Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Bildkvalitén på en NEX 5

Stort tack till er som svarat på min fråga om bildkvalitén på NEX-5.

Nu vet jag att kamerahuset isig är kapabel till att fota skarpa bilder, sen hänger det ju på objektivet.

Det blir ett inköp av en Nex-5 nu. Blir kul detta och spännande.

/Thomas
 
---
Den inbyggda blixten sitter dessutom så lågt så att om man har 18-55 objektivet med motljusskyddet på så skuggar det blixten. Tar man bort MS funkar det dock, men det är definitivt en brist med kameran anser jag.

/Mats
Men fick du inte med den lilla förlängningsarmen när du köpte din NEX med 18-55 mm objektivet? Den behövs ju uppenbarligen.

En bekant till mig köpte en NEX-5 med 18-200 mm objektivet, och då fick hon med denna lilla arm så att blixten kommer högre upp. Fast till detta objektiv så är ju en sådan arm helt nödvändig (har för mig att jag har sett någon tredjepartstillverkad arm nånstans också).

Jag blev överraskad över att hon valde denna glugg. Jag tyckte att ett sådant (relativt sett) jätteobjektiv på en NEX förfelar det mest väsentliga med kameran - att den ska vara liten och lätt att ha med sig. Speciellt orolig kände jag mig innan hon hade fått grejerna. Hon hade varit inne hos Scandinavian Photo för att köpa detta set, men det fanns ingen 18-200 mm inne, så hon beställde denna kombination osett, utan att ha sett hur maffig 18-200:an är. Men det visade sig (till min överraskning) att det inte alls var någon fara med det. Efter att hon hade fått den sa hon: "Den är så liten och lätt att man inte märker att man har den med." Hon kör annars med Sony A200.

!!!

Enda förklaringen jag kan komma på är att hon, liksom nästan alla andra "fruntimmer", alltid har med sig en handväska så fullpackad med en sagolik massa bråte, att den vanligen väger mer än en typisk fotoryggsäck smockfull med alla våra objektiv och kamerahus som vi fotoentusiaster hänger på oss när vi tänker ge oss ut i naturen...

Till sist, men inte minst - hennes kommentar efter att hon tagit de första NEX-bilderna - Den ger så VÄLDIGT fina bilder, och fantastiska färger!

Går man upp lite i ISO så klarar tydligen den nya sensor som sitter i NEX:en bättre än de tidigare sensorerna att gå upp till högre ISO-värden utan att färgerna blir murriga. A200:an är kapabel att ge fantastiskt fina bilder på lägsta ISO, men man använder den inte gärna över ISO 400, för då tappar den snabbt inte bara när det gäller lågt brus (som man kan förvänta sig av en CCD-sensor) samt i färgmättnad och kontrast (enligt min uppfattning).
 
Tror att Sony blev lite tagna på sängen. Man hade kanske inte räknat in målgruppen mer "krävande fotografer" som potentiella kunder i sådan omfattning.

Paradoxalt lanserar man ändå en adapter för A-mount. Men detta kan mycket väl ingått i strategin för att locka ännu fler användare av Sonys vanliga dslr. Fast då vänder ju paradoxen åt andra hållet: Med de användarna växer ju ändå kraven.

NEX är ju trots allt one of a kind. Jag skaffade den istället för en vanlig kompakt med liten sensor och avsåg att endast använda mig av den kortare kitzoomen plus adapter så jag kunde använda mitt 50/1.4 på den och då blir allt bra. Jag visste om nackdelarna/fördelarna.

Men så här i efterhand undrar jag om man inte gjort en generalmiss med just: Ta bort lucka-skruva dit liten blixt som inte ens förmår sticka upp så långt att den klarar standarzoomens MS.

Jag tror att man skulle valt Olympus EP-2:s väg här. Skitit i luckan (inte bokstavligt) och haft en vanlig blixtsko med extra signalstift så att även en EVF kunde monteras där. Hade ökat valfriheten enormt och man kunde på detta vis fått en X-sync också samt blixtstyrning. Medföljande blixt skulle haft vanlig skomontering och varit tillräckligt hög för att täcka in de olika brännvidderna som erbjuds med E-mount.

Jag har faktiskt aldrig monterat blixten därför att jag har en känsla av att den blir sittandes kvar. och blir den sittandes så blir det ytterligare ett minus. Kameran blir ännu mindre transportvänlig.

Tror man får ta NEX som den är och inrikta sig på det som är bra på och glömma det som jag betraktar som missar.

//Lennart
 
Det är generation 1.0 Lennart.
Man kan sällan ta ned månen med första generationen och snart är det väl dags även för en ny NEX-modell eller två. Det bästa och sämsta med kameror är att det nästan alltid kommer nya modeller som är lite bättre och gör en del både glada och lite fattigare.

Funderar själv på at köpa en NEX till min fru. Gör jag det så kommer jag inte att sno den utan att fråga om lov först :).
 
Tror att Sony blev lite tagna på sängen. Man hade kanske inte räknat in målgruppen mer "krävande fotografer" som potentiella kunder i sådan omfattning.

//Lennart

Tror du? Men de kan väl inte ha missat denna fullständiga explosion av adapters som tillverkats. Har de verkligen bara tolkat det som att det finns en massa gamla pensionärer som vill göra bruk av sina gamla manuella objektiv från gamla analoga systemkameror från tider långt före AF?
 
Tror du? Men de kan väl inte ha missat denna fullständiga explosion av adapters som tillverkats. Har de verkligen bara tolkat det som att det finns en massa gamla pensionärer som vill göra bruk av sina gamla manuella objektiv från gamla analoga systemkameror från tider långt före AF?

De har garanterat inte missat det nu, men förbisett det på förhand (vilket ju kan ursäktas). Och sedan har de ju faktiskt fixat till AF via sin egen adapter för SAM och SSM-objektiv.

Det är visserligen generation 1 av NEX och jag tror säkert det kommer bättre blixtlösningar i en kommande NEX-liknande kamera. Men konceptet lockar måhända fler tillverkare så vi kanske ser en liknande konstruktion med blixtstyrning och lös EVF inom kort där det står något annat än Sony på kamerahuset. Tror det gäller för Sony att agera snabbt här.

Men som skrivet var: Själv använder jag inte NEX på det viset så för mig duger den som den är
 
Det som är lite konstigt med motagandet av NEX är att så pass många avancerade fotografer verkat ta den till sitt hjälrta och att man varit beredda att kompromissa med saker man annars skoningslöst slår ned på hos andra kameror. Detta att det faktiskt inte finns mycket att skruva på på utsidan av kameran i form av direktreglage verkar de flesta ta med ro. Visst har en del påpekat dessa brister med många har trots detta köpt en NEX trots dessa annars ofta hårt kritiserade "brister".
 
Det som är lite konstigt med motagandet av NEX är att så pass många avancerade fotografer verkat ta den till sitt hjälrta och att man varit beredda att kompromissa med saker man annars skoningslöst slår ned på hos andra kameror. Detta att det faktiskt inte finns mycket att skruva på på utsidan av kameran i form av direktreglage verkar de flesta ta med ro. Visst har en del påpekat dessa brister med många har trots detta köpt en NEX trots dessa annars ofta hårt kritiserade "brister".

Tror inte det är så konstigt, även om det du skriver stämmer i "vanliga fall". Tror helt enkelt att många tänkt som jag, eller i alla fall i liknande banor;

Man ser och bedömer inte NEX på det samma vis man skulle nagelfara en konventionell dslr. Personligen ser jag den som en relativt liten kompakt med bildegenskaper i klass med de bättre APS-C dslr-kamerorna av traditionell typ. Och då är man genast villigare att kompromissa.

Ändå så infinner sig vissa tankar när man ser bildresultaten att "lite synd att Sony inte gjorde si eller så".
Och här är orsaken att bildresultatet gör att man plötsligt börjar tänka på den som en konventionell dslr.

Så tror jag i alla fall//Lennart
 
Håller med er.

Man måste dock ha i åtanke att detta är första generationen och det kommer att komma fler modeller inom familjen med förmodligen lite annorlunda framtoning och positionering. NEX-4 vet jag inte riktigt vad det blir, men NEX-7 kommer förmodligen bli mer riktad till mer avancerade användare.

problemet är att ju mer DSLR-lik kameran blir, med fler funktioner och direktknappar, blixtsko etc. så växer den och blir inte längre den kompakt-lika lilla kameran som vi gillar.

Svårt att vara både och.


/Mats
 
Jag har faktiskt aldrig monterat blixten därför att jag har en känsla av att den blir sittandes kvar. och blir den sittandes så blir det ytterligare ett minus. Kameran blir ännu mindre transportvänlig.
Det tar bara några sekunder att montera på eller av blixten. När den är påmonterad kan den dessutom fällas ner, så något transportproblem tycker jag inte att blixten är.
 
Det tar bara några sekunder att montera på eller av blixten. När den är påmonterad kan den dessutom fällas ner, så något transportproblem tycker jag inte att blixten är.

Även om jag pesonligen tycker det är lite väl pillrigt att skruva åt/loss blixten så håller jag med dig Göran....dock använder jag aldrig blixten till min Nex.

Sen är jag personligen lite tveksam till om det kommer nån anna blixtsko än den nuvarande som finns på Nex...varför? Jo det har redan visats en prototyp av ny blixt med Nex-blixtsko...jag skulle blir förvånad om det kommer en Nex med Alpha-blixtsko på kameran...då tror jag mer på att det i framtiden kommer en adapter för Nex-blixtskon som ett tillbehör så man kan använda Alpha-blixtrana på Nex.
 
En bekant till mig köpte en NEX-5 med 18-200 mm objektivet, och då fick hon med denna lilla arm så att blixten kommer högre upp. Fast till detta objektiv så är ju en sådan arm helt nödvändig (har för mig att jag har sett någon tredjepartstillverkad arm nånstans också).

Var har du sett en sådan......
Skulle vara lite bra för macro....
 
Tror du? Men de kan väl inte ha missat denna fullständiga explosion av adapters som tillverkats. Har de verkligen bara tolkat det som att det finns en massa gamla pensionärer som vill göra bruk av sina gamla manuella objektiv från gamla analoga systemkameror från tider långt före AF?
Sony har själva förklarat att deras målgrupp med dessa två första NEX-modeller var sådana kompaktkamera-användare som inte var nöjda med dessas bildkvalitet, men ändå fortsätter att använda dessa, eftersom de inte vill ha en stor och krånglig DSLR-kamera. Sony-gubbsen insåg naturligtvis att en och annan avancerad användare också skulle kunna tänka sig att använda en NEX, men att det skulle bli ett sådant väldigt intresse för att använda gamla klassiska gluggar förväntade de sig tydligen inte alls (de utgick uppenbarligen från att avancerade användare i de allra flesta fall skulle föredra AF-objektiv).

Sony missade inte explosionen sedan - men det fanns ju inte en enda tredjepartstillverkad adapter FÖRE lanseringen av NEX:arna. Den kom inte förrän en månad efter... :)

Och, som Lennart redan sagt, DÅ missade Sony förstås inte denna, tvärtom! På PhotoKina i höstas så hade de lagt ut ett antal tredjepartstillverkade adaptrar och ett antal gamla klassiska objektiv från Leica, Contax etc. Inte speciellt vanligt, får man säga. Har svårt att komma på något enda liknande fall (bortsett från att Zeiss väl visade upp sina ZA-objektiv och en Sony A900 vid något tillfälle - men det är ju lättare att förstå).

Sonys senaste steg var ju att släppa NEX:arnas objektiv/husprotokoll till Tamron, Sigma, Zeiss och Cosina (tvivlar på att något sådant någonsin har hänt tidigare). Utan några licenskostnader dessutom. Så nog har de fattat galoppen nu alltid.


Citerar lite av det Masashi ‘Tiger’ Imamura, President of Sony Personal Imaging & Sound Business Group, sa i en DPReview intervju 2011-01-12 som klargör detta:

The NEX concept will expand in several directions, he said: ‘The concept of the NEX 3 and 5 were for people who already have a compact stills camera and want to take a step up, but see a traditional DSLR as big, heavy and hard to use. We think these models are a very good fit to those customers.’

Och sedan:
‘But also there are customers using NEX in addition to their DSLR, so we’re planning to expand NEX in a more easy way, a lighter way, but we’ll also expand to make models that have more manual control and more DSLR-like capability.’

Imamura repeated the enthusiasm he expressed at Photokina for the use of legacy lenses on the NEX system: 'with lens adapters, people can combine their valued, heritage lenses with a very advanced digital body. We didn't expect that kind of usage. There are lots of interesting things we can do for those types of customer.' The wait for these models may not be too long - at a formal dinner after our interview he told the assembled journalists that: 'the successors to the NEX-3 and NEX-5 are on the horizon.'


Länk:
http://www.dpreview.com/news/1101/11011110sonyinterview.asp
.
 
Senast ändrad:
Var har du sett en sådan......
Skulle vara lite bra för macro....
Sökte lite på lätet, men jag kom tyvärr ihåg fel. Det var visserligen en adapter att sätta i NEX-blixtuttaget, men det var en hållare för att kunna montera optiska sökare för olika brännvidder från Voigtländer/Cosina etc.

Kommer kanske som ett separat tillbehör från Sony senare (om det inte redan finns). Fast en sådan liten arm borde följa med även till 18-55 mm objektivet, tydligen.
 
Har inte sett någon "piratkopia" på Sonys FA-EX1S som följer med när man köper Nex-kitet med 18-200.
Enligt vissa ska det tydligen gå att beställa FA-EX1S från Sony om man mailar dom....men tydligen så tar dom bra betalt för denna lilla plastbit när den säljs som "reservdel".

Så här ser den ut för dom som inte sett den tidigare:

http://www.glaringnotebook.com/default.asp?id=1453
 
vitbalansfilter för nex-5

Tjena,

Är det någon som vet vart man kan få tag i ett vitbalansfilter för NEX-5?
Då tänker jag från någon återförsäljare i sverige, inte ebay int. etc...

Mvh
SOF
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.