Annons

SONY säljer som smör i solsken

Produkter
(logga in för att koppla)
Att jag frågade efter ljusstarka objektiv längre än 300mm var mest för att bemöta den något fåniga jämförelsen av antalet stabiliserade objektiv mellan Sony och Nikon/Canon (trots att det inte ens är fråga om stabiliserade objektiv i Sonys fall).

Jag har, precis som Kim skriver, en 300/2,8VR. Den var nästan 30KKr billigare än Sonys motsvarighet ... Jag vet att det finns Sigmaobjektiv med Sonyfattning, men det var inte det jag frågade efter ;)

För övrigt tycker jag Sony gör bra kameror, och objektivparken är ständigt växande, så det är inte så att jag har något emot systemet.

/afe
 
Det är så lågt i tak att man slår i huvudet fast man sitter ned.. ûberkänsliga sonyfantaster är inte de lättaste att försöka resonera med.

Ingen, vad jag känner till, har sagt annat än att sony gör bra grejer.
Varför det ändå är som att gå på ett minfält att försöka diskutera skillnader mellan de olika märkena är mycket märkligt.
 
Det är så lågt i tak att man slår i huvudet fast man sitter ned.. ûberkänsliga sonyfantaster är inte de lättaste att försöka resonera med.

Ingen, vad jag känner till, har sagt annat än att sony gör bra grejer.
Varför det ändå är som att gå på ett minfält att försöka diskutera skillnader mellan de olika märkena är mycket märkligt.

Kim. Jag har haft liknande diskutioner tidigare med några av deltagarna i denna tråd som du nu "slås" med. Det enda utbyte jag hade fick var insikten att det inte är värt mödan att ens försöka föra en vettig diskution när dessa tomtar är med. Så tipset är: Lägg ner..

ps. För övrigt så vidhåller jag vad jag sa tidigare i tråden: Skitkul att Sony äntligen har vaknat. Välkomna. Konkurrens är en fantastisk drivkraft för att få fram än bättre produkter och lägre pris.....
 
Kim. Jag har haft liknande diskutioner tidigare med några av deltagarna i denna tråd som du nu "slås" med. Det enda utbyte jag hade fick var insikten att det inte är värt mödan att ens försöka föra en vettig diskution när dessa tomtar är med. Så tipset är: Lägg ner..

ps. För övrigt så vidhåller jag vad jag sa tidigare i tråden: Skitkul att Sony äntligen har vaknat. Välkomna. Konkurrens är en fantastisk drivkraft för att få fram än bättre produkter och lägre pris.....

Kunde inte sagt det bättre själv, båda styckena. Vill lägga till att kritiskt tänkande också är en bra drivkraft för att förstå sin kamera och få fram bättre produkter. Jag har t ex lärt mig mycket om min D300 genom Mankans m fl kritiska granskande och testande. Tack Mankan för att du inte är en som bara sitter och klipper in propagandaklipp från nätet här på FS.. ;-)

Men nu lägger jag också ner det här. Leve konkurrensen! Leve Sonys satsning!
 
Det är så lågt i tak att man slår i huvudet fast man sitter ned.. ûberkänsliga sonyfantaster är inte de lättaste att försöka resonera med.

Ingen, vad jag känner till, har sagt annat än att sony gör bra grejer.
Varför det ändå är som att gå på ett minfält att försöka diskutera skillnader mellan de olika märkena är mycket märkligt.

Bra skrivet liknelsen minfält. mycket viktigt att vara kritisk till det egna märket.Annars stannar utvecklingen och vi förlorar själva på det. Ang.brus leder Nikon-Canon över Sony. Skall vi då säga att det räcker bra med 800 iso kanske 1600 iso. För vi som köper Sony vi behöver inte högre.För sonys tekniker tycker det räcker heller nåt i den stilen. Då biter vi oss själva i baken.Vänligen.Bengt
 
Snart har alla kameror FF sensor, 10 bps och inget brus på 12800 - då kan man blicka tillbaka till denna tråden och säga..."vad fasen tjafsade vi om egentligen..."

Utveckligen går så rasande fort nu så jag finner det ganska ointressant vem som för stunden tillverkar och säljer den hetaste kameran. Den är ändå out-of-date om ett litet tag. Det är en psykologisk effekt - när en efterträdare kommer så tror vi att den är the shit och allt med (på pappret) lite sämre spec är värdelöst. Åtminstone om man granskar beg-marknad. Eller så är man helt enkelt bara prylbög - det kanske är en lättare benämning :)

Hursomhelst...idag är det bra väder - ialla fall här i sthlm så jag tänkte ut och fota fina höstlöv!
 
Det förvånar mig inte ett dugg att Sony säljer bra, jag stack ut hakan för ca 1 år sedan och hävdade att dom stora i framtiden kommer vara just canon, Nikon, Sony. Lite längre fram kanske inte ens i den ordningen. Givetvis fick jag Konica Minolta gänget, Pentax gänget, Samsung gänget, och Olympus gänget på mig, men jag hävdar fortfarande att dessa märken kommer försvinna från DSLR marknaden eller ta nya skepnader, vem vet?

Men Sony har framtiden för sig tror jag och Canon och Nikon får nog vänja sig vid att ha en varg flämtande i nacken.
 
Snart har alla kameror FF sensor, 10 bps och inget brus på 12800 - då kan man blicka tillbaka till denna tråden och säga..."vad fasen tjafsade vi om egentligen..."

Utveckligen går så rasande fort nu så jag finner det ganska ointressant vem som för stunden tillverkar och säljer den hetaste kameran. Den är ändå out-of-date om ett litet tag. Det är en psykologisk effekt - när en efterträdare kommer så tror vi att den är the shit och allt med (på pappret) lite sämre spec är värdelöst. Åtminstone om man granskar beg-marknad. Eller så är man helt enkelt bara prylbög - det kanske är en lättare benämning :)

Hursomhelst...idag är det bra väder - ialla fall här i sthlm så jag tänkte ut och fota fina höstlöv!

Visst är det så!
Jag har oxå mer intresse av själva fotandet, än av ständiga diskussioner på något forum, tittar in bara då och då, ibland riktigt bra trådar, andra ger mig inget alls.
FF kommer med stormsteg, även inom konsument D-SLR, priserna faller ...
För fem år sedan, ansåg många på FS Forum, att FF inte skulle slå ut APS-C formatet, för dyrt, dessutom en D-SLR APS-C under 10000:- var inte att tänka på, orimligt, - idag kostar, Sony a200 med kitoptik, något över 4500:-, ha-ha?
 
Snart har alla kameror FF sensor//
Den delen tror jag inte alls på, fördelen med mindre sensorer är uppenbara, kamerahus och objektiv kan göras mindre och lättare.
Mindre och lättare är just egenskaper som väldigt många uppskattar, särskilt då bildkvalitén samtidigt kan var ypperlig.

Nej, vi kommer inte att få se att alla systemkameror har FF.
 
Vi kommer istället att få se fler kameror som Panasonic G1, med mindre sensor och elektronisk sökare.
Systemkameror som inte är mycket större än de större kompakterna.
 
Varför är det så viktigt för vissa som inte tycker om Sony kameror att skriva i Sony forumet? Det är väl ändå till för oss som tycker om Sony kameror? De som gillar Canon eller Nikon kan väl skriva i sina forum om hur bra kameror de har så kan vi få tycka om våra Sony här?
 
Hehe, en klubb för ibördes beundran, jag tror inte det är särskilt utvecklande.
Jag förstår heller inte varför man skulle vilja ha det så, jag skulle inte önska mig något sånt inavligt.

Jag ogillar små inskränkta klubbar i alla dess former.

Med tanke på trådens titel tror jag dessutom att syftet var att provocera fram något..
 
Hehe, en klubb för ibördes beundran, jag tror inte det är särskilt utvecklande.
Jag förstår heller inte varför man skulle vilja ha det så, jag skulle inte önska mig något sånt inavligt.

Jag ogillar små inskränkta klubbar i alla dess former.

Med tanke på trådens titel tror jag dessutom att syftet var att provocera fram något..

Det var en ganska provocerande kommentar det.Så du känner att det är din plikt att hindra vår klubb från att bli inskränkt? Vem har bett dig att ta på dig den rollen? Det du kommer med är inte ens särkilt konstruktivt. Om den här tråden hade skrivits inne på Canon eller Nikon så hade jag förstått om du hade blivit provocerad. Men det här är Sony forumet. Varför det skulle vara provocerande att skriva här att Sony säljer bra det förstår jag inte.
 
Senast ändrad:
Det var en ganska provocerande kommentar det.Så du känner att det är din plikt att hindra vår klubb från att bli inskränkt? Vem har bett dig att ta på dig den rollen? Det du kommer med är inte ens särkilt konstruktivt. Om den här tråden hade skrivits inne på Canon eller Nikon så hade jag förstått om du hade blivit provocerad. Men det här är Sony forumet. Varför det skulle vara provocerande att skriva här att Sony säljer bra det förstår jag inte.

För att han könner sig osäker i sitt val ( i sin manlighet?) av kameramärke om det inte är det dominerade på marknaden och han får känna sig mysig i varm i kläderna av att göra som alla andra.
Monkey see moneky do! ;)
 
För att han könner sig osäker i sitt val ( i sin manlighet?) av kameramärke om det inte är det dominerade på marknaden och han får känna sig mysig i varm i kläderna av att göra som alla andra.
Monkey see moneky do! ;)

Ja just det, alla som inte hyllar Sony är [raderat av admin], hadde glömt det....

Visste ni förresten att man nu kan köpa en Dynax 5 med ett internfokuserande sigma 28-105mm för bara 300kr? Den har ett sånt där motljusskydd utan "hörn", ser riktigt profsigt ut.

Minolta grejer verkar det säljas rätt mycke av nu, ett tag var det ju alldeles dött.

Köpt en blixt också, den passar inte ens på kameran, men det är åtminstånde en Minolta.
 
Senast redigerad av en moderator:
Den delen tror jag inte alls på, fördelen med mindre sensorer är uppenbara, kamerahus och objektiv kan göras mindre och lättare.
Mindre och lättare är just egenskaper som väldigt många uppskattar, särskilt då bildkvalitén samtidigt kan var ypperlig.

Nej, vi kommer inte att få se att alla systemkameror har FF.

Jag tror att betydligt flera kommer att ha en kamera med FF men jag tror inte heller att alla kameror kommer att ha FF.

Shit inser just nu att mitt svar var ett jäkla mesigt undanglidande icke konfliktskapande svar. Och det dessutom till en person som inte ens är Sonyist om jag minns resten av inläggen i tråden :)
 
Idag var hela familjen ute med kameror och njöt av den härliga höstvärmen i bokskogen där löven singlar ner.. Härligt..

Vi i familjen tog en bunt bilder också med kamrorna.. Och detta var kanonkul...För detta är vad kamerorna är till för.. Och Min Sony A300 med Minolta 100-300 4,5-5,6 APO lirar helt underbart...

Och denna gamla optik lämnar nada att önska...
 
Senast ändrad:
För att han könner sig osäker i sitt val ( i sin manlighet?) av kameramärke om det inte är det dominerade på marknaden och han får känna sig mysig i varm i kläderna av att göra som alla andra.
Monkey see moneky do! ;)
Eller hur. Den här tråden är bara en av många från samma håll som kunde kvalificera sig för OS-guld i märkesfanatism.
 
Eller hur. Den här tråden är bara en av många från samma håll som kunde kvalificera sig för OS-guld i märkesfanatism.

Det som är lite extra kul i denna tråd och liknande är att dessa märkestalibaner oftast hoppar på oss andra och hävdar att vi så fanatiskt håller på vårt respektie märke.....Jag har själv blivit "utsatt" för det några gånger av några av deltagarna här i denna tråd. Riktigt kul faktiskt
 
Senast ändrad:
Det var en ganska provocerande kommentar det.Så du känner att det är din plikt att hindra vår klubb från att bli inskränkt? Vem har bett dig att ta på dig den rollen? Det du kommer med är inte ens särkilt konstruktivt. Om den här tråden hade skrivits inne på Canon eller Nikon så hade jag förstått om du hade blivit provocerad. Men det här är Sony forumet. Varför det skulle vara provocerande att skriva här att Sony säljer bra det förstår jag inte.

Nu räcker inte de smileys som FS har till längre. Jag skulle behöva en som apgarvar

Provocerande? Hur då?

Hur kan du dessutom påstå: Så du känner att det är din plikt att hindra vår klubb från att bli inskränkt? Du tycks ha missuppfattat att FS inte är en privat klubb. Det är en site öppen för alla. Och du. Jag har inte uppfattat Kims inlägg som det allra minsta provocerande. Kritiska? Visst men det skall ju inlägg av denna sort vara. Men kritiska är INTE samma sak som provocerande.....

Nej jag tänker inte sluta att titta till forumet för Sony lika lite som jag ger upp Canontrådarna. Hur mycket ni än önskar så kommer det inte att ske. Vill ni ha ett privat forum för er dyrkan så får ni faktiskt skaffa ett sådant. FS är ett öppet forum för alla, oavsett läggning. Det händer faktiskt att det dyker upp något intressant i dessa andra forum som kan vara läsvärt. Men framför allt så är ju trådar som denna kalaskul att garva åt. Höjden på vissa av inläggen är ju helt fantastiska. Vissa av er skulle säkerligen platsa i SUCK.

LOL! Vilken nivå!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.