Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Miin första kamera, en Kodak Instamatic jag fick 1966 var en spegellös kamera... Du får gå tillbaka till Lumiere, Gunnar.. ;-)
Det vill jag absolut inte göra! Vad ska jag lägga till för att avgränsa detta nya segment? Kanske - digitala spegellösa med skärm och/eller EVF samt AF-kapabla - kan göra susen? :)

Här kommer lite blombilder i länken . Tagna med NEX.. Och där finns med lite ISO 6400 bilder som får i alla fall mig att lätt le åt vad denna kamera grejar. Hui vad intresant det blir att se Sonys nya kommande större systemkameror med denna nya teknik...

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=18479
HERREGUD vilka fantastiska bilder som NEX:arna är kapabla att åstadkomma vid sanslöst höga ISO-inställningar!

I stort sett alla testare har väl sett att NEX:arnas brus är väldigt lågt, men inte så många har sett en annan väl så viktig sak - att NEX:arna lyckas behålla så klara och fina färger ända upp till högsta ISO-värdet.

I "Digitalfoto för Alla" skrev de att vid höga ISO så ger NEX mycket lågt brus, medan det Panasonic åstakommer ser hemskt ut. De har också med en del av en färgkarta tagen med högt ISO, som de i och för sig inte kommenterar men där vem som helst kan se att NEX:en fortfarande ger klara och fina färger, men Panasonic:en ger väldigt dova och murriga färger - skillnaderna mellan de olika färgynserna är där nästan borta. Knappast användbart.

Och detta skall snart fyllas på med mer fullvuxnare kameror också...Jag tror konkurent-kontoren har en del att fundera på..

Och vi konsumenter skall vara glada. Därför sådant här skapar tryck på alla parter. Och vinnarna blir ju vi då tillverkarna. Ja alla måste ta tag hårdare...

Patrik:
Förminskning och skärpning i batch - lägger man ut hela serier har man sällan tid att sitta och pilla med varje bild för sig. Det är antagligen bara ett olycksfall i arbetet.

Blomma med lite större Sony-kamera:
http://ezpicshare.com/images/dsc2111212.jpg
(5MB nerladdning)

Jag hoppas Sony fortsätter hålla bredd på sitt sortiment, annars tappar nog många som jag intresset. Jag köpte en 850 för att jag hoppades mycket på AXX-serien (till vintern kanske) och NEX. Nu hoppade jag över 3 o 5, och väntar på sjuan, som jag faktiskt förväntar migatt se en mock-up på i slutet på nästa månad. Tyvärr inte med fler fasta objektiv än på en stund, men... :) Det kommer. Serien kan inte leva på enbart en 16mm. I februari sade de ju öppet att de kontrakterat Zeiss till att utveckla fler objektiv, även till E-mount.

Du Pet ! Bilden på Festisen och peppersåsen,är det bilder direkt ur kameran? Ser för j***a bra ut !

Tack...nästa direkt ur kameran...på festisbilden har jag ökat kontrasten en gnutta plus lagt på grönt och blått "filter"(grönt i övre högra hörnet och blått i nedre vänstar hörnet) för att få en lite mer effektfullare bild...sen förminskning och en liten uppskärpning.

Kryddbilden är samma sak där...ökat kontrasten en gnutta...beskurit den lite...förminskning och en liten uppskärpning...nu ser det mesta bra ut i såhär litet format men kryddbilden är iso1600 1/30 sek och f5,6 på 55mm...som Gunnar säger så håller den färgerna väldigt bra på högre ison.

Blomma med lite större Sony-kamera:
http://ezpicshare.com/images/dsc2111212.jpg
(5MB nerladdning)

Jag hoppas Sony fortsätter hålla bredd på sitt sortiment, annars tappar nog många som jag intresset. Jag köpte en 850 för att jag hoppades mycket på AXX-serien (till vintern kanske) och NEX. Nu hoppade jag över 3 o 5, och väntar på sjuan, som jag faktiskt förväntar migatt se en mock-up på i slutet på nästa månad. Tyvärr inte med fler fasta objektiv än på en stund, men... :) Det kommer. Serien kan inte leva på enbart en 16mm. I februari sade de ju öppet att de kontrakterat Zeiss till att utveckla fler objektiv, även till E-mount.

Vet inte riktigt vad du hade förväntat dig Joakim för du va väl medveten om Sonys utbud/sortiment när du gjorde systembytet?? AXX serien är inte precis gammal om man ser till A450/500/550....tycker Sony kommer med nyheter lika ofta som Canon och Nikon...på senaste tiden med fler nyheter.

Nex-7 tror jag personligen inte vi få se någon mock-up av men hoppas givetvis på det.
Ang Nex överlevnad med bara 16mm så tror jag du har fel....marijoteten(som kameran främst riktar sig till) som köper denna kameran köper antingen dubbelkittet eller 18-55...thats it....dom som är mer inbitna och intresserade/har foto som hobby/yrke köper/använder främst små manuella eller andra objektiv via adapter...det är bara till att kolla på Olympus och Panasonic...hur många är det som använder orginaloptik där av dom inbitna fotograferna(förrutom dom som redan kört 4/3)?? Visst dom har två pankakor(en från varje tillverkare) men annars är det samma sak där...dom flesta använder optik via adapter...men visst jag hoppas precis som dig att det kommer fler objektiv av typen pankakor.

Nu har jag fasiken tittat på massor med klipp om menyer och styrning av kamerorna .. Och jag kan inte för mitt liv förstå vad som skulle vara såååååååå svårt som en del hävdar... ! (?)

Och jag menar verkligen allvar med frågan.. Därför jag kan inte se det "såååå svåra"...

Jisses.. En tioåring med mobiltelefonvana skulle om tioåringen kunde foto ratta runt en NEX med ögonen förbundna efter en dag med kameran snabbare än jag rattar min A850...

Fast erkänner. Jag är kass på rattande av kameror.. Så jag kanske är det sämsta jämförelseobjekt man kan ta.. :)

Men jag påstår inte att allt jag ser med kamerorna i skulle vara perfektaste i världen.. Jag har heller aldrig hållt i en någonsin själv.. . Inte heller att kanske något kan förenklas heller...Utan enbart att jag inte kan förstå vad som hela tiden en del påstår är "såå svååårt"... Jag börjar tro att detta handlar om en viss yttre påverkan (inlästa svårigheter skapar en förutfattad känsla) som sedan skapar en större svårighet än vad verkligheten är så snart man lärt sig kameran..

Jag kan iofs vara totalt korkad .. Jag är ju urdålig på just lära mig styrsystem.. Men om jag som har sådana problem tycker mig inte se några direkta problem då klipp visar menystyrningarna så blir det givetvis så att jag frågar här om det verkligen är såååå svårt ?

Asså.. Det är ju en jävla massa tryckande och grejande för ratta en A850 också . ... Inte sjutton är det trotts massa knappar nått direkt "enkelt" om man inte vant sig eller lärt sig.. Utan man får allt stanna till en stund och kolla hit o dit.. Och då är A850 endast en stillbildskamera som är totalt ointiligent på alla funktioner en NEX har.. Och som givetvis måste styras på nått sätt på en extremt liten kamerakropp..Och jag har ju testat en del andra kameror också än Sony.. Och inte har jag tyckt dom varit enkla då jag är ovan med dom.. och nog hamnar man in i menyer hit o dit oavsett typ av kamera man har verkar det som.. Mer eller mindre i alla fall..

ja jag får inte riktigt ihop detta hur som helst då jag läser att NEX är så svåra att styra . Och med det jag kan ta in som info via klipp som visar hanteringen.. Det jag ser känns inte som riktigt stämma med det en del skriver här o där på nätet helt enkelt.. Då blir jag förvirrad... :-/

:)

Nu har jag fasiken tittat på massor med klipp om menyer och styrning av kamerorna .. Och jag kan inte för mitt liv förstå vad som skulle vara såååååååå svårt som en del hävdar... ! (?)
Jag kan inte heller förstå vad som ska vara så svårt. I det stora hela tycker jag menyerna i NEX fungerar bra, dock med lite undantag som skulle kunna göras bättre. Exempel: Om man väljer manuellt läge fungerar inte Auto-ISO och ISO går därför automatiskt till ISO 200. När man sedan byter tillbaks till något automatiskt läge måste man själv komma ihåg att återställa Auto-ISO. Om man har valt RAW eller RAW+JPEG är panoramafunktionerna inaktiverade. Vill man ta en panoramabild måste man själv först välja bort RAW, ta panoramat, och sedan välja RAW igen. Varför kan inte panoramafunktionen ignorera formatvalet och skriva JPEG direkt?

Säkerligen ett slags "säkerhetsbälte" för att vad man än gör så börjar systemet på en "säker" nivå för den mer ovane..

Jag glömmer ofta bort då jag byter val av fotosätt att "nolla" kameran. Så gamla justeringarna ligger där kvar från förra användandet och jag missar .. Så jag tror det kan vara ett slags säkerhetsbälte...

Om jag nu förstår din kritik rätt...

Nu har jag fasiken tittat på massor med klipp om menyer och styrning av kamerorna .. Och jag kan inte för mitt liv förstå vad som skulle vara såååååååå svårt som en del hävdar... ! (?):)

Det är inte "sååååååå svårt"...... ;) Däremot, så skulle jag gärna för snabbheten i vissa lägen gärna kastat om lite i menyerna. Men det handlar mer om att kasta om lägen på funktioner, för att göra det "snabbare", mer än att göra det lättare..... :) Men, ju mer man vänjer sig, ju mer vet man hur mycket man måste snurra på den lilla ratten..... :)

Generellt svar .. Dvs inte vad jag tycker o tänker. Det kommer senare här... Utan mer det troliga vad Sonys tekniker ansett som "säkerhetsaspekt" för inte dribbla bort sig vid flexande mellan funktionerna...Och speciellt vid användande utav lägen som är inom begreppet "autolägen"..

Ja om man ser det ifrån synpunkten att varje gång kameran ändras så bör den ha "amatörsäkert läge". Dvs återställer till ett slags "fungerar alltid läge"..

Ur mer vana användares ögon sett..
Nej ur synpunkten att användaren har koll varje ändring som görs..Men p är en slags autoläge...

Min A300 höll på att göra mig galen att den återställde funktioner innan jag fattade vitsen med det... Men detta skedde vad jag minns endast då det handlade om dom lägen där autolägen var valet.. Och logiken är ju där.!. P är ett slags autoläge.. .. Så ja. Jag anser detta helt logiskt..

Jag upplevde i börja menysystemet/hanteringen lite som dom flesta testare gjort...nämligen att det va lite bökigt och omständigt men efter ha använt kameran ett tag så har jag vant mig och lärt mig hur allt fungerar och hänger ihop...har nu ändrat uppfattning helt och tycker inte alls det är krångligt eller tidskrävande att jobba med kameran ovs vilket läge jag kör kameran i...men visst det finns några saker dom skulle kunna "fila" på så det blir ännu bättre tex:

Det Göran säger ang ISO...auto-ISO skulle vara tillgängligt i M-läget och att panoramafunktionen kunde automatiskt hoppa in i enast JPEG-läget om man nu kör RAW eller RAW+JPEG(dock inget större problem för mig då jag i princip bara fota JPEG med Nexen)
och när man väljer panoramaläget så skulle "alternativmenyn" för val av riktning vara tillgängligt på knappen längst ner hela tiden.

Hade även önskat att HDR-läget fanns med i fotolägemenyn(och att man samtidigt fick "alternativmenyn" tillgänglig på det viset jag beskrev ovan) så man kunde komma åt HDR snabbare och att man kunde få upp ISO-menyn genom/via nån knapptryckning på väljarhjulet/knappen.

Min kritik var att en tillfällig funktion kräver ändring av, eller själv ändrar, en av användarens inställningar. Är det logiskt för användaren att byte från P till A och tillbaks till P har ändrat ISO från Auto till 200?

Så är det inte...utan endast när man kör auto-iso i S,A eller P och hoppar till M och gör någon ändring där/ändra från iso200 till nått annat värde och sedan hoppar tillbaka..då hoppar den ur auto-iso och tar med sig valt iso som man gjorde i M...gör man ingen ändring av iso i M-läget och hoppar tillbaka till nått av dom andra lägerna så är det fortfarande auto-iso...Kör man inte Auto-iso så är det inget problem eftersom vald ISO-inställning ändras inte mellan programlägerna M,S,A och P utan valt iso följer med...hade auto-iso varit tillgängligt i M-läget så hade det inte varit några problem alls...dock inget problem för min personliga del då kameran oftast kör i A-läget.

Senast ändrad:
Att systemet nästan FRÄMST används med manuella objektiv via adapter (av "inbitna" ftografer eller "entusiaster") pekar väl lite på att det faktiskt finns en marknad för fasta objektiv i lite mindre storlek. Att då börja med en ganska medioker 16mm (24 ekv.) är lite modigt.

Dels är 16 svårare att göra bra, dels hade något typ 24 (35ekv.) nog använts och sett som betydligt mer "nyttigt" och användbart av normalkunden. När kameror en gång i tiden levererades med fotokemisk sensor (s.k "film") sågs ju 24mm som väldigt vidvinkligt. 35-40mm var nog det vanligaste när man köpte en lite bättre kompakt. Specialkameror" kunde hittas med 28mm (som då var "extra vidvinkliga" eller 50mm (som många såg som lite för långa för att vara användbara i ett "fast" kamerapaket.

Jag kör själv manuellt den absolut dominerande delen av all min fotografering - men jag BEHÖVER helautomatiska objektiv också. Så jag HAR alltid automatiska alternativ - för de tillfällen då detta passar bättre. Alltid minst en 50mm med AF, en normalzoom, en telezoom. I övrigt klarar jag mig med adapters och "alternativa" val.

Men om det helt enkelt inte FINNS några automatiska val att göra, då faller systemet bort för mig - eller så får jag verkligen se systemet som ett "alternativt" system - ett komplement för skojs skull, inte något jag kan arbeta med eller ha med mig som enda kamera.

Deras iver att verkligen göra kameran enklare och med färre direktvalsknappar än en normal kompaktkamera stör mig dock lite. Ett par tusen bilder har det väl ändå blivit, och fortfarande varenda gång jag tar i en så stör jag mig på att "hur d-a svårt hade det varit att lägga till bara den här knappen...". Minimalism kan antingen vara en genomtänkt filosofi eller en ren nackdel.

Jag tror jag skrivit detta tidigare, men mitt handhavande (grävande i menyer och fumlande med funktioner) av kameran kunde förenklats med säkert 90% om man bara lade till EN knapp till. Med 99% om man lade till TVÅ knappar till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar