Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Flimmer vid filmning

Tjena,

Filmar en del med nex och ibland känns det som att det blir ett flimmer efter saker som rör sig... är det någon som har detta problem? samt hur kan man minimera det?

Själv filmar jag nästan uteslutande på stativ för att slippa onödiga rörelser, men då förlorar man lite av doku känslan.

/SoF
 
Tjena,

Filmar en del med nex och ibland känns det som att det blir ett flimmer efter saker som rör sig... är det någon som har detta problem? samt hur kan man minimera det?

Själv filmar jag nästan uteslutande på stativ för att slippa onödiga rörelser, men då förlorar man lite av doku känslan.

/SoF
Jag tror att det handlar om ett problem som lätt kan uppstå när man filmar med en systemkamera, istället för med en dedicerad videokamera. Med en stillbildskamera så är det vanligen fördelaktigt att ha en kort exponeringstid, men icke så när man filmar. Kör man med avsevärt kortare exponeringstid än 1/vald bildfrekens, så kan det se väldigt hackigt ut. Denna är ju vanligen 24, 25 eller 30 bilder per sekund, och kör man då med t.ex. 1/250 sekund när man filmar, så ser det lätt ryckigt ut när något rör sig.

Kör man istället med, säj, 1/40 sekund, så blir visserligen de enskilda bilderna lite suddiga, men till skillnad från stillbildsfotografi så är detta inte störande. Det gör istället att rörelserna flyter fram jämnt och ser naturliga ut, istället för att se "stroboskopiga" ut.

För att få en lång exponeringstid ute i dagsljus så ska man ställa in lägsta möjliga ISO, och välja en liten bländare - t.ex. 1:11 (väljer du ännu mindre, som t.ex. 1:16, så har du problem med diffraktionsoskärpa). Du kan förstås också välja S-mode och ställa in en lång exponeringstid. Ifall detta skulle ge överexponering, kan man behöva använda ett gråfilter.
.

.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det handlar om ett problem som lätt kan uppstå när man filmar med en systemkamera, istället för med en videokamera. Med en stillbildskamera så är det vanligen fördelaktigt att ha en kort exponeringstid, men icke så när man filmar. Kör man med avsevärt kortare exponeringstid än 1/vald bildfrekens. Denna är ju vanligen mellan 24, 25 eller 30 bilder per sekund. Kör man då med t.ex. 1/250 sekund när man filmar, så ser det lätt hackigt ut när något rör sig. Kör man istället med, säj, 1/40 sekund, så blir visserligen de enskilda bilderna lite suddiga, men till skillnad från stillbildsfotografi så är detta inte störande. Det gör istället att rörelser flyter fram jämnt och ser naturligt ut, istället för att se "stroboskopigt" ut.

Hej!

Tack för svaret!
Har en liten följdfråga, vilka inställnignar kör du på när du filmar med nex för bästa resultat? kör du med 1/40 på manuellt läge, sen rec?

/SoF
 
Rent bokstavligt blir svaret nej, eftersom jag inte har skaffat någon NEX-kamera - än (kör med en videokamera vid de få tillfällen som jag för min del känner något behov av att filma) ...

Jag hoppas att du har kläm på att du själv måste kolla att exponeringen blir OK när du kör manuellt. Kamerans exponeringsmätare visar vad den tycker att du ska använda för bländare.
.
 
Rent bokstavligt blir svaret nej, eftersom jag inte har skaffat någon NEX-kamera - än (kör med en videokamera vid de få tillfällen som jag för min del känner något behov av att filma) ...

Jag hoppas att du har kläm på att du själv måste kolla att exponeringen blir OK när du kör manuellt. Kamerans exponeringsmätare visar vad den tycker att du ska använda för bländare.
.

Får väll ta och laborerar lite :)
 
Nytt Sony-patent på bildsensor med integrerade fasdetekt-sensorer

.
Som bekant lägger ju Sony ner en hel del ansträngning på att lösa problemet med den långsamma autofokusen i Liveview-läge. Orsaken är att enbart kontrastdetekt-AF hittills har varit tillgänglig för detta, och den är ju väsentligt långsammare än konventionell fasdetekt-AF.

Panasonic tillsammans med i stort sett alla övriga har valt att försöka förbättra CD-AF:en (Panny har lyckats bäst här), medan Sony och Fuji tydligen lägger mesta krutet på att gå andra vägar, eftersom det är tveksamt ifall CD-AF någonsin kommer att kunna komma upp i samma hastighet som dagens FD-AF ens, och (enligt min bedömning) pga dess grundprincip aldrig kommer att kunna konkurrera med FD-AF när det gäller att följa rörliga motiv (fast oavsett detta så har Sony i och för sig jobbat med att försöka förbättra även CD-AF-funktionen).


Hursomhelst, nu har Sony lämnat in ett nytt patent på en bildsensor med integrerad fasdetekt-sensor (har för mig att de redan tidigare har lämnat in flera andra patent med samma huvudtanke).
Se www.sonyalpharumors.com 2011-06-18
"New patent discloses a new Sony sensor with 'on board' phase detection."

När (om) denna blir klar att sättas i produktion så kommer den att möjliggöra för kommande NEX-kameramodeller att kunna fokusera sina E-mount objektiv med samma snabbhet som DSLR-kamerorna. Även adaptermonterade skruvdrivna Alpha-objektiv kommer då att få AF (med full snabbhet) på dessa NEX:ar. Förutsatt att Sony också plockar fram en A till E-mount adapter med inbyggd fokusmotor, vilket de säkert kommer att göra i det läget (om inte, så finns det ju gott om tredjepartstillverkare som säkerligen inte kommer att vara sena att utnyttja denna möjlighet till att göra ytterligare affärer).
.
 
Senast ändrad:
.
Som bekant lägger ju Sony ner en hel del ansträngning på att lösa problemet med den långsamma autofokusen i Liveview-läge. Orsaken är att enbart kontrastdetekt-AF hittills har varit tillgänglig för detta, och den är ju väsentligt långsammare än konventionell fasdetekt-AF.

Panasonic tillsammans med i stort sett alla övriga har valt att försöka förbättra CD-AF:en (Panny har lyckats bäst här), medan Sony och Fuji tydligen lägger mesta krutet på att gå andra vägar, eftersom det är tveksamt ifall CD-AF någonsin kommer att kunna komma upp i samma hastighet som dagens FD-AF ens, och (enligt min bedömning) pga dess grundprincip aldrig kommer att kunna konkurrera med FD-AF när det gäller att följa rörliga motiv (fast oavsett detta så har Sony i och för sig jobbat med att försöka förbättra även CD-AF-funktionen).


Hursomhelst, nu har Sony lämnat in ett nytt patent på en bildsensor med integrerad fasdetekt-sensor (har för mig att de redan tidigare har lämnat in flera andra patent med samma huvudtanke).
Se www.sonyalpharumors.com 2011-06-18
"New patent discloses a new Sony sensor with 'on board' phase detection."

När (om) denna blir klar att sättas i produktion så kommer den att möjliggöra för kommande NEX-kameramodeller att kunna fokusera sina E-mount objektiv med samma snabbhet som DSLR-kamerorna. Även adaptermonterade skruvdrivna Alpha-objektiv kommer då att få AF (med full snabbhet) på dessa NEX:ar. Förutsatt att Sony också plockar fram en A till E-mount adapter med inbyggd fokusmotor, vilket de säkert kommer att göra i det läget (om inte, så finns det ju gott om tredjepartstillverkare som säkerligen inte kommer att vara sena att utnyttja denna möjlighet till att göra ytterligare affärer).
.

Enligt rykten så kommer dom nya Olympuskamerorna vara riktigt snabba när det gäller AF...snabbare än många kameror med fasdetekt-AF.

"The biggest new feature of the upcoming new PEN cameras is the completely new and almost revolutionary autofocus system! The new AF system focuses almost instantly, it’s faster than the actually very fast Panasonic GH2 focus (which focuses in 0.1 second with the Panasonic 14-140mm). Sources told me that the improvement is huge and you can feel it for REAL (they had the famous “Wow” reaction)! The new AF is even faster than the phase detection autofocus of most of the current Canon DSLR cameras (faster than the Canon 5D for example! Olympus made this possible by combining a new optimized sensor and engine plus the new autofocus system inside the new Micro Four Thirds lenses. I repeat, the AF is incredibly fast only when using the upcoming new Olympus lenses (like the 12mm f/2.0 lens). By the way, the AF is not only fast, it’s also very accurate (according to my sources). Genrally the real good news here is that Olympus remade the whole sensor-processor engine-af workflow. I guess and hope this will also positively affect the image quality! Well done Olympus!!!"
 
Hade frågor om Ebay men hittade svaren själv så tog bort. Sidan verkar ju för bra för vara sann!
 
Senast ändrad:
Enligt rykten så kommer dom nya Olympuskamerorna vara riktigt snabba när det gäller AF...snabbare än många kameror med fasdetekt-AF.
---
Mja, jag tror inte att detta handlar om något (kraftigt förbättrat) kontrastdeteckt-system överhuvudtaget, utan istället om ett fasdetekt-system liknande det som beskrivs i Sony-patentet jag nämnde i mitt inlägg #1789 ovan.

Att detta system anges vara mycket noggrannt kan också vara en indikering på detta. BF/FF-problemet t.ex. elimineras med ett sådant system (AF-sensorcellerna sitter ju i samma plan som bild-sensorcellerna).
 
Funderar allvarligt på att slå till på en Nex 3 nu när den ligger bra i pris.. Tänkte jag skulle kolla med er som har den eller Nex 5 om det går att stänga av displayen helt när man fotograferar..? Finns det exponeringskompensation som INTE nollställer sig när man startar om kameran?
 
Mja, jag tror inte att detta handlar om något (kraftigt förbättrat) kontrastdeteckt-system överhuvudtaget, utan istället om ett fasdetekt-system liknande det som beskrivs i Sony-patentet jag nämnde i mitt inlägg #1789 ovan.

Att detta system anges vara mycket noggrannt kan också vara en indikering på detta. BF/FF-problemet t.ex. elimineras med ett sådant system (AF-sensorcellerna sitter ju i samma plan som bild-sensorcellerna).

Jo jag har sett deras patent...postade länk till ett av Sonys patent tidigare i tråden.

Sa inget om att det va kontrast-af...kan mycket väl röra sig om ett fasdetekt-system som liknar något av dom Sony tagit patent på dock är jag tveksam till att det verkligen är så utan tror faktiskt det rör sig om kontrast-af.
 
Go NEX

Funderar allvarligt på att slå till på en Nex 3 nu när den ligger bra i pris.. Tänkte jag skulle kolla med er som har den eller Nex 5 om det går att stänga av displayen helt när man fotograferar..? Finns det exponeringskompensation som INTE nollställer sig när man startar om kameran?
Nej, det går aldrig att stänga av skärmen. Det är ju kamerans enda riktmedel så det känns väl logiskt egentligen. Fast jag håller med om att det hade varit en bra funktion vid exempelvis time lapse och liknande grejer. EV nollställer sig inte på min NEX-5 i alla fall.

Och till de som är nya till systemet. Den senaste firmwaren (v04) som släpptes i dagarna har en underbar funktion tillagd- focus peaking. Om man som jag använder kameran med lite olika manuella spegelreflexobjektiv så kommer detta som en skänk från ovan. Man låter helt enkelt kameran markera var i bilden de högsta kontrasterna finns, i de flesta fall är detta där fokusen ligger, och detta gör manuell fokusering väldigt mycket enklare och snabbare. Med min Zeiss 50mm f1,4 som har rakbladstunt skärpedjup vid de lägre bländartalen så funkar detta kalas, och så även på tele, som Tamron SP 300mm f5,6.
 
---
Med min Zeiss 50mm f1,4 som har rakbladstunt skärpedjup vid de lägre bländartalen så funkar detta kalas, och så även på tele, som Tamron SP 300mm f5,6.
För att inte andra ska bli förvirrade - "de lägre bländartalen" skriver du, men du menar förstås 'vid stora bländare'. Bländarvärderna är också större vid stora bländare - inte mindre, som många tyvärr tror idag. Bländare 1:2 är ju definitivt större än 1:11 ... :)

Bländarbetecknngarna är alltså bråktal, men detta har på senare tid av okänd anledning glömts bort av väldigt många människor. Kanske beroende på den våldsamma ökningen av antalet systemkameraägare efter digitalkamerans genombrott, och den därav följande explosionen av antalet okunniga användare .. ?

Kanske att det finns alldeles för få av oss "gamble" kvar för att vi ska ha en chans att korrigera alla dessa nykomlingar inom fotovärlden? Man lär väl kunna uppskatta detta antal nytillkommande kameraanvändare till flera hundra miljoner under de senaste 10 åren.

När jag själv började fotografera (för ett halvsekel sedan ungefär) så hann just detta problem aldrig uppkomma. Nybörjarna var i minoritet, och de var så omgivna av så många erfarna fotografer att deras misstag och okunnigheter snabbt korrigerades på ett tidigt stadiium. Därför fick feluppfattningar på den tiden aldrig en så stor spridning som mycket får idag-
 
Kan vara en förklaring i alla fall.

Enligt statistiken säljs det ju runt 10 miljoner systemkameror plus 110-120 miljoner digitala kompaktkameror i världen VARJE ÅR. Alla dessa köpare är förvisso inte rena nybörjare, men en hel del lär vara det.
 
Mer info om nya NEX-objektiv under innevarande år

.
Det första Zeiss-objektivet till NEX-systemet var ursprungligen tänkt att bli ett 24/1,7 objektiv. Men nu har Sony tydligen tänkt om, och sägs sikta på att det ska bli ett Zeiss 24/2,0 istället. Detta kommer att bli lättare och mindre än F1,7-objektivet - bara obetydligt större än den befintliga 16/2,8 gluggen. :)

Gläder mig i så fall att Sony har börjat tänka om - för en minisystemkamera som NEX är det i första hand SMÅ och LÄTTA pannkaksobjektiv som är i linje med huvudkonceptet - en liten systemkamera som man alltid ska kunna bära med sig även vid alla de tillfällen då man inte har några dedicerade planer på att fota. Stora och maffiga zoomobjektiv är ingenting man gärna vill släpa på vid sådana tillfällen!

De fyra NEX-objektiv som ska komma från Sony under året kommer således (enligt SAR) att bli:
24/2,0 Zeiss
30/3,5 Macro Sony Ska komma under oktober
40/2,0 OSS Sony
55-110 OSS Sony

Nya uppgifter här är främst vilka objektiv som kommer att förses med OSS, förstås.

SAR har klassificerat dessa uppgifter som SR4..

Länk till SAR:
http://www.sonyalpharumors.com/


Finner för egen del detta vara SYNNERLIGEN intressant. Ett litet och platt Zeiss 24/2,0-objektiv (samma bildvinkel som ett 35 mm-objektiv vid fullformat) ligger väldigt nära mitt NEX-drömobjektiv. Samt en NEX-7:a till detta ... :)
.
 
Senast ändrad:
Sladden till BC-VW1

Jag tänkte slå till och köpa en BC-VW1 (batteriladdare) på Ebay men undrar en sak om sladden som jag kopplar batteriladdaren till eluttaget med. Eftersom jag beställer från USA, funkar den då att sätta in direkt i ett eluttag eller måste jag köpa en konverter (är det andra eluttag i USA)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.