Annons

Sony QX1

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att den modulära tanken är spännande. Börjar bli lite som lego att bygga ihop en kamera nu... gammal manuellt objektiv i en ficka, en adapter i en annan, en QX1 i en tredje, mobilen i en fjärde och stativet i näven.

Finns säkert en hel del intressanta användningsområden för sådant här. En sak som skulle vara kul vore att montera modulen på ett teleskop. Det finns ju gott om folk som använder systemkameror för att fota stjärnhimlen genom sina teleskop. Det är blir lite smidigare.

En filterlös QX1 för fotografering av både korta och långa våglängder vore intressant på riktigt. Särskilt om den rentav var förberedd för filter som kan välja ut just de våglängder som man för tillfället är intresserad av.

Så... Sony... om ni kunde släppa en parfymflaska för selfies kan ni väl släppa en QX1A (A för Astronomy) för spacies :)

Jag tycker detta är en mycket bättre idé. Jag tycker t ex Samsung galaxy konceptet är bra i grunden då man slipper kommunikationsriskerna mellan kameran och skärmen som funnits med QX. Att sätta in en telefon och handsfree kan inte kosta mycket. Att bra slänga in en telefon i en kamera utan övrigt operativsystem måste vara ännu enklare.

Ja, jag hade faktiskt Samsung Galaxy i tankarna som ett bra koncept. Vad jag menade med mitt inlägg i övrigt var att få en verklig high-end FF-kamera med smartphonefunktioner integrerade. Saker som minnesexpansion blir då enklare samt som du skriver kommunikationsriskerna minimeras.

Men för övrigt tror jag att de mindre sensorerna utvecklas så bra att Samsung Galaxykonceptet är mer vinnande i längden vad gäller "ta-med-kamera".

Fast i slutänden tror jag vi ändå får mobiltelefonfunktioner i dslr och spegellösa systemkameror.

//Lennart

Ja, jag hade faktiskt Samsung Galaxy i tankarna som ett bra koncept. Vad jag menade med mitt inlägg i övrigt var att få en verklig high-end FF-kamera med smartphonefunktioner integrerade. Saker som minnesexpansion blir då enklare samt som du skriver kommunikationsriskerna minimeras.

Men för övrigt tror jag att de mindre sensorerna utvecklas så bra att Samsung Galaxykonceptet är mer vinnande i längden vad gäller "ta-med-kamera".

Fast i slutänden tror jag vi ändå får mobiltelefonfunktioner i dslr och spegellösa systemkameror.

//Lennart

Instämmer. Jag leker med tanken på en Galaxy NX för att ha som resekamera och göra basal redigering i den. Tack vare androidsystem (eller om annan hoppar på annat operativsystem) finns ju betydande utvecklingsmöjligheter med programvaruuppdateringar - får se. Jag tror i o f s att Sonys idé också kan ha en roll om:
1. Man löser kommunikationen
2. Man får den rabatt det innebär att göra en QX gentemot att göra en hel kamera - QX borde vara billigare än motsvarande kamera, inte dyrare.

Jag tror nog Sony gör ett försök att dra nytta av alla telefonanvändare som annars inte tänker köpa någon kompaktkamera eller liknande, och så dyker denna mojäng upp, påminner lite om klassiska James Bond prylar.

//Bengt.

I första hand får vi nog tänka förbi Fotonörden som snart blir ett eget släkte med sin arsenal av tunga kameror och objektiv, vi får hålla ögonen på våra ungdomar, det är dom som i mångt och mycket styr utvecklingen som dom alltid gjort, nu börjar vi bli vana av att våra framtidshopp har tatueringar över hela kroppen plus några hekto metall inskruvat, Frankenstein kan slängas sig i väggen.

//Bengt.

Jag har fotograferat med systemkamera i 40år och under en period med Minolta och nu Canon.
Har inte fattat storheten med spegellöst och mindrehus. Men QX1 ser jag flera användningsområden för där varken större eller mindre hus med eller utan spegel skulle fungera lika bra.
Att ha ett modulärt system är rätt i mina ögon. Vi borde till och med börja se att mobilen delas uppochner komponenter. Där radiodelarna, datalagring, skärm, inmatning osv blir komponenter i ett system.
Om man ska ut på ett ärende radiodelarna+smartklocka+headset. Till jobbet ta med en lite större skärm för e-post, kalender osv. Semester ta med lagring med film, bilder etc och en bra kameramodul.

Varför ska allt skruvas ihop till schweiziska arme knivar. Bättre att kunna välja de verktyg man behöver och att de fungerar ihop.

När man som jag har passerat dom 60 och började att fotografera som 15 åring med instamatikkamera så har jag erfarenheten av att ha levat i gamla världen och sedan kunnat gå in i den digitala världen som är så himla olik mina ungdomsår. Små kameror fanns även på den analoga tiden, kanske tillverkarna ville visa att dom var tekniskt kunniga, så skillnaderna är inte hårresande mot dagens modeller om man bara ser till just kameror.

Största skillnaden är väl att man i dag kan se den tagna bilden direkt och möjligheten att justera iso, PASM-läget är det samma som förr och själva kamerahuset ändrar sig inte mycket. På telefonsidan tycker jag att det är en enorm utveckling som skett, ett bärbart kontor som klarar nästan allt i dataväg, man ser på TV, man tittar på filmer eller filmsnuttar, man filmar med gott resultat och fotar med förvånansvärt bra kvalitet, men zoom problemen är inte lösta och svårt att klämma in i dom tunna telefonerna om kvaliteten skall bli bra

QX1 kan vara lösningen om systemet utvecklas ännu mera, Försa hur det går på batterifronten hur ser utvecklingen ut där, där finns väl nästa hinder för att klara av att leverera alla nya påfund till telefonen.

//Bengt.

Jag tycker det är kul att se sådana här saker dyka upp. Historiskt sett har det ju skett tidigare i andra sammanhang än foto också.

Tog fasta på på Bengts uttalande om "ungdomarna styr", vilket jag kan hålla med om. Frågade ett antal sådana i släkten+egna numera vuxna egna barn.

Utan försök att styra dem lade jag fram konceptet och mailade dem (via mobil naturligtvis:). Av de 7 st som gärna använder mobilen som kamera flitigt flitigt var det 2 som tyckte det var en smart idé, men samtidigt trodde att det var risk för att det handlar om prylar som blir liggande efter att man lekt av sig. De övriga 5 reagerade negativt.

De senare menade att hela smidigheten med smartphonen skulle kännas förlorad. De var också inne på Samsung Galaxykonceptet som det bästa.

Men jag tror att man får ge det hela lite tid och se hur det utfaller.

Sedan är det ju också mycket som upprepar sig. Parallellt med det här spåret löper ju ett ganska brett retrospår vilket syns i många kameramodellers design. Dessutom verkar det "gamla" analoga fotot attrahera en hel del yngre personer.

Finns 3 unga tjejer i mina trakter som plåtar analogt i sv/v och har byggt egna mörkrum. Sedan finns det ett antal "gubbar" som efter 10-12 års digitalt plåtande i större eller mindre skala börjat påta analogt igen utan att för den skull släppa det digitala fotot.

Så jag tror egentligen att alla fotograferingsprylar (från hålkamera till smartphones med tillbyggnadsmoduler) finner sina användare.

Men slutligen tror jag mest på att "trender förgår och funktionalitet består". Vad som är det ena eller andra är individuellt.

Vi kommer säkert att få se en massa ytterligare innovationer, vissa helt nya och en del nygamla som tas till heder igen.

//Lennart

Det ät Görsnyggt med en stor räfflad ratt med fina ingraverade siffror för att justera exponeringen, men man behöver nästan aldrig göra det, moderna kameror exponerar så bra i dag, lika så Iso är det verkligen ett sånt förfärligt hoppande där mellan iso 100 och vad det nu kan bliva.

Trot vem som vill men när KMD5D testades av vilken jag glömt bort nu, som hade en mycket välgjord egen fin ratt för att ställa in vitbalansen, så ansåg dom att den var lite överkurs, gick även att ställa in kelvingrader på denna relativt billiga konsumentkamera. i dag är det samma en högoddsare alltså retro som kommer starkt.

Dom kunde förr också, digitala har funnits längre än man tror åren går fort.

//Bengt.

Ja, jag tror inte att QX1 egentligen är tänkt för oss fotonördar, men däremot pryl- och tekniknördar kommer säkerligen gladeligen köpa denna, använda den ett par månader och sedan glömma bort den :)

Jag filmar och fotar en hel del från en multirotor och tycker QX1 är precis den produkt jag vill ha. Varför släpa med ett tungt kamerahus upp i luften när det bara är optik och sensor som behövs för det jag är ute efter. Dock är jag lite orolig för räckvidden på WiFi för att kunna komponera bilden från marken när kameran är en bit upp i luften...

Hur lång räckvidd behöver du?

Jag har en Parrot AR.Drone som styrs med WiFi från en iOS- eller Android-enhet och skickar video till styrapparaten via WiFi. Om jag försöker flyga längre bort än 100-150m så tappar jag kontakten.

Den inbyggda kameran i Parrot AR.Drone kan även lagra video på ett USB-minne, så det går att videofilma även när man låter quadkoptern flyga autonomt enligt en förutbestämd rutt.

Det senare är kanske inte lika lätt med en QX1 eftersom man behöver skicka med en telefon e.dy. i luften i så fall.

Med RX100M2 och A6000 kan jag inte gå många meter från kameran innan bildöverföringen hackar eller tappas helt, så jag tror inte det skulle fungera så bra med drönare tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar