Jumfer
Aktiv medlem
För att krångla till det mer så verkar det som att Sony också kommer med en APS-C-kamera med objektiv man inte kan byta ut - blir nog nättare. Jag brukar själv vara avundsjuk på andras kompaktkameror men... Om ljuset inte är optimalt så är bildkvaliteten mycket högre med en Nex och även om AF inte håller högsta pressklass så är det mycket snabbare än vilken kompakt som helst.Alternativen jag velat med har varit "avancerade kompakter" typ G1-X, G12, X-10 etc som kanske har högre smidighetsfaktor på bekostnad av den flexibilitet och utbyggbarhet som Nex och liknande system ger. Svårt det här.....
Vad gäller IQ så tycker jag att redan gamla Nex5 var ett lyft över min Panasonic GF1 och Nex7 är i helt i klass med det mesta. Om man gillar rattar och hjul så är Nex7 at föredra framför dom andra. Kunde bara någon som sagt starta igång en objektfabrik lite snabbare tror jag fler skulle bli glada - det finns ju varken Zeiss, Sigma eller Sony-objektiv att få tag på och alla görs väl ändå inte av samma gubbe?