Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Har nu införskaffat en Sony NEX-5N.Vore trevligt med tips på riktigt bra objektiv till den som man ska hålla utkik efter på t.ex. Tradera.Finns ju adapters till det mesta men många gamla objektiv är väl inte speciellt bra.Hoppas på tips på lite guldkorn som finns där ute!
 
Själv vill jag ha tag på ett Sony 50/1.8 OSS och ett Sony 24/1.8 Sonnar men dom är tyvärr båda exempel på guldkorn som inte finns där ute...

//R

Ett Sony 50/1.8 OSS kan jag också tänka mig.Tänkte mer på äldre objektiv, måste ju finnas en uppsjö att få tag i bara man vet vilka man ska satsa på!
 
Har nu införskaffat en Sony NEX-5N.Vore trevligt med tips på riktigt bra objektiv till den som man ska hålla utkik efter på t.ex. Tradera.Finns ju adapters till det mesta men många gamla objektiv är väl inte speciellt bra.Hoppas på tips på lite guldkorn som finns där ute!

Ja jag har själv upptäckt hur kul det är att använda gamla objektiv på min NEX-5n med adapters. Vad som är bra och inte är väl personligt och vad man är ute efter. Visst är skärpa och sådant viktigt men för mig är det nog viktigare att objektivet är "personligt", har egen karaktär. Har en ovanlig bokeh, ger filmiska färger osv. Har ropat hem lite olika objektiv på tradera och ebay efter att ha läst om dom innan, oftast handlar det om ett par hundralappar för riktigt fina objektiv (i mina ögon).

Kan ge tips om en blogg jag följer där han testar en del någorlunda vanliga men också mer ovanliga och udda objektiv som är läsvärd: http://oldlenses.blogspot.se
Sedan följer jag en diskussion på Miranda om NEX och alt lenses med många fina inspirationsbilder och som ger en del tips om bra objektiv också: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/969329/0
 
Hallo.
Jag är på g att beställa en NEX-5 med 18-50 samt 16-2,8 lins.
Söker nu lämplig väska till paketet, har tittat på bla "LowePro STREAMLINE 100" men är den för liten? Vad rekomendrar ni som har NEX-5?

Minneskort då, är "Transcend SecureDigital SDHC 32GB Class 10, 20MB/s" ok lr behövs snabbare?

mvh jens
 
Hallo.
Jag är på g att beställa en NEX-5 med 18-50 samt 16-2,8 lins.
Söker nu lämplig väska till paketet, har tittat på bla "LowePro STREAMLINE 100" men är den för liten? Vad rekomendrar ni som har NEX-5?
Jag har en Lowerpro passport sling som jag tycker funkar fint, får ner kameran och ett litet stativ i väskan men det är klart - det är inte den minsta lösningen. Skulle själv gärna ta tips på en bra ryggsäck
 
Tänkte beställa från cyberfoto, verkar vara nästan enda som har i lager just nu. Där ser den lilla Stream line 100 mest intressant ut, frågan är ju om den blir FÖR liten??

mvh jens
 
Jag har en Lowepro Adventura TLZ15 (MM sålde billigt)
Där går nexen ner med 18-55 så man snabbt kan få upp den.
Pankakan kan ligga i botten. Sedan får man plats med blixt, extra batteri och en fjärutlösare i ytterfaket. Och ett close up filter i nät facket och et PL i andra
 
Jag vill ha plats för kamera, 2 linser, laddare samt div kablar/tillbehör. Månne denna stream line klarar det?
mvh jens
 
Objektiv till Nex

Hej!
Vilka objektiv använder ni till er Nex kamera?
Har själv 18-55 som jag tycker är riktigt bra.
Har även 16 mm som är lite sämre...
Sedan har jag två gamla objektiv från 80 talet med Minolta MD fattning , en 50 och en 70-210.

Nu funderar jag på nästa e-mount köp, har några alternativ
- tamron 18-200
- Sony 55-210
- Sony 50

Har någon provat dessa och vad tycker ni om dem?

/Erik
 
- tamron 18-200
- Sony 55-210
- Sony 50
Jag fick mitt Sony 50 igår efter bara ett drygt halvårs väntan ;-) Känns rätt men har inte kollat på några bilder än - synd att det är så långt. Sen har jag Sonys 18-200 och det är imho bra på det mesta förutom att det faktiskt är lite större än motsvarande Tamron för spegelreflex. På det stora hela - var är dom små Nex-objektiven?

//R
 
Jag fick mitt Sony 50 igår efter bara ett drygt halvårs väntan ;-) Känns rätt men har inte kollat på några bilder än - synd att det är så långt. Sen har jag Sonys 18-200 och det är imho bra på det mesta förutom att det faktiskt är lite större än motsvarande Tamron för spegelreflex. På det stora hela - var är dom små Nex-objektiven?

//R

Ja mitt 50mm Minolta från 1985 är jättelitet!
Ska bli roligt att höra vad du säger bildkavliten om Sonys 50 mm.
Roligt att det är så ljuskänsligt men kanske att 30 mm vore bättre inomhus...
 
Ja mitt 50mm Minolta från 1985 är jättelitet!
Ska bli roligt att höra vad du säger bildkavliten om Sonys 50 mm.
Roligt att det är så ljuskänsligt men kanske att 30 mm vore bättre inomhus...

Rapport om IQ på 50an kommer men jag fotade med den idag och det kändes bra. Med motljusskyddet blir den väldigt lång men men... det är skönt med OSS och f1.8 iallafall, jag tycker det är ganska snabb att jobba med.

30mm vore kalas och konstigt nog finns det ju två men dom känns inte så sexiga. Sonys makro är lite ljussvagt och kanske inte hade behövt vara just ett makro och lite synd att Sigman inte är antingen ljusstarkare eller har OSS. Priserna är ju däremot väldigt humana så jag tror jag kommer att äga ett Sigma så fort jag hittar en butik som har det i lager

//R
 
Jag fick mitt Sony 50 igår efter bara ett drygt halvårs väntan ;-) Känns rätt men har inte kollat på några bilder än - synd att det är så långt. Sen har jag Sonys 18-200 och det är imho bra på det mesta förutom att det faktiskt är lite större än motsvarande Tamron för spegelreflex. På det stora hela - var är dom små Nex-objektiven?

//R

Förutom att de är jättestora så är det också JÄTTEDYRA. Långt över 6000 kr för ett allroundobjektiv. Det är ju billigare att köpa en traditionell DSLR och engagera en bärare när det behövs.
 
Förutom att de är jättestora så är det också JÄTTEDYRA. Långt över 6000 kr för ett allroundobjektiv. Det är ju billigare att köpa en traditionell DSLR och engagera en bärare när det behövs.
Nåja - 24 är ju inte billigt men det står ju Zeiss på det och det får man ju alltid betala för. Annars tycker jag konstigt nog tvärtom att objektiven är ganska billiga, t.ex. Sony 16, 30 och 50 och Sigma 19 och 30
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.