Annons

SONY säljer som smör i solsken

Produkter
(logga in för att koppla)
C Tyvärr, är det ännu värre, många har inte ens en kamera, men frossar i kamerateknik, läser tester, kan alla nya objektiv, vet när en ny kamera är på gång, undersöker var tillverkarnas industrier är belägna ...
Borde vara intressantare, att skapa några bilder.
Av alla fotografer, amatörer som proffs, är andelen teknikfrossare ganska liten, hos den övervägande delen, där är bilden viktigast.

Är det så illa? När Sony ger sig in i matchen på allvar och pressar priserna - så borde många av teknikfrossarna men även nybörjarna kunna köpa de bättre kamerorna. Kanske är det det vi ser när Sony säljer fler och fler kameror.
 
Att kamerorna säljer bra beror nog på bildkvalitén också. T ex är bruset ganska likt det klassiska filmkornet - tycker jag i alla fall. Kolla bilden nedan:
http://conny.nu/bf100.jpg
A900, neutral inställning, AF 35-80 (kit-optik från 1988), F8 1/90s, blixt, 100% utsnitt, subpixeluppskärpt radie 0,6 färgmättnad +20%.

Tackar för det exemplet... Ser ut som äldre optik även går bra på en hypermodern MP tung kamera ...
 
Nja

Nej, det är dags att släppa hörnstolpen och komma in i matchen. Antalet fotografer som använder äldre optik är försvinnande liten i antalet, även om ni tror att ni är många.[/QUOTE]

Nja, kanske är det att komma in i matchen när Jeppe skriver om när han på morgonen varit uppe hos "Sune" på Sony och snackat framtida innovationer istället för dito hos "Arne" på Canon!??
 
Häpp! Vadå?
Konsument kitzoomen, såld till Canon 300D, en gång i tiden, - den har INTE Af, bör väl lätt vara en av de mest sålda objektiven på marknaden!
De flesta köpte Canon 300D med just standard kitzoomen, den finns fortfarande på marknaden, hos ägarna, kanske mindre ute på den öppna begagnadmarknaden.
Canon 300D såldes i mängder, slog in dörren till konsumentanpassade priser på D-SLR.
Vad 17 pratar du om, vilket kitobjektiv till 300D skulle inte ha AF!?
Det säljs inga och har inte sålts några som helst kitobjektiv till EOS-kameror utan AF, det är fakta.
 
Hur många av alla kunder köper ett sådant objektiv? Jag tar för givet att du har ett eftersom det är ett sådant viktigt obejktiv enligt dig ?

du har 300 2.8 eller 500 / 4 ? eller ? ....
Har man behov av objektivet så är det givetvis viktigt, det är anledningen till att de tillverkas.

Anders har för övrigt en Nikon Nikkor AF-S VR 300/2.8G IF-ED enligt uppgift.
 
Senast ändrad:
Jamen givetvis, de kan väl inte sälja ett objektiv utan AF till en EOS-kamera, då skulle det ju inte vara någon AF alls, då EOS-kamerahus inte har inbyggd AF motor och det skulle innebära att kameran skulle vara mer eller mindre omöjlig att sälja med kitobjektivet.

Målgruppen för EOS 300D är knappast en grupp som skulle vara beredda att avstå från autofokus.
 
Är det nånting Sony alltid varit bra på är det väl att marknadsföra sig och sälja till konsumenter. Stereo, tv, telefoner osv spelar ingen större roll. Dslr kameror kan nog vara lite svårare då många vill ha stor begagnat marknad och objektiv med bra rykte sen länge. Nån som kommer ihåg det där finska företaget som gjorde mobiler?... Nokia kanske dom hette??

Nokias restlager måste sälja bra eftersom de år efter år ligger på mellan 35-40% av marknaden (då menas inte den lokala marknaden i Lerum). Sony har väl inte brutit 9%-gränsen än.
 
Herregud, det är ju ingen idé att försöka tränga igenom den monumentala paranoian hos Sony DSLR-anhängare. Varför denna ilska, hätskhet, olustiga missunsamhet? Gör det era kameror bättre eller min kamera sämre?

Även om jag tillhör Sonyisterna så var det väldigt nära att jag hade tillhört Nikonisterna istället så helt paranoid Sonyist anser jag mig inte vara men nog måste du väl ändå i ärlighetens namn hålla med om att Nikonisterna och Canonisterna är minst lika missunsamma gentemot varandra och numer även Sonyisterna. Dessutom känns det som att Sonyisterna blir mer påhoppad från båda de två andra som gör gemensam ansträngning för att totalsåga Sony. Om jag vore anhängare till någon av de två stora märkena så skulle jag istället vara glad för att Sony kommit med på banan och verkligen satsar för det medför troligen både snabbare utveckling (om det behövs....) och lägre priser.
 
Hur många av alla kunder köper ett sådant objektiv? Jag tar för givet att du har ett eftersom det är ett sådant viktigt obejktiv enligt dig ?
I reda siffror kan jag inte ge dig ett svar, men å andra sidan är det i DSLR-världen närmare 100% av de som behöver ett sådant objektiv, som väljer Canon och/eller Nikon. En hel del av oss avancerade amatörer / frilansare kan också mycket väl tänka oss att köpa dessa objektiv begagnade.

Sony kan helt säkert växa i framtiden, men jag har svårt att se hur de, på lite bredare front, skall kunna ta sig över "pro-tröskeln" innan deras *system* är brett nog. Och innan de inser att man inte kan konkurrera med de stora, med en 300/2,8 för 72000kr...
 
Senast ändrad:
Jag tror iofs att Sony satsar stenhårt på att bredda sitt system. Det har ju formligen sprutat ut nya modeller sedan Sony tog över. Och Zeiss gluggarna med AF är inget annat än outstanding. Jag tror inte Sony intitalt prioriterat att konkurrea med pro-marknaden utan snarare slå sig in ordentligt i semipro segmentet där det oftast inte vilar alltför tunga investeringar. Att få en hel yrkesgrupp att sälja av sina dyrgripar och byta system skall kräva en sjuhelvedes kamera utan konkurrens - en till synes omöjlig uppgift. Men visst...Nikon fick ju en hel del Canonsystem att byta till D3...men...mja. Jag tror det är myyycket svårt.
 
Vad 17 pratar du om, vilket kitobjektiv till 300D skulle inte ha AF!?
Det säljs inga och har inte sålts några som helst kitobjektiv till EOS-kameror utan AF, det är fakta.

Det kan man undra oxå, för 17, ha IS i magen, det hade inte jag ,när jag läste din text!
Jag tänkte på IS, men det blev AF istället, för sent på kvällen, ha-ha!
IS hade inte kitzoomen till Canon 300D, när den såldes, för många år sedan.
Du har rätt, du skrev ju AF, se nedan:

"Vad gäller AF så är troligen 95% av canonobjektiven med AF, det finns inte så många canonobjektiv utan AF på marknaden."
 
Det kan man undra oxå, för 17, ha IS i magen, det hade inte jag ,när jag läste din text!
Jag tänkte på IS, men det blev AF istället, för sent på kvällen, ha-ha!
IS hade inte kitzoomen till Canon 300D, när den såldes, för många år sedan.
Du har rätt, du skrev ju AF, se nedan:

"Vad gäller AF så är troligen 95% av canonobjektiven med AF, det finns inte så många canonobjektiv utan AF på marknaden."
Haha, okej, det är sånt som händer :p
 
Konkurrens från Sony är endast av godo, det ökar konkurrensen, driver på utvecklingen och pressar priserna.

Och Panasonic, Olympus, Pentax, Samsung drar sina strån till stacken, utmärkt på alla sätt.

Likväl, de kan iaf inte ännu konkurrera fullt ut vad gäller objektivparken.
 
tror du har en kass dator Kim. Sök och titta på verkligheten.. Man talar inte om den högsta nivån utan om amatör till semi....

Där ligger fokus för en så överhängande stor del av fotandets hobbyister..



Sök och se hur det ser ut i stället för snacka massa om proffsnivåerna som utgångsläge.. ..Där för övrigt det just i nuet sker förändringar som alla vet.. Sony är på väg in även där.. Och spelplanen ser stort olika ut idag mot för bara ett år sedan.. Alla vet detta....

Stabilisering är en grundförutsättning.. Af likaså.. Sedan sök,, Och håll dig inom amatör semi.. Där vi i stort sett befinners oss den stooooora massan...
 
Det är jag som bestämmer vilka egenskaper jag finner viktiga, inte du.
Att kalla min dator för dålig för att du inte gillar vad jag skriver är oerhört barnsligt.

Att använda retorik som "Alla vet detta...." "Man talar inte om den" "Och håll dig inom" är oerhört billigt och visar på noll respekt för den man talar till.
 
Senast ändrad:
Jisses...

Kom in i matchen skrevs tidigare här.. Du borde verkligen göra detta..

Tolkar du så snurrigt kan jag tyvärr inte utbyta något med dig Kim.. Så jag skippar ens försöka ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.