ANNONS
Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Att hamna på 83 plats ( A99 )- betyder självklart inte att konkurrenter är 10ggr bättre.

Nä precis. Det är i sammanhanget ganska oviktigt hur bra kameran är, det är så mycket annat som påverkar försäljningen.

I fallet A99 finns det grejer som gör att den på många sätt ÄR sämre än konkurrenterna, men när det gäller A77 II så anser jag att det är en bättre kamera på i princip alla plan än både Canon 7D, 70D och Nikon D7100. Den är verkligen "King of APS-C", men det spelar som sagt ingen roll, den kommer att jämförelsevis säljas i försvinnande liten andel.

Sony försöker ju inte ens. Ingen marknadsföring av den och på www.sony.se under "Heta nyheter" finns den inte ens med. Där är bara "cameras formerly called NEX" och RX-kamerorna. Jag kan faktiskt inte förstå hur man resonerar om man tror att A-mount har någon framtid. Fast vi har ju blivit utlovade någon förklaring på det, återstår att se om det kommer någon sådan...

/Mats

Jag hoppas det börjar dyka upp lite bilder tagna med A77 II (från glada amatörer) så man kan jämföra med A77. Dom ska nog vara bra mycket bättre om A77 II ska hamna i min ägo...........

Jag hoppas det börjar dyka upp lite bilder tagna med A77 II (från glada amatörer) så man kan jämföra med A77. Dom ska nog vara bra mycket bättre om A77 II ska hamna i min ägo...........

Jag har en massa bilder och ska väl publicera en del av dem när jag får tid till det. Lite film lär också dyka upp vad det lider.

Jag tror just den aspekten, teknisk bildkvalitet, inte är det som utmärker A77 II över A77. Skillnaden är nog inte särskilt stor och A77 levererar ju fantastiska bilder den med, så där är skillnaden marginell och det är knappast det som skulle vara en anledning till att uppgradera.

Däremot andra saker som hur responsiv kameran är och hur den fungerar i praktiken och den fantastiska sökaren och AF-systemet är riktiga skäl att uppgradera. Den har i stort sett samma specar och samma bildkvalitet och ser likadan ut, men det är en HELT annan kamera.

/Mats

Förstår var du menar. ;)
Men måste påpeka att det var ett tag sedan en bra bild begränsdes av kameran. Så det lär du inte få se?
Sen finns ju altid finesser och ännu mindre brus.........

I fallet A99 finns det grejer som gör att den på många sätt ÄR sämre än konkurrenterna, men när det gäller A77 II så anser jag att det är en bättre kamera på i princip alla plan än både Canon 7D, 70D och Nikon D7100. Den är verkligen "King of APS-C", men det spelar som sagt ingen roll, den kommer att jämförelsevis säljas i försvinnande liten andel.

Tror du överdriver lite....... A99 har vissa funktioner som inte andra FF har som gör den lättare att hantera än andra FF. Jag skulle säga tvärt om. Jag hade in bytt min a99 i första taget. Stabilisering, bra liveviev, peaking, svängbar skärm mm Detta har fixat bilder som inte hade varit lika lätt med en annan FF från CaNikon..... Även om det varit 36 mpix och + 1 DR etc.....
Men om bilderna är bättre är nog mer på tycke och smak och från fotografens håll.........

Tror du överdriver lite....... A99 har vissa funktioner som inte andra FF har som gör den lättare att hantera än andra FF.....

Jo, visst kan det vara så och det finns utrymme för åsikter, men det är få utanför "våra kretsar" som har en susning om dess förtjänster eller ens hur den funkar knappt och även mo den är bra och har vissa förtjänster gentemot konkurrenterna så är det inget som är överlägset och får folk att byta system eller välja Sony framför de andra märkena.

Men poängen är att det inte spelar någon roll om prudukterna är bra eller inte, knappt någon köper dem ändå och Sony har totalt misslyckats och anstränger sig inte ett jota för att det ska bli nån ändring heller. Nåja, jag börjar bli tjatig märker jag. Tror de flesta har fårstått min åsikt och argument nu i alla fall, så det är bara att invänta ifall det kommer några vettiga skäl till varför det här kamerasystemet skulle kunna ha någon framtid.

/Mats

Håller med Mats här, tänkte bara komplettera lite.

"The cameras formerly known as NEX" kan inte använda samma AF-system so i A77 II då det är helt skilda tekniker med en separat AF-sensor som på något sätt måste förses med information från speglar.

Hur besvärliga dessa system med speglar (vilket för en DSLR ju dessutom är "speglar" i plural) så har de också en stor fördel just i det faktum att AF-sensorerna är helt separata - de är små, enkla och kan byggas ruskigt snabba. Det finns mycket som tyder på att mer avancerade AF-system hinner göra otroligt många utläsningar mellan varje bild - min misstanke är att det kan handla om utläsningshastigheter på kilohertz-nivå, alltså tusentals utläsningar per sekund. Att åstadkomma något liknande i en stor sensor är enormt svårt utan att hamna i värmeproblem (och att batteriet töms på nolltid).

Däremot kan säkert en del programmerbara inställningar och målföljningsalgoritmer konverteras så att det funkar på liknande sätt och effektiviteten i AF-systemet på sensorn kan säkerligen utvecklas ännu mer.

Det här är en sida av AF-prestanda jag tror många underskattar: Det finns en tendens att bara räkna AF-punkter och likställa det med AF-prestanda. Många glömmer algoritmerna som man använder för att omvandla mätdata från AF-sensorerna till en fokusinställning i objektivet.

Säg att vi försöker följa en springande fotbollsspelare:

En AF-sensor (en fokuspunkt) hinner skicka in ett antal mätningar (kan vara flera hundra) innan varje bild tas. Dels skall man utifrån de mätningarna göra en uppskattning av hur motivet rör sig, dels skall man på ett smart sätt välja att bortse från mätningar som är uppenbart fel. Tänk t.ex. om mätpunkten råkat hamna precis på kanten av motivet och 1/3 av mätningarna istället har hamnat på en reklamskylt 50 meter bort eller om ett solblänk fullständigt saboterade delar av mätningen. Utifrån rörelsen hos motivet skall man göra en bedömning av hur långt fokus i objektivet skall flyttas så man inte får ett fel pga tidsglappet mellan att mätningen görs och fokusmotorn hinner ställa om (fokusmotorer kan ju tyvärr inte röra sig oändligt snabbt och alla objektiv har lite olika snabb omfokusering, något som till råga på allt dessutom varierar olinjärt med avståndet till motivet ...).

Tänk sedan att man använder ett läge med en fokuspunkt och fyra omgivande hjäppunkter så tilltar komplexiteten en hel del ... Det är plöstligt fem gånger mer mätdata att plöja igenom och analysera - per bild.

Allt det här skall göras i 8, 10 eller 12 bilder/sekund och f-n ta den AF som gissar fel :)

Lägg sedan till att man (som i A77 II) vill ge användaren möjlighet att påverka hur algoritmerna skall prioritera mellan fokus och att ta bilden (hur mycket, om alls, man är beredd att fördröja bilden för att hinna få rätt fokus) eller den omtalade fördröjningen innan man gör en drastisk omfokusering (har användaren bytt motiv eller har vi bara råkat mäta fel motiv?).

Ett AF-system som klarar att hålla fokus på rörliga motiv är med andra ord ganska komplext och kräver en massa beräkningar. Och en tokig massa testande innan man fått de beräkningarna att fungera bra.

(Är det någon mer än jag som är förvånad att följande AF över huvud taget fungerar? :)

Håller med Martin här, tänkte bara komplettera lite.

Allt det här skall göras i 8, 10 eller 12 bilder/sekund och f-n ta den AF som gissar fel :)

Jo, i DSLR måste ju detta "göras om" mellan varje bild, men i SLT-kamerorna är är det en kontinuerlig aktivitet och bildtagningen är en parallell process som kan pågå eller inte och vara snabb eller inte. Under förutsättning att processorn hinner med att taskswitcha, vilket är en av de stora skillnaderna med den här och föregångaren.

/Mats

Jo, i DSLR måste ju detta "göras om" mellan varje bild, men i SLT-kamerorna är är det en kontinuerlig aktivitet och bildtagningen är en parallell process som kan pågå eller inte och vara snabb eller inte. Under förutsättning att processorn hinner med att taskswitcha, vilket är en av de stora skillnaderna med den här och föregångaren.

Jag skall inte påstå att jag vet säkert, men jag tror det även med SLT är lite av en start-/stopp-verksamhet. Som jag förstår det måste man även där i något läge ge en sista slutgiltig order till objektivet att sluta fokusera om (jag har fått intrycket att det inte fungerar att köra fokuseringen medan en bild tas). När jag har pratat med teknikfolk hos Sony verkar de snarare framhålla att de (jämfört med DSLR) får mer tid på sig att mäta mellan exponeringarna (de slipper ju mellanlägena när spegeln varken är helt nedfälld eller uppfälld), inte att de verkligen mäter helt kontinuerligt.

Där kan också en av skillnaderna med moderna objektiv byggda för kontrastfokus ligga - att de tillåter mer av kontinuerlig fokus.

Fotboll div 3......

Jag skall inte påstå att jag vet säkert, men jag tror det även med SLT är lite av en start-/stopp-verksamhet. Som jag förstår det måste man även där i något läge ge en sista slutgiltig order till objektivet att sluta fokusera om (jag har fått intrycket att det inte fungerar att köra fokuseringen medan en bild tas). När jag har pratat med teknikfolk hos Sony verkar de snarare framhålla att de (jämfört med DSLR) får mer tid på sig att mäta mellan exponeringarna (de slipper ju mellanlägena när spegeln varken är helt nedfälld eller uppfälld), inte att de verkligen mäter helt kontinuerligt.

Där kan också en av skillnaderna med moderna objektiv byggda för kontrastfokus ligga - att de tillåter mer av kontinuerlig fokus.

Samt feta humlor på vår rosenbuske har jag idag fotograferat med ILCA 77 M2 och sony 70300 G ssm. 1/1000, full bländaröppning, ISO aut, Ingen blixt, Lås på AF: Utökad flexibel punkt.
Vad gäller inställningar för AF är det de som fanns i kameran vid leverans.

Humlorna fick jag ca 45-50% användbara mot gamla A77 som inte levererade utan blixt och förfokusering och då som bäst ca 5-10 % användbara.

Fotbollen var rena uppvisningen av A77 M2, mer än 80 % av bilderna var jättefina med god skärpa där den skulle vara och en AF som såg vad den skulle och inget annat.

Kommer att pröva på snabbt springande/lekande hund samt andra motiv.
Det hade varit trevligt om fler provade och rapporterade om sina erfarenheter.
Kameran känns mycket lovande

// Sven-Olof

Hur fungerar fokus i lite mörkare omgivningar? Jag är "lite" trött på Nex/A7 när det gäller porträtt inomhus. Och så action då såklart.

Har inte hunnit testa...

Men AF verkar vara minst lika bra och även någon några klasser bättre i mörker än gamla A77

// Sven-Olof

Men AF verkar vara minst lika bra och även någon några klasser bättre i mörker än gamla A77

// Sven-Olof

Skönt att höra!
Jag har inte provat tjock-Sony sedan A850 så jag har ingen direkt uppfattning om hur A77 står sig mot resten. Det jag har sett av A77 II så är den överjordiskt bra jämfört med A7 när det kommer till allt som rör sig snabbare än.....landhöjningen.

Haha! Visserligen äger jag ingen A77 II, så jag har bara haft möjlighet att "klämma lite" på den, men det räcker mer än väl för att jag ska kunna säga att II:an klarar avsevärt värre utmaningar än så...

Det är väl att ta i att II:ans AF är överjordisk i jämförelse med I:an i alla fall. Men om man testar med att ställa in Lock-on AF. Expand(ed) Flexible Spot (som man sedan kan vässa ytterligare genom att ställa in en del andra parametrar) så ser man väl ungefär detsamma som en piloten i ett stridsflygplan gör när han har låst på målet. Spelar ingen roll vilka halsbrytande manövrar det jagade flygplanet än gör för att försöka komma undan, och inte heller ifall det jagande flygplanet inte riktigt hänger med exakt i alla svängar. Bara piloten lyckas hålla målet inom synfältet så sitter Lock-on-markeringen som klistrad på det jagade planet. Kanske bäst att säga att jag inte har flugit något modernt stridsflygplan (har visserligen flugit lite i Flygvapnet, men det var väldigt längesedan och den här typen av sikten fanns inte på den tiden).

Likadant med A77 II. Bara man låser på det avsedda fotoobjektet så sitter det gröna (= fokus bekräftad) AF-rektanglar på objektet i stort sett hela tiden. Oavsett hur objektet virrrar runt, och oavsett hur du som fotograf vinglar runt med kamera, så länge du håller objektet inom AF:ens synfält (och det är STORT, och tätt - större än på någon annan tjockkamera). Även i 12 bild/sek. Och II:an klarar detta i upp till 5 sekunders tid (ca 60 JPEG-bilder). I:an klarade väl ca 1,5 sekunder.

Har gjort en snabb koll med II:an i dåligt ljus med "kitobjektivet" (som ju har ljusstyrka 1:2,8). Den klarar definitivt att fokusera i flera EV-steg sämre ljus än I:an (där man måste använda dess AF Assistlampa). Blixt-assisten i II:an behöver man alttså inte använda förrän i betyddligt sämre ljus.

II:ans EVF: är också betydligt ljusare än I:ans, och inte alls lika brusig vid dåligt ljus (II:ans EVF är markant bättre även i solljus).
.

Skönt att höra!
Jag har inte provat tjock-Sony sedan A850 så jag har ingen direkt uppfattning om hur A77 står sig mot resten. Det jag har sett av A77 II så är den överjordiskt bra jämfört med A7 när det kommer till allt som rör sig snabbare än.....landhöjningen.

Jodå, AF är blixtsnabb och hittar perfekt även i riktigt svagt ljus.
Har suttit en del på kvällen inne i vardagsrummet i svag belysning och pillat i menyerna och tagit lite bilder på min svarta labrador som snoozar på en röd matta och fokus sätts exakt och blixtsnabb nästan oavsett hur mörkt det är. Dock inte speciellt mycket action i de bilderna.

Däremot så hade jag glömt vilken skillnad det är mellan FF och APS-C-
Tog med kameran ut i skogen idag när jag gick med hunden. Trots bra ljusstarkt objektiv (50/1,4) så var jag tvungen att skruva upp ISO en del för att få korta slutartider runt !7250 s. eller så som jag ville. Med Nikon D600 var det ju bara att vrida upp tils det blev lagom. ISO 3200 t.ex. var ju inget problem, blev helt rena brusfria bilder ändå.

Det blir det INTE med A77 II. Fasiken, nu är man där och måste kämpa för att balansera och redan vid 640 eller sp börjar det bli massa äckligt gryn i bilderma. Mycket mer besvär helt enkelt.

Har ännu ingen funkande raw-konverter, så det är jpeg, men det känns inte helt bra att gå upp till 800 eller mer.

Det är inget fel på kameran eller så, bara en chock att det är så här APS-C är. Tycker faktiskt min NEX-5N är renare vid ISO 800 än A77 II.

Helt subjektivt såklart och jag har för lite kött på benen för att uttala mig tvärsäkert. Håller fortfarande på att köra in mig på kameran och ar inte använt den så mycket, men skillnaden mot Nikon D600 är slående (vilket den borde vara, men jag var inte beredd på det).

/Mats

Tack för synpunkterna.
Jag har en Sony A7 och lite blandat NEX sedan innan och funderade på att köpa en Fe 70-200 till A7:an, men det slog mig att en A77II och ett begagnat tele kommer kosta lita mycket och faktiskt fungera för sport/action i lite sämre ljus. Jag gillar tanken mer och mer; en kamera som alltid är med med 35:an limmad (A7) på och en som man tar med när det vankas action eller svårare motiv.

Inte helt korkat eller?

--- Inte helt korkat eller?
Definitivt inte.
A7 är optimerad för bästa bildkvalitet.
A6000 är optimerad för hastighet.
A77 II är optimerad för betydligt värre hastigheter. :)

Jäg är visserligen för egen del mycket imponerad av A6000 och dess följande och spårande AF, och hade först tänkt mig att skaffa en A77 I med kitobjektivet (en kombination som jag är väldigt nöjd med och där restlagret som bekant(?) säljs ut till rena vrakpriset), samt senare en A6000 som fickvänligt komplement ifall jag fick ihop pengar till en sådan också. Men det var innan jag hade klämt på någon A77 II - nu gäller (för min del) - ut med A77 I och A6000, och in med A77 II (även om jag i och för sig ännu inte riktigt vet hur jag ska finansiera en II:a)...

PS Stenis - gör en praktisk jämförelse mellan A6000 och A77 II !

Tack för synpunkterna.
Jag har en Sony A7 och lite blandat NEX sedan innan och funderade på att köpa en Fe 70-200 till A7:an, men det slog mig att en A77II och ett begagnat tele kommer kosta lita mycket och faktiskt fungera för sport/action i lite sämre ljus. Jag gillar tanken mer och mer; en kamera som alltid är med med 35:an limmad (A7) på och en som man tar med när det vankas action eller svårare motiv.

Inte helt korkat eller?

Inte kokat alls. Går själv i samma tankebanor.

A77II lär vara löjligt mycket bättre på actionfoto.

Det där jag nyss skrev om ljusstyrka och ISO mellan FF och APS-C gäller ju såklart om man har lika ljusstarka objektiv. Sony FE70-200 är ju bara F/4 och ett 70/200 till A77 är normalt F/2,8, så då äter ju bortfallet i ljusstyrka på et helt steeg upp fördelen med FF, så det blir ju ungefär samma. Dessutom så når man längre och behöver man den räckvidden så måste man ju upp till 300 på en A7 och då är det antingen utterligaret ett EV tapp i ljusstyrka eller väääldigt mycket större och tyngre och därtill manuell fokus.

Så för sportfoto på lagom avstånd och t.ex. inne i idrottshalla så spöar en A77II med ett 70-200/2,8 skiten ur en A7 med 70-200/4. Det är i alla fall min bestämda uppfattning. En Nikon D4s eller Canon 1Dx däremot bräcker en A77II, men till en helt anna prislapp förstås...

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar