Ja, då har jag fel. Men jag är ganska säker på att det fanns nån kamera på 80-talet som var just halvformat, man fick ut 72 bilder på en 36-rulle. Vad var det för ngt då?
Den där spionkameran med 8x11mm negativformat, vad använde den för film?
Det har funnits åtskilliga halvformatskameror (18x24 mm) genom åren. I själva verket hade alla småbildskameror detta format i början. Sedan kom någon på att vrida bilden 90 grader så att man fick ut 24x36 mm. Tror att den första "fullformat" analoga kameran hette Simplex (kom ungefär när första världskriget startade). Vid den tiden höll ju Oskar Barnack också på och experimenterade med detta format. Efter något årtionde av pulande lanserade han den första Leican år 1923. Detta innebar genombrottet för småbildskamerorna, eftersom hans kamera bevisade att detta format var användbart även för professionell fotografi.
Det fanns även andra format, t.ex. 24x24 mm. Mest känd här är ju Robot Star (som jag också har haft, förstås - när jag var ung var jag intresserad av att prova allting...). Satt förr monterad upp-och-ner vid backspegeln i polisbilarna - för att fotografera trafiksyndare. Den hade ingen manuell framdragning, utan man kunde fotografera halva alternativt hela filmrullen i ett svep genom att bara trycka av. Den hade ett mekaniskt fjäderverk som man drog upp innan man satte igång.
Annars är väl den mest välrenommerade 18x24 mm-kameran Olympus Pen F, som var världens första halvformats-SLR-kamera (samt vad jag vet också den enda). Vill du bilda dig lite kan du ju börja med att ögna igenom detta:
http://www.olympus-global.com/en/corc/history/camera/pen.cfm
Som bekant har ju Olympus nu kommit på att utnyttja goodwillen från det namnet genom att klistra på det på deras digitala micro FourThirds-kameror.
Minox miniatyrkameror använder Minopan och Minocolor, förstås, för svartvit respektive färg (både negativ och diafilm fanns). De svartvita levererades med olika känslighet - de vanliga var 25, 100 och 400 ASA. Det fanns också en ortokromatisk film med låg känslighet. Användes främst för reproduktion av dokument.
Eller du menade kanske vilken typ av film som patronerna laddades med? Minox använde operforerad 9,5 mm smalfilm. Ett ganska ovanligt format - de vanligen använda formaten vid smalfilmning var ju 8 och 16 mm.
Sorry, jag försöker att INTE bli långrandig, men jag lyckas så sällan...