I stort sett alla kameror har batteriindikatorer och har haft det sedan många år, så det är långt ifrån unikt för Sony. Och att ange en siffra med två siffrors noggrannhet hjälper inte mycket när det man mäter är något så osäkert som hur länge batteriet kommer att räcka - det varierar ju rätt friskt med hur man använder kameran
.
Det som Sony har och som är unikt är InfoLithium-tekniken som är patenterad. Det innebär att det sitter ett chip inne i batteriet med en databas som registrerar både laddning och urladdning, vilket ger mycket noggrannare värden än att mäta batterispänning, vilket blir väldigt oexakt för litium-batteriers urladdningkurva.
Andra tillverkare gör numera på liknande sätt, men har den informationen i kameran istället, vilket gör att det blir fel värden om man byter batteri.
Tidigare så var i alla fall Sony överlägsna när det gäller detta, men numera har andra liknande tekniker som ger bra mätvärden. Min erfarenhet av Sony-kameror med originalbatterier är att det som visas på batteriindikatorn stämmer på pricken, mycket exakt. Min Nikon D600 hade också en indikator som visade vad som såg ut som ett noggrannt värde, men det stämde inte. Där kunde man använda kameran tills mätaren visade 0 och sedan fortsätta använda kameran länge efter det. Det är iofs bättre att det är åt det hållet än att batteriet tar slut innan mätaren visar 0, men det visar att det inte är exakt, vilket det är på Sonys kameror, så det ÄR en skillnad åtminstone mellan de fåtal modeller som jag har erfarenhet av.
Att sen A77 förbrukar mer batteri än en DSLR är knappast konstigt då jag gissar att EVFen drar en hel del ström. Kan också tänka mig att den snabbare processorn också gör att A77II drar mer ström än A77, men min erfarenhet av den nya är alldeles för liten och mitt minne av den gamla är för suddigt så jag kan inte säga något säkert om det.
Att ha extra batterier med sig är inget problem och ett byte tar ju bara några sekunder, så för min del är det en ganska oväsentlig detalj.
Har man batterigrepp på så visas det dubbla batteriindikatorer på displayen och på tidigare kameror jag haft med original batterigrepp och originalbatterier så är det också exakt. Med tredjeparts billiga batterirepp däremot eller med icke-original batterier så funkar det inte alls bra, så något special är det som Sony gör och som de andra tillverkarna inte klarat av att kopiera.
Jag ska utrusta min kamera med ett original batterigrepp och köpa på mig ett gäng riktiga Sony-batterier. Dessa saker och blixtar blir det bara Sony original för mig. Andra tillbehör ser jag inget problem med att använda andra fabrikat av.
/Mats