man långt med också, trots 24 Mp på en A77. Det ryms rätt många rawfiler á 23-25 Mb där.
Men om jag ska på en längre utflykt vill jag helst ha 16 eller 32.

//Lennart

PS. Jag upplever inte alls någon hackning i zoomningen med 16-50/2.8 SSM så det är nog ett lugnt köp.DS

Jag har 4 st. 8GB MS-kort markerade 1-4 i myntfacket i plånboken. Tror de kostade bara 150 kr st. eler nåt. De är bra för att de passar både i A580 och A900. Sen har jag ett 16 GB SD-kort i A580 och ett 16GB CF-kort i A900. De båda kamerorna är lite bättre som kan ta två kort samtidigt. A77 har ju en kombo-plats för antingen SD eller MS-kort, men bara ett kan vara isatt åt gången.

Lärde mig en läxa en gång när jag tog med mig kameran i bilen och när jag kommer in till stan och ska köra in i Sveatunneln så är bilen framför mig en IKEA-lastbil som också ska köra in där, men den var typ en halvmeter högre än tunneln. Jag stannar och hoppar ut med kameran medan fortfarande splitter flög omkring i luften :)

Och då står det på displayen "No Card", det satt kvar i datorn hemma. :-(
Därför har jag numera alltid ett standbykort i kameran.

Sen har jag vid ett senare tillfälle råkat för liknande sak och trots att jag hade minneskort så var istället batteriet ne laddat, så nu har jag flera batterier också .-)

Fast till A77 skulle jag ändå skaffa mig ett av de där snabba korten så man kan utnyttja hastigheten vid de tillfällen man vill det, fast ett litet behöver väl inte vara så dyrt. Det är ju en häftig finess med den kameran och det är synd att gå miste om den.

/Mats

Eftersom jag inte springer och skjuter på allt som rör sig räcker det med ett ganska snabbt 16 eller 32Gb-kort. Det blir en ganska liten slant relativt sett.

//Lennart

Funderar lite på Scandinavian Photo, då jag handlat en del där förr i tiden, mins att jag bytte in Canon EOS 100 som jag skickade, fick bytespris över telefon. A77 kommer nog att hänga med länge om inte Sony överraskar om två år.

Så klart kan EVFn förbättras en del framöver eftersom det bara är andra generation med A77. Inom DSLR-systemet så ser man trots allt att det inte händer så förskräckligt mycket vad gäller rena bildkvaliteten, MKII:an hade i princip ett äldre AF-system från början, så det var absolut nödvändigt för Canon att förbättra den samma.

Tillbaka till minneskorten, använder du även 45Mb eller lägre, är 95 Mb ett måste till A77 då bufferten fylls så snabbt. Det fins ju drösar av billiga minneskort så klart, men inte så snabba, vid första titten hos Scandinavian så hittade jag ingen 95Mb, Är det SDHC som det skall heta, är inte alls hemma vad gäller fabrikat och kvalitet vad gäller minneskort.

FW 1.05 som skall komma till A77, handlarna kan väl inte packa upp alla kameror och ladda in det. är det då senare batcher från fabriken som ny FW kan finnas inlagd.

Senast ändrad:
Kolla på Dustin, det finns ingen Anledning att inte köpa 95 mb - kort. Ett 8 gb kostar 230 kr, ett 16 ligger på 455...
Jag kör med fler åttor då jag tycker det är bra med flera kort, det är ju bra om något av dem skulle gå sönder. Jag har haft kort som pajjat, men det var ett billigt kort från transcend. Efter detta har jag alltid köpt sandisk och har aldrig haft problem sedan dess. Varianterna som jag tipsade om här heter exakt
Sandisk Secure extreme Sdhc PRO 95 Mb/s

Jag har även ett Sdhc på 30 mb/s och det Blir skillnad på min a55:a med ett 95-kort. Jag har i och för sig aldrig upplevt något direkt problem med det omtalade "buffertproblemet" som a55 mfl "lider av" men det blir lite snabbare skrivning till kortet om man håller in knappen så att säga.

DEt är ju bara att räkna ihop hur mycket data som skall in på kortet. Det blir gärna mycket data på bara en sekunds om man håller in knappen. Det kan ändå ta några sekunder även med de snabbaste korten, skulle kortet då bara vara en tredjedel så snabbt så tar det ju motsvarande längre tid att skriva ner det. Det finns förvisso en buffert i kameran som skall hantera bildinformationen också jag har inga exakta siffror, men en kvalificerat gissning är ju att man med enkelhet kan få till uppåt 1Gb data på några sekunder om man håller in knappen...
Nu vet jag inte heller varför man skulle fotografera så, det blir bara jobbigt att sortera och oftast blir det inte bra heller, däremot är det ju kul att kameran är rapp, och vill man ta flera mindre serier à 3-4 bilder i stöten så funkar det bra även med långsammare kort. Men nu är ju prisskillnade obefintlig, så det finns faktiskt ingen anledning till att köpa långsammare kort.

Är du kamerakapitalist? :)

Det är knappast fråga om några stora pengar du har "förlorat" på att behålla dina gamla kameror. Själv har jag bara sålt en enda av mina kameror genom åren, och det var när jag var tonåring och inte hade råd att behålla min OM-1 när jag ville byta till en OM-2. Jag har dock "alltid" tyckt att det var tråkigt att jag behövde sälja den, så häromsistens köpte jag en riktigt fin OM-1 igen.

Det är roligt att ha kvar alla kameror jag har använt genom åren. Att samla på dem är också en sorts hobby.

Vaaa, sålde du din OM1:a? Det finns bara en kamera jag aldrig skulle sålt om jag haft en (min första tjej hade en) och det är den. Jag har också en OM-2 som har varit syrrans men det är ju inte alls samma sak. :). OM-1 var en verklig skönhet med sitt normalobjektiv (den tidens kit).

Kolla på Dustin, det finns ingen Anledning att inte köpa 95 mb - kort. Ett 8 gb kostar 230 kr, ett 16 ligger på 455...
Jag kör med fler åttor då jag tycker det är bra med flera kort, det är ju bra om något av dem skulle gå sönder. Jag har haft kort som pajjat, men det var ett billigt kort från transcend. Efter detta har jag alltid köpt sandisk och har aldrig haft problem sedan dess. Varianterna som jag tipsade om här heter exakt
Sandisk Secure extreme Sdhc PRO 95 Mb/s

Jag har även ett Sdhc på 30 mb/s och det Blir skillnad på min a55:a med ett 95-kort. Jag har i och för sig aldrig upplevt något direkt problem med det omtalade "buffertproblemet" som a55 mfl "lider av" men det blir lite snabbare skrivning till kortet om man håller in knappen så att säga.

DEt är ju bara att räkna ihop hur mycket data som skall in på kortet. Det blir gärna mycket data på bara en sekunds om man håller in knappen. Det kan ändå ta några sekunder även med de snabbaste korten, skulle kortet då bara vara en tredjedel så snabbt så tar det ju motsvarande längre tid att skriva ner det. Det finns förvisso en buffert i kameran som skall hantera bildinformationen också jag har inga exakta siffror, men en kvalificerat gissning är ju att man med enkelhet kan få till uppåt 1Gb data på några sekunder om man håller in knappen...
Nu vet jag inte heller varför man skulle fotografera så, det blir bara jobbigt att sortera och oftast blir det inte bra heller, däremot är det ju kul att kameran är rapp, och vill man ta flera mindre serier à 3-4 bilder i stöten så funkar det bra även med långsammare kort. Men nu är ju prisskillnade obefintlig, så det finns faktiskt ingen anledning till att köpa långsammare kort.

San Disk SDHC Extreme Pro 16Gb 95mb/s kostar 649 Kr hos Cyberfhoto, A77 har ju 24Mb sensor om denna sensor nu kräver så. Men jag kommer nog inte att smattra så mycket med A77. den har visst ett 3,4b/s-läge som kan vara trevligt att köra på, tror som du att man kan klara sig med mindre hastighet i vardagen så att säga, familjebilder och sådant, då kan jag efter hand sedan skicka efter flera kort.

Det talas även om någonting som heter UHS-1 standard, A77 tror jag skall klara det. men jag är lite dålig på detta med minneskort, vissa tester om minneskort ger lite osäkra resultat tycker jag, kamerans egna buffertsystem behöver nog förbättras också, snabbt kort kan nog inte lösa allt.

Funderar att senare skaffa LR4 som blivit så prisvärt nu, och skall man då köra både Raw/Jpeg så får man tänka på det också. För övrigt så hade det varit bra om man kunnat välja in ett 6b/s-läge på A77 också, A55 har det. Men spridda skurar kör även proffsen när jag ställde frågan om hur dom använder AFen, så proffsens 10-11b/s använder dom inte så ofta, i alla fall när jag gjorde min lilla undersökning.

Lite kul detta med att när MKIV kom med sina 10b/s så var alla eld ock lågor, sedan vid förfrågan om dom kör mycket med högsta sekvens, nja.... vi kör mest med 3-4 bilder i taget, får bättre kontroll.

//Bengt

.................................Lärde mig en läxa en gång när jag tog med mig kameran i bilen och när jag kommer in till stan och ska köra in i Sveatunneln så är bilen framför mig en IKEA-lastbil som också ska köra in där, men den var typ en halvmeter högre än tunneln. Jag stannar och hoppar ut med kameran medan fortfarande splitter flög omkring i luften :)

Och då står det på displayen "No Card", det satt kvar i datorn hemma. :-(
Därför har jag numera alltid ett standbykort i kameran.......................

/Mats

Det här kan jag ju bara inte undanhålla er.
För säkert 20 år sedan (så det är väl preskriberat) hade jag hyrt en liten lastbil med flaktält i Gustavsberg för att köra till IKEA. Jag skulle köpa ett kök och sedan köra ut detta till Skogsö ute i Vaxholms skärgård. Eftersom jag är en fullständigt ointresserad och därmed urusel bilförare, så hade jag ingen riktig koll på vart jag åkte utan jag tog fel väg bort mot Skärholmen och hamnade till sist högst uppe på parkeringshuset i sagda ställe. Jag inser ju då att jag måste åka ner igen och det gör jag.

Problemet var bara att när jag köde ner för den ganska branta nedfarten så tippade ju bakkanten på flaktältet liksom upp exakt så mycket att det fastnar mellan två balkar i taket. Jag kan varken åka fram eller tillbaka. Sitter stenhårt fast. Efter ett tag då jag börjat svettas ordentligt och ångesten kommit upp till ytan på allvar så går jag ut och kollar. Konstaterar att jag är "in deep shit" s.a.s.

Under tiden har det blivit en kö på tre fyra bilar och en idiot börjar tuta och bete sig. Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag släppa ut luften ur däcken eller vad fan...? Så jag sätter mig till slut i bilen och där sitter min fru och hon säger som hon brukar i dylika sammanhang: "Vad skulle vi här att göra?"

Det retar upp mig tillräckligt för att bara lägga i ettan och gasa. Det som händer sedan upplevde jag som rena naturkatastrofen för vad som händer är att jag hör ett öronbedövande dån då hela flaktältet kollapsar. Det kändes som rena jordbävningen där man satt i bilen. När den bakre ramen i flaktättet drogs bakåt åkte alla rör som bar upp tälttaket ur sina fästen och rasade rakt ner i flaket.

Jag väste: "Inte ett ord!", till min fru och så åkte vi vidare och försökte hitta avfarten till IKEA.
De som stod bakom bara måste haft vansinnigt roligt.

Lite kul detta med att när MKIV kom med sina 10b/s så var alla eld ock lågor, sedan vid förfrågan om dom kör mycket med högsta sekvens, nja.... vi kör mest med 3-4 bilder i taget, får bättre kontroll.
//Bengt

Nu är jag inget proffs, men om jag själv behöver ta "en skur" så är det alltid högsta farten, dvs 10b/s eller 6b/s (måste ändra på ratten för att få 10-läget och jag tycker det är jobbigt av någon anledning) - så oftast 6b/s. Att köra med lägre bildhastighet ser jag ingen poäng med, men däremot behöver man ju inte ta mer än 3-4 bilder i "en skur" - det var så jag menade i vart fall. Att använda lägre bildhastighet blir lite som att köpa en kamera med en massa megapixlar och sedan köra "jpeg medium" eller så...

Jag använder 6b/s-läget rätt ofta. Det beror mest på att a55:an har ett visst lagg mellan bildtagning. Så, om jag har den i enbildsläge, så kan jag inte ta många bilder efter vartannat utan att det blir lite irriterande fördröjning (tror det har lite med af att göra också). I 6b/s läget blir det inte lika mycket lagg, av någon anledning...
Roligare var det med min 850 när jag hade den... den tog alltid bilden när jag ville det, bara att trycka på hur man ville, men det hade å andra sidan bara 3b/s. Vet inte alls hur a77:an beter sig i sådana situationer, men jag antar att den är bättre. Skall ta mig till Mediamarkt nån dag och testa lite :)

Senast ändrad:
Jomen, man kunde ju köpa objektiv!

Ja det förståss, nu har vi väll en form av facit i hand, men visst suktade man på den tiden efter pråliga modeller så klart. Men jag är en lagomfantast inom dom flesta områden, har alltid varit intresserad av djur och natur som exempel, men jag har inte någon inbyggd statestik hur länge en lemurhona lever eller så. Ja hade Volvo 240 i 10 år, visst man kunde i princip stå i motorn när man bytte tändstift, men ja hade också mycke bekymmer med den bilen.

Sedan kan jag mycket väl förstå att fotografering kan för många bli en form av livstidshobby och som tar en större del av fritiden, mest frekvent tror jag detta är hos ungkarlar som lägger det mesta av lönen på fotogrejer, byxor köper dom inte förrän dom ramlar av kroppen.

Jag köpte filmkamera som ung som du känner till, tyckte det var mycket roligt, var starkt intresserad av biofilm, kunde gå tre gånger i veckan på bio i bland. Vad upphausad man var när man skull i väg och titta på Hajen, kön ringlade mer än 50 meter lång, och filmen var kanon med en Robert Shaw i högform.

Diafilm var en jäkla sjuss måsta jag säga, när man första gången rigga upp velbon-duken ( billig ) så satt jag länge som tusan och tittade om flera gånger, flera gånger större bild än TV:n det var häftigt kan man säga och bilder som man tagit själv. det var tider det. då gick det åt några filmrullar 64 ASA och även 25 ASA ( hur var det möjligt när det är Iso 12800 som är måttstocken idag )

//Bengt.

Nu är jag inget proffs, men om jag själv behöver ta "en skur" så är det alltid högsta farten, dvs 10b/s eller 6b/s (måste ändra på ratten för att få 10-läget och jag tycker det är jobbigt av någon anledning) - så oftast 6b/s. Att köra med lägre bildhastighet ser jag ingen poäng med, men däremot behöver man ju inte ta mer än 3-4 bilder i "en skur" - det var så jag menade i vart fall. Att använda lägre bildhastighet blir lite som att köpa en kamera med en massa megapixlar och sedan köra "jpeg medium" eller så...

Jag använder 6b/s-läget rätt ofta. Det beror mest på att a55:an har ett visst lagg mellan bildtagning. Så, om jag har den i enbildsläge, så kan jag inte ta många bilder efter vartannat utan att det blir lite irriterande fördröjning (tror det har lite med af att göra också). I 6b/s läget blir det inte lika mycket lagg, av någon anledning...
Roligare var det med min 850 när jag hade den... den tog alltid bilden när jag ville det, bara att trycka på hur man ville, men det hade å andra sidan bara 3b/s. Vet inte alls hur a77:an beter sig i sådana situationer, men jag antar att den är bättre. Skall ta mig till Mediamarkt nån dag och testa lite :)

Ja det är väl en träningssak att snabbt kunna släppa avtrycket, har inte provat någon högbildskamera på det viset. Min 7 år gamla KM5D kunde jag därimot ta mycket snabbt i singellägen om inte blixten var på.

Jag använder 6b/s-läget rätt ofta. Det beror mest på att a55:an har ett visst lagg mellan bildtagning. Så, om jag har den i enbildsläge, så kan jag inte ta många bilder efter vartannat utan att det blir lite irriterande fördröjning (tror det har lite med af att göra också). I 6b/s läget blir det inte lika mycket lagg, av någon anledning.

Det är väl helt enkelt innehållet i bufferten som måste skyfflas till kortet. Det är därför det är viktigt med ett snabbt kort. Det är precis samma med A77, fast den har större buffert och mera data att skyffla. Kolla på ala review-videor så när de har tagit en skur så fyller dom ut tiden med att snacka medan kameran står med svart display och gör sig redo.

De där billiga korten det hänvisades till här nyss har en överföringshastighet på c:a 10-15MB/s. Det är bara 1/7-del av de snabbaste korten. Så om det ändå tar säg 3 sek att tömma bufferten med ett snabbt kort så tar det 20 sekunder med ett långsamt. Det är rätt stor skillnad.

Så minst ett supersnabbt kort akulle jag har i arsenalen i alla fall att använda de gånger man vill använda serietagning. Jag upplever samma sak med min A580.

Eller hur!? :)
Den kameran är ju som ett kraftigt vapen eller nåt. Allt är omedelbart och distinkt. Trycker man på knappen så BANG så reagerar den omedelbart trots att den är stor och tunga grejer ska flytta sig snabbt. Som att frigöra en kraftig spänd fjäder. Visst är de nya kamerorna snabbare, men de känns inte så ändå av nån anledning.

Numera har ju jag en A900 som ju är likadan, men med skillnaden att den gör 5 fps. Tycker det är rätt imponerande hur den matar på som en 20 mm kulsoruta ungefär.

Teleobjektivet är tillbaka i rättan händer efter att ha varit på review-turné.
take-off.jpg

Avsikten var att fotografera fågeln när den satt still på grenen, men precis när jag tryckte av så flög den iväg. De är ju sjukt snabba de där små fåglarna, man hinner ju inte se hur de gör när de flyger iväg, de är liksom bara borta. Den här bilden är ändå tagen med 1/1250 s slutartid och ändå hur mycket rörelseoskärpa som helst. körde just då på ISO 400, men brukar skruva upp till 1600 i skogen. Hade jag haft det hade den kanske blivit fryst med 1/4000 s. Ren "flax" att pricka det tillfället, det går inte att planera för oavsett man har 12 fps för då får man antingen en bild med stillasittande fågel eller ingen fågel alls.

Nä, nu är det NEX-7 som gäller i helgen. Får se om jag får tid att sätta mig in i den.
Stora klumpen tillsammans med 135/1,8ZA är i händerna på Sten-Åke. Får se om han också blir charmad av de där gedigna FF-kamerorna som vi blivit. Ska bli kul med lite rapport på det.

/Mats

Ja det är väl en träningssak att snabbt kunna släppa avtrycket, har inte provat någon högbildskamera på det viset. Min 7 år gamla KM5D kunde jag därimot ta mycket snabbt i singellägen om inte blixten var på.

Jo, det är en vanesak. Jag brukar ha mina kameror inställda på high/burst (5 fps på A900 och 7 fps på A580) och vet om det så jag har inga problem att ta enbilds-tagning även i det läget, fast ibland blir det två vilket kan vara hänt. Beror på hur man lägger an fingret på avtryckaren, jag liksom rullar pekfingret över knappaén istället för att trycka. Då är man alltid beredd att köra serie omman skulle behöva.

Andra som provar kameran brukar rassla iväg en hel skur bilder och bli förvånade, eller hur Sten-Åke? :)

/Mats

Vaaa, sålde du din OM1:a? Det finns bara en kamera jag aldrig skulle sålt om jag haft en (min första tjej hade en) och det är den.
Jag har som sagt ångrat det länge och köpte därför en mycket fin OM-1N för några veckor sen.

Men på den tiden det begav sig tyckte jag att OM-2 var mycket koolare än OM-1. Elektroniskt styrd slutare var ju toppen och automatiskt exponering med ljusmätning under pågående exponering var helt revolutionerande (ett Minoltapatent som Olympus licensierade).

Och jag hade verkligen inte råd att ha två kameror på den tiden.

Jag har också en OM-2 som har varit syrrans men det är ju inte alls samma sak. :). OM-1 var en verklig skönhet med sitt normalobjektiv (den tidens kit).

Men OM-1 och OM-2 ser mycket lika ut. Det enda som skiljer på utsidan är namnlogon, mätarströmbrytaren och ovansidan av ASA-inställningratten, samt att det sitter ett diskret litet vred för spegeluppfällning på OM-1.

Bara en liten filsofisk betraktelse:

Kul och trevligt när folk tänker på sina svunna OM-1 med saknad. Jag körde Nikons närmast motsvarande syskon FM. Har ofta tänkt hur kul det skulle vara att ha en sådan med en bra FF-sensor i.

Detta oavsett hur många andra finsesser som inte skulle finnas på den.

Samtidigt handlar den här tråden om A77. Roligt att OM-1 och A77 kan hamna i samma tråd. ger lite perspektiv.

Ang perspektiv: Som jag har använt och provat/testat A77 har jag funnit följande:

Ja, den kan ta 8 på varandra följande skarpa bilder på rörligt motiv. Och ännu fler om man använder sig av småskurar.

Ja, AF fungerar mycket bra, över förväntan för min del.

Ja, iso-omfånget innan för mycket brus inträder räcker till och blir över för min del.

ja, EVF med focuspeaking kombinderad med AF, alternativt enbart MF o peaking eller förstorad MF-assist borgar för att skärpan hamnar där man verkligen vill ha den.

Ja, filerna räcker till för att göra detaljerade jätteprintar.

Ja, för mig existerar inget problem med fördröjning. Andra kan måhända upptäcka en liten sådan men då har de sannolikt mycket speciella krav.

Ja, A77 har självklart nackdelar, men inga som jag personligen lider så mycket av att de retar mig.

Längtar man tillbaks till de mekaniska kamerorna typ OM-1, Nikon FM/F2As m fl för känslans skull, fast med digital högupplöst sensor så är nog A900/A850 det närmaste man kan komma. Dock inte storleksmässigt. För mig påminner den mest om en gammal Contax RTSII (som hade mycket elektronik i sig, men även en hel del mekanik).

Jag kan uppleva och ofta tänka så att vi ställer ene helvetes krav på dagens dslr, men kanske inte så betungande krav på oss själva.

//Lennart

Jag kör med fler åttor då jag tycker det är bra med flera kort, det är ju bra om något av dem skulle gå sönder. Jag har haft kort som pajjat, men det var ett billigt kort från transcend. Efter detta har jag alltid köpt sandisk och har aldrig haft problem sedan dess.

Även SanDisk kan gå sönder.
Jag har ett 16GB Ultra MS-kort som gick sönder. Det har liksom spaltat sig vid kontakterna så att själva "det riktiga" lilla minneskortet inuti har åkt ut från höljet.

Sandisk-1.jpg
Sandisk-2.jpg

Jag har också flera 8or bl.a. av den anledningen, men också för att det är smidigt att ha fler kort med olika innehåll så att alla bilder från ett visst tillfälle t.ex. ligger på ett kort och när man ska fotografera något annat byter man kort så att man sorterar ut redan där även om man inte har möjlighet att ta hand om bilderna på en gång.

/Mats

Jag har som sagt ångrat det länge och köpte därför en mycket fin OM-1N för några veckor sen.

Men på den tiden det begav sig tyckte jag att OM-2 var mycket koolare än OM-1. Elektroniskt styrd slutare var ju toppen och automatiskt exponering med ljusmätning under pågående exponering var helt revolutionerande (ett Minoltapatent som Olympus licensierade).

Och jag hade verkligen inte råd att ha två kameror på den tiden.

Men OM-1 och OM-2 ser mycket lika ut. Det enda som skiljer på utsidan är namnlogon, mätarströmbrytaren och ovansidan av ASA-inställningratten, samt att det sitter ett diskret litet vred för spegeluppfällning på OM-1.

Nää, det var inte alls samma sak och syrrans var i silver och tjejens svart och det bidrog väl säkert till att den kändes betydligt coolare. Sedan kom den först och jag jämförde den med Praktika och liknande "skräp´". (Nu får jag väl påskallen för att jag skrev det också :)

Med det i beaktande så fattar jag inte att jag sedan köpte en Pentax ME. Men den påminde väl lite om OM 1:an kanske. Båda var väldigt små och smidiga men väldigt välbyggda och solida.

Idag måste man lägga upp mycket pengar för den finmekaniken om den överhuvudtaget finns. För att inte tala om hur objektiven kändes mekaniskt och vi pratar insteg här och inga proffsgrejor. Idag hänger ju ett DSLR-kitzoom knappt ihop ibland.

Kul och trevligt när folk tänker på sina svunna OM-1 med saknad. Jag körde Nikons närmast motsvarande syskon FM. Har ofta tänkt hur kul det skulle vara att ha en sådan med en bra FF-sensor i.

Samtidigt handlar den här tråden om A77. Roligt att OM-1 och A77 kan hamna i samma tråd. ger lite perspektiv.

Ang perspektiv: Som jag har använt och provat/testat A77 har jag funnit följande:

Ja, den kan ta 8 på varandra följande skarpa bilder på rörligt motiv. Och ännu fler om man använder sig av småskurar.

Ja, iso-omfånget innan för mycket brus inträder räcker till och blir över för min del.

ja, EVF med focuspeaking kombinderad med AF, alternativt enbart MF o peaking eller förstorad MF-assist borgar för att skärpan hamnar där man verkligen vill ha den.

Ja, för mig existerar inget problem med fördröjning. Andra kan måhända upptäcka en liten sådan men då har de sannolikt mycket speciella krav.

Ja, A77 har självklart nackdelar, men inga som jag personligen lider så mycket av att de retar mig.

Längtar man tillbaks till de mekaniska kamerorna typ OM-1, Nikon FM/F2As m fl för känslans skull, fast med digital högupplöst sensor så är nog A900/A850 det närmaste man kan komma. Dock inte storleksmässigt. För mig påminner den mest om en gammal Contax RTSII (som hade mycket elektronik i sig, men även en hel del mekanik).

Jag kan uppleva och ofta tänka så att vi ställer ene helvetes krav på dagens dslr, men kanske inte så betungande krav på oss själva.

//Lennart

Ja Bengt, vad väntar du på? Det är väl bara att besöka närmaste elektroniklada med hyfsad sortimentsbredd och slå till. APS-C blir väl inte mycket bättre än A77 inom rimlig tid.

Smart vet jag inte om jag tycker det är. Vissa gluggar har ÅF massor av i lager men inga motljusskydd. Frågade varför. Svar: "Folk frågar efter dem, men när de får höra priset säger många att de väntar. Och sedan står vi där som förra våren när vi sålt våra 8 st EF 85/1.8 usm med minst 5 MS kvar som det nog tog ett år att sälja."

Jag menar inte att det är osmart av ÅF utan av objektivfabrikanten eftersom objektivet inte visar sig från sin bästa sida utan MS. Det är bara med L-gluggarna man är garanterad att få ett MS med.

I princip alla tredjepartstillverkare skickar med motljusskydd.

//Lennart

Ja när dom är både snåla och dumma att inte direkt räkna in detta viktiga hjälpmedel så känns det otroligt dum att köpa dessa MS eftersom dessa finns också att köpa av tredjepart tillverkare för en mycket billig penning.

Mvh. /LEE

Ja när dom är både snåla och dumma att inte direkt räkna in detta viktiga hjälpmedel så känns det otroligt dum att köpa dessa MS eftersom dessa finns också att köpa av tredjepart tillverkare för en mycket billig penning.

Mvh. /LEE

Jag tycker personligen att man kan gå ännu längre. Tycker inte om att göra affärer med en motpart som jag uppfattar försöker skinna mig, det känns inte bra. Därför skulle jag inte köpa objektiven utan MS och tom istället byta märke. Vet dock att de flesta bara tänker på sig själva, men om det ska fungera att "uppfostra" tillverkarna att sluta upp med dumheterna finns bara det starkaste vapnet man har som konsument - att lägga pengarna hos någon mer ärlig tillverkare.

/Mats

//Lennart

Tycker det är fascinerande att läsa dina hyllningar av A77. Trodde inte du var så lättflörtad och skulle se EVF som ett problem, men du verkar ha tagit till dig den där kameran till hjärtat ordentligt.

Roligt, verkligen. Kan nog vara så att det behövs en viss tillvänjning med den här typen av kamera och när man kommit över den tröskeln så ökar den i värde. Det är ju inte något som framkommer i några tester och så på samma sätt, vilket ligger Sony i fatet.

Lennart, du har lite utestående frågor i tråden bredvid om att köpa dyrt kamerahus eller billigare hus och bättre objektiv. Spec. från inlägg #18
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1801848#post1801848

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar