Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

En riktigt intressant genomläsning, rekommenderas.

Han har ett fel bara - genomslagskraften i fasdetekterings-AF... Hur "framsynt" man än är så finns det ingen i industrin som ens vågar sia om när kontrast-AF kommer vara tillräckligt väl fungerande för att kunna ersätta konventionell AF vid t.ex sport eller allmänjournalistik - helt enkelt vad som helst som rör sig i bilden.
.
Precis, så länge ingen kommer på hur systemet ska kunna avgöra åt vilket håll fokus ska justeras först så lär kontrast-AF aldrig bli ens i teorin lika bra som fasdedektering.

Det är enkelt. Se till att objektiven har ordentlig LCA som är olika framför och bakom skärpeplanet. Fokussystemet analyserar LCA och bestämmer riktning. LCA tas bort i kamerans programvara. :)

Visst, men knappast en lösning för oss med lite krav på bildkvalitet. Objektivserien skulle få ganska suspekta prestanda..

Det är nog bara Sony som vet; men redan idag kan NEX-systemet använda den lilla NEX-blixten och de blixtar som passar Axxx-husen.

Back in business... Menar du Göran att t ex den där stora blixten som kan ledas 90 grader åt sidan går att använda? Hur? Det finns väl ingen riktig blixtsko? Säger en som inte kan Sony...

Idealet för en blixtentusiast tycker jag skulle vara den gammaldags lösningen till en så liten kamera som NEX, en skena i stativfästet och blixten bredvid kameran...

Tydligen anser Tomoyuki Suzuki (P; Sony ISC och SVP; Sony corp.) också ungefär vad jag sade tidigare... :)

-"Even in the near future there's a lot we can accomplish. For example, in addition to the 3D imagery I mentioned a moment ago, we can also implement functions like the single-lens reflex camera mechanical shutter and range measurement in the CMOS sensor..../snip/..."

Med "range measurement" menas normalt sett triangulering, dvs fasdetektions-AF.

Intressant intervju för övrigt, och den belyser till viss del "problemet" med stora kameror - att de är en så försvinnande liten del av den totala sensormarknaden.
http://techon.nikkeibp.co.jp/article/HONSHI/20100628/183822/

Det du ser är fågelperspektivet av en Sony NEX-VG10 med objektivet E18-200mm F3.5-6.3 OSS.

NEX-VG10 är Sonys tredje kamera i NEX-familjen.
E18-200mm F3.5-6.3 OSS är Sonys tredje objektiv i NEX-familjen.

Hehehe visst går det ta stillbilder med den och den ha e-fattning men den tillhör inte stillbildsfamiljen då det är en videokamera....man kan inte motera den blixten på nex-3/5.

Hehehe visst går det ta stillbilder med den och den ha e-fattning men den tillhör inte stillbildsfamiljen då det är en videokamera....man kan inte motera den blixten på nex-3/5.
Frågan var om det gick att montera en stor blixt på en NEX-kamera. Svaret på den frågan är "ja".

Att det går att montera en stor blixt på en NEX-VG10 är intressant då det kan vara en ledtråd om kommande medlemmar i NEX-familjen.

Det du ser är fågelperspektivet av en Sony NEX-VG10 med objektivet E18-200mm F3.5-6.3 OSS.

NEX-VG10 är Sonys tredje kamera i NEX-familjen.
E18-200mm F3.5-6.3 OSS är Sonys tredje objektiv i NEX-familjen.

Ok, med den typen av svar inser jag att klanen inte är rätt tillhörighet för mig. För mycket dåliga vibbar. Ursäkta att jag störde mötet.

Frågan var om det gick att montera en stor blixt på en NEX-kamera. Svaret på den frågan är "ja".

Att det går att montera en stor blixt på en NEX-VG10 är intressant då det kan vara en ledtråd om kommande medlemmar i NEX-familjen.

Kamera ja...inte videokamera...tråden handlar dessutom om Nex-3/5 så jag tror även du förstod att Leos blixtfråga handlade om dessa stillbildskameror och inte videokameran....svaret är inte ett skit intressant då eftersom det inte går att montera dessa blixtar på stillbildskamerorna i dagsläget...inte heller säger dom när eller om det ens kommer en stillbildskamera i Nex-familjen med den blixtskon.

Senast ändrad:
....svaret är inte ett skit intressant då eftersom det inte går att montera dessa blixtar på stillbildskamerorna i dagsläget...inte heller säger dom när eller om det ens kommer en stillbildskamera i Nex-familjen med den blixtskon.
Jag anser det vara intressant. Sony ger oss några ledtrådar om vad de håller på med, t.ex. sagt att det kommer Zeiss-objektiv till NEX, blixtsko för stora Alpha-blixtar på en filmkamera, mm. Allt detta tyder på att de har börjat bygga ett större system. Är inte detta ett svar på den ursprungliga frågan om Sony planerar att bygga ut blixtsystemet till NEX?

Jag anser att det är en markering om att de små NEX-modellerna aldrig kommer få en "riktig" blixtsko. Så gott jag kan se finns det inga com-linjer upp, bara eknla direktstyrningslinjer för den nuvarande blixten. Detta stryker också möjligheten om en EVF för eftermotage.

Den större NEX7 som säkerligen kommer kosta dubbelt så mycket, och vara dubbelt så stor i volym (mer likna Pana GH2), kommer däremot ha en "normal" blixtsko om man ska tro på spekulationerna.

Vanligt PC-uttag för X-sync då? Det hade väl inte varit så svårt att pula dit ett sådant? Iofs kan man ju utlösa en större blixt från den lilla via slavtändare.

men med ett pc-uttag kunde man ju direkt ansluta en bra blixt direkt via kabel och kanske montera på en enkel skena.

Alphablixten monterad på en skena och ansluten via kabel till den befintliga "blixtskon" borde väl fungera? För nån sorts blixtanslutning har väl NEX-kamerorna? Har NEX-kamerorna TTL? Om så är fallet borde väl det kunna fungera med Alphablixt också.

Förstod jag Joakim rätt att de små NEX-kamerorna aldrig kommer att få någon EFV?

Olle

Jag anser det vara intressant. Sony ger oss några ledtrådar om vad de håller på med, t.ex. sagt att det kommer Zeiss-objektiv till NEX, blixtsko för stora Alpha-blixtar på en filmkamera, mm. Allt detta tyder på att de har börjat bygga ett större system. Är inte detta ett svar på den ursprungliga frågan om Sony planerar att bygga ut blixtsystemet till NEX?

Ja med som svar till Leo på hans fråga så va det knappast ett bra och intressant svar för honom.
Pesonligen så tvivlar jag på att vi få se en normal blixtsko på dom små nex likt nex-3/5....om det kommer så lär det komma på dom större och dyrare modellerna som troligvis blir mer lika A33/A55 i kroppsform/storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar