Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår inte riktigt hur ögonfokus skulle kunna fungera med den fastdetekterande autofokusen - det är ju inte så säkert att det råkar finnas en fokuspunkt just där det är ett öga, men det är säkert nåt elektriskt ...

Har du tittat i en A77II ?
Det är fokuspunkter fasiken överallt, som ett tätt nät ungefär över hela bilden.

/Mats
 
fastdetekterande autofokusen

Använder man sådan för att hitta människor som håller diet?

(ibland sticker min inre korrekturläsare fram :)

Men för att diskutera ämnet istället: Jag är också lite skeptisk till om A77 II har någon form av hybrid-fokus, de nämner i alla fall ingenting om det när de skriver om kameran, vare sig i marknadsmaterial eller i bruksanvisningen. Så jag tror de får det att fungera med enbart fasdetektering.
 
Använder man sådan för att hitta människor som håller diet?

(ibland sticker min inre korrekturläsare fram :)

Men för att diskutera ämnet istället: Jag är också lite skeptisk till om A77 II har någon form av hybrid-fokus, de nämner i alla fall ingenting om det när de skriver om kameran, vare sig i marknadsmaterial eller i bruksanvisningen. Så jag tror de får det att fungera med enbart fasdetektering.

Så här skriver dpreview om det men det vetifan om dom har rätt:
Contrast Detect (sensor)
Phase Detect
Multi-area
Center
Selective single-point
Tracking
Single
Continuous
Face Detection
Live View
 
Så här skriver dpreview om det men det vetifan om dom har rätt:
Contrast Detect (sensor)
Phase Detect
Multi-area
Center
Selective single-point
Tracking
Single
Continuous
Face Detection
Live View

Jo, jag har sett det, det är en orsak att jag skrev att jag är skeptisk och inte rakt av avvisar att de kan finnas kontrastdetektering. Det har hänt förr att Dpreview varit korrekta och tillverkare slarvat i informationen. Men, hade A77 II haft hybridfokus så misstänker jag ändå att Sony slagit en del på trumman för detta, så som de (och alla tillverkare) tenderar att göra när de har teknik de är stolta över.

Att sedan A77 har "live view" ... Duh! :)
(piken riktad till Dpreview)
 
Med 50mm brännvidd blir förstoringen i sökaren exakt lika som verkligheten och att titta i sökaren med ena ögat och det andra bredvid gör att man bara ser inramningen och overlayerna i verkligheten s.a.s.

Det är ett lite oväntat val. Borde det inte ha varit lämpligare med den förstoringen när ett normalobjektiv sitter på?
 
Det är ett lite oväntat val. Borde det inte ha varit lämpligare med den förstoringen när ett normalobjektiv sitter på?

Val och val? Vad menar du?

När jag tittade i sökaren med ett 50mm-objektiv blev det så och med zoomen 16-50 fick man zooma till nästan max för att det skulle bli rätt (vilket tyder på att Zeiss 50/1,4 bara är 50-ish eller så).

På min A900 jag hade fick man samma sak med ett 70 m-objektiv.

"Normal" anses ju vara c:a 50 mm på FF och 35 mm på APS-C, men det gör ju att bilden på sensorn blir normal, dvs så som vi ser den. Sökare är ju inte alltid som verkligheten, de kan förstora eller förminska eller croppa osv. Jag vet inte riktigt hur det är på den här kameran, men det borde väl vara 100%. A900 hade ju i alla fall 100% och på den blev det så vid 70mm, så ditt antagande är nog fel.

/Mats
 
Jag har ingen spegelreflexkamera för småbild till hands här där jag sitter så jag kan inte kolla vilken förstoring de brukar ha, men jag har för mig att det brukar vara ungefär 100% förstoring när ett 50mm-objektiv sitter på. Sen har man inte brytt sig så mycket om att justera förstoringsgraden för spegelreflexkameror med APS-C-sensor, men för SLT-kameror kan man ju välja rätt fritt när man konstruerar sökaren.
 
Jo, jag har sett det, det är en orsak att jag skrev att jag är skeptisk och inte rakt av avvisar att de kan finnas kontrastdetektering. Det har hänt förr att Dpreview varit korrekta och tillverkare slarvat i informationen. Men, hade A77 II haft hybridfokus så misstänker jag ändå att Sony slagit en del på trumman för detta, så som de (och alla tillverkare) tenderar att göra när de har teknik de är stolta över.

Att sedan A77 har "live view" ... Duh! :)
(piken riktad till Dpreview)

Jag vet inte om det behöver vara hybridautofokus per se - alltså att CDAF används från sensorn. Men sannolikt använder ansiktsigenkänning så väl som spårning av motiv över sökarbilden färginformation från bildsensorn vilket därmed inte garanterar full kompatibilitet med tredjepartsobjektiv. Det behöver alltså inte röra sig om AF pixlar på sensorn som i fallet A99 för att begränsa kompatibiliteten nödvändigtvis.
 
Följer det med en "riktig" separat laddare till A77 II eller har man snikvarianten med laddning i kameran?

Riktig laddare och samma bra stora batteri, NP-FM500H, som till tidigare stora Sony-kameror.

Sladden är dock bara 40 cm lång...

Däremot enligt det vi diskuterade tidigare, så följer det INTE med någon blixtskoadapter för att kunna sätta gamla typen av Sony/Minoltablixtar på kameran så som det t.ex. gör med A99.

Nån CD med programvara följer inte heller med, utan det får man ladda ner om man vill och någon USB-sladd eller annat medföljer inte heller. Manualen är en enda fet som innehåller alla språk och är tryckt på sladdrigt papper.

Verkar som att de verkligen ansträngt för att spara maximalt på precis allting som går.

En liten broschyr med alla objektiv och andra tillbehör följer med och i den står det att objektiven är för "Alpha Mount System" och sedan visas alla objektiv under kategorierna typ A och typ E. Tydligen är det officiellt nu den retorik som visats på presentationer mm. att försöka få ihop allting till en fattning, allt för att förbereda för frånfället av Alpha-mount objektiv av typ A uppfattar jag det som :). Hur genomskinligt kan det bli och vilka skygglappar måste man inte ha för att inte inse detta.


/Mats
 
Hej skulle nån kunna testa med lite 3e parts gluggar på A77 II.
Ex Sigma 70-200 EX DG MACRO HSM II den är min standard glugg.

Om nån i Göteborgs trakten har kameran så kan vi mötas upp och testa så tar jag med gluggen.

På Dyxum så verkar det finnas lite frågetecken angående AF på 3parts gluggar.
Hej! Jag har ingen A77 II själv, men jag känner en person som har. :)
Så det borde kunna arrangeras. Han bor i och för sig en bit utanför Göteborg.

Även jag har sett rapporten om problem med precis den Sigma-glugg som du har.

Min bedömning är att det är det gamla välkända "Sigma-inkompatibilitetsproblemet". De vill vare sig betala några licenspengar till nån eller anställa kompetenta "back engineering"-gubbar. Nästan varje gång som Sony (och Minolta tidigare, liksom även Nikon och Canon för den delen) använder någon tidigare oanvänd funktion i objektiv-kamerasignalprotokollet (alltså inga nya, utan funktioner som har varit specade sedan tidigare), så behöver Sigma göra om jobbet och komma ut med ett nytt AF-chip till sina objektiv. De brukar dock gratis uppdatera sina tidigare (någorlunda nyutkomna) objektiv utan alltför mycket protester.

Att jag har uppfattningen att Sony inte har slängt in något nytt i detta protokoll baserar sig på att samtliga utkomna Minolta AF-objektiv hela tiden har fungerat utan några som helst problem. Tror inte att det har varit några problem med Tamron-objektiv heller i detta avseende. Vet inte ifall Tamron betalar licens till Sony för att få tillgång till A-mountprotokollet, men eftersom Sony äger drygt 11 % av Tamron så finns det skäl att förmoda att Sony snackar tillräckligt mycket med Tamron för att förhindra att Tamron gör bort sig alldeles. Det är inte säkert att Tamron betalar några licensavgifter till Sony heller, men det är väldigt vanligt att man bland japanska företag byter information med varandra i stället.

Jag förväntar mig därför att mitt nästan 30 år gamla Minolta AF 135/2,8-objektiv verkligen ska blomma upp på A77 II när det gäller aktionfotografi (som jag hittills har tämligen ringa erfarenhet av och förmodligen är helt kass på) ! :)
 
Den utskriftsvänliga varianten av hjälpguiden, som väl får betraktas som den fullstora instruktionsboken, finns nu tillgänglig via http://www.sony-europe.com/support/emanual/ILCA-77M2/sv/print.html. Skriver man ut den webbsidan som en pdf-fil med webbläsaren Chrome så landar storleken på dryga 290 sidor. Jag hoppas verkligen att Sony fixar till en riktig Pdf vad det lider, med riktiga sidhänvisningar. Som det är nu blir det ett bläddrande utan dess like. :)
 
---
... och någon USB-sladd eller annat medföljer inte heller. ---
Kolla i kartongen igen. Jag är rätt säker på att det följer med en USB-kabel. Det är bara att leta rätt på någon av de urtrista "Un-boxing"-videoklipp som finns överallt (finns på SAR för A77 II, varav framgår att det medföljer en Micro USB-sladd). Dessutom har man här gjort en av de mycket få ändringar i anslutningar etc. som gjorts i A-mount. Sony kallar den nya kontakten för Multi USB Terminal (typ). Den kanske har lite fler överföringsmöjligheter, men framförallt är den INTE kompatibel med den som A77 "Mark I" har. Gör att de helt enkelt måste leverera med en sådan kabel (de har f.ö. levererat med en USB-kabel till samtliga andra A-mountkameror jag sett).

Annars har vare sig Minolta eller Sony knappast alls ändrat på anslutningar etc. genom åren, till skillnad från de flesta andra kameratillverkare. Jag kan fortfarande använda en nästan kvarts århundrade gammal Minolta trådfjärrkontroll till A77. Likaså har man använt samma batteri från början i alla A-mountkameror som är något att räkna med (de hade några förkrympta instegs DSLR-kameror som förstås hade ett mindre batteri, men de kamerorna blev aldrig någon succe - det blev NEX:ar istället).

Canon och Nikon har ju ett antal olika fjärrkontroller, så man får hela tiden köpa nya. Och för ett par år sedan kollade jag batterikompatibiliteten för Canons och Nikons systemkameror. Canon hade sex olika modeller, försedda med FEM olika batterityper! Och Nikon var inte mycket bättre. Hoppas verkligen att det inte är lika illa nu för tiden.

Sony har inte behövt byta batteri eftersom de implementerade ett så väl genomtänkt batterisystem från början. Batteri med bra kapacitet, infällda kontaktytor som skyddar mot smuts och kladdiga fingrar och framförallt, det geniala InfoLithium-systemet. Man ser hela tiden (både i sökaren och på skärmen) precis hur mycket batterikapacitet som återstår i procent (dvs med två siffrors noggrannhet). Ingen stress och ingen oro över när batteriet kommer att ta slut. Jag har kört ner till 2% utan problem (fast jag byter vanligen tidigare än så om jag kan, eftersom man kan förmoda att livslängden minskar något ifall man alltid kör batteriet nästan i botten).

Grevture skrev nånstans att det för pro-fotografer är MYCKET viktigt att veta precis hur långt batterierna räcker. Men den enda kameratillverkare som har löst det problemet är Sony. :)


--- Manualen är en enda fet som innehåller alla språk och är tryckt på sladdrigt papper.

Verkar som att de verkligen ansträngt för att spara maximalt på precis allting som går. ---
Säkert. Manualerna blir sämre och sämre. Men det finns lite utförligare information på nätet. Och sedan kommer ju Gary Friedmans e-book om A77 II och löser alla problem, om typ två månader kanske.
 
Sony har inte behövt byta batteri eftersom de implementerade ett så väl genomtänkt batterisystem från början. Batteri med bra kapacitet, infällda kontaktytor som skyddar mot smuts och kladdiga fingrar och framförallt, det geniala InfoLithium-systemet. Man ser hela tiden (både i sökaren och på skärmen) precis hur mycket batterikapacitet som återstår i procent (dvs med två siffrors noggrannhet). Ingen stress och ingen oro över när batteriet kommer att ta slut. Jag har kört ner till 2% utan problem (fast jag byter vanligen tidigare än så om jag kan, eftersom man kan förmoda att livslängden minskar något ifall man alltid kör batteriet nästan i botten).

Grevture skrev nånstans att det för pro-fotografer är MYCKET viktigt att veta precis hur långt batterierna räcker. Men den enda kameratillverkare som har löst det problemet är Sony. :)

I stort sett alla kameror har batteriindikatorer och har haft det sedan många år, så det är långt ifrån unikt för Sony. Och att ange en siffra med två siffrors noggrannhet hjälper inte mycket när det man mäter är något så osäkert som hur länge batteriet kommer att räcka - det varierar ju rätt friskt med hur man använder kameran :)

Jag kommer inte ihåg specifikt att jag skrivit att proffsfotografer vill veta just batteritid exakt, men det jag vet att jag ofta har påpekat är att proffsfotografer vill ha utrustning som beter sig försutsägbart. Och batteritiden är ju en del av det.

Och om vi skall återknyta till trådämnet så skulle jag gärna höra lite input från er som fått en A77 - hur uppfattar ni batteriförbrukningen?

Mitt intryck är att A77 II verkar tömma batteriet ganska snabbt. Exempel: Under en fotopromenad igår kväll tog kameran 70 bilder under 2 timmar och då gick batteriet från 100% till 71%. Det skulle motsvara runt 250 bilder på en laddning vilket för mig låter ganska lite. Nu stod jag och petade en del i menyerna, men ändå.
 
Du har rätt Gunnar, det låg en pyttekort microUSB-sladd i lådan längst ned.

Jag har bara packat upp kameran, batteriet och laddaren och lämnar allt annat orört. Originalremmen använder jag inte för att jag har en cool gammal Kodak kamerarem från 70-talet istället :).

A77II_med_rem.jpg

Däremot det där med att de inte byter kontakter stämmer inte. Jag har skaffat en lång HDMI-kabel med mini-HDMI kontakt för att kunna koppla kameran till TVn. Den funkade bra med A580, NEX-5N och den gamla A77, men på den här kameran är den kontakten utbytt till en ännu mindre micro-HDMI, så det blir till att skaffa en ny sådan sladd eller en adapter.

USB är utbytt från mini-USB i de tidigare modellerna till micro-USB i den här, precis som du skrev, men det är rätt bra för då är det samma som till telefonen. Jag använde den för att föra över bilden ovan som jag tog med min Samsung S4. Om man drar hårt i spakarna med fill light clarity och brusreducering för så kan man få vettiga bilder även med den. :)


/Mats
 
Annars har vare sig Minolta eller Sony knappast alls ändrat på anslutningar etc. genom åren, till skillnad från de flesta andra kameratillverkare. Jag kan fortfarande använda en nästan kvarts århundrade gammal Minolta trådfjärrkontroll till A77. Likaså har man använt samma batteri från början i alla A-mountkameror som är något att räkna med (de hade några förkrympta instegs DSLR-kameror som förstås hade ett mindre batteri, men de kamerorna blev aldrig någon succe - det blev NEX:ar istället).

Canon och Nikon har ju ett antal olika fjärrkontroller, så man får hela tiden köpa nya.
Fanboyeriet slår till igen. Du måste stå emot, Gunnar! :)

Jag kan använda jättegamla sladdar till nya Canon-kameror också. Till Nikon vet jag inte eftersom jag bara har Nikonkameror som är minst 30 år gamla.

Canon och Sony är i min erfarenhet ungefär lika bra på bakåtkompatibilitet. Nikon och Pentax är bättre.

Sådär, nu kan tråden återgå till det ordinarie programmet.
 
Jag antar att USB-kabeln inte är något annat än en vanlig Micro-USB liksom den som följde med min A6000 och RX100 II, så de hade inte alls behöva skicka med någon.

Samma uttag på kameran kallas visserligen Multi Terminal, men jag har kört med flera vanliga sladdar utan problem.
 
I stort sett alla kameror har batteriindikatorer och har haft det sedan många år, så det är långt ifrån unikt för Sony. Och att ange en siffra med två siffrors noggrannhet hjälper inte mycket när det man mäter är något så osäkert som hur länge batteriet kommer att räcka - det varierar ju rätt friskt med hur man använder kameran :).

Det som Sony har och som är unikt är InfoLithium-tekniken som är patenterad. Det innebär att det sitter ett chip inne i batteriet med en databas som registrerar både laddning och urladdning, vilket ger mycket noggrannare värden än att mäta batterispänning, vilket blir väldigt oexakt för litium-batteriers urladdningkurva.

Andra tillverkare gör numera på liknande sätt, men har den informationen i kameran istället, vilket gör att det blir fel värden om man byter batteri.

Tidigare så var i alla fall Sony överlägsna när det gäller detta, men numera har andra liknande tekniker som ger bra mätvärden. Min erfarenhet av Sony-kameror med originalbatterier är att det som visas på batteriindikatorn stämmer på pricken, mycket exakt. Min Nikon D600 hade också en indikator som visade vad som såg ut som ett noggrannt värde, men det stämde inte. Där kunde man använda kameran tills mätaren visade 0 och sedan fortsätta använda kameran länge efter det. Det är iofs bättre att det är åt det hållet än att batteriet tar slut innan mätaren visar 0, men det visar att det inte är exakt, vilket det är på Sonys kameror, så det ÄR en skillnad åtminstone mellan de fåtal modeller som jag har erfarenhet av.

Att sen A77 förbrukar mer batteri än en DSLR är knappast konstigt då jag gissar att EVFen drar en hel del ström. Kan också tänka mig att den snabbare processorn också gör att A77II drar mer ström än A77, men min erfarenhet av den nya är alldeles för liten och mitt minne av den gamla är för suddigt så jag kan inte säga något säkert om det.

Att ha extra batterier med sig är inget problem och ett byte tar ju bara några sekunder, så för min del är det en ganska oväsentlig detalj.

Har man batterigrepp på så visas det dubbla batteriindikatorer på displayen och på tidigare kameror jag haft med original batterigrepp och originalbatterier så är det också exakt. Med tredjeparts billiga batterirepp däremot eller med icke-original batterier så funkar det inte alls bra, så något special är det som Sony gör och som de andra tillverkarna inte klarat av att kopiera.

Jag ska utrusta min kamera med ett original batterigrepp och köpa på mig ett gäng riktiga Sony-batterier. Dessa saker och blixtar blir det bara Sony original för mig. Andra tillbehör ser jag inget problem med att använda andra fabrikat av.


/Mats
 
Jag antar att USB-kabeln inte är något annat än en vanlig Micro-USB liksom den som följde med min A6000 och RX100 II, så de hade inte alls behöva skicka med någon. ---

Idag, 20:57 #197
Anders F. Eriksson
afe

"Jag antar att USB-kabeln inte är något annat än en vanlig Micro-USB liksom den som följde med min A6000 och RX100 II, så de hade inte alls behöva skicka med någon."

Du behöver inte anta, jag bekräftade ju detta redan i mitt inlägg #193. :)

Förstås Inte behövt skicka med någon - men jag tycker att de bör göra det, precis som de gör. Det blev ju ett väldigt klagande när de till vissa spegellösa kameror inte skickade med en laddare för separat batteri, utan bara en sladd för laddning av batteriet direkt i kameran. Redan glömt det? :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.