Jag behöver normalt lägga in -1/3 EV exponeringskompensation i min A550. Sedan blir det perfekt. Ifall motivet skulle ha ett stort kontrastomfång, så kan man ju pröva med antingen DRO eller HDR.
Så här har man fått göra i alla tider. För 40 år sedan kallades det att "eka in" kamera och film. För varje film man skulle använda, så tog man en rulle med en serie olika exponeringar för några olika standardbelysningar - solljus, molnigt, skugga, glödlampsljus etc.
Det är inga som helst problem med detta. Problem blir det först ifall exponeringen är inkonsistent, dvs ifall det ibland blir överexponerat och ibland underexponerat.
Jag förutsätter att man har baskunskaper om exponering och om hur exponeringsmätaren mäter - den kan ju aldrig ge "rätt" exponering - och att den hela tiden stenhårt jobbar för att ge rätt exponering på ett motiv som har 18% genomsnittlig gråhet. Om så inte är fallet för det aktuella motivet, så måste exponeringen givetvis korrigeras. Annars kommer något stort svart att bli gråblaskigt, och detsamma kommer att ske ifall man fotar något stort vitt rakt av efter exponeringsmätarens val. Allting ska bli 18% grått, ifall exponeringsmätaren får bestämma!