Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

En APS-C kamera av kompaktkamerakonstruktion med ett infällbart 28-120 skulle blir gigantisk ovs om det va en ljussvag optik....finns ju som sagt en anledning till varför denna lösning/är möjlig på kompaktkamerorna och det är den fjuttiga sensorn.
Jag sitter och bläddrar i Canonone magazine 2005. Canons värsting när det gällde analoga kompakter var då PRIMA SUPER 180. Den har ett objektiv på 38-180 mm, vilket väl mosvarar ungegär 26-120 på en kamera med sk "APS-C-sensor". Objektivet är helt infällbart. Kamerans tjocklek är 53,2 mm ("Lite" mer än NEX det!) och ljusstyrkan 5,6-12,9.
Bara så att ni får lite hum om vad det innebär att göra kompaktkameror med stort zoomområde och stor sensor.

När det sen gäller kameror med fast objektiv med två fasta brännvidder, så var de mycket vanliga under några år innan kompaktkamerorna fick zoom. Hur man löste det tekniskt/optiskt minns jag inte, men jag hade själv en med 35, 80/2,8, 5,6.

Olle
 
Jag sitter och bläddrar i Canonone magazine 2005. Canons värsting när det gällde analoga kompakter var då PRIMA SUPER 180. Den har ett objektiv på 38-180 mm, vilket väl mosvarar ungegär 26-120 på en kamera med sk "APS-C-sensor". Objektivet är helt infällbart. Kamerans tjocklek är 53,2 mm ("Lite" mer än NEX det!) och ljusstyrkan 5,6-12,9.
Bara så att ni får lite hum om vad det innebär att göra kompaktkameror med stort zoomområde och stor sensor.
Objektiv av den typen skulle troligtvis inte fungera bra med dagens sensor-teknik. Digitalsensorerna ställer högre krav på ljusets infallsvinkel än analog film, så optik optimerad för digitalsensorer blir mer komplex och därför mer utrymmeskrävande.

Med ovanstående optisk och sensor i småbildsformat skulle det troligtvis behövas en digitalsensor med mikrolinser som flyttade sig beroende på vilken brännvidd som används, annars skulle det bli kraftigt varierande vinjettering. Det skulle säkert också fungera med en sensor som böjde sig olika mycket beroende på brännvidd. Dock är detta knappast lösningar som passar att använda i massproducerade budgetkameror.

38-180/5.6-12,9 är däremot inte så långt från de egenskaper som dagens bättre digitala kompaktkameror med mycket mindre sensorer har. Det skulle motsvara samma egenskaper som ca 8-38mm f/1.5-2.8 på en kamera med sensorn från tex Olympus XZ-1 (den har objektiv på 6-24mm f/1.8-2.5).
 
Menar du att både frun och A850:an stannar?

Hehe, jo både frun och alla tre kamerorna stannar.

Som tur är står jag inte i valet. Tror också att hon är klok nog att inte ställa ett sådant ultimatum. Hennes bror köpte en motorcykel och hans fru sa att han fick välja, motorcykeln eller henne. Gick inte riktigt som hon hade tänkt kan jag avslöja... :)


Apropå NEXens duglighet och att jag nyss sa att som vardagskamera får IXUS duga, så backar jag lite på det. Tog fram IXUSen och kollade lite och det var ett år sen jag använde den sist och när man jämför bilderna är det absolut inte samma klass. Hade glömt hur det var. Har haft med mig NEXen vid ett par tillfällen och den går faktiskt utmärkt att ha i fickan. åtminstone på en vinterjacka och att släpa med sig en DSLR låter sig inte alltid göras, så efetr lite tänkande har jag kommit fram till att NEX nog är rätt så vettig ändå.

Det jag inte riktigt gillar med NEXen är att jag inte får en riktig känsla att trycka av i exakt rätt ögonblick som med en DSLR. Kanske bara är en illussion, men det där svisch-swosh den håller på med när man tar en bild känns väldigt oprecist jämfört med "tjacket" när man trycker av med DSLR-kameran. Är nog vanesak, för visst tas väl bilden omedelbart när man trycker av, eller?

NEX får en chans till. Massa extra objektiv och grunkor till den blir det dock inte för min del.


/Mats
 
Hehe, jo både frun och alla tre kamerorna stannar.

Som tur är står jag inte i valet. Tror också att hon är klok nog att inte ställa ett sådant ultimatum. Hennes bror köpte en motorcykel och hans fru sa att han fick välja, motorcykeln eller henne. Gick inte riktigt som hon hade tänkt kan jag avslöja... :)


Apropå NEXens duglighet och att jag nyss sa att som vardagskamera får IXUS duga, så backar jag lite på det. Tog fram IXUSen och kollade lite och det var ett år sen jag använde den sist och när man jämför bilderna är det absolut inte samma klass. Hade glömt hur det var. Har haft med mig NEXen vid ett par tillfällen och den går faktiskt utmärkt att ha i fickan. åtminstone på en vinterjacka och att släpa med sig en DSLR låter sig inte alltid göras, så efetr lite tänkande har jag kommit fram till att NEX nog är rätt så vettig ändå.

Det jag inte riktigt gillar med NEXen är att jag inte får en riktig känsla att trycka av i exakt rätt ögonblick som med en DSLR. Kanske bara är en illussion, men det där svisch-swosh den håller på med när man tar en bild känns väldigt oprecist jämfört med "tjacket" när man trycker av med DSLR-kameran. Är nog vanesak, för visst tas väl bilden omedelbart när man trycker av, eller?

NEX får en chans till. Massa extra objektiv och grunkor till den blir det dock inte för min del.


/Mats

AF-hastighet är nog inte Nexens största styrka, vid 55mm-läget vill den väl ha en sekund på sig innan skärpan är ställd, men sådant brukar inte sonyfolk bry sig om.
 
AF-hastighet är nog inte Nexens största styrka, vid 55mm-läget vill den väl ha en sekund på sig innan skärpan är ställd, men sådant brukar inte sonyfolk bry sig om.

Nja, inte riktigt samma sak. Det är för det mesta ok på rätt stilla motiv när man låser skärpan med halvvägs avtryck, men sen vill man sätta bilden i exakt rätt ögonblick, men det känns oprecisr på NEX jämfört med DSLR, men det kanske bara är en felaktig känsla pga kamerans märkliga långvariga ljud?


/Mats
 
Nja, inte riktigt samma sak. Det är för det mesta ok på rätt stilla motiv när man låser skärpan med halvvägs avtryck, men sen vill man sätta bilden i exakt rätt ögonblick, men det känns oprecisr på NEX jämfört med DSLR, men det kanske bara är en felaktig känsla pga kamerans märkliga långvariga ljud?


/Mats

Nu har jag ingen Nex, men min 6 år gamla SonyKompakt W5 Tar bilden efter fokuslås omedelbart med kort distinkt ljud, har tagit några fotbollsbilder på så sätt tack vare det enorma skärpedjupet, förinställt fokus på målstolpen sedan väntat in situationen när bollen kommer, tar bilden oftast skarp. Måste bero på en felaktig känsla, för Nex 5 är en toppmordern ny kamera.
 
Respons var också en sak jag reagerade på - testade ju femman en stund innan jag kom fram till att det nog inte var lönt för min skull. Den kändes seg, och precis som Mats skriver fick jag aldrig kameran att trycka av när jag ville det. Det fanns alltid en viss (varierande mängd) fördröjning, vilka inställningar jag än valde. Till och med i helmanuellt läge (!?). Nu vet jag ju att vissa av dessa fördröjningar (och en del AF-hastighet) uppdaterades med en av de första FW-uppdateringarna, och jag har inte testat den igen efter detta.
 
---
Den dagen man presenterar en systemkamera där såväll bajonett som objektiv fälls in i kamerahuset och lyckas få den smal på djupet lovar jag att stå naken och endast iklädd krans och gitarr (nästan som Näcken) där Lagaån bildar Hammarsjön och spela utdrag ur "Bordellmammans Visor".

//Lennart
Det ser vi fram emot! :)
 
Jo Konica släppte en Hexarmodell som jag inte kommer ihåg riktiga namnet på, fast 28mm optik som var ruskigt vass. Men canons G12 får toppbetyg av Foto, 28-140mm optik som när man stänger av kameran försvinner in i kameran, ingen systemare klarar detta.
Alla mått - längd, diameter, tjocklek etc blir 4-5 gånger större än G12-objektivet för ett motsvarande objektiv till en APS-C kamera. Blir inte enkelt att klara att platta ihop allt detta vid infällningen. Såvida ingen uppfinner uppblåsbara linselement förstås - knappast troligt... :)

Edit: Nu när jag läser vidare i tråden ser jag att andra redan svarat på detta.
 
Senast ändrad:
Alla mått - längd, diameter, tjocklek etc blir 4-5 gånger större än G12-objektivet för ett motsvarande objektiv till en APS-C kamera. Blir inte enkelt att klara att platta ihop allt detta vid infällningen. Såvida ingen uppfinner uppblåsbara linselement förstås - knappast troligt... :)

Edit: Nu när jag läser vidare i tråden ser jag att andra redan svarat på detta.

Ekvationen blir omöjlig så klart att försöka skapa en multikamera, när kompakterna började massproduseras så minskade dom ytterligare på sensorstorleken, den sensorstorlek som sitter idagens dyrare kompakter var ju vanlig storlek i början, min gamla W5 har 1/1.8.

G12 var ju ruskigt dyr vid lanseringen 6-7000Kr, så kameran är nog mycket välgjord, frågan är hur stor kompaktsensorn kan bli utan att tappa all zoomförmåga, för många år sedan gjordes det en undersökning vilken vanligaste brännvidden som folk fotade med, om jag mins rätt så var det 100mm, man gick sällan över 100mm.

Tekniken utvecklas om man ser på Olympus-sensorn 17*13mm den ger väl 2ggr förstorning

Det är synd att Isoförmågan skall totalstyra varenda kameraköp, givetvis är det inte så att alla bilder man tar kräver Iso 6400 och uppåt, på dom bedömningsgrunderna så faller då varenda välgjord kompakt. dom flesta klarade sig ganska så bra med Iso 200 film och man tog många bra bilder. den fina skuggupplättningen fans redan i KMD5D genom ett HI 200-läge, men finessen uppfattades ganska så dåligt av testarna, för den fanns inte då i dom stora märkena. jag tror på allvar att en familjebild tagen med en fin kompakt som S95 och utskriven i A4 där skulle väldigt många gissa fel och tro att det är en systemkamera som tagit bilden.
 
På frågan om slavblixt så beror det helt och håller på hur smart slavblixten är, tyvärr vet jag inte själv.

Har dock en blixtfråga själv, jag antar att det inte går att styra andra blixtar trådlöst ?
Äger ingen nex själv, men när jag fingrat på andras så har jag inte hittat det...
 
På frågan om slavblixt så beror det helt och håller på hur smart slavblixten är, tyvärr vet jag inte själv.

Har dock en blixtfråga själv, jag antar att det inte går att styra andra blixtar trådlöst ?
Äger ingen nex själv, men när jag fingrat på andras så har jag inte hittat det...

Som det är dagsläget så är det bara trådlöst som gäller för NEX :(
 
Bildkvalitén på en NEX 5

Hej!

Bara måste få fråga, kanske framför allt er som har en NEX-5:a eller själva provat en.

Efter att ha läst olika forum (inkl detta) och ett antal tester, så blir jag inte riktigt klok på om kameran i fråga levererar en riktigt skarp bild i slutändan. Funktioner, zoom, knappar hit o dit är ju kul, men för mig är det viktigt att bilderna har en bra skärpa.

Fotar vanligtvis med min Nikon D700, men vill ha nåt mer kompakt också, köpte först en Nikon P7000 (motsvara väl G12), men den bildkvalitén räckte inte ända fram så den åkte ut på blocket.

Nu har jag fastnat på Sonys NEX-5:a, kompat med stor sensor och möjlighet till byte av objektiv bådar gott. Men som sagt är bilderna skarpa, då gärna JPG:erna också?

/Thomas
 
Diffuser...

...För övrigt, är det ngn som har tips på en bra diffuser? Sitter och trixar på en DIY diffuser men det vore nice att ha en "riktig"..
 
Hej!

Bara måste få fråga, kanske framför allt er som har en NEX-5:a eller själva provat en.

Efter att ha läst olika forum (inkl detta) och ett antal tester, så blir jag inte riktigt klok på om kameran i fråga levererar en riktigt skarp bild i slutändan. Funktioner, zoom, knappar hit o dit är ju kul, men för mig är det viktigt att bilderna har en bra skärpa.

Fotar vanligtvis med min Nikon D700, men vill ha nåt mer kompakt också, köpte först en Nikon P7000 (motsvara väl G12), men den bildkvalitén räckte inte ända fram så den åkte ut på blocket.

Nu har jag fastnat på Sonys NEX-5:a, kompat med stor sensor och möjlighet till byte av objektiv bådar gott. Men som sagt är bilderna skarpa, då gärna JPG:erna också?

/Thomas

JA. Det är absolut DSLR-kvalitet på bildmaterialet.

Finns i dagsläget inte lika många objektiv att välja på dock, men det kommer. 18-55 kit-objektivet är mycket bra och betydligt bättre än "vanliga" kit-objektiv. Om du är ute efter den skärpan som bara ett super porträttobjektiv för 15000 kr kan ge så finns inte det ännu (om man inte kör adapter såklart, då finns det).

Som kamera ligger den väl lite efter din D700 som är en FF, men betydligt före andra Nikonmodeller som t.ex. D90. När det gäller "skärpa" så är det ju som sagt optiken som skapar den.

Nikon Coolpix P7000 kan du inte jämföra med. Det är ju en en 10 megapixels kompakt med i sammanhanget pytteliten sensor. NEXen klår den med mycket stora mått. NEX är inte en kompaktkamera. Det är en kamera i samma bildkvalitetsklass som DSLR-kameror av samtida generation, men byggd i ett kompakt format.

Alltså, optiken håller måttet och sensorn mm. är APS-C-storlek utan något emellan, så när bilden tas är det ingen skillnad från DSLR-kamerorna. Det som skiljer NEX är att genom att göra den spegellös har dom fått ner formatet på kameran avsevärt och dessutom lagt in massa finesser, men kvalitetsmässigt är det hur bra som helst.


/Mats
 
Senast ändrad:
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att fota med slavblixt till Nex-5? Isf, vad har ni för uppsättning?

/SoF

Vad jag vet finns ingenting till NEX för detta. Kanske finns/kommer tredjeparts tillbehör.

Fattar inte vad Sony sysslar med när det gäller blixtsystemet till NEX. Liknar ju ingenting annat med sin ytterst märkliga blixtfastsättning där man sticker ner blixten i ett spår och skruvar fast. Själva fattningen är väl strunt samma egentligen. Är ju enkelt att fixa en adapter för hot-shoe eller iISO, vet inte om det finns än dock. Finns det det så kan man såklart använda "vanliga" radiobaserade triggers typ cactus e.d.

Däremot är det vädigt märkligt att dom inte lagt in Sony WL blixt-protokoll. Det är ju så otroligt smidigt och bra på alla andra Alpha-kameror, men finns inget menyval för WL på NEXen. Hål i huvet att inte lägga in det och att sälja ett blixtadapter-tillbehör enligt min mening. Kanske kommer i framtida firmware, inte alls omöjligt.

Den inbyggda blixten sitter dessutom så lågt så att om man har 18-55 objektivet med motljusskyddet på så skuggar det blixten. Tar man bort MS funkar det dock, men det är definitivt en brist med kameran anser jag.



/Mats
 
Jag kan inte svara så mycket om ren jpg-i-kamera skärpa, men kameran i sig självt är mer än väl i klass med en Nikon D90, dvs bättre bildkvalitet i statiska sammanhang än en Nikon D300. Skärpan sitter ju sedan ganska mycket i objektiven, men den lilla 18-55-gluggen är riktigt kapabel.

Vill du ha skarpa bilder i kompakt format finns det väl Oly E-PL2 (PL1 också iofs), Pana GH2 och Nex att välja på. 4/3 har fler objektiv med AF, men NEX har bättre generell bildkvalitet. Tyvärr finns det i stort sett bara kitzoomen som vettigt AF-alternativ just nu, den fasta 16-mm-gluggen är inte mycket att hänga i granen. Därför kan man också få den "extra" i paket med NEX+18-55+16 för bara ett par ynka kronor. Kan vara värt det.

Sigma (och Sony själva) komer senare i år med en 30mm makro/halvmakro i F2.8-format om jag förstått det rätt. Båda kan bli riktigt intressanta som "normal-gluggar" på NEX.
 
Nu har jag inte hundra koll på hur WLprotokollet är implementerat, men det känns ju som att det krävs någon form av elektronik i kameran också för att hantera WL-TTL ???

Jag har jättegärna fel, men frågan är om det över huvud taget är möjligt att lösa wl med en FWuppdatering...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.