Finns gott om information om detta. Förutsatt att du tittar även utanför ryktessajterna...
Vinsten från Sonys Imaging Products & Solutions ökade med över ett hundra procent *) från deras FY2013 {2013-04-01--2014-03-31} till FY2014 {2014-04-01--2015-03-31}, och hamnade på 54700 miljoner Yen. Inte bara en "Rätt så viktig och högst relevant" utan även en synnerligen TYDLIG "information i sammanhanget.", skulle jag säga...
Intressant!
Vet du förresten om de därmed backat ifrån sina tidigare planer (senast publikt i februari) att spinna av sina kameror och musikspelare till ett eget separat bolag?
Generell kommentar om din kommentar om "synnerligen TYDLIG". Jag kanske ser dåligt, men såg ingen sådan information i nämnda länkar här - inklusive den officiella PR-sajten.
Var fann du den?
Dyrare relativt APS-C kameror alltså, de har som bekant prissatt sina fullformatskameror lägre än någon annan tillverkare har vågat med sina.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s223486175&o=produkt_pris_inkmoms
Jo, visst är de lite billigare ibland den äldre förra generationens kameror som säljs ut.
Sony Alpha A7
10*955:-
Nikon D600
12*354:-
Nikon D800
13*500:-
När det gäller senaste modellerna ifrån respektive tillverkare (även om det är olika lanseringsår så är detta deras senaste modeller) så ser bilden inte riktigt sådan ut.
Canon EOS 6D (N)
11*890:-
Nikon D610
13*727:-
Canon EOS 6D
**14*286:-
Sony Alpha SLT-A99
14*979:-
Sony Alpha A7 II
16*950:-
Av att döma av Prisjakt så ser du ut som att de nyaste spegellösa modellerna ifrån Sony ligger på ett lite högre pris, men å andra sidan så verkar de tappa i pris snabbare jämfört med DSLR ifrån Canon och Nikon.
Negativt om man vill ha den senaste generationen, men å andra sidan positivt om man vill fynda ibland de äldre modellerna.
En annan sak att räkna med i en systemkamera, är ju just att titta på hela systemet. Tittar man på systemet som helhet, inklusive objektiven som oftast har den sammanlagda högsta kostnaden för entusiaster som oss, så ser prisbilden som helhet kanske inte alltid helt till fördel för Sony (och inte heller andra som Fuji för den delen heller).
Detta är något som jag personligen tar med i beräkningen när jag skall investera i ett helt system.
*) Alla övriga tillverkares rapporterar jag kollat redovisar ökade förluster, eller i bästa fall minskad vinst från deras kamera-divisioner. Jag har inte lyckats se hur det ligger till med Samsungs kamera-avdelning - dessa uppgifter är "väl begravda". Men sammantaget minskade Samsungs vinst med 40% under första kvartalet i år jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan. Minskningar inom diverse områden, men framförallt när det gäller smarta mobiltelefoner. Dock säljer de mest billiga mobiltelefoner i världen, fast det lär väl knappast vara den mest fördelaktiga vägen ifall man vill öka vinsten. Sony gör ju precis tvärtom när det gäller kameror...
.
Jo, tror detta är helt rätt handlat av Sony. Kameramarknaden kommer att dyka extremt pga alla mobiltelefoner som blir allt bättre på att ta bilder. Kvar blir bara yrkesfotografer och oss entusiaster, och vi är även sammanlagt en väldigt liten grupp.
Hoppas dock inte att de fortsätter med att spinna av kameradivisionen till ett eget bolag. Är själv väldigt intresserad av att köpa en spegellös ILC i framtiden ifrån just Sony. Detta pga deras grymt fina sensorer som jag är väldigt nöjd med i mina Nikon.
Annars så tycker jag rent funktionsmässigt och användarmässigt att Fuji tilltalar mig lite bättre, men gillar inte deras X-trans-filter de använder då det inte passar mina råkonverterare, samt att de har alldeles för kraftig brusreducering. Även om det är ytligt så tycker jag även att kamerorna ifrån Fuji är grymt snygga, men det kommer absolut inte i första hand (varken Canon eller Nikon, eller Sony alpha är speciellt snygga om man skall vara krass).
Sony är dock som sagt fortfarande nummer ett för mig här (så länge Fuji inte fixar deras sensorfilter och brusreducering).
Om jag skall investera i systemet och en massa objektiv, så vill jag veta och känna mig trygg att de finns kvar under en överskådlig framtid. Jag tror personligen att bolaget är tryggast kvar hos Sony (även om koncernen Sony har sina finansiella utmaningar på en del områden). Så hoppas att de pga det senaste resultat (som du anger ovan) backat ifrån sina tidigare planer de hade i början av året.