Konstigt, precis likadant för mig, fy sjutton vilken tur man måste haft!
Nu är det väl så att det är de exemplar som inte fungerar bra, oavsett typ och märke, man hör talas om (eller själv råkar ut för).
Jag tror att de flesta kameror och objektiv fungerar allt från mycket bra till hyfsat bra direkt från början. Hälsan tiger still så att säga. Det är måndagsexemplaren vi hör talas om och noterar och majoriteten fungerande produkter kommer i skymundan.
Sedan är det självklart så att det finns ett mörkertal: Folk som inhandlat kameror med ljussvaga objektiv och i APS-C format eller mindre reagerar inte på samma sätt när gluggen är nedbländad till f/8 och huvudmotivet ändå är inom skärpeområdet. Även om skärpeplanet ligger fel enl en DOF-tabell.
Man noterar istället när det går riktigt åt skogen.
Som FF-användare och ljusstyrkor på f/ 1.4--f/2.8 blir man snabbt varse fokusfel på ett annat sätt. Det blir man ju även med en APS-C och höga ljusstyrkor.
Kompaktkameraanvändare har som regel aldrig några problem med att få sitt huvudmotiv i fokus p g a den lilla sensorn och relativt låg ljusstyrka som ofta ger så mycket skärpedjup att allt ser skarpt ut. Undantag är de senaste kompakterna med större sensorer.
Men även om majoriteten kameror och objektiv från början är okej justerade så är det enl min mening lite för vida toleranser och för bristande avsyning innan produkterna lämnar fabrik. Det handlar givetvis om ekonomi och varje moment som kan sparas vid produktionen gör ju produkten billigare att tillverka.
Personligen skulle jag hellre betala lite mer från början och få kamera/objektiv bra kalibrerat på en gång vid tillverkningen.
Det är ganska lustigt (eller olustigt) att jag själv fått skicka nästan alla Canonkameror jag ägt för AF-kalibrering och några objektiv också, medan jag aldrig råkat ut för det med Nikon och med Sony endast i ett fall. Ännu mer lustigt är väl att Mankan i princip alltid fått justera om sina Nikonkameror och objektiv, medan andra jag känner fått ett h-e med Sonyprylar de handlat, men aldrig upplevt några problem med Canon.
Så det är svårt att peka ut någon enskild syndare bland fabrikanterna. Alla är de väl lika goda kålsupare och det är vi konsumenter som ibland får vinst- eller nitlotter.
Det må vara hur det vill med det, men bottomlinen är i alla fall att när väl ett fel konstaterats på en ny produkt ska inte konsumenten behöva strida för sin sak under långa tider och vara utan sin kamera flera månader ibland. Snabb reparation eller nytt exemplar borde gälla.
Det går ju som bekant inte alltid att lita på turen.
//Lennart