Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Alternativen jag velat med har varit "avancerade kompakter" typ G1-X, G12, X-10 etc som kanske har högre smidighetsfaktor på bekostnad av den flexibilitet och utbyggbarhet som Nex och liknande system ger. Svårt det här.....
För att krångla till det mer så verkar det som att Sony också kommer med en APS-C-kamera med objektiv man inte kan byta ut - blir nog nättare. Jag brukar själv vara avundsjuk på andras kompaktkameror men... Om ljuset inte är optimalt så är bildkvaliteten mycket högre med en Nex och även om AF inte håller högsta pressklass så är det mycket snabbare än vilken kompakt som helst.

Vad gäller IQ så tycker jag att redan gamla Nex5 var ett lyft över min Panasonic GF1 och Nex7 är i helt i klass med det mesta. Om man gillar rattar och hjul så är Nex7 at föredra framför dom andra. Kunde bara någon som sagt starta igång en objektfabrik lite snabbare tror jag fler skulle bli glada - det finns ju varken Zeiss, Sigma eller Sony-objektiv att få tag på och alla görs väl ändå inte av samma gubbe?
 
Ibland funderar jag på att bara strunta i alla andra alternativ och hålla mig till det jag har. D90 eller D7000 utan batterigrepp och den utmärkta 35/1.8 är ju faktiskt inte så stort. Men är man nörd så är man, och nyfiken på vad som är "bättre".... ;)
(Som sagt, jag har även en P7000, men den är jag inte riktigt överens med)
 
Ibland funderar jag på att bara strunta i alla andra alternativ och hålla mig till det jag har. D90 eller D7000 utan batterigrepp och den utmärkta 35/1.8 är ju faktiskt inte så stort. Men är man nörd så är man, och nyfiken på vad som är "bättre".... ;)
(Som sagt, jag har även en P7000, men den är jag inte riktigt överens med)
Efter min Panasonic GF1 så bestämde jag mig för att Sony A33 med en liten glugg var tillräckligt liten och att jag inte behövde någon spegellös. Det höll ända tills jag testade Nex5 som iofs inte är så liten som jag skulle önska men känns mindre än GF1 och drar ingen uppmärksamhet... Både lätt och svårt att vara nöjd tycker jag, spegellösa är en ny grej och känns som att ingen tillverkare riktigt vet hur det ska vara än.

//R
 
NEX är inte jättelitet, framför allt är objektiven stora. Bilderna blir dock bra :)

Visa bilaga 124756

Självklart skulle Nex 7 ha möjlighet till plattoptik som motsvarade ungefär 24mm, men hur många köper en relativt dyr Nex7 som andra kamera.

Som första kamera vill nog många kunna skruva på optik med lite tele, största problemet med DSLR överlag och som många tröttnar på är väl den höga vikten att släpa runt med. Nex 7 blir tveklöst lättare hur man än ser det även om den inte går att ha i bröstfickan.

Tror inte någonsin att det kommer en modell som väger 130 gram, ryms i bröstfickan och samtidigt kan ta fina bilder på månen. Möjligen att framtiden kommer att erbjuda avancerade bildprogram som trollar med förstoringen, framtidens fotografer kanske bara registrerar tänkta motiv med en liten manick framtagen av Nasa eller liknande, sedan överför man till superdatorn som fixar resten.
 
Jag köpte min 5N på Elgiganten. De var de enda som hade någon för leverans då jag köpte min. Frågade faktiskt vad de har för policy om just utbyte vid mitt senaste besök på verkstaden. De "har rätt till tre försök att reparera innan vi byter ut den".

Observera att jag inte på något sätt önskar få den utbytt. Jag bryr mig faktsikt inte om vilket. Vill bara ha en fungerande kamera. Min egen eller en annan spelar ingen roll
 
Jag köpte min 5N på Elgiganten. De var de enda som hade någon för leverans då jag köpte min. Frågade faktiskt vad de har för policy om just utbyte vid mitt senaste besök på verkstaden. De "har rätt till tre försök att reparera innan vi byter ut den".

Observera att jag inte på något sätt önskar få den utbytt. Jag bryr mig faktsikt inte om vilket. Vill bara ha en fungerande kamera. Min egen eller en annan spelar ingen roll

Såvitt jag minns så har EG 30 dagars returrätt. Så i "eftertankens kranka blekhet" skulle du kanske packat upp den ytterst försiktigt och under ordnade former gjort ett fokustest inomhus och ut genom öppet fönster på längre bort belägna motiv.

Då hade du säkert märkt att den missade och kunnat lämna tillbaks den och fått pengarna tillbaks alternativt ett tillgodohavandekvitto.

Men, jag har har gjort samma misstag med en annan kamera. Då gällde inte 3 försök, eftersom reparationen utfördes av Canon direkt. Undrar varför det ska vara speciellt med Sony NEX när det inte gäller andra kameror ur Sonys sortiment.

Jag provar alltid numera på detta sätt. Oftast redan i affären på det ex jag valt. Det tar ju sådan jäkla tid med service och ska den tiden i värsta fall tripplas så hinner låååååååång tid gå.

//Lennart
 
Såvitt jag minns så har EG 30 dagars returrätt. Så i "eftertankens kranka blekhet" skulle du kanske packat upp den ytterst försiktigt och under ordnade former gjort ett fokustest inomhus och ut genom öppet fönster på längre bort belägna motiv.

Då hade du säkert märkt att den missade och kunnat lämna tillbaks den och fått pengarna tillbaks alternativt ett tillgodohavandekvitto.

Men, jag har har gjort samma misstag med en annan kamera. Då gällde inte 3 försök, eftersom reparationen utfördes av Canon direkt. Undrar varför det ska vara speciellt med Sony NEX när det inte gäller andra kameror ur Sonys sortiment.

Jag provar alltid numera på detta sätt. Oftast redan i affären på det ex jag valt. Det tar ju sådan jäkla tid med service och ska den tiden i värsta fall tripplas så hinner låååååååång tid gå.

//Lennart
Det "roliga" är att jag har som du förmodligen vet haft enorma problem med mina Nikonprylar och felfokus vid i stort sätt varje nyinvestering. Så när jag köper en Nikon så testar jag men tydligen inte vid köp av Sony :)
 
Det "roliga" är att jag har som du förmodligen vet haft enorma problem med mina Nikonprylar och felfokus vid i stort sätt varje nyinvestering. Så när jag köper en Nikon så testar jag men tydligen inte vid köp av Sony :)

Jodå, jag minns såväl dina som mina "lustifikationer". Du med Nikon och jag med Canon. När jag skaffade Nikonobjektiv satt alla (från primes till budgetgluggar) spot-on direkt på D1/D2Xs/D200/D300/D3 förutom en "pirat" från Tamron. Med Canon hamnade jag i samma sits som du istället.

Lustifikationerna fortsatte när jag skiftade till Sony FF. Och här var det positiva lustifikationer. 7 st gluggar, varav 3 från Zeiss och resten ur primeserien G satte skärpan spot-on utom en Zeiss 16-35/2.8 SSM som luddade till det i 35mm-läget.

Numera kör jag 2 system: Sony och Nikon. Nikon D800+ 60/2.8 macro, 105/2.8 macro, Zeiss 35/2 Distagon ZF sätter kompromisslöst skärpan exakt. Sony A900, A77 samt NEX-7 ligger spökligt exakt.

Enligt lagen om alltings jävlighet behöver jag bara låna en Canon och en Canonglugg för att upptäcka att skärpeplanet hamnar fel.

Hur fasiken är detta möjligt. Måste bero på slumpen eftersom alla märken jäklas. Vi får veta det i större omfattning vad gäller Nikon och Canon beroende på mer utbrett användande.

Sedan hör man hur andra som använder samma märke som är problemfritt för en själv berätta hur de skickat kameror och objektiv för justering hit och dit.

Men det är orsaken till att jag ALLTID provar ett nytt objektiv innan köp på plats med egen kamera alternativt har en uppgörelse att jag får returnera omgående om jag upptäcker AF-fel. Den ÅF som inte ställer upp på sistnämnda struntar jag i. Men jag använder mig av välrenomerade nätaffärer och det brukar inte vara något problem.

//Lennart
 
Jag har mig veterligen aldrig drabbats av utrustning som inte fungerar som avsett. Antar att jag haft tur :)
 
Jodå, jag minns såväl dina som mina "lustifikationer". Du med Nikon och jag med Canon. När jag skaffade Nikonobjektiv satt alla (från primes till budgetgluggar) spot-on direkt på D1/D2Xs/D200/D300/D3 förutom en "pirat" från Tamron. Med Canon hamnade jag i samma sits som du istället.


//Lennart

För mig så är det 2 st D100, D70, D200, D2X, D300, D700, D7000 samt objektiven 18-200, 17-55/2,8, 12-24/4, 24-85, 70-200, 70-300VR, 3 st 85/1,4, 50/1,4, 35/2, 28/1,4, 80-400, 24-105, 18-55, 55-200, ett gäng 18-70 och säkert ett par till jag glömt bort som alla fokuserat fel.

Det enda objektiv som klarade av att fokusera korrekt på ett välbelyst stillastående kontrastrikt motiv med den centrala AF punkten vid leverans var 16-85VR. Alla andra har krävt service. Felfokus har skiftat från knappt märkbar till horribel. Mitt 12-24 fokuserade över 5 meter fel på tio meters (avstånd om jag minns rätt....) Mitt 70-200 fokuserade gravt fel åt ena hållet på korta brännvidder medan det fokuserade fel åt andra hållet på de längre. 18-200 gick från frontfokus via bakfokus till frontfokus igen när jag zoomade. Min D2X led dessutom av astigmatism vid leverans. Dvs att den fokuserade i olika plan beroende på om bilden var tagen på högkant eller liggandes

Varför jag inte kollade upp min Sony ...... ja det var en bra fråga :)

En sak som slagit mig är hur i hela friden gör de som hyr ut utrustningar????
 
Varför jag inte kollade upp min Sony ...... ja det var en bra fråga :)

En sak som slagit mig är hur i hela friden gör de som hyr ut utrustningar????

En kamera som använder kontrast-AF borde inte behövas testas innan köp. Det ska var rätt ordentligt knas om det inte fungerar :)
 
Jag har mig veterligen aldrig drabbats av utrustning som inte fungerar som avsett. Antar att jag haft tur :)

Jo, du har säkert haft tur i så måtto att lyckats få grejor som ligger RÄTT tillsammans inom de alltför generöst tilltagna tillverkningstoleranserna.

Exempel: Vi antar att + - 5 utgör toleransen för AF. Din kamera kanske ligger på +4, dina 5(?) objektiv på
-3, -5, -2, -4 och 0.

Men om ditt objektiv som ligger på -5 hade legat på +5 istället hade du fått kamerans +4 adderad med objektivets +5 = +9, d v s tillsammans och då får du MÄRKBART bakfokus trots att komponenterna var för sig ligger inom toleranserna.

Jag har också haft tur med ett par märken och väldig otur med ett tredje.

Mvh//Lennart
 
Jo, du har säkert haft tur i så måtto att lyckats få grejor som ligger RÄTT tillsammans inom de alltför generöst tilltagna tillverkningstoleranserna.

Exempel: Vi antar att + - 5 utgör toleransen för AF. Din kamera kanske ligger på +4, dina 5(?) objektiv på
-3, -5, -2, -4 och 0.

Men om ditt objektiv som ligger på -5 hade legat på +5 istället hade du fått kamerans +4 adderad med objektivets +5 = +9, d v s tillsammans och då får du MÄRKBART bakfokus trots att komponenterna var för sig ligger inom toleranserna.

Jag har också haft tur med ett par märken och väldig otur med ett tredje.

Mvh//Lennart

Jag har aldrig pillat på fokusjusteringen i de kameror som har den möjligheten. Jag är förmodligen inte lika kinkig som somliga :)
 
En kamera som använder kontrast-AF borde inte behövas testas innan köp. Det ska var rätt ordentligt knas om det inte fungerar :)

Precis! Jag hade en Caon 16-35/2.8 som fokuserade åt h-e på min 5DMkII. När jag körde LV och kontrastsökande AF med den så blev allt knivskarpt där jag fokuserade.
Troligtvis lider Mankans kamera av "för tidig utlösning". D v s kontrast-AF har inte fått leta färdigt innan kameran "anser" att motivet är i fokus.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.