ANNONS
Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Och min lilla plutt ska för första gången användas skarpt under en resa till Malta och min d700 får stanna hemma. ;)
 
Ja, NEXen är något att glädjas över.... Skidade i Andorra i februari och köpte där till vidvinkeln.... Så det blev hasta la pista med 5:an i fickan.... På tal om reskompis.... :)
 

Bilagor

  • 2011 03 04_NEX5_0165A.jpg
    2011 03 04_NEX5_0165A.jpg
    8.3 KB · Visningar: 640
  • 2011 03 04_NEX5_0143A.jpg
    2011 03 04_NEX5_0143A.jpg
    19 KB · Visningar: 643
Suddigt biddde det vid förminskandet ser jag. men men. Tänkte bara visa man lever och fotar lite.. Mvh Tobbe

Suddigt eller inte, bilderna är ju helt ok, schyssta hojar! Men det som värmde mest är att du är med oss igen. Det är helt säkert inte bara jag som har saknat dig här, återkom gärna med mera.

Mvh, Lennart
 
Tack vänner.. Tyvärr är det en tid där mycket sker just nu därför jag numera ingår i en grupp av vårdpersonal och läkare som äntligen säger Stopp.. Förlåt detta lite ot här. Men ni kan se samt lyssna på det första talet vi höll ifrån "läkarsida/ Anhörigsida inför politiker i Skene inför valet som nu var avhandlat.. Första länken är Arvin´s tal.. Och andra är mitt tal. Jag hade inget manus. Detta därför jag fick totalt ändra det jag tänkte tala om därför jag fick insikten att politikerna som talat innan oss sade saker som inte deras egna partiers ledningar alls "höll med om" .. Men jag skall bli bättre hoppas jag vid nästa möte och möjlighet att "berätta" om hur sanningen ser ut då vården ej kommer ..
Arvin först.
http://www.youtube.com/watch?v=mjJiLAZ9ib8&feature=player_embedded

Sedan jag därefter.
http://www.youtube.com/watch?v=Rky3ew9Ncjc&feature=player_embedded

och för er som finns på facebook så finns mer om vad som sker ifrån detta upprop mot nerskärningar i vården som (läkaren) Arvin startat om ni tittar in på min sida
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000778228125

Lägger in en bild till ifrån Nex5án så jag inte är helt ot.. Och förlåt jag berättar mer så här i tråden. Men ni har stöttat så många ggr här på forumet så jag vill förmedla att allt fortsätter tills min fru fått sin upprättelse. Samt andra ej drabbas.. Och därom finns inget att diskutera.. Detta rör alla människor i Sverige. Och inte enbart vår familj..

Men nu en eller två bilder till.. gillar mycket denna lilla kompis Nex5.. En suverän liten sak att ha med.. Missar enormt sällan få med sig bilden..
 

Bilagor

  • DSC00634.jpg
    DSC00634.jpg
    35.4 KB · Visningar: 603
  • DSC00535.jpg
    DSC00535.jpg
    20.3 KB · Visningar: 602
Skönt att du inte har gett upp allt utan kan kämpa vidare med det som är viktigare än att "käbbla" om olika kameror, även om det kan vara nog så intressant. Själv har jag ingen NEX men en kopis köpte en NEX 3 och är mycket nöjd, en smidig kamera med mycket bra kvalité på bilderna. En lyckad satsning av Sony. Jag var nära att börja med Minolta en gång i forntiden men det blev Konica då, senare blev det ju ett äktenskap dem emellan även om inte Konica tillförde så mycket på SLR-sidan, nu kör jag Canon sedan mina Konica inte var sammarbetsvilliga längre, fast man numera ibland får känna sig lite som tre kronor efter gårdagens final mot Finland.
 
Jag bara älskar panoramafunktionen som Nexusen erbjuder.
 

Bilagor

  • Blue-Lagoon-Panorama-1_fixad.jpg
    Blue-Lagoon-Panorama-1_fixad.jpg
    7.5 KB · Visningar: 498
Inte varit inne på denna tråden på länge, men gläder mig åt att få höra av Tobbe igen. Det var ingen OT du kom med, utan något som verkligen hör hemma på FS: Du skapade en BILD ur verkliga livet på ett annat sätt än med kameran och har delat med dig till oss. Tack!
/Lennart
 
Instämmer!

Roligt att höra av dig igen, Torbjörn!


Själv blev jag också "justerad" för några veckor sedan. Kan f.n. inte använda någon av händerna. :- Klarar nätt och jämt att trycka på tangentbordet - så det blir bara korta inlägg nu. Kanhända enbart fördelaktigt...

Skrev lite om vad som hände i Sony A850 och A900-tråden. Givetvis bagatellartat i jämförtelse med vad du och din fru drabbades av.
 
Läste följande på SAR:


May 31, 2011

Yasuhara shows a new macro lens for E-mount with 5x magnification
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

The japanese company Yasuhara announced a new amcro lens for NEX named “Nanoha”. It has a 5x magnification and can take spectacular photos (Click here to see their online gallery). The Nonoha’s website says about the lens: “The magnification is much more than ordinary macro lens. The magnification is up to x5. It means 1 pixel on the picture is about 1 micrometer on the shooting target. With NANOHA, you can find small wonders easily without using microscopes. And we added some patented features for your good shooting.”

Yasuhara is a one man company that made Cameras and Lenses compatible with the Leica M-system (CLick here [ http://shop.ebay.com/items/?_nkw=Ya...pt=1&_sadis=&LH_CAds=&clk_rvr_id=236732574604 ] to see some of their stuff on eBay). They know will release that lens for mirrorles systems + two more lenses during the year 2011
 
Mitt svarta har kommit nu. Ditt gris-skära är väl på väg (beställde från olika).
Riktigt snyggt och välsytt, över förväntan faktiskt.

Smidig lossknäppning med en magnetisk tryckknapp. Kan antingen bara fällas fram, men också enkelt att knäppa loss kåpan helt. Höljet som sitter kvar på kameran ger skörnt grepp och är inte ivägen. Sätts fast i stativgängan och skriven har hona på undersidan så att det går att sätta på stativ även med hölstret på.

Smart lösning för hals-kamerarem om man använder sådan.


Visa bilaga 113031

Visa bilaga 113032


/Mats

Jag säljer nu min NEX-5 och har därför ingen nytta av fodralet till den längre heller.
Så ni NEXare som vill ha en sån svart läderkåpa så finns det nu att köpa här:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=152138

nex-fodral1.jpg

nex-fodral2.jpg


/Mats
 
Senast ändrad:
Sony kommer med en ny uppdatering av mjukvaran till Nex-3/5 den 20:e Juni som kommer innehålla dom nya effekterna i Picture Effect och den mycket användbara och bra funktionen Peaking för den som använder sig av MF.

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1307505735.html

"Firmware update for NEX-5, NEX-3
A firmware upgrade (Version 4) adds the new ‘Picture Effect’ function to existing NEX-5 and NEX-3 cameras. It also adds a Peaking function to assist with more precise manual focusing. This upgrade will be available June 20thand can be downloaded from: (www.esupport.sony.com)"
 
Batteriladdaren borta!

Jag förstår inte hur men jag har lyckats slarva bort batteriladdaren! Skulle se hur mycket en ny kostar och på Sonys hemsida står det 700 spänn. Herregud. Jag måste hitta den!
 
Senast ändrad:
NEX-5 i tjänsten, lite inspiration

Har gått all in på NEX-5, använder den i mitt ordinarie jobb samt i mitt företag.
Är nere i Tyskland och filmar en liten promo med NEX-5... Har gått all in och byggt följande rigg.
- Sunpack Flash Bracket
- Röde Videomic Pro
- Zoom H1
- 16:9 LCDVF

Ska försöka dela med mig av resultatet!
 

Bilagor

  • Nex5.jpg
    Nex5.jpg
    23.3 KB · Visningar: 489
Har gått all in på NEX-5, använder den i mitt ordinarie jobb samt i mitt företag.
Är nere i Tyskland och filmar en liten promo med NEX-5... Har gått all in och byggt följande rigg.
- Sunpack Flash Bracket
- Röde Videomic Pro
- Zoom H1
- 16:9 LCDVF

Ska försöka dela med mig av resultatet!

Riktigt coolt! Undrar vad som skulle säga på tex ett modemagasin om man kom med en Sony Nex istället för senaste Hasselbladaren för 300.000 kr.. Haha..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.