Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Öh.. skulle det alltså motsvara 16mm på en FF kamera? NEJ. Objektivet är 16mm men bilderna kommer upplevas som en 24mm bild på en FF kamera pga den mindre Aps-c sensorn.
Frågan var om 16mm-objektivet hade en reell brännvidd på 25mm. Det har det inte. Notera att "reell" inte betyder "upplevd".

Men visst, användaren kommer att uppleva 16mm på en NEX som 24mm på en A900, men objektivets reella brännvidd är fortfarande 16mm.
 
Frågan var om 16mm-objektivet hade en reell brännvidd på 25mm. Det har det inte. Notera att "reell" inte betyder "upplevd".

Men visst, användaren kommer att uppleva 16mm på en NEX som 24mm på en A900, men objektivets reella brännvidd är fortfarande 16mm.


Nej, det var inte så jag menade det, i min värld är reell brännvidd "den egentliga" brännvidden, d v s den slutgiltliga brännvidden efter att sensorn förminskat/förstorat brännvidden.
 
Nej, det var inte så jag menade det, i min värld är reell brännvidd "den egentliga" brännvidden, d v s den slutgiltliga brännvidden efter att sensorn förminskat/förstorat brännvidden.
Du verkar inte förstå att brännvidden är en egenskap hos objektivet som inte kan påverkas av sensorns eller filmens storlek. Av samma anledning påverkas inte heller objektivets brännvidd om du beskär bilden i din dator. Reell betyder verklig, inte påhittad eller förändrad.
 
Inga fler sidor om det som alla vet och vet vad alla menar, tack.. ;-)

Hur som helst är den verkligen otroligt liten, det är ju objektiven som "stör", går det verkligen inte att bygga mindre gluggar? I mina ögon är t ex en gammal klassiker som Pentax 40/2,8 mkt mindre. Men det kanske inte är sant??

Jag tror i alla fall offret för Sonys satsning är...tadaa! Olympus! Jag var en gammal beundrare av deras små SLR:er, och de ägde kompaktmarknaden för 10 år sedan, men nu blir det svårt, de är ärligt talat inte riktigt bäst på något längre. Sony är mycket mer innovativa och är överlägsna på avgörande kriterier som AF-hastighet mm. Men det är en spekulation.. De kanske hittar på något riktigt bra med Micro 4/3, men fan tror.
 
Niclas Karnhiill


Du ser ingen skillnad i att bära en mini mini miiiniväska om man nu använder en sådan.mot att bära en stor kameraväska?

Eller att i en jackficka kunna ha en NEX isärtagen med objektiv i ena fickan och objektivet i den andra om man så vill..?

Eller om man har lite större ficka på sin jacka ha kameran helt samansatt däri?. Vilket man skall ha en helvetiskt stor jackficka för att greja med en regelrätt Systemkamera..


Inte heller ser du någon som helst skillnad i att bära denna lilla lätta lätta minikamera mot en systemare rent viktmässigt..?

:)
 
Äntligen börjar kameraindustrin barka åt rätt håll. Visst är det underbart, men som med allt annat så skulle det ju inte göra nåt om det gick liiiiiite snabbare ;)

Tänk er så underbart, för mig som bildbyråfotograf att kunna producera bilder på semestern, när de bästa fototillfällena finns med en liten smidig kamera med utmärkt bildkvalite. Att inte behöva plocka med sig mega-kameraväskan och gräva fram en stooor tegelsten bara för att man vill fånga ett spännande eller roligt ögonblick..

Fy sjutton vad jag längar efter att ha en Nex3+pankaka i min hand! FRIHET! ÄNTLIGEN!!
 
Niclas Karnhiill


Du ser ingen skillnad i att bära en mini mini miiiniväska om man nu använder en sådan.mot att bära en stor kameraväska?

Eller att i en jackficka kunna ha en NEX isärtagen med objektiv i ena fickan och objektivet i den andra om man så vill..?

Eller om man har lite större ficka på sin jacka ha kameran helt samansatt däri?. Vilket man skall ha en helvetiskt stor jackficka för att greja med en regelrätt Systemkamera..


Inte heller ser du någon som helst skillnad i att bära denna lilla lätta lätta minikamera mot en systemare rent viktmässigt..?

:)

Precis..om det nu skulle vara så att man behöver väska till båda alternativen så är ju skillnaden fortfarande stor...ett NEX-hus med 18-55 är totalt sätt mycket mindre än vad bara det minsta DSLR-huset är plus att kombinationen väger mindre än vad enbart DSLR-huset gör.

Här ser man hur mycket mindre NEX-5 huset är jämfört med en A550 som bara är aningens större än en Nikon D3000.

http://www.youtube.com/watch?v=zARQij5ZSLE
 
Du verkar inte förstå att brännvidden är en egenskap hos objektivet som inte kan påverkas av sensorns eller filmens storlek. Av samma anledning påverkas inte heller objektivets brännvidd om du beskär bilden i din dator. Reell betyder verklig, inte påhittad eller förändrad.

Oj, detta var tydligen känsligt. Men okej, om det får dig att känna dig bättre, så visst - du har rätt.



QUOTE=mayro;1510051]Niclas Karnhiill

Inte heller ser du någon som helst skillnad i att bära denna lilla lätta lätta minikamera mot en systemare rent viktmässigt..?

:)[/QUOTE]

Japp, jag ser absolut den vinsten. Och det är därför jag känner en liten dragning till Nex-kamerorna. Och att man valde en tiltbar skärm var en lyckoskott dessutom, det saknar jag på min nuvarande D90.

Det jag är nervös för att - som sagt - balansen och känslan när man håller kameran med större objektiv än pannkaksdito, och saknaden av sökare. Någon ägare av Panasonic och Olympus spegellösa kanske kan kommentera detta?
 
Då får du kanske byta upp dig, eller vänta tills NEX-7 eller NEX-9 kommer...

NEX-7 ska tydligen komma senare i år.

Nej Göran jag kommer inte invänta en ev kommande NEX-7 då filmning inte intresserar mig speciellt mycket men trotts det så hade jag önskat att man tex kunde låsa exponeringen vid dom tillfällena då man använder funktionen.
Nu heter jag i och för sig Gunnar, fast det brukar sällan (eller aldrig?) vara några större skillnader mellan Görans och mina uppfattningar, så det kanske inte har så stor betydelse ifall du förväxlar oss... :)
 
Nu heter jag i och för sig Gunnar, fast det brukar sällan (eller aldrig?) vara några större skillnader mellan Görans och mina uppfattningar, så det kanske inte har så stor betydelse ifall du förväxlar oss... :)

Hahaha såg detta Gunnar...tyvärr så va det för sent att redigera inlägget när jag upptäckte det...Sorry my bad
 
Det är perfekt med 16mm pancake. Blir en bra utrustning tillsammans med Minolta 2.8/24, 2/35 och 1.4/50. Relativt små, fina objektiv.
 
Hahaha såg detta Gunnar...tyvärr så va det för sent att redigera inlägget när jag upptäckte det...Sorry my bad
Inga problem - så länge du håller dig till att förväxla mig med justa typer... :)

Ifall du skulle förväxla mig med en "råttig" typ, så kan det förstås vara risk för att jag blir förnärmad! :)
 
Sökaren är inte elektronisk.
Nej, den är optisk. Jag bara översatte direkt från källan jag angav, och där skrev de att den var elektronisk. Alla andra källor jag kollat sedan anger att extrasökaren till NEX-3 och NEX-5 är optisk.

Däremot sägs det att NEX-7 kommer att ha en EVF.


Här är en link till lite tillbehör till NEX-systemet, bl.a. bild på den optiska sökaren:
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs...=10151&langId=-1&identifier=S_NEX_Accessories

AC Adapter for α NEX Cameras
Compact Stereo Microphone
Optical Viewfinder
α NEX Camera Mount Adapter
Leather Body Case
InfoLithium® W Series Battery Pack
Shoulder Strap
Fisheye Conversion Lens


Här är en länk till en ganska omfattande exposé med många bilder (även fler bilder på den optiska sökaren (den kommer ungefär en fjärdedel från slutet av filen):
http://translate.google.com/transla...no=166&hl=fr&langpair=auto|fr&tbb=1&ie=EUC-KR
 
Enligt denna sida från Dyxum så skall tydligen Sam samt SSM objektiven viss fungera med af . Så även 70-300 G SSM således..

Teddybear skrev på Dyxum
Afripixel is a South African photographic group consisting mostly (but not exclusively) of Sony users. Today's meeting at the national war museum was of particular interest as Sony brought along the NEX cameras and accessories which were very well received. We were given an opportunity to play around with them and I can confirm that the E to A mount adaptor does AF with both SAM and SSM lenses. A bit slow compared to DSLR performance but very definitely fully functional The tripod mount is also definitely included. Once attached to the 70-300mm SSM the NEX 5 felt surprisingly comfortable and was capable of great photographic results.

http://www.dyxum.com/dforum/nex-cam...cbd72c52-c1b9-4bbe7428-3d27z434-af2zzb38.html
 
Så här ligger det till.

Sonys NEX-systemteam fick högst sannolikt instruktionen att de skulle ta fram en kamera som var så nära en kompaktkamera i storlek som det gick, men ändå ha samma sensorstorlek som de vanliga APS-C kamerorna. Samt att de INTE skulle begränsa sina idéer genom att försöka göra dem kompatibla med den hittillsvarande Alpha DSLR-serien. Glöm den! Det viktiga är att de ska sopa golvet med Oly/Panny och Samsungs spegellösa varianter. NEX-seriekamerorna måste bli både mindre och mycket bättre än dessa.

Sedan, när de hade kommit upp med ett (eller flera) fungerande koncept, så fick de höra:
Utmärkt! Och instruktionen: NU gäller det för er att få fram så mycket kompatibilitet med Alpha-serien som det går, men ändå behålla huvuddragen med litenhet etc.

Sony har från första början sagt att det är en nödvändighet att de hittillsvarande objektiven ska gå att använda på NEX-kamerorna med en adapter. Manuell fokus fungerar med alla. Problemet var autofokusen, eftersom i NEX-kamerorna så behövde de ändra denna från fasdetektion och till kontrastdetektion. bl.a. för att få fungerande autofokus vid videofilmning (vilket ingen annan har). Deras ambition var således att det skulle gå att få autofokus med de hittillsvarande Alpha-objektiven. Man var väl ganska kvickt klar över att kontrastdetekt AF-systemet inte skulle fungera med skruvdrivna objektiv, men man ansåg att det skulle kunna finnas möjlighet att få SSM- och SAM-objektiven att funka. Man jobbade hårt med detta, men lyckades bara med vissa av dem. Det kunde de som testade adapter-prototyperna (se länken i posten ovan) konstatera - AF fungerade med dessa adaptrar (åtminstone för SSM-objektiven, kan jag tänka mig).

Men eftersom Sony-ingenjörerna inte lyckades få fungerande autofokus med alla SAM- och SSM-objektiv, så blev beslutet att man skulle koppla bort autofokusfunktionen helt i de adaptrar som kommer nu när NEX-kamerorna börjar distribueras (i juni-juli).

Dock fortsätter de att jobba hårt med detta. Löser de det kan det ev. komma en firmware-update för att fixa detta, säger Sony.

Således - i varje fall nu i första vändan så blir det enbart manuell fokus med de hittillsvarande objektiven.


Närmaste framtiden:
Kan förstås innebära att framtida Alpha DSLR-objektiv kommer att från början vara konstruerade för att fungera med såväl fas- som med kontrastdetektion.

Något längre fram i tiden:
Sony har ett patent på att läsa av ett antal av fotoelementen på huvudsensorn till AF-systemet, vilket skulle ge fasdetektion utan speglar och extra AF-sensorer, vilket behövs nu. Då skulle plötsligt alla våra gamla DSLR-objektiv (inklusive de skruvdrivna) kunna användas fullt ut på dessa senare kommande NEX-kameror. För de skruvdrivna objektiven behöver de förstås ta fram en adapter som innehåller en AF-motor. Vilket inte i och för sig innebär några större tekniska svårigheter. Innan Minolta kom med sin innovation så var hela AF-systemet inbyggt i de enstaka objektiv som hade ett sådant.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.