Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

... på ett annat ställe läsa: "Attaching Sony A-mount lens requires LA-EA1 adaptor (sold separately),Manual focus and full open aperture shooting only"
Någon som vet hur det ligger till???
Det har funnits olika formuleringar på flera websidor på olika språk. En formulering var att med adaptern sker mätning endast vid full bländaröppning och att vid filmning är bländaren låst. Med tanke på att adaptern har hårdvara för styrning av bländaren är en tolkning att med adaptern sker exponeringsmätningen vid full bländaröppning och sedan bländas den ner vid exponeringen. Detta är alltså exakt som det fungerar med våra nuvarande A-kameror. Vid filmning är bländaren låst till valt värde under hela filmningen. Med E-objektiv kan man se på videofilmer att bländaren ändrar storlek innan exponering, t.ex. finns ett reglage som justerar skärpedjupet och effekten syns direkt på skärmen. Denna funktion fungerar då inte med A-objektiv. En rimlig förklaring till detta är att adapterns bländarstyrning fungerar som i A-kamerorna, dvs antingen helt öppen eller nerbländad till valt värde. Mekanismen klarar helt enkelt inte att kontinuerligt variera öppningen. E-objektiven har en helt ny bländarstyrning som klarar kontinuerlig justering och som dessutom gör det så tyst och jämnt att den kan användas för videofilmning.

Hur det är får vi se senare.
 
Då får du kanske byta upp dig, eller vänta tills NEX-7 eller NEX-9 kommer...

NEX-7 ska tydligen komma senare i år.

Nej Göran jag kommer inte invänta en ev kommande NEX-7 då filmning inte intresserar mig speciellt mycket men trotts det så hade jag önskat att man tex kunde låsa exponeringen vid dom tillfällena då man använder funktionen.
 
Fast om man inte är helt förtappad så kan man kanske se att Sonys NEX-kameror har ett antal USP (Unik Selling Points).

En är ju att registeravståndet är bara 18 mm. Detta innebär att alla objektiv från alla världens system som någonsin har existerat kan användas med adaptrar (som säkerligen kommer att dyka upp). T.ex. Leica-objektiv. Intressant ifall man har lite Summicron-objektiv liggande, men inte har råd med en M8 eller M9. Registeravståndet för Oly/Pannys micro FourThirds är 20 mm och för Samsungs NX 25 mm, så t.o.m. objektiv från dessa skulle kunna användas.

Gott om plats för att göra en tilt/shift-adapter för småbildsobjektiv. Skulle kunna tänka mig att köpa ett kamerahus enbart för att använda som "digitalt bakstycke" till en sådan liten ”optisk bänk”, priserna verkar ju rätt sansade:)
 
Samma sak här - pengar redan undanlagda...
Men inte bara pga T/S möjligheten - jag vill kunna leka lite med wide-converters... :) Objektivbrunnen ser dessutom föredömligt vid och grund ut, så det verkar finnas goda möjligheter att hitta på allt möjligt kul.

Ska bli spännande att se hur köerna bildas - det har ju hänt tidigare att produkter med enorm efterfrågan sedan vid släpp inte sålt så bra... Det hoppas/tror jag dock inte i detta fallet. :)

Ingen i Sverige tar upp förhandsbokningar än vad jag har fått reda på - någon som vet?
 
Om det är något man kan vara säker på så är det att Nikon & Canon knappast släckt lyset och gått hem. Jag skulle kunna sätta en bra slant på att de lanserar nya liknande system snart.
 
Om det är något man kan vara säker på så är det att Nikon & Canon knappast släckt lyset och gått hem. Jag skulle kunna sätta en bra slant på att de lanserar nya liknande system snart.

Det kommer dom säkerligen att göra..frågan är bara om dom vågar ta steget fullt ut som Sony och komma med en helt ny fattning som är optimerad för denna typen av kameror...för Canons del skulle det innebär tre olika objektiv-fattningar...ja jag säger tre eftersom canons egna ef-s objektiv endas går att använda på deras APS-C hus....Jag tror faktiskt Nikon och Canon har blivit tagna lite på sängen av denna lanseringen som Sony gör med sin Nex-3/5 och dess nya fattning.
 
Nex5 och A550/450 verkar vara ganska identiska enligt råfilerna. Den enda skillnaden jag ser mellan de två exemplen från ImagingResource är att de valde jpg-bilden från A550 med "stark brusreducering" vald. Skillnaden ligger med väldigt hög säkerhet i efterbehandling, inte i bildfilen...
 
Kameran ser bra ut i specs och design, men är det en kompakt kamera?

Jag ser Ricoh GR som en kompakt kamera, som jag kan ta med i fickan. Det är kvalifikationen för en kompakt kamera för mig.

Jag ser det lite som antingen eller. Antingen tar man med sig en liten kamera (jag har en Fujifilm F200 som jag är hyfsat nöjd med) eller så tar man höjd för en större, och då spelar storleken inte så stor roll då den ändå får en egen väska. Och framförallt - riktig sökare, bättre grepp, snabbare, och stabilare.

Hur ser ni på detta? NEXarna lär ju knappast få plats i fickorna?

(Missförstå mig inte, NEX-kamerorna är grymt snygga, och verkar riktigt bra, men jag ser lite "nyhetens behag" med dessa...)
 
Kameran ser bra ut i specs och design, men är det en kompakt kamera?


Hur ser ni på detta? NEXarna lär ju knappast få plats i fickorna?

(Missförstå mig inte, NEX-kamerorna är grymt snygga, och verkar riktigt bra, men jag ser lite "nyhetens behag" med dessa...)


Får du verkligen inte plats med den här kameran i fickan? Ser ju ut som en liten leksak...

http://www.ephotozine.com/articles/sony-nex-5---nex-3-hands-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg
 
Hur ser ni på detta? NEXarna lär ju knappast få plats i fickorna?

(Missförstå mig inte, NEX-kamerorna är grymt snygga, och verkar riktigt bra, men jag ser lite "nyhetens behag" med dessa...)

Hm.. Nex5 är ju myyyyycket mindre än M43 kamerorna.. så hur tänker du nu?
 
Kameran ser bra ut i specs och design, men är det en kompakt kamera?

Jag ser Ricoh GR som en kompakt kamera, som jag kan ta med i fickan. Det är kvalifikationen för en kompakt kamera för mig.

Jag ser det lite som antingen eller. Antingen tar man med sig en liten kamera (jag har en Fujifilm F200 som jag är hyfsat nöjd med) eller så tar man höjd för en större, och då spelar storleken inte så stor roll då den ändå får en egen väska. Och framförallt - riktig sökare, bättre grepp, snabbare, och stabilare.

Hur ser ni på detta? NEXarna lär ju knappast få plats i fickorna?

(Missförstå mig inte, NEX-kamerorna är grymt snygga, och verkar riktigt bra, men jag ser lite "nyhetens behag" med dessa...)

Kolla på bilderna där den jämförs med Olympus E-PL1 och se om du anser den vara stor eller liten:

http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/pview/20100512_366405.html

Den är väldigt liten för att vara byggd runt en APS-C sensor och ha tilltbar skärm.
 
Om det är något man kan vara säker på så är det att Nikon & Canon knappast släckt lyset och gått hem. Jag skulle kunna sätta en bra slant på att de lanserar nya liknande system snart.

vet vet - kanske låter canon och nikon Sony hållas i det spegellösa landet och låter Sony gå tillbaka till sitt videoursprung? Det känns onekligen som denna nya fattning är svaret på de många som tröttnat på alla nackdelar med filmning med DSLR, men ändå vill ha stor sensor. Jag tror att Sony har satsat helt rätt genom att inte längre försöka härma Canon och Nikon utan satsa på sig egen väg med alternativa och inte direkt jämnförbara lösningar. Dock ställer det stackars Pentax i skuggan om de inte fort som tusan får fram en ff-kamera.

Undrar bara när första dedikerade videokamran kommer - den lär nog bli en guldkalv som kan spöa canon och nikon i användbarhet och RED i pris.
 
vet vet - kanske låter canon och nikon Sony hållas i det spegellösa landet och låter Sony gå tillbaka till sitt videoursprung? Det känns onekligen som denna nya fattning är svaret på de många som tröttnat på alla nackdelar med filmning med DSLR, men ändå vill ha stor sensor. Jag tror att Sony har satsat helt rätt genom att inte längre försöka härma Canon och Nikon utan satsa på sig egen väg med alternativa och inte direkt jämnförbara lösningar. Dock ställer det stackars Pentax i skuggan om de inte fort som tusan får fram en ff-kamera.

Undrar bara när första dedikerade videokamran kommer - den lär nog bli en guldkalv som kan spöa canon och nikon i användbarhet och RED i pris.

Dom väljer inte en ny väg ut breddar bara utbudet och valmöjligheterna så dom kommer fortsätta att konkurrera med Canon och Nikon även på DSLR-sidan...NEX-serien är steget/alternativet mellan kompaktkamera och systemkamerna...alltså en serie som riktar in sig på dom som vill ha DSLR-bilkvalite och kunna byta objektiv men samtidigt inte vill släpa runt på stora klumpiga systemkameror.

Videokamera med E-fattning är redan på gång/under utveckling...Sony lanserade även en FF-filmkamera på NAB mässan.

Länk till lanseringen av videokameran med FF:

http://www.engadget.com/2010/04/13/sony-to-release-affordable-35mm-digital-cinema-camera-to-fend/

Länk till en reklamfilm från Sony där dom säger att en videokamera med e-fattning är under utveckling(dom har redan visat upp en mock up i samband med Nex-3/5):

http://www.youtube.com/watch?v=lnHQyLtbjok

Så jag personligen tror nog det är dom andra tillverkarna som få se upp med Sony...dom är överallt och satsar stort/hårt på alla segment inom stillbild och video.
 
Senast ändrad:
Kolla på bilderna där den jämförs med Olympus E-PL1 och se om du anser den vara stor eller liten:

http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/pview/20100512_366405.html

Den är väldigt liten för att vara byggd runt en APS-C sensor och ha tilltbar skärm.

Okej, jag får precisera lite. Självklart är HUSET väldigt litet och smäckert, men så fort du skall göra den användbar och sätta på ett objektiv blir det inte en fick-kamera längre. 17mm ser litet ut, men 25mm reell brändvidd är knappast något som allround. För vidvinkelälskande är detta givetvis julafton, men för oss andra? Skall den normala användare använda de objektiv han/hon är van vid blir det nära nog en DSLR-size på kameran ändå. Se 18-55-bilden t ex: http://dc.watch.impress.co.jp/img/dcw/docs/366/405/html/043.jpg.html

Jag antar att man måste använda väska till denna kamera, vad är då den STORA skillnaden mot t ex mindre apc-c-kameror såsom D3000 och 1000D?

Den är riktigt snygg, och ger säkert jättebra bilder, men om man jämför det sämre hanterandet och funktionalitet (ingen sökare, mindre objektivpark) med den något mindre storleken så förstår jag inte riktigt hajpen. Förutom nyhetens värde i sig, och att den är riktigt läcker då.. :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.