Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Det är ju en helt annan sak med manuella gluggar. Jag använder rätt frekvent sådana på min Nex. Inte alls på mina Nikonkameror beroende på att det är "omöjligt" att fokusera rätt med en sådan på större bländare.......

Egentligen är det sista det verkligt intressanta påståendet. Om man exv. har en FF-kamera och ett ljusstarkt objektiv på för exv. ett porträtt, så säger både du och Lennart att ni inte har någon möjlighet att sätta skärpan rätt i det sammanhanget manuellt. Samtidigt så sjunger ett enstämmigt kollektiv på FS det korta skärpedjupets lov med FF och ljusstarka objektiv. Det går faktiskt inte riktigt ihop.

Det går lika illa ihop som mitt andra exempel där man talar sig varm för hög ISO egenskaper med lite brus när man faktiskt inte ser överhuvudtaget att fokusera med en traditionell optisk sökare och att en del kameror dessutom har en AF som inte fixar att fokusera korrekt i dåligt ljus. Hur bra är den kombon?

Med en EVF däremot så får man med förstärkning av sökarbilden åtminstone någon form av sökarbild att förhålla sig till även om den inte är speciellt vacker att skåda.
 
Alla ljusstarka gluggar är inte MF...

Bra brusprestanda kan vara schyst att ha om man vill få ner slutartiden vid sämre ljus, som ändå är nog starkt för att Autofokus ska fungera bra, så tycker inte din poäng går hela vägen där heller...
 
Egentligen är det sista det verkligt intressanta påståendet. Om man exv. har en FF-kamera och ett ljusstarkt objektiv på för exv. ett porträtt, så säger både du och Lennart att ni inte har någon möjlighet att sätta skärpan rätt i det sammanhanget manuellt. Samtidigt så sjunger ett enstämmigt kollektiv på FS det korta skärpedjupets lov med FF och ljusstarka objektiv. Det går faktiskt inte riktigt ihop.

Det går lika illa ihop som mitt andra exempel där man talar sig varm för hög ISO egenskaper med lite brus när man faktiskt inte ser överhuvudtaget att fokusera med en traditionell optisk sökare och att en del kameror dessutom har en AF som inte fixar att fokusera korrekt i dåligt ljus. Hur bra är den kombon?

Med en EVF däremot så får man med förstärkning av sökarbilden åtminstone någon form av sökarbild att förhålla sig till även om den inte är speciellt vacker att skåda.

Nu läste du inte mitt inlägg noga, märker jag. Ljusstarka objektiv som Zeiss 85/1.4 ZA (med AF) är INTE lätt att pricka med AF i alla lägen. Däremot får jag ofta korrigera manuellt. Än värre kan det vara med ljusstarka vidvinkelzoomar. Alltså kör jag MF i många lägen.
Nu använder jag ju en A77 som ger både peaking och AF samtidigt via ett menyval i AF-A inställningen. Kör jag AF så ser jag därför på en gång var skärpan hamnar samt skärpedjup. Ser det fel ut är det bara att hålla avtrycket nere och på en SSM-glugg vrida fokusringen manuellt tills det ser bra ut och exponera.
Alternativt DMF-knapp (enda möjlighten med skruvdrift).

På NEX har jag inget val annat än att köra 85/1.4, 50/1.4 och andra skruvdrivna gluggar annat äm manuellt med LA-EA1. Och det är oerhört tillförlitlligt.

Så peakingen låter mig veta när AF hamnar rätt eller fel med AF-gluggar. Så jag har verkligen inte skrivit att jag i vissa sammanhang inte har någon möjlighet att ställa skärpan manuellt.

Tror mer min andemening var AF när det fungerar, annars MF.

//Lennart
 
Alla ljusstarka gluggar är inte MF...

Bra brusprestanda kan vara schyst att ha om man vill få ner slutartiden vid sämre ljus, som ändå är nog starkt för att Autofokus ska fungera bra, så tycker inte din poäng går hela vägen där heller...



Nu fårstod inte jag istället. Alla ljustarka gluggar går väl att fokusera manuellt eller hur? Jag tänker mest på Micke Risedals AF-tråd om problemen med Canon 5D MK II där han misslyckas med att sätta skärpan med AF p.g.a. backfocus-problem. Vilket ledde till en av FS längsta och mest djuplodandetrådar om fokusproblemen.

Min poäng är ju att man ibland måste använda AF för att kunna kontrollera var skärpeplanet hamnar. Automatiken fixar inte alltid detta.

Min andra poäng är att optiska sökare ofta är för mörka för att överhuvuudtaget kunna vägleda fotografer när de ska sätta skärpan. I många fall är dessutom AF inte heller upp till kraven i riktigt dåligt ljus. Man varken ser eller får tillräcklig hjälp av automatiken ibland och då har man svårt att ta sina bilder överhuvudtaget trots att sensorn är bra.

Det var bara det jag menade och inget annat.
 
Nu läste du inte mitt inlägg noga, märker jag. Ljusstarka objektiv som Zeiss 85/1.4 ZA (med AF) är INTE lätt att pricka med AF i alla lägen. Däremot får jag ofta korrigera manuellt. Än värre kan det vara med ljusstarka vidvinkelzoomar. Alltså kör jag MF i många lägen.
Nu använder jag ju en A77 som ger både peaking och AF samtidigt via ett menyval i AF-A inställningen. Kör jag AF så ser jag därför på en gång var skärpan hamnar samt skärpedjup. Ser det fel ut är det bara att hålla avtrycket nere och på en SSM-glugg vrida fokusringen manuellt tills det ser bra ut och exponera.
Alternativt DMF-knapp (enda möjlighten med skruvdrift).

På NEX har jag inget val annat än att köra 85/1.4, 50/1.4 och andra skruvdrivna gluggar annat äm manuellt med LA-EA1. Och det är oerhört tillförlitlligt.

Så peakingen låter mig veta när AF hamnar rätt eller fel med AF-gluggar. Så jag har verkligen inte skrivit att jag i vissa sammanhang inte har någon möjlighet att ställa skärpan manuellt.

Tror mer min andemening var AF när det fungerar, annars MF.

//Lennart

Jag menade ju speciellt de hus som har optisk sökare och det har inte A77. Med A77 är hela detta problem ett mindre problem för man har ju bättre hjälpmedel i den kameran.
 
Egentligen är det sista det verkligt intressanta påståendet. Om man exv. har en FF-kamera och ett ljusstarkt objektiv på för exv. ett porträtt, så säger både du och Lennart att ni inte har någon möjlighet att sätta skärpan rätt i det sammanhanget manuellt. Samtidigt så sjunger ett enstämmigt kollektiv på FS det korta skärpedjupets lov med FF och ljusstarka objektiv. Det går faktiskt inte riktigt ihop.
.

Men det går som sagt med AF. Alla mina Nikonhus (genom åren) av lite finare rang klarade av att fokusera korrekt med tex AF-D/85/1,4 på full glugg.... Att skruva den manuellt på en DSLR hus är en helt annan bag

Faktum är att Allt jag haft från och med D200 har gått att använda fullt ut med riktigt ljusstark optik. D100 och D70 som var mina kameror före dess hade däremot problem. Förmodligen var deras AF system för inexakta för en 85/1,4 på full glugg....
 
Det går lika illa ihop som mitt andra exempel där man talar sig varm för hög ISO egenskaper med lite brus när man faktiskt inte ser överhuvudtaget att fokusera med en traditionell optisk sökare och att en del kameror dessutom har en AF som inte fixar att fokusera korrekt i dåligt ljus. Hur bra är den kombon?.
Inte heller något problem med ett bra hus och AF. Bilden nedan är ett exempel på det. AF-D50/1,4 på full glugg. 1/25s och iso25000 säger lite om hur mörkt det var. Kunde faktiskt knappt ana konturerna av pojkarna i sökaren men min D700 klarade av att fokusera (utan AF hjälplampan)

Faktum är att jag har ytterst få klagomål på AF i någon av mina moderna Nikonkameror när de väl är injusterade. Allt från D200 via D300, D2X till min nuvarande D700 har fungerat så pass bra med ljusstark optik på stora öppningar att de få oskarpa bilder jag tagit oftast berott på mina misstag och inte på kameran. Jag har alltså i praktiken inga som helst behov. Inte heller några problem med de Canoner jag testat (efter att bak resp frontfokus var åtgärdat). 7D via 5Dmk2 till 1Dmk någonting......har alla hanterat 50/1,2 till 85/1,2 utan några större problem

Det finns andra orsaker som är värre i så fall. Som att AF punkten man valt har en annan form än den som är markerad i sökaren. Orsakar tex att fokus inte ligger på ögat utan på ögonbrynet. Det är en sak man måste lära sig. Jo de fjuttiga millimetrar som kan skilja räcker ibland. Speciellt med en 85/1,4 på full glugg....
 

Bilagor

  • _MG78327.jpg
    _MG78327.jpg
    40.6 KB · Visningar: 368
AF funkar ju alltid olika bra med olika objektiv. Zeiss 85 har imho svårt att fokusera ganska ofta om man jämför med t.ex. 24-70 som är blixtsnabb och 135. Att Nexen fokuserar sämre är det inget snack om tycker jag - annan teknologi. Dock tycker jag den ibland är lite väl snäll på att låta en trycka av utan att skärpan är satt där den ska eller missar jag någon magisk inställning?
 
Skit på sensorn

Hej!
Jag har ett återkommande problem med min Nex 5. Jag får ofta skräp på sensorn och har svårt att få den ren. Jag blåser med Rocket Blower och använder Swab för att få den ren. Jag är jätteförsiktig när jag byter objektiv. Ändå, ofta får jag skräpprickar på himlen vid fullt solsken. Tråkigt att "tvätta" bilderna efteråt... Dessutom är jag rädd att jag fått märken på sensorn, eller är det en glasskiva som sitter för den? Vet någon om den går att byta?
Har någon fler upplevt samma problem? Jag tycker detta är enskilt största problemet med spegellöst, den oskyddade sensorn...

/ Erik
 
Håller med Erik!
Jag hade en nära döden upplevelse med min NEX 7 för ett tag sedan. Jag fick inte bort dammet och tog en tops och den gav spår på sensorn som jag först inte fick bort. Möjligen någon form av fett. Jag lyckades dock "putsa" den och få den helt schysst igen.

Fördelen med missödet är dock att jag inte känner mig så rätt för "lite städning" av sensorn igen. Någon form av glasskydd verkar det ju ändå finnas framför själva det ljuskänsliga skiktet.
 
Slutarljud - spegelljud

Jag har en NEX5. Gillar inte det inspelade ljudet av spegel eller slutare, det är aldeles för högt och jag vill ha en tyst kamera. Nån som vet om man kan sänka eller stänga av ljudet helt och i så fall hur?
 
Jag har en NEX5. Gillar inte det inspelade ljudet av spegel eller slutare, det är aldeles för högt och jag vill ha en tyst kamera. Nån som vet om man kan sänka eller stänga av ljudet helt och i så fall hur?

Den har ju en ridåslutare, så det går inte att få den tyst ...
 
Sel18-200le

Nya objektivet SEL 18-200 finns nu att beställa hos Sony.se
Priset är 4000 kr!
Känns inte det prisvärt?
Utomlands har det varit lika dyrt som orginal 18-200. Nu är den ju billigare än Tamron. Nått skumt?



/ Erik L
 
Det låter lite för billigt tycker jag (även om det förmodligen är samma objektiv som Tamron säljer), men får man den för det priset är det nog klart värt det :)
 
Det låter lite för billigt tycker jag (även om det förmodligen är samma objektiv som Tamron säljer), men får man den för det priset är det nog klart värt det :)
Den har fått fin kritik när man läser på dpreview. I alla fall för foto, den ska faktiskt fungera bättre än Tamron (jo det är samma hårdvara med annan mjukvara). För filmning så har den större, gamla modelen bättre bildstabilisering.
/ Erik L
 
Jag tvivlar inte på att det är ett helt ok objektiv (för att vara en superzoom), och för det priset borde den vara oslagbar (om man nu får den för det) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.