Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Blixt: Man kan aldrig vara "säker", men i de två modeller som är ute nu finns det ingen möjlighet att göra det (utan att någon slags "hot-wire" av den befintliga lösningen).

Det finns en SPI-linje (2 kanaler, GND, sync) som eventuellt skulle kunna göra en blixtstyrning möjlig, men helt ärligt - vill du montera en blixt, som väger flera gånger mer än kameran på toppkontakten? VIA en mellanadapter som ytterligare försämrar den mekaniska stabiliteten?

Lösningen som finns efter detta är ju sladd, till blixt monterad på skena - och detta verkar lite "off" för NEX-konceptet, det passar inte riktigt i produktsegmentet. De kan mycket väl göra det, men det känns inte som det "passar" NEX...

EVF: Det sitter en 14-linje med pins i toppkontakten, så en EVF är ju inte utesluten vid närmre eftertanke. Sony har säkerligen bra pris på dem nu, med tanke på A33/55 - de lär ju vara Epsons största enskilda kund på dessa produkterna... :). Men det blir trångt med kommunikationen, Epsons Ultimicron-display är en ganska informationsintensiv enhet, så en EVF kommer att få innehålla i stort sett hela sin egen displaystyrning, från komprimerat videoformat. Om vi räknar bort 6linjer för blixt+ström blir det 8 kvar, till en 800x600 (960x540?) RGB-video display...

Jämför detta med E-P"'s EVF-kontakt, som innehåller säkert 30 kontaktpunkter.

Blixt: Man kan aldrig vara "säker", men i de två modeller som är ute nu finns det ingen möjlighet att göra det (utan att någon slags "hot-wire" av den befintliga lösningen).

Det finns en SPI-linje (2 kanaler, GND, sync) som eventuellt skulle kunna göra en blixtstyrning möjlig, men helt ärligt - vill du montera en blixt, som väger flera gånger mer än kameran på toppkontakten? VIA en mellanadapter som ytterligare försämrar den mekaniska stabiliteten?

Lösningen som finns efter detta är ju sladd, till blixt monterad på skena - och detta verkar lite "off" för NEX-konceptet, det passar inte riktigt i produktsegmentet. De kan mycket väl göra det, men det känns inte som det "passar" NEX...

EVF: Det sitter en 14-linje med pins i toppkontakten, så en EVF är ju inte utesluten vid närmre eftertanke. Sony har säkerligen bra pris på dem nu, med tanke på A33/55 - de lär ju vara Epsons största enskilda kund på dessa produkterna... :). Men det blir trångt med kommunikationen, Epsons Ultimicron-display är en ganska informationsintensiv enhet, så en EVF kommer att få innehålla i stort sett hela sin egen displaystyrning, från komprimerat videoformat. Om vi räknar bort 6linjer för blixt+ström blir det 8 kvar, till en 800x600 (960x540?) RGB-video display...

Jämför detta med E-P"'s EVF-kontakt, som innehåller säkert 30 kontaktpunkter.
Jag vet inte om allt du skrev om blixt var ett svar på mitt inlägg. Jag tycker inte heller att det vore vettigt att montera en stor och tung blixt ovanpå en sån liten kamera.
Men de som redan har en Alphablixt kanske vill kunna ansluta den via kabel. En Alphablixt på skena skulle ju inte vara mer oproportioneligt stor i förhållande till kameran än min Metz stavblixt är till min nuvarande systemkamera.

Jag fotar fortfarande analogt, men när jag en gång skaffar mig en digital systemkamera, så verkar en hybridkamera vara ett tänkbart alternativ, trots vissa tveksamheter. Även om jag ser många fördelar med en vinklingsbar skärm, så är en sökare ändå ett måste för mig. Helst en inbyggd, utan att kameran blir väldigt mycket större för det.

Olle

Lyckades radera mitt första videoförsök på NEX:en. Någon som känner till någon recovery-mjukvara som fixar att återställa AVCHD filer.
/Stephan

Han fick ett svar med korrekt teknisk information. Något mer exakt svar på vad Sony planerar kan han inte få här; det enda vi kan ge är ledtrådar baserade på vad Sony redan har presenterat.

Leo frågade /skrev:

"Back in business... Menar du Göran att t ex den där stora blixten som kan ledas 90 grader åt sidan går att använda? Hur? Det finns väl ingen riktig blixtsko? Säger en som inte kan Sony...

Idealet för en blixtentusiast tycker jag skulle vara den gammaldags lösningen till en så liten kamera som NEX, en skena i stativfästet och blixten bredvid kameran..."

Ja han fick korrekt information om NEX-VG10...trodde fortfrande tråden i första hand handlade om Nex-3/5 och att allmäna frågor behandlas därefter...jag tror fortfarande du liksom jag förstod att Leos fråga rörde sig om hurvida en vanlig blixt gick att montera/avnända på Nex-3/5 med tanke på hans formulering av frågan....om nån som inte är insatt i Nex och ställer en allmän frågar i denna tråden tex om det finns manuella inställningar för filmning i Nex-kameran så svarar jag inte bara rakt JA och hänvisar till NEX-VG10 lika så svarar jag inte bara rakt JA och hänvisar till NEX-VG10 om nån ställer en allmän frågar om Nex har inbyggd EVF mm....visst den tillhör Nex-familjen och har manuell inställningar för filmning och inbyggd EVF men det är en videokamer(med stillbildsfunktion).

NEX recenserad i FOTO

Läste test/recension av NEX i FOTO idag. Joakim Schmidt hade tagit en del bilder i och runt min gamla hemstad Nyköping.

Det blev ju både ris och ros. Bildkvalitet (även vid höga iso) föll JS på läppen. Konstigt vorde det annars.
Liksom byggkvalitet och autoexponering.

Däremot undrar jag om JS och jag hanterat samma kameratyp vad gäller AF. Jag har faktiskt inte fått en enda oskarp bild (förutom några där jag själv varit felkällan genom att testa bildstabiliseringen vid för långa tider, men det kan knappast skylla kamerans AF för).

Sedan kan jag känna att kritiken mot frånvaro av optisk sökare eller EVF skjuter lite grann över målet. Inte tusingen står man man en NEx och ett 18-200 med raka armar och fokuserar (vilket artikeln nämner).
Här får man ju stöd genom att vinkla ut displayen och låta gluggen vila i vänster handflata som får stabilitet genom att vänster arm /hand vilar mot bröst/mage.

Men visst underlättar en EVF. Det motsäger jag inte.

Som väntat får kameran lite stryk för sitt menysystem och dåligt översatta hjälpavsnitt. Själv tycker jag inte det är så dramatiskt och hjälpavsnitten går att stänga av.

Jag tror att NEX av varje testare kommer att få lite på nöten för att man inte påtat dit ett extra inmatningshjul, men undrar också om kameran inte bedöms lite utifrån kriterierna för en vanlig konventionell dslr.

Så även om jag har vissa anmärkningar mot NEX bör den enl min åsikt bedömas som varande ett helt eget koncept. Adaptrar o dyl nämns inte i själva texten, vidare inte hur MF med assist fungerar.
Främsta kriteriet för en bra kamera bör vara bildkvalitet och här konstaterar ju artikelförfattaren att kameran ligger i topp samt konstaterar att i raw är kameran kapabel att fixa riktigt stora utställningsbilder.

man må tycka vad man vill om menysystemet, men jag tycker att kamerans störa fördelar kom lite i skymundan för många petitesser.

Men jag håller med om att även jag skulle blivit nöjdare om kameran haft en EVF och åtminstone ytterligare en direktknapp. Men efter några dagars användning är det ju en vanesak med hanteringen av menysystemet.

Läste test/recension av NEX i FOTO idag. Joakim Schmidt hade tagit en del bilder i och runt min gamla hemstad Nyköping.

Det blev ju både ris och ros. Bildkvalitet (även vid höga iso) föll JS på läppen. Konstigt vorde det annars.
Liksom byggkvalitet och autoexponering.

Däremot undrar jag om JS och jag hanterat samma kameratyp vad gäller AF. Jag har faktiskt inte fått en enda oskarp bild (förutom några där jag själv varit felkällan genom att testa bildstabiliseringen vid för långa tider, men det kan knappast skylla kamerans AF för).

Sedan kan jag känna att kritiken mot frånvaro av optisk sökare eller EVF skjuter lite grann över målet. Inte tusingen står man man en NEx och ett 18-200 med raka armar och fokuserar (vilket artikeln nämner).
Här får man ju stöd genom att vinkla ut displayen och låta gluggen vila i vänster handflata som får stabilitet genom att vänster arm /hand vilar mot bröst/mage.

Men visst underlättar en EVF. Det motsäger jag inte.

Som väntat får kameran lite stryk för sitt menysystem och dåligt översatta hjälpavsnitt. Själv tycker jag inte det är så dramatiskt och hjälpavsnitten går att stänga av.

Jag tror att NEX av varje testare kommer att få lite på nöten för att man inte påtat dit ett extra inmatningshjul, men undrar också om kameran inte bedöms lite utifrån kriterierna för en vanlig konventionell dslr.

Så även om jag har vissa anmärkningar mot NEX bör den enl min åsikt bedömas som varande ett helt eget koncept. Adaptrar o dyl nämns inte i själva texten, vidare inte hur MF med assist fungerar.
Främsta kriteriet för en bra kamera bör vara bildkvalitet och här konstaterar ju artikelförfattaren att kameran ligger i topp samt konstaterar att i raw är kameran kapabel att fixa riktigt stora utställningsbilder.

man må tycka vad man vill om menysystemet, men jag tycker att kamerans störa fördelar kom lite i skymundan för många petitesser.

Men jag håller med om att även jag skulle blivit nöjdare om kameran haft en EVF och åtminstone ytterligare en direktknapp. Men efter några dagars användning är det ju en vanesak med hanteringen av menysystemet.

Håller med dig Lennart och även endel av det som JS klagar på/påpekar...dock tycker jag många testare verkar missar helt vilken kategori/vilka användare kameran faktiskt riktar sig till i fösta hand och bedömer den inte utifrån det plus att dom verkar inte riktigt ta sig tid till att lära sig hur kameran verkligen fungerar...sen handlar det mesta om att vänja sig/vad man är van vid sedan tidigare...tex min systers sambo fick en Nex av våran familj nu i helgen när han fyllde 30 och han kände sig hemma direkt med menyerna mm då han bara fotat med kompaktkamera innan.

Hur man håller kameran e ju också rätt personligt/vad man är van vid...jag håller för det mesta kameran lite lägre och med lite böjda armar...eftersom jag håller den som jag gör så har jag skärmen lite utvinklad så att det blir som att titta ner i en schaktsökare och med det sättet så blir det faktiskt hyffsat stabilt även med tyngre objektiv..men visst i vissa situationer och med vissa objektiv så hade det helt klart varit o föredra att titta genom en EVF i ögonhöjd.

Vad det gäller AF så har jag samma erfarenhet som dig Lennart...den sätter alltid skärpan där jag vill ha den(använder dock enbart flexibel AF) o dom gångerna det blivit oskarpt så beror det helt och hållet på mig(tex för lång slutartid).

Senast ändrad:
Ja foto hittade 11st minuspunkter, det var länge sedan jag läste sådan förödande kritik av ett nytt kameramärke som Nex5:an nu är, den var i det närmaste skoningslös och obarmhärtig, iso fick dock höga betyg, och med Raw-hantering fans utrymme för hög utställningskvalitet, men oj vad många minus, inte roligt att läsa.

Jämfört med en kompaktkamera, eller rättare sagt SETT som en kompaktkamera, hade den nog bara fått ett eller två minus, och ett par MASSIVA plus.

Nu ville dock Sony (och många andra!) att den skulle ses som så mycket mer, alltså börjar den högt, och klassas i stället "ner" i kompaktkameraträsket igen från att ha "varit något mer". Detta ger många automatiska minuspunkter.

De allra flesta av dessa minuspunkter i press och på internetsajter hade den sluppit om den bara hade haft ETT direktinmatningshjul som satt någonstans i närheten av där man har pekfingertoppen. Eller tummen. Utan att behöva vricka den ur led.

Det som störde mig med inmatningshjulet som finns platt på baksidan är att man måste vrida ihop handen som en krabbklo för att kunna manövrera det, samt att man MÅSTE titta bort från fotomålet för att vara säker på att det blev rätt.

Ja foto hittade 11st minuspunkter, det var länge sedan jag läste sådan förödande kritik av ett nytt kameramärke som Nex5:an nu är, den var i det närmaste skoningslös och obarmhärtig, iso fick dock höga betyg, och med Raw-hantering fans utrymme för hög utställningskvalitet, men oj vad många minus, inte roligt att läsa.

Dom gjorde nog bedömningen innan dom läste manualen och hann sätta sig in i hur kameran verkligen fungerar :) ....det är ingen DSLR...det är en kompaktkamera och fungerar i stort sätt på samma vis men med möjligheten att byta objektiv.

Bilagor

• DSC00853-1.jpg
    DSC00853-1.jpg
    78 KB · Visningar: 386
Det som störde mig med inmatningshjulet som finns platt på baksidan är att man måste vrida ihop handen som en krabbklo för att kunna manövrera det, samt att man MÅSTE titta bort från fotomålet för att vara säker på att det blev rätt.

Hehehe va...fotomålet ser du ju i skärmen tillsammans med inställningarna så det är väl inga problem o hålla reda på båda samtidigt :)

Fick just reda på att det kommer ett tredjepartstillverkat 35/1,7 objektiv till NEX-systemet (med E-fattning) nästa månad från SLR Magic, Hongkong. Adapter behövs således inte, men det är helt manuellt. De har varit igång med att tillverka detta objektiv till Micro FourThirds-systemet, där det tydligen har blivit populärt.

Det blir tydligen "sketa-billigt" - 100 USD.

Återkommer efter att jag har grävt fram lite mer data om det.

Fick just reda på att det kommer ett tredjepartstillverkat 35f/1,7 objektiv till NEX-systemet (med E-fattning) nästa månad från SLR Magic, Hongkong. Adapter behövs således inte, men det är helt manuellt. De har varit igång med att tillverka detta objektiv till Micro FourThirds-systemet, där det tydligen har blivit populärt.

Återkommer efter att jag har grävt fram lite mer data om det.

:)

http://cgi.ebay.com/SLR-Magic-35mm-.../250685129615?pt=Camera_Lenses#ht_1997wt_1137

SonyAlphaRumors skriver:

"SLRmagic just launched a new 35mm f/1.7 lens with E-mount. This lens works without adapter and has been designed for NEX cameras. SLRmagic sent a presentation text to mirrorlessrumors:"

“There are not much lenses in the NEX E-mount so far. We have a 35mm f1.7 lens that sell pretty well in m4/3 mount. We occasionally receive emails requesting for e-mount version of the lens. It is now available for pre-order and ships by Sept 10th. We will have 100pcs initially and offer free shipping as well. Cost just under $100. Hope there will be others interested in this lens. Our lens is optimized for NEX so there is no vignette in the photos and does not need cropping"

Brännvidd: 35 mm (ger samma bildvinkel som 52 mm på FF-kameror)
Max ljusstyrka: 1,7
Närgräns: 0,3 m
Filtergänga: 35 mm diam.
Vikt: Cirka 100g

Abstrakt av vad SLR Magic skriver själva:
"No cropping is required and lens produces no vignette at the corners even when photos are taken at 16:9 ratio.

Antal bländarblad är bara fyra st, men lite speciella, tydligen:
"When wide open it produces silky smooth bokeh. When closed down to f2.8 it forms a slightly star shape and photos start to swirl similar to that of the Schnider Xenon lens and the bokeh has a slight LOMO feel to it. When When closed down to f8 it starts to form a squarelooking shaped aperture openning photos look similar to that of the four bladed Schnider Super Angulon lens. It is the signature of the SLR Magic lens and it is quite interesting. A perfectly round aperture is achieved at f2 for the 35mm f1.7 lens so it is great to use as a standard lens as its FOV becomes 52mm on the NEX camera."

"Manual focus is easily achieved by the assistance of x7 or x14 zoom of Live View. Users are advised to use Aperture priority (A mode) with this lens. Lumix users would have to select "no lens mode" under custom preferences when using this lens. More advanced users may use Manual mode (M mode) when using this lens for creative opportunities. It is also recommended to shoot in M mode when either the internal or external flash is used as TTL metering is not enabled in Aperture priority mode."

"Contents:
One multicoated SLR Magic 35mm f/1.7 lens for Sony NEX
Lens hood (metal)
Front and rear lens cap
Body Cap"

Som jag tidigare skrivit hade jag velat haft ett inmatningshjul till, dock har Peter en poäng att man ser målet på skärmen samtidigt, men Joakim har samtidigt en poäng rörande exakt samma sak.

Paradoxalt? Nej, inte enl min åsikt. Av gammal vana vill jag alltid ha uppsikt runt omkring mig även när jag plåtar med en konventionell dslr. Har alltså båda ögonen öppna fast det ena är fäst vid sökaren där jag kan se nuffrorna jag matar in samtidigt som det andra ögat försöker hålla koll på vad som sker utanför sökarens inramning. En gammal vana som är helt nödvändig som pressfotograf inriktad på ögonblicksbilder. Gäller en massa andra typer av fotografering också, givetvis.

Inmatningshjulet på NEX gör att man i sådana situationer tappar kollen runtomkring p g a att det är placerat så att båda ögonen automatiskt engageras.

Nåväl, nu sitter hjulet där det sitter och ytterligare ett finns ju inte.

Men för att återvända till FOTO:s bedömning av NEX tycker jag att JS i sin skrivning har svårt att bestämma sig för om det är en dslr eller kompaktkamera han ska testa/recensera.

Det handlar ju om egentligen varken/eller. NEX är en slimmad systemkamera utan spegel med möjlighet att växla optik.

Att då skriva att kameran inte har så bra närbildsprestanda ställer jag mig frågande till. Jämfört med vad? En kompakt med fast optik och liten sensor med speciellt macroläge? Eller en konventionell dslr? Men herr Schmidt borde ju rimligtvis inte sätta minus här även om NEX-kamerahuset är litet som en kompakt eftersom det faktiskt rör sig om en systemkamera där närbildsegenskaperna avgörs av vilket objektiv som sitter monterat i bajonetten.

För övrigt har just zoomen han testat ovanligt bra närbildsegenskaper jämfört med de flesta kitzoomar.

Min tro är att han retat sig för mycket på menysystemet och förblindad därav inte sett/upptäckt genvägarna och därför låtit en hel del fördelar gå näsan förbi.

Och sist, men långtifrån minst. Var fanns den traditionella redovisningen av upplösningen i linjer per bildhöjd som brukar vara med i varje test där det finns kameror som är i samma nisch ( här finns ju Olympus och Panasonics modeller samt en rad dslr med liknande sensorstorlekar). Hade varit intressant att se med resp kitzoom.

Att artikeln i övrigt är informativ på många punkter är ju bra, men den "bläddrande" läsaren ser mest en massa minustecken och struntar då i brödtexten.

Hade kameran hetat Canon eller Nikon hade den varit det bästa som hänt i fotovärlden..

Allt annat år rent utav rena fantasier om man inte fattar.. Ni får tycka jag är partiskt. Eller "Sonyblind".. Men jag svär att det är jag inte... Hade NEX hetat Canon eller Nikon före NEX så vore det inget snack om saken... Då vore bristerna/funktionerna förklarade med att så blir det då man bygger en sådan bra lättanvänd kamera för den stora massan. Men som trotts den var byggd för den stora massan ändå även kan göra tjänst åt den mer erfarne fotografen.. Och den hade fått dom varmaste rekomendationerna..

Så enkelt är det...

Hade kameran hetat Canon eller Nikon hade den varit det bästa som hänt i fotovärlden..

Allt annat år rent utav rena fantasier om man inte fattar.. Ni får tycka jag är partiskt. Eller "Sonyblind".. Men jag svär att det är jag inte... Hade NEX hetat Canon eller Nikon före NEX så vore det inget snack om saken... Då vore bristerna/funktionerna förklarade med att så blir det då man bygger en sådan bra lättanvänd kamera för den stora massan. Men som trotts den var byggd för den stora massan ändå även kan göra tjänst åt den mer erfarne fotografen.. Och den hade fått dom varmaste rekomendationerna..

Så enkelt är det...

Nej.
Canon/Nikon hade aldrig i detta universum gjort flera av Sonys klavertramp vad gäller mjukvaran.
Jag köpte 2001 en av Sonys tidigaste kompaktdigitalkameror (s75). Hårdvaran var närmast klanderfri men mjukvaran... Det märktes oerhört tydligt att Sony inte gjort så många stillbildskameror innan. Bl.a. fanns separat info-LCD baktill men den var avstängd när man bäst behövde den. För att ändra tid/bländare måste man först trycka in ratten etc.etc.

Nu har man köpt Minolta och borde veta lite mer, menmen.. Tydligen är det vattentäta skott mellan NEX-utvecklingsavdelningen och andra delar av företaget.

Jag är van vid att titta på det jag fotograferar, inte på min kamera. Det är svårt att hålla koll på folk och omgivningar genom en 3" LCD-skärm.... Men jag antar att detta är en vanesak.

Fördelen med ett sökarokular är egentligen att du genom okularet låter ögat fokusera på 0.7 - 1m avstånd, och skillnaden mellan detta och att fokusera på 40-50cm avstånd är ganska stor. Prova att sträcka ut en arm rakt framför dig, och låt ögat sedan fokusera om mellan något ett par meter bort och handen ett par gånger - du ska ha full koll på det du tittar på innan du byter tillbaka. Bocka sedan armen 90º, som om du skulle kasta en pil, och gör om samma övning igen. De flesta brukar tycka att detta är betydligt mer ansträngande. Själv får jag ont i huvudet om jag gör det för många gånger - men det får jag å andra sidan av allt nuförtiden.

Dessutom ökar fördröjningen mellan verklighet>öga>finger>bild ännu mer när du ska ta med LV-fördröjningen. Även om NEX saknar spegel är ju den totala slutarfördröjningen av någon anledning längre än i en normal kamera, även INNAN man räknat in tiden det tar från verklighet>skärm.

Det kommer nog ta lång tid innan jag har vant mig vid att använda LV till något annat än statiska situationer.

Jag tror att Tobbe har rätt ang. "Nikon NEX5" eller "Canon NEX5", men tyvärr av helt fel orsaker. Märkesfanatikerna på dessa sidor är helt enkelt så många och så högljudda att protesterna hade drunknat.

Jag kan lätt erkänna att det är mycket jobbigare för mig att gå in och anmärka på något jag anser fel ang. en Canon eller en Nikon någonstans. Man får jobba hårdare för att få igenom ett argument, hur uppenbart eller logiskt det än är. Man drunknar i massiva horder av hormonstinna "vad sade du om min kamera!!??!!"-röster.

Nej.
Canon/Nikon hade aldrig i detta universum gjort flera av Sonys klavertramp vad gäller mjukvaran.
Jag köpte 2001 en av Sonys tidigaste kompaktdigitalkameror (s75). Hårdvaran var närmast klanderfri men mjukvaran... Det märktes oerhört tydligt att Sony inte gjort så många stillbildskameror innan. Bl.a. fanns separat info-LCD baktill men den var avstängd när man bäst behövde den. För att ändra tid/bländare måste man först trycka in ratten etc.etc.

Nu har man köpt Minolta och borde veta lite mer, menmen.. Tydligen är det vattentäta skott mellan NEX-utvecklingsavdelningen och andra delar av företaget.

Mats antar att du testa/använt en Nex under en lite längre tid med tanke på det uttalandet eller förlitar du dig helt på vad testarna säger och dina gamla erfarenheter av Sonys kompaktkameror?? Det är inte alls så rörigt och tidskrävande mm som alla få det till att låta i testerna och det märker man ganska snabbt efter en tids användande....visst allt är inte klockrent och vissa saker kunde dom förbättra men som sagt menysystemets hantering/upplägg är inte alls så dåligt som bilden man får av testarnas omdöme.

Allt handlar om vana och vad man trivs med...tex i princip alla testare tycker Canon och Nikons menysystem är bättre än det som finns i Sonys A700/850/900...jag personligen tycker tvärt om...tycker Sonys är mycket bättre och enklare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar