Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hahaha vet e faeen vad som hände där...mobiltelefonen som fick nått ryck o tyckte att det skulle vara så :)

Min fru köpte en ny telefon för någon vecka sedan och ringde från jobbet och sade att allt nu stod på ryska i hennes telefon och att hon inte visste hur hon skulle få tillbaka svenska texter. Jag gick då in i min (av samma märke) och skulle lotsa henne och lyckades själv klanta mig så hux flux stod allt på slovenska i min telefon. Till slut lyckades jag hitta rätt men innan jag kom ner till språkvalen igen så var det lite svettigt. Lyckligtvis står alla språkvalen intelligent nog på lokalt språk och inte på valt språk.

Dagen OT - A77 på er!

580 är rätt eftertraktad kamera på blocket... Om man inte sätter priset till 6000 Den såldes ju för 5800 som billigast innan jul. Du kan sälja den till min dotter för ett bra pris ;) hon vill byta sin A100

Köpte en kreditkoerts IR-fjärr på eBay till nexen funkar kanon. Kan rekomenderas.
Är lite sur på nex adptern att den inte bländar ner innan bilden tas..

Ja jag får väl se vad jag gör men nu har jag en D7D, en A350, en A550 (som min son har) och en A580. Jag gillar egentligen inte att ha en massa gamla kameror som jag inte använder. Det om något är väl kapitalförstöring. Det är ju inget fel på någon av dem. Annars är det väl bara D7D som har en speciell plats i mitt hjärta. En sådan digitalkamera kommer aldrig mer att byggas. Det var ju en analogt byggd kamera med massor av mekaniska vred spakar och kranar och dessutom är det världens första DSLR med antiskakbildstabilisering. Antiskakstabiliseringens moder s.a.s.

Vem vet, A580 kanske också kvalar in i hall of fame vad det lider :).

Jag tycker det har en massa med saken att göra och min uppfattning är att det är smartare att sälja objektiv med medlevererat MS precis enl motiveringen jag skrev. Så ville de 3 ÅF jag mest använder mig av också ha det.

Betydelsen av motljusskydd upplever jag som ganska stor. Vad Canons försäljningssiffror har med saken att göra begriper jag däremot inte. Som trägen Canonanvändare vet jag mycket väl att de säljer en massa objektiv även om de inte levererar dem inkl MS.

Som konsument är jag fullständigt ointresserad av om Canon tycker det är smart eller inte.

Det är lika osmart av Sony (ja, t o m dumsnålt) att sälja NEX-3/5 i kit med 18-55 utan bakre objektivlock och bajonettlock för kamerahuset som de gjorde i början. Jag vet inte hur det ligger till med NEX C3 resp 5n. Men när jag köpte NEX-5 kändes det väldigt snopet.

//Lennart

PS. Finns det någon vettig kamera/fotoaffär kvar i Värnamo? Här 4 mil söderut är det lite ödsligt om man uttrycker det milt. DS

Ja men jag sa att det va smart av Canon att inte skicka med det o det är det ovs vad vi konsumenter o återförsäljare tycker....man måste se det från företagets sida.

Säg mig vad Canon hade tjänat på att skicka med motljusskyddet utöver något nöjdare konsumenter o återförsäljare för dom hade garanterat inte sålt fler objektiv eller tjänat mer pengar på att skicka med det..Canon är inte dumma...hade dom sett att dom hade sålt fler objektiv eller gjort en märkbar vinst med att skicka med motljusskyddet så hade dom garanterat gjort det.

Men visst jag håller med dig att det är sniket...det borde följa med.

Nej det finns det tyvärr inte....är väl bara Expert och Elgiganten som har ett litet utbud annars finns det nada...åker alltid till Jönköping/Bankeryd när jag ska titta på o testa kamerautrustning.

Senast ändrad:
Ja jag får väl se vad jag gör men nu har jag en D7D, en A350, en A550 (som min son har) och en A580. Jag gillar egentligen inte att ha en massa gamla kameror som jag inte använder. Det om något är väl kapitalförstöring.

Är du kamerakapitalist? :)

Det är knappast fråga om några stora pengar du har "förlorat" på att behålla dina gamla kameror. Själv har jag bara sålt en enda av mina kameror genom åren, och det var när jag var tonåring och inte hade råd att behålla min OM-1 när jag ville byta till en OM-2. Jag har dock "alltid" tyckt att det var tråkigt att jag behövde sälja den, så häromsistens köpte jag en riktigt fin OM-1 igen.

Det är roligt att ha kvar alla kameror jag har använt genom åren. Att samla på dem är också en sorts hobby.

Jamen det riskerar ju nästan att bli som en gammal "kökkenmödding" (historisk sophög) där arkeologerna i framtiden kommer hitta lager med gamla kameror. Är det så vi vill bli ihågkomna? I framtiden när någon vegantaliban till arkeolog kommer gräva upp våra kulturlager så kommer de kunna frosa i hur de där 40- och 50-talisterna vältrade sig i prylar.

Innan digitaliseringen hade många med mig sina grejor i decennier.
Det är i sanningen konstig utveckling att man lyckas få oss att byta ut uppenbarligen fungerande kameror med en i sammanhanget svindlande hastighet. ...och telefoner ska vi inte ens nämna.

Hur ser det ut med leveranserna av A77. när blir det full fart. Mest lämpliga minneskort till A77 vad kan det vara.

Senast ändrad:
Hur ser det ut med leveranserna av A77. när blir det full fart.

Det är väl full fart nu (?).

Bara att kolla på t.ex. prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965105

Både löst kamerahus ock kit finns tillgängliga (tog inte med kitet med 18-55, tycker det borde vara brottsligt eller nåt att sälja sådana).

De finns på lager att köpa hos de flesta handlare.
Dessutom finns de säkert inne på MediaMarkt oc handra som inte listas på prisjakt eller i webshoppar.

Nä Bengt, det finns INGET som hindrar att du går och inhandlar en A77!
Den kommer att vara modern ett bra tag till och någon efetrfljare lär inte komma i brådrasket, så vad är det du tvekar om? "Plastkamera" vill du ju inte ha och det här är ju det som du upprepade gånger har sagt dig vilja ha och tid att spara ihop till den har ju funnits i överflöd.

Dags att uppgradera Dynax 5D nu, eller ska den hänga med ett par år till i väntan på en modernare modell? Ibland måste man agera också... :)

Komplettera med det snabbaste 95MB/s SD-kortet. Storlek är väl individuellt vad man vill ha, själv föredrar jag flera mindre, typ 8GB eller så, så kan man växla kort för olika uppgifter även om man inte hinner ta hand om bilderna omedelbart. En sorts försortering.

/Mats

Jamen det riskerar ju nästan att bli som en gammal "kökkenmödding" (historisk sophög) där arkeologerna i framtiden kommer hitta lager med gamla kameror. Är det så vi vill bli ihågkomna? I framtiden när någon vegantaliban till arkeolog kommer gräva upp våra kulturlager så kommer de kunna frosa i hur de där 40- och 50-talisterna vältrade sig i prylar.

Innan digitaliseringen hade många med mig sina grejor i decennier.
Det är i sanningen konstig utveckling att man lyckas få oss att byta ut uppenbarligen fungerande kameror med en i sammanhanget svindlande hastighet. ...och telefoner ska vi inte ens nämna.

Tidigare väntade vi mest på nya filmsorter, roligare än så var det inte.

Det är väl full fart nu (?).

Bara att kolla på t.ex. prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965105

Både löst kamerahus ock kit finns tillgängliga (tog inte med kitet med 18-55, tycker det borde vara brottsligt eller nåt att sälja sådana).

De finns på lager att köpa hos de flesta handlare.
Dessutom finns de säkert inne på MediaMarkt oc handra som inte listas på prisjakt eller i webshoppar.

Nä Bengt, det finns INGET som hindrar att du går och inhandlar en A77!
Den kommer att vara modern ett bra tag till och någon efetrfljare lär inte komma i brådrasket, så vad är det du tvekar om? "Plastkamera" vill du ju inte ha och det här är ju det som du upprepade gånger har sagt dig vilja ha och tid att spara ihop till den har ju funnits i överflöd.

Dags att uppgradera Dynax 5D nu, eller ska den hänga med ett par år till i väntan på en modernare modell? Ibland måste man agera också... :)

Komplettera med det snabbaste 95MB/s SD-kortet. Storlek är väl individuellt vad man vill ha, själv föredrar jag flera mindre, typ 8GB eller så, så kan man växla kort för olika uppgifter även om man inte hinner ta hand om bilderna omedelbart. En sorts försortering.

/Mats

Tack Mats. Men jag har inte ogillat plast faktiskt, olika tillverkare kan göra dem mindre plastig. På bild ser A57 riktigt bra ut som exempel. kan sensorn i A57 vara förbättrad som den allra senaste från Sony tror du.

Tack Mats. Men jag har inte ogillat plast faktiskt, olika tillverkare kan göra dem mindre plastig. På bild ser A57 riktigt bra ut som exempel. kan sensorn i A57 vara förbättrad som den allra senaste från Sony tror du.

Tror inte det är nån större skillnad, förmodligen tweakad lite mer så att den är aningen bättre än A55, men den är ruskigt bra. Jag vurmar heller inte mycket för metallchassi och gillar min A580 mycket, men det finns ju andra saker som "följer med" en kamera som byggs i metall och som jag uppskattar. T.ex. dubbla kontrollrattar, inställbara minnen, AF/MF-omkopplare, större bracketingsteg, blixtsynkuttag, möjlighet till vertikalgrepp osv osv.

A65 och A57 är väldigt lika byggda, det som skiljer är sensorn och sökaren.

Jag skulle satsa på A77.

/Mats

Glömde säga tack Lennart och Anders för hjälpen ang frågorna jag hade kring Nex-7. Apropå ingenting :)

Tror inte det är nån större skillnad, förmodligen tweakad lite mer så att den är aningen bättre än A55, men den är ruskigt bra. Jag vurmar heller inte mycket för metallchassi och gillar min A580 mycket, men det finns ju andra saker som "följer med" en kamera som byggs i metall och som jag uppskattar. T.ex. dubbla kontrollrattar, inställbara minnen, AF/MF-omkopplare, större bracketingsteg, blixtsynkuttag, möjlighet till vertikalgrepp osv osv.

A65 och A57 är väldigt lika byggda, det som skiljer är sensorn och sökaren.

Jag skulle satsa på A77.

/Mats

Händer ju inget här så jag tar och diskuterar med mig själv istället :)

Lite tillägg till föregående post.
A57 har ju ingen GPS heller (vad hände med Sonys löfte om att alla framtida kameror skulle ha gps?). Dessutom är skärm-upphängningen på A77 rejält mycket bättre än den där kulan i nederkant. Och sen lär det visst vara skillnad på OLED-sökaren i A65/A77 och den här LCD-varianten i A57.

Som sagt det finns så grymt mycket mer i A77 för de fjuttiga c:a 4500 kr mer som den kostar. Värdeminskningen lär bli bra mycket mindre för A77 än A65 och A57, säg 1 000 kr skillnad minst. Ska man dessutom köpa till det bra objektivet 16-50/2,8 SSM så får man ju 1 000 kr rabatt på det.

Den reella skillnaden blir då bara drygt 2 000 kr och slå ut det på en livslängd av två år om man köper nu så blir det bara en högst marginell månadsutgift för betydligt mycket mera kamera.

Nä, det är inget snack vilken kamera av dessa jag skulle välja i alla fall.

Köp en A77 Bengt, det är ett givet val och att vänta ännu längre är knappast någon vits. Visst brukar det bli ett litet pristapp efter ett tag, men så som efterfrågan är nu så verkar det nog inte bli det före sommaren i alla fall.

Läste f.ö. just den här recensionen av A77 av David Kilpatrick. Jag håller med till 100%.
http://www.photoclubalpha.com/2012/03/13/a57-no-gps/

/Mats

Både löst kamerahus ock kit finns tillgängliga (tog inte med kitet med 18-55, tycker det borde vara brottsligt eller nåt

Att det säljs ihop med a77 är väl lite konstigt kanske, köper man en a77 så uppskattar man väl i de flesta fall inte den optiken. Men sett som just instegsoptik så är väl den inte värre än något annat? Nerbländad blir det till och med skarpt. Optiskt (mest centerskärpa då) så tycker jag det är ok. Mitt problem med den optiken är att zoomen hugger (blir inte snyggt när man filmar) plus att bländarvärdna inte är på topp, men i vilken kit-zoom är det bättre? Den har fördelar också, den väger mindre än ett kexchoklad och jag får till och med plats med en systemkamera med zoom i jackfickan!!! (jag har kanske stora fickor, men ändå)
Just för att den är billig så behöver man inte vara orolig för att den går sönder, så den går ju att trycke ner lite varstans.
Nu kommer jag själv att köpa ett 16-50 men det är mest för ssm plus 2,8 i bländarn vilket ger trevligare bakgrund plus att jag hoppas på att zoomningen inte hugger. Kanske inte mycket som talar för 18-55 men det går absolut att använda :)

Med vänlig hälsning,
Björn

A77
Händer ju inget här så jag tar och diskuterar med mig själv istället :)

Lite tillägg till föregående post.
A57 har ju ingen GPS heller (vad hände med Sonys löfte om att alla framtida kameror skulle ha gps?). Dessutom är skärm-upphängningen på A77 rejält mycket bättre än den där kulan i nederkant. Och sen lär det visst vara skillnad på OLED-sökaren i A65/A77 och den här LCD-varianten i A57.

Som sagt det finns så grymt mycket mer i A77 för de fjuttiga c:a 4500 kr mer som den kostar. Värdeminskningen lär bli bra mycket mindre för A77 än A65 och A57, säg 1 000 kr skillnad minst. Ska man dessutom köpa till det bra objektivet 16-50/2,8 SSM så får man ju 1 000 kr rabatt på det.

Den reella skillnaden blir då bara drygt 2 000 kr och slå ut det på en livslängd av två år om man köper nu så blir det bara en högst marginell månadsutgift för betydligt mycket mera kamera.

Nä, det är inget snack vilken kamera av dessa jag skulle välja i alla fall.

Köp en A77 Bengt, det är ett givet val och att vänta ännu längre är knappast någon vits. Visst brukar det bli ett litet pristapp efter ett tag, men så som efterfrågan är nu så verkar det nog inte bli det före sommaren i alla fall.

Läste f.ö. just den här recensionen av A77 av David Kilpatrick. Jag håller med till 100%.
http://www.photoclubalpha.com/2012/03/13/a57-no-gps/

/Mats

A77 blir en kamera att växa i under lång tid, den räcker och bli över med råge för mig. bildkvaliteten ligger dessutom i översta toppen. Ljusa vackra sommardagar väljer jag in Iso 50 det blir fint det. 16-50/2,8 kommer nog att få sitta på ganska så ofta, har ett hyggligt 50/1,7 och ett äldre minolta 135/2,8. även ett 100-300-minolta men det är inte så bra,, men några skapliga rådjursbilder har jag tagit med det och D5D

Nej någon tusenlapp hit eller dit är inget som bekymrar, därimot kostar väl 95mb kortet en slant.

A77

A77 blir en kamera att växa i under lång tid, den räcker och bli över med råge för mig. bildkvaliteten ligger dessutom i översta toppen. Ljusa vackra sommardagar väljer jag in Iso 50 det blir fint det. 16-50/2,8 kommer nog att få sitta på ganska så ofta, har ett hyggligt 50/1,7 och ett äldre minolta 135/2,8. även ett 100-300-minolta men det är inte så bra,, men några skapliga rådjursbilder har jag tagit med det och D5D

Nej någon tusenlapp hit eller dit är inget som bekymrar, därimot kostar väl 95mb kortet en slant.

Eftersom jag inte springer och skjuter på allt som rör sig räcker det med ett ganska snabbt 16 eller 32Gb-kort. Det blir en ganska liten slant relativt sett.

//Lennart

Senast ändrad:
Nej, jag köpte ett 8gb till min a55:a för 249:- på Dustin... Billigt alltså

8Gb kommer man långt med också, trots 24 Mp på en A77. Det ryms rätt många rawfiler á 23-25 Mb där.
Men om jag ska på en längre utflykt vill jag helst ha 16 eller 32.

//Lennart

PS. Jag upplever inte alls någon hackning i zoomningen med 16-50/2.8 SSM så det är nog ett lugnt köp.DS

Mm, jag hoppas på,liknande känsla som jag hade i cz 24-70 vad gäller zoomningen... Det vägde iofs 1 kg så det gjorde väl att det hade svårt att hacka :)
Även 16-80 och 16-105 hackar i min mening, så det skall bli intressant att se hur 16-50 funkar...
Sigma tycker jag generellt har bäst zoomning, ganska trög - Men det gör att det inte hackar iaf.

Mm, jag hoppas på,liknande känsla som jag hade i cz 24-70 vad gäller zoomningen... Det vägde iofs 1 kg så det gjorde väl att det hade svårt att hacka :)
Även 16-80 och 16-105 hackar i min mening, så det skall bli intressant att se hur 16-50 funkar...
Sigma tycker jag generellt har bäst zoomning, ganska trög - Men det gör att det inte hackar iaf.

Mitt exemplar påminner om Zeiss 24-70/2.8 i zoomningen. Själva zoomringen är ganska trög. Kan dock inte svära på att alla exemplar är sådana. Stigningen är inte lika brant som min 24-70, men inte så långt ifrån.
Men varken mina Zeisszoomar eller 16-50/2.8 har den där "kullagerkänslan" som finns i zoomringen på mitt Sigma 100-300/4 EX DG APO.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar