Advertisement

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

OK, då får jag väl precisera ytterligare, och skriva "Spegellösa systemkameror exklusive mätsökarkameror " eller nåt.

Undrar hur dessa siffror kommer se ut vid nästa mätning då NEX försäljning/påverkan kommer att vara inräknade...för det är uppenbart att NEX säljer riktigt bra.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=35991390
Verkligen intressant!

Under det fiskala året 2008 (2007-04-01--2008-03-31) så låg Olympus, Sony och Pentax på ungefär delad tredjeplats med runt 5% vardera (Oly något mer), medan Canon och Nikon hade cirka 40% vardera (Canon en noslängd före Nikon).

Under det fiskala året 2010 (2009-04-01--2010-03-31) har Sony gjort ett rejält ryck, och dess marknadsandel är nu nästan lika stor som Pentax, Olympus och Panasonic TILLSAMMANS. Och detta alltså innan NEX alls kommit med i bilden. De mycket svartmålade A230/A330/A380-kamerorna har uppenbarligen inte alls gjort så dåligt ifrån sig som testarna skulle ha velat - de har tvärtom hjälpt till att öka Sonys marknadsandelar... Sony-gubbarna är kanske inte fullt så korkade som vi ibland vill inbilla oss.

Man kan nog gissa att Sony om ett år kommer att vara uppe och flåsa Canon och Nikon i nacken, minst. Främst pga NEX-kamerorna, naturligtvis, men jag har en känsla av att Pellix-kamerorna A33 och A55 (om de nu detta är vad Sony kommer att benämna dem) också kan komma att sälja bra, och bättra på DSLR-delen av detta. Självfallet förutsatt att Sony har lyckats förverkliga de fördelar dessa kan ge och samtidigt undvika de stora, besvärande nackdelar som lätt kan uppstå när man gör något annorlunda.

Senast ändrad:
Verkligen intressant!

Under det fiskala året 2008 (2007-04-01--2008-03-31) så låg Olympus, Sony och Pentax på ungefär delad tredjeplats med runt 5% vardera (Oly något mer), medan Canon och Nikon hade cirka 40% vardera (Canon en noslängd före Nikon).

Under det fiskala året 2010 (2009-04-01--2010-03-31) har Sony gjort ett rejält ryck, och dess marknadsandel är nu nästan lika stor som Pentax, Olympus och Panasonic TILLSAMMANS. Och detta alltså innan NEX alls kommit med i bilden. De mycket svartmålade A230/A330/A380-kamerorna har uppenbarligen inte alls gjort så dåligt ifrån sig som testarna skulle ha velat - de har tvärtom hjälpt till att öka Sonys marknadsandelar... Sony-gubbarna är kanske inte fullt så korkade som vi ibland vill inbilla oss.

Man kan nog gissa att Sony om ett år kommer att vara uppe och flåsa Canon och Nikon i nacken, minst. Främst pga NEX-kamerorna, naturligtvis, men jag har en känsla av att Pellix-kamerorna A33 och A55 (om de nu detta är vad Sony kommer att benämna dem) också kan komma att sälja bra, och bättra på DSLR-delen av detta. Självfallet förutsatt att Sony har lyckats förverkliga de fördelar dessa kan ge och samtidigt undvika de stora, besvärande nackdelar som lätt kan uppstå när man gör något annorlunda.

Ja och då ska man också ha i åtanke att i Japan så har Nex sålt mer på en månad än vad tex A550 gjorde på sex månader(ska se om jag hittar länken där detta visas vid ett senare tillfälle).

Jag klämde lite på en NEX-3 idag med pannkakan. Den kändes godkänt gedigen och överraskande snabb vid påslag, serietagning etc. MEN det jag förbryllades lite av var menyhanteringen.
En massa hjälptext o skit blockerade hela skärmen vid så enkla saker som val av PASM moder. Ska man behöva stå ut med det hela tiden eller går det att stänga av?

Och den blir snabbare vid uppstart och uppväckning från viloläge efter uppdatering av mjukvaran om det nu inte va den senaste i den :)

Precis som Lennart säger så går det att stänga av...hur mycket info man vill ha på skärmen kan man också välja...jag tyckte också menyhanteringen va lite bökig i början men det visade sig mest handla om att man inte va van vid det menysystemet/upplägget(man är ju inkörd på DSLR)...nu tycker jag inte det är det minsta jobbigt eller krånglig utan tvärtom så tycker jag hanteringen går hyffsat snabbt och smidigt.

Och den blir snabbare vid uppstart och uppväckning från viloläge efter uppdatering av mjukvaran om det nu inte va den senaste i den :)
.

Hmmmmm, finns det redan en uppdaterad mjukvara??? Vilken härlig och spännande kamera..... Nåja, det är klart, nu har jag ju haft den i flera veckor..... ;)

Hmmmmm2, nu har jag till och med hunnit uppgradera och ja, speeden är bättre. Även i att radera bilder. Ett tag trodde jag att jag köpt för seg minneskort, men helt klart.... Nu går det snabbare.... Har inte hunnit testa det där med uppstart men..... Tack för tipset!!!

Senast ändrad:
Hmmmmm, finns det redan en uppdaterad mjukvara??? Vilken härlig och spännande kamera..... Nåja, det är klart, nu har jag ju haft den i flera veckor..... ;)

Ja den släpptes för en månad sen ungefär....du kan kolla i kameran vilken mjukvara du ha....senaste heter v.02

För Nex-3:

http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?site=odw_sv_SE&f=FW_NEX3_V02&m=NEX-3

För Nex-5:

http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?site=odw_sv_SE&f=FW_NEX5_V02&m=NEX-5

Går att stänga av. Finns i menyn alternativet att inaktivera hjälptexterna.
Aha, där ser man. Då var det i princip bara objektiven kvar att klaga lite på då. Tycker nog Panasonic träffat lite mer rätt med sin fasta pannkaka. Givetvis måste man nu försöka hålla ut till Photokina å se vad som händer. Får köra min primärkamera 5D2 tills dess..men en NEX vore inte fel i höstrockfickan.

Precis som Lennart säger så går det att stänga av...hur mycket info man vill ha på skärmen kan man också välja...jag tyckte också menyhanteringen va lite bökig i början men det visade sig mest handla om att man inte va van vid det menysystemet/upplägget(man är ju inkörd på DSLR)...nu tycker jag inte det är det minsta jobbigt eller krånglig utan tvärtom så tycker jag hanteringen går hyffsat snabbt och smidigt.

Visst, allt kan ju inte vara som Canon och det brukar vara en enkel vanesak. Har lyckats rejält bra med kompakten när jag väl lärde känna den...
Dessutom är det ganska få ändringar man behöver göra i sista sekund. Exp.komp är väl typ det enda.

Visst, allt kan ju inte vara som Canon och det brukar vara en enkel vanesak. Har lyckats rejält bra med kompakten när jag väl lärde känna den...
Dessutom är det ganska få ändringar man behöver göra i sista sekund. Exp.komp är väl typ det enda.

Sant...trotts att jag själv kör med Sony DSLR så är det stor skillnad i menyhanteringen mellan min Nex och A900:an...men som sagt man vänjer/lär sig snabbt och precis som du säger så är det inte mycket man behöver ändra vanligtvis....själv kör jagmin Nex oftast på bländarprioritet ihop med autoiso och då behöver man sällan gå in i menysystemet o gräva då bländare och exp.komp sköts direkt via "rullhjulet".

Senast ändrad:
Aha, där ser man. Då var det i princip bara objektiven kvar att klaga lite på då. Tycker nog Panasonic träffat lite mer rätt med sin fasta pannkaka. .

"objektiven", hur menar du då? Vilka? Har ju inte testat pannkakan, men väl 18-55...... och kan nog tänka mig att utmana andra med dess skärpa och teckning.... Men, berätta..... så jag inte köper en pannkaka och det blir pannkaka..... ;-)

Hmmmmm2, nu har jag till och med hunnit uppgradera och ja, speeden är bättre. Även i att radera bilder. Ett tag trodde jag att jag köpt för seg minneskort, men helt klart.... Nu går det snabbare.... Har inte hunnit testa det där med uppstart men..... Tack för tipset!!!

Härligt o höra...det är en riktig liten festis den där Nex :)

Bilagor

• DSC00549-1.jpg
    DSC00549-1.jpg
    96.9 KB · Visningar: 749
Härligt o höra...det är en riktig liten festis den där Nex :)

Visst är det...... och nu har jag även hunnit testa det där med uppstart från Viloläge... Jepp, klart snabbare. Kul, kul!!!

Och, visst är den en Festis.... .även på ISO 800 och med en ca 90% crop........ ja jisses...... :)

Bilagor

• 2010 08 07_HCn_00071A.jpg
    2010 08 07_HCn_00071A.jpg
    20.9 KB · Visningar: 669
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar