Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Joakim jag håller med dig att små,fasta objektiv med AF kommer lyfta systemet och öka intresset endel men jag tvivlar på att intresset skulle svalna för entusiasterna om det nu inte kommer några sådana objektv då det just är möjligheten att i princip kunna använda sig av vilket objektiv som helst via adapter som lockar dom flesta i kombination med det lilla formatet och sensorstorleken.

Vad är det du ändrar så ofta eftersom du måste gräva så mycket i menyerna att det stör dig/det praktiska fotandet?? Inget illa menat utan bara nyfiken/intresserad av att höra åsikter ang hanteringen/menysystemet då vi alla upplever och fotar på olika sätt.

Mest att man måste greppa om så fort man ska skifta mellan exponeringskompensering och bländare. Detta är sant för i stort sett ALLA kameror med bara ett inmatningshjul (som inte har +/-Ev-knappen lätt tillgänglig).

Så det är egentligen bara två saker:
Direktknapp för Ev-kontroll > kontrollhjul
Direktknapp för ISO > kontrollhjul

Utöver detta vänjer man sig ganska fort, men.... Dessa två saker upplever jag som verkligen begränsande. Om man inte kör full-auto är det dessa två (utöver bländaren) man vill åt när man fotograferar. Det får gärna vara lättare att komma åt att ändra dessa än t.ex hur många ansikten ansiktsigenkänningen ska "greppa" på, AF-punktspridning, jpg-färgval eller formattering av minneskortet. Det är det inte på NEX-modellerna.

Mest att man måste greppa om så fort man ska skifta mellan exponeringskompensering och bländare. Detta är sant för i stort sett ALLA kameror med bara ett inmatningshjul (som inte har +/-Ev-knappen lätt tillgänglig).

Så det är egentligen bara två saker:
Direktknapp för Ev-kontroll > kontrollhjul
Direktknapp för ISO > kontrollhjul

Utöver detta vänjer man sig ganska fort, men.... Dessa två saker upplever jag som verkligen begränsande. Om man inte kör full-auto är det dessa två (utöver bländaren) man vill åt när man fotograferar. Det får gärna vara lättare att komma åt att ändra dessa än t.ex hur många ansikten ansiktsigenkänningen ska "greppa" på, AF-punktspridning, jpg-färgval eller formattering av minneskortet. Det är det inte på NEX-modellerna.

Ok där ser man hur olika man upplever saker o ting...tycker det går hur smidigt som helst att skifta mellan exponeringskompensation och bländare...jag lyfter bara på tummen och trycker neråt på hjulet och sen snurrar på det till önskat +/- ev...inget jag gör med en hand men eftersom jag oftast håller med båda händerna vid komponering så går det snabbt och smidigt utan att byta grepp.

Direktknapp för ISO eller möjlighet av val för det på nån av befintliga knappar hade jag också önskat...går dock ganska fort och smidigt att ändra som det är nu också...huvudmenyn..ljusstyrka/färg menyn..ett steg ner till ISO-menyn...välj lämpligt ISO med hjulet.

Vad det gäller JPEG-färgval(och inställningar för detta tex mättnad),formatering av minneskort mm så är det minst lika mycket grävande i menyn o tidskrävande på min A900...dessutom inget jag gör specielt ofta(förutom att skifta mellan färg och svartvitt läge)...fotar man dessutom RAW så behöver man inte ens bry sig om den biten.

Ansiktsigenkänningen mm väl lika omständigt och tidskrävande att ställa in på i princip alla kompaktkameror ...personligen så använder jag det endast när kameran är med på fest och "partybilder" ska tas och då står den på Auto...annars används den aldrig utan jag använder i princip alltid flexibel-af.

Överlag så tycker jag det går väldigt fort o gå i menyerna pgr av snurrhjulet och bakåtkanppen.

Alltid kul o höra/läsa hur andra upplever saker o ting då det är så olika från person till person.

September närmar sig med storsteg!

Några nya rykten om "NEX-7"? Enligt flera sidor ska den ju presenteras på Photokina i september. Kan inte vänta!

Det finns tusen annonser om Canon EOS 550D överallt så ibland tänker jag, ska jag slå till nu? Nä, vänta, september är inte långt borta. Om någon månad eller så kommer NEX-7 och då kommer jag bara att ångra mig eftersom jag tänker fota och filma 50/50.

Några nya rykten om "NEX-7"? Enligt flera sidor ska den ju presenteras på Photokina i september. Kan inte vänta!

Det finns tusen annonser om Canon EOS 550D överallt så ibland tänker jag, ska jag slå till nu? Nä, vänta, september är inte långt borta. Om någon månad eller så kommer NEX-7 och då kommer jag bara att ångra mig eftersom jag tänker fota och filma 50/50.

Som sagt det är bara ett rykte så tror jag du kommer blir besviken efter Photokia...om det nu visas en Nex-7 på Photokina i september så kommer det troligvis att vara en "mock up" och då kan det dröja länge innnan den finns i verkligheten....givetvis hoppas jag också på att dom kommer med en Nex-7 men jag tvivlar starkt på att den kommer då.

...
Deras iver att verkligen göra kameran enklare och med färre direktvalsknappar än en normal kompaktkamera stör mig dock lite. Ett par tusen bilder har det väl ändå blivit, och fortfarande varenda gång jag tar i en så stör jag mig på att "hur d-a svårt hade det varit att lägga till bara den här knappen...".
...
Innan du har tagit dig ur "testmode" och gått över till "användarmode" så kommer du att ständigt vara irriterad över din NEX. Du kan ju t.ex. rita/skriva ner hur du skulle vilja ha ergonomin, och kanske hitta någon kanal till Sony att skicka detta via.

Begrav sedan detta tankespår. Gå istället över till att bara tänka på hur just DETTA användarinterface faktiskt ÄR upplagt, och då kommer du säkert att se det som de flesta andra användare tydligen upptäcker väldigt snabbt - att gränssnittet är intuitivt och logiskt, och att det går snabbt att ställa in det man vill. Fastnar du i "testmode" kommer du naturligtvis aldrig att bli nöjd med kameran, utan du kommer om denna att tycka som i stort sett alla testare gör, men som i stort sett inga användare gör (när det gäller GUI:t)...

...
Men är det inte just det som NEX:arna har? Det är väl bara att trycka på kontrollhjulet i position kl 6, så kommer man direkt till exponeringskompenseringen, som man sedan väljer genom att snurra på kontrollhjulet. Eller minns jag så fel? Har (beklagligtvis) ingen NEX - har bara varit och klämt på dem.

Och i M-läge så trycker man där för att växla mellan att ställa in slutare respektive bländare (där behövs ju ingen exponeringskompensation).

Men är det inte just det som NEX:arna har? Det är väl bara att trycka på kontrollhjulet i position kl 6, så kommer man direkt till exponeringskompenseringen, som man sedan väljer genom att snurra på kontrollhjulet. Eller minns jag så fel? Har (beklagligtvis) ingen NEX - har bara varit och klämt på dem.

Och i M-läge så trycker man där för att växla mellan att ställa in slutare respektive bländare (där behövs ju ingen exponeringskompensation).

Yes precis så fungerar det

Nu är jag hemma efter 1 vecka i Österlen och 2 veckor i Caorle och Venedig, Italien.

Har fotat ungefär 900 bilder med Nex-5an och började ha på blixten hela tiden efter några dagar. Blixten fungerar kanon i P-läge som upplättningsblixt och har räddat många bilder. :) Nu ska jag sätta mig och sålla bland dessa 900 bilder... lägger ev. upp lite bilder senare. Men så länge kan jag säga att jag är såld på Nex!!! Bildkvalitén tycker jag är bättre rakt ur kameran än K10D. Smidigheten är faktiskt kanon! Den ÄR tillräckligt liten för att ersätta en kompakt! Enda gången vi använde kompakten var på stranden eftersom kompakten är vattentålig och allt sånt... det är tyvärr inte Nexen.

Förresten, har hittat en bra väska till den! Väskan är liten smidig och inte mycket större än min minsta handväska. det är en Kata DC 431: http://www.kata-bags.com/product.asp?Version=photo&p_Id=479 Istället för originalremmen så har jag satt på en Pacsafe kamerarem: http://pickpack.se/product.asp?product=234 Kanon! :D

Intressant läsning. Klart en helt ny plattform/kamerakategori som detta är är ett stort steg att ta för vilket företag som helst. Klippet nedan visar att det nog behövts lite "engagerad övertalning" från NEX-projektets sida att få med sig pengarna i detta projekt.

"The design we initially pursued was not quite what the product development department had envisioned. They had envisioned a primarily user-friendly design, whereas we were more focused on photographic capabilities. User friendliness is important, but we felt that our users would be expecting more from a product that will become the foundation of a new generation of Sony cameras. "

Många har klagat på NEX-användargränssnittet i denna och andra trådar för att det inte tillåter tillräckligt mycket manuell kontroll - på det gamla viset med knappar etc. som man är vana vid från DSLR-världen. Det är en väntad och logisk kritik - från DSLR-användare.

Uppenbart är dock att NEX verkligen kommit att skaka om. En sak som vi nog inte prata så mycket om ännu är vad detta betyder för DSLR-utvecklingen. Jag menar hur många är det inte som köpt en DSLR för bildkvalitetens skull och de rikare funktionerna, men som hellre skulle velat ha "en kompakt med DSLR-bildkvalitet" egentligen och nu finns faktiskt det alternativet att välja - dock ännu i sin linda när det gäller objektiv- och tillbehörsutbudet. Undrar om inte intresset kring NEX som en plattform för att använda äldre högkvalitativ optik med denna uppsjö av adaptrar som redan tagits och fortsätter att tas fram för NEX överträffat Sonys allra vildaste förväntningar. Så NEX är verkligen inte bara något som kommer få P&S-fotografer att köpa nytt utan även proffs kan se starka skäl att investera i NEX som ett smidigt litet extrasystem "att alltid ha med sig".

Risken är väl bara alltför uppenbar att NEX kommer att kannibalisera stora delar av Sonys befintliga DSLR-marknadsandelar inte bara idag när Sony fortfarande står inför ett generationsskifte i sitt eget DSLR-utbud, utan även efter detta. Hur stort blir Sonys intresse att satsa vidare på ett mindre lönsamt DSLR-segment när NEX dånar på som tåget. För mig känns NEX lite grand som IPhone när den kom. Nokia, Ericsson, Motorola och resten hade gjort telefoner i många herrans år men det har aldrig lyckats få till något som ens varit i närheten att skaka om marknaden på detta sätt och så kommer Apple som inte ens gjort en enda telefon att tala om tidigare och skåpar ut precis alla i en big bang. IPhone var något ganska nytt när det kom och det har helt omdefinierat en stor del av elektronikindustrins spelplan från datorer till allehanda smarta elektronikprylar - och då inte bara telefoner. Det som verkligen var nytt var inte tekniken i sig utan designen och användardialogen. Det är precis samma trick Sony nu försöker sig på.

Sen får vi ju se hur länge Sony får ha denna nische i fred. En sak är dock säker; det här kan Nikon och Canon inte bara sitta och se hända utan att agera även om de just fullständigt tagits på sängen. Vi kan vara fullständigt säkra på att det ligger ett antal NEX på utvecklingsavdelningarnas bord hos dessa företag för djupanalys och utvecklingsbudgetarna kommer omförhandlas och omfördelas även där. Både Canon och Nikon har säkert lite yrvaket fattat att just det Sony nu gör är det som stora grupper användare länge gått och drömt om och väntat på. Folk är trötta på tråkig fantasilös svart design med sladdriga usla kitobjektiv som dessutom inte kan sätta skärpan. Folk kräver teknik som funkar och många DSLR-leverantörer har faktiskt haft väldigt svårt att leverera med acceptabel kvalitet. Folk accepterar inte mer strul med DSLR:er än de vant sig vid från kompaktmarknaden. Av det skälet är det härligt att läsa om att Sony verkligen satsat på hög ytfinish och hög mekanisk kvalitet i objektiven till NEX.

Jag har tidigare sagt att jag inte sett så stort skäl att uppgradera det jag redan har. Upplever en starkt avtagande nytta att köpa ett nytt DSLR-hus under överskådlig tid. Men en NEX, det är ju en helt annan sak !!!

Sten-Åke,

Jag håller med dig i det du skriver. Jag köpte iPhone tidigt och känner än idag att "de som inte fattat iPhone-grejen har verkligen missat något". Det finns folk som fortfarande tror att det bara är en klumpig telefon. Men efter lite demonstration så inser de att det faktiskt är som en liten bärbar dator. Enda stora nackdelen med ens iPhone-beroende är när ens iPhone stendör när man kopplar in billaddaren på väg genom norra Österrike på väg hem. Hela reskassan styrs med applikationerna SHB och Ica-banken... Tur att lillebrorsan har iPhone med SHB och kan kontrollera resbudgeten...

Med Nexen har jag börjat känna samma sak. "De som inte fattat Nex-grejen har vekligen missat något". Efter 900 bilder och 3 v i stort sett dagligt användande så ÄLSKAR JAG DEN! Nu har jag kollat igenom och redigerat ungefär hälften av bilderna och de är förvånansvärt bra direkt ur kameran. De kräver inte alls lika mycket efterbehandling som min förra kamera. Detta säger jag som älskade min K10D med batterigrepp. Att fota manuellt med Nexen är faktiskt inte så himla jobbigt och det enda är en stor vanesak. Man får lära sig att tänka utanför lådan och öppna ögonen. Något som vissa DSLR-stofiler tydligen har svårt för... tur att det finns nytänkande människor som tar utveckligen framåt.

I Venedig mötte jag ytterligare Nex-ägare. Nästa år lär jag möta fler. :)

Sten-Åke,

Jag håller med dig i det du skriver. Jag köpte iPhone tidigt och känner än idag att "de som inte fattat iPhone-grejen har verkligen missat något". Det finns folk som fortfarande tror att det bara är en klumpig telefon. Men efter lite demonstration så inser de att det faktiskt är som en liten bärbar dator. Enda stora nackdelen med ens iPhone-beroende är när ens iPhone stendör när man kopplar in billaddaren på väg genom norra Österrike på väg hem. Hela reskassan styrs med applikationerna SHB och Ica-banken... Tur att lillebrorsan har iPhone med SHB och kan kontrollera resbudgeten...

Med Nexen har jag börjat känna samma sak. "De som inte fattat Nex-grejen har vekligen missat något". Efter 900 bilder och 3 v i stort sett dagligt användande så ÄLSKAR JAG DEN! Nu har jag kollat igenom och redigerat ungefär hälften av bilderna och de är förvånansvärt bra direkt ur kameran. De kräver inte alls lika mycket efterbehandling som min förra kamera. Detta säger jag som älskade min K10D med batterigrepp. Att fota manuellt med Nexen är faktiskt inte så himla jobbigt och det enda är en stor vanesak. Man får lära sig att tänka utanför lådan och öppna ögonen. Något som vissa DSLR-stofiler tydligen har svårt för... tur att det finns nytänkande människor som tar utveckligen framåt.

I Venedig mötte jag ytterligare Nex-ägare. Nästa år lär jag möta fler. :)

Finns en grej till med IPhone och "IPhone-kopior" - mycket glas=inte så hållbart. Känner flera med spräckta skärmar. Så jag skulle fråga mig om jag brukar tappa telefoner i golvet innan jag köpte någon. Det har avhållit mig. Det är md IPhone som med boxare - "the harder they come the harder they fall".

Ha hela livet i IPhonen låter som vårt gamla kodlåssystem i vår gamla bostadsrättsförenings tvättstuga. När ellåsen strulade så hade man inget vanligt mekanisk att lita till utan då stod man där som ett fån och svor över världsfrånvända "hightech-puckon". Med IPhonen är det väl ändå värre eftersom det inte finns någon bostadsrättsföreningsstyrelse att svara över :).

Förstår att du också gillar din NEX. Fantastisk design även där.

Funderar lite på att skaffa en mer kompetent andra kamera som komplement.

Kravet är då förutom teknik, funktioner och bildkvalité att den ska gå ner i fickan, (om det ändå krävs en väska för att få med utrustningen spelar inte storleken så stor roll för mig utan då kan jag lika gärna ha FF kameran.)

Kommer jag att kunna ta med en NEX i fickan även med 18-55 (18-200 lär väl inte gå) påsatt eller funkar det bara med pannkaka?

Funderar lite på att skaffa en mer kompetent andra kamera som komplement.

Kravet är då förutom teknik, funktioner och bildkvalité att den ska gå ner i fickan, (om det ändå krävs en väska för att få med utrustningen spelar inte storleken så stor roll för mig utan då kan jag lika gärna ha FF kameran.)

Kommer jag att kunna ta med en NEX i fickan även med 18-55 (18-200 lär väl inte gå) påsatt eller funkar det bara med pannkaka?

Nej, med 18-55 så kan det bli tufft med fickan. Fast, det beror sig på vilken typ av ficka. En rockficka ja, byxficka nej.....
Sedan tänkte jag som du gällande "FF", men..... NEXen, stoppar jag gärna ned i vilken medhavd väska eller påse som helst.... Men inte "FFen"...

Helt klart har jag fått en ny reskompis! :)

Beror förstås på vilka fickor du talar om, Åke.

Dina urvalskriterier är i princip samma som mina. När det gällde de spegellösa kamerorna så var mitt urvalskrav att någon av dem skulle gå ner i mina trånga jeansfickor. Det fanns bara en kamera som klarade detta - en NEX med pannkaksobjektiv.

18-200 mm superzoomen är 75 mm i diameter och 99 mm lång.

Med 18-55 zoomobjektivet gick NEX:en inte ner i min byxficka. Det behövdes lite större fickor - i min jackficka gick det bra. Men det gick att lösa även när det gällde sommarjeansen som transportmedel, genom att ha NEX:en med pannkakan i ena fickan och det lösa zoomobjektivet i den andra. Objektivet putade ut något mer än kameran med pannkaka gjorde, men det hela klarade just mina specifika och stenhårda urvalskriterier. :)

Innan detta kunde uppfyllas skulle jag komma att vara totalt ointresserad av något spegellöst system. Nu är jag synnerligen intresserad - men tyvärr med en mycket skral kassa. Försöker förtvivlat att finna någon utväg utan att tvingas att sälja min så högt älskade Sony A550... :-(

Vilket, ifall det skulle gå så långt, givetvis enbart skulle bli en temporär separation, varunder jag fick klara mig med min D7D och A200.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar