Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det är ju en helt annan sak med manuella gluggar. Jag använder rätt frekvent sådana på min Nex. Inte alls på mina Nikonkameror beroende på att det är "omöjligt" att fokusera rätt med en sådan på större bländare.......
Egentligen är det sista det verkligt intressanta påståendet. Om man exv. har en FF-kamera och ett ljusstarkt objektiv på för exv. ett porträtt, så säger både du och Lennart att ni inte har någon möjlighet att sätta skärpan rätt i det sammanhanget manuellt. Samtidigt så sjunger ett enstämmigt kollektiv på FS det korta skärpedjupets lov med FF och ljusstarka objektiv. Det går faktiskt inte riktigt ihop.
Det går lika illa ihop som mitt andra exempel där man talar sig varm för hög ISO egenskaper med lite brus när man faktiskt inte ser överhuvudtaget att fokusera med en traditionell optisk sökare och att en del kameror dessutom har en AF som inte fixar att fokusera korrekt i dåligt ljus. Hur bra är den kombon?
Med en EVF däremot så får man med förstärkning av sökarbilden åtminstone någon form av sökarbild att förhålla sig till även om den inte är speciellt vacker att skåda.