Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag, 20:57 #197
Anders F. Eriksson
afe

"Jag antar att USB-kabeln inte är något annat än en vanlig Micro-USB liksom den som följde med min A6000 och RX100 II, så de hade inte alls behöva skicka med någon."

Du behöver inte anta, jag bekräftade ju detta redan i mitt inlägg #193. :)

Förstås Inte behövt skicka med någon - men jag tycker att de bör göra det, precis som de gör. Det blev ju ett väldigt klagande när de till vissa spegellösa kameror inte skickade med en laddare för separat batteri, utan bara en sladd för laddning av batteriet direkt i kameran. Redan glömt det? :)
Jag har inte alls glömt, och är mycket glad att jag hade laddaren till Nex-7. Antagligen är priset på A6000 att de sparar in på allt som går (inklusive det elektroniska vattenpasset).

Då tolkade jag dig fel när du skrev följande:
Gör att de helt enkelt måste leverera med en sådan kabel (de har f.ö. levererat med en USB-kabel till samtliga andra A-mountkameror jag sett).

Ja, de försöker säkert spara in på allt de tror att de kan komma undan med, tyvärr. Men det verkar vara lika illa överallt, vare sig det gäller kameraprodukter eller inte.

Du tolkade korrekt det jag skrev - ser att jag skrev "måste". Menade att de sannerligen "borde", men som jag skrev häromdan - på Internet ser ingen vad man menar, utan bara det man skriver. :)

Jag tror ändå att de praktiskt taget "måste" leverera med en passande kabel som gör att folk kan använda kameran och direkt få ut bilderna med en sladd till sin dator (trots WiFi etc.) Tror faktiskt inte att det är så väldigt många fler än vi nördar som har skaffat någon kortläsare (har ingen själv ens). Och kameratillverkarna säljer ju en hel del kameror (har jag sett) till ställen där det inte finns så gott om (om ens några) elektronikaffärer etc.

Även om de sparar in på en separat laddare, så kan ju folk ändå ladda sin kamera med den medföljande sladden.

--- Jag kommer inte ihåg specifikt att jag skrivit att proffsfotografer vill veta just batteritid exakt, men det jag vet att jag ofta har påpekat är att proffsfotografer vill ha utrustning som beter sig försutsägbart. Och batteritiden är ju en del av det. ---
Japp. Det var så du skrev. Kan nu inte riktigt komma ihåg var - och att hitta det försvåras av att det var Off Topic... Lyckligtvis såg inte någon moderator detta, för du skrev en hel del intressant i det inlägget. :)

--- Mitt intryck är att A77 II verkar tömma batteriet ganska snabbt. Exempel: Under en fotopromenad igår kväll tog kameran 70 bilder under 2 timmar och då gick batteriet från 100% till 71%. Det skulle motsvara runt 250 bilder på en laddning vilket för mig låter ganska lite. Nu stod jag och petade en del i menyerna, men ändå.
Så brukar det bli för alla som är nybörjare med EVF. :)

Nåväl, enligt CIPA-mätningarna så uppvisar A77 II cirka 15% högre strömförbrukning än A77. Huvudanledningarna torde vara en flera gånger kraftfullare processor (som Mats redan nämnt), snabbare minne, mycket mera bearbetning av varje bild samt tydligt ljusstarkare såväl EVF som skärm.

Dock, CIPA-mätningarna mäter bara under EN enda uppsättning av parametrar, och dessa är till råga på allt inte särskilt representativa för hur folk fotar i praktiken.

När det gäller EVF-försedda kameror med massor av avancerade funktioner att välja på, så varierar strömåtgången VÄLDIGT mycket beroende på hur man använder den. Att "peta i menyerna" drar en h-lsikes massa ström. Rationellt är att först göra sig förtrogen med kameran hemma innan man går ut (kan säkert gå åt ett helt batteri ifall man inte är van vid kameramärket). Direktknapparna + snabbmenyn (Fn-knappen) när man har ställt in denna, gör att man sedan sällan behöver dyka ner i menyerna. Slår man ifrån funktioner som gör en massa bearbetningar samt sedan vänder skärmen inåt, så är man i ett helt annat läge.

Går man sedan ut och drar iväg massor av skurar med 12 bild/sek under ganska kort tid, så får man ut långt fler bilder än vad CIPA-mätningarna anger. Väljer man Auto Review ON, så behöver man vanligen inte heller ta ner kameran från ögat för att stega igenom bilderna på skärmen, eftersom man redan i sökaren ser hur varenda bild blir (och med dubbelt så hög upplösning - skärmen har "bara" 1,2 Mp).

**************************************************************************************
Att ta en bild med en EVF-kamera drar nämligen inte särskilt mycket energi.
**************************************************************************************

Här är en rapport - nästan 1.000 JPEG-bilder tagna under 45 min tid, på samma batteri. Elektronisk förstaridå ON. Huvudsakligen ganska långa serier med 12 bild/sek. Efter detta var fortfarande 81 % av batterikapaciteten kvar. Extrapolerar man blir det 5.000 bilder per batteriladdning... Vilket man förstås aldrig ska göra - vid extrapolering kan det bli hur fel som helst.

Specificerat:
620 bilder tagna under 18 min tid, 24 Mp JPEG Extra Fine (lite onödigt kanske).
Paus under 17 min.
Ytterligare 340 bilder tagna under 10 min tid, 24 Mp JPEG Fine.

Detta behöver förstås konfirmeras, och man bör väl köra ner batteriet till åtminstone 50% återstående kapacitet ifall man vill testa detta. Fast man kanske inte ska köra alltför hårt utan att byta batteri och minneskort efter ett visst antal bilder, eftersom batteriet men framförallt minneskortet lär bli ganska varmt (gissar jag, har ingen erfarenhet av sådant här extremt fotande). Samt sensorn förstås, men den är ju lite svårare att byta.
.

PS Under de senaste åren, eftersom jag varit så risig, så har jag väl inte ens kommit upp till 1.000 bilder PER ÅR!

Hej! Jag har ingen A77 II själv, men jag känner en person som har. :)
Så det borde kunna arrangeras. Han bor i och för sig en bit utanför Göteborg.

Även jag har sett rapporten om problem med precis den Sigma-glugg som du har.

Min bedömning är att det är det gamla välkända "Sigma-inkompatibilitetsproblemet". De vill vare sig betala några licenspengar till nån eller anställa kompetenta "back engineering"-gubbar. Nästan varje gång som Sony (och Minolta tidigare, liksom även Nikon och Canon för den delen) använder någon tidigare oanvänd funktion i objektiv-kamerasignalprotokollet (alltså inga nya, utan funktioner som har varit specade sedan tidigare), så behöver Sigma göra om jobbet och komma ut med ett nytt AF-chip till sina objektiv. De brukar dock gratis uppdatera sina tidigare (någorlunda nyutkomna) objektiv utan alltför mycket protester.

Att jag har uppfattningen att Sony inte har slängt in något nytt i detta protokoll baserar sig på att samtliga utkomna Minolta AF-objektiv hela tiden har fungerat utan några som helst problem. Tror inte att det har varit några problem med Tamron-objektiv heller i detta avseende. Vet inte ifall Tamron betalar licens till Sony för att få tillgång till A-mountprotokollet, men eftersom Sony äger drygt 11 % av Tamron så finns det skäl att förmoda att Sony snackar tillräckligt mycket med Tamron för att förhindra att Tamron gör bort sig alldeles. Det är inte säkert att Tamron betalar några licensavgifter till Sony heller, men det är väldigt vanligt att man bland japanska företag byter information med varandra i stället.

Jag förväntar mig därför att mitt nästan 30 år gamla Minolta AF 135/2,8-objektiv verkligen ska blomma upp på A77 II när det gäller aktionfotografi (som jag hittills har tämligen ringa erfarenhet av och förmodligen är helt kass på) ! :)

Ja vi borde kunna mötas upp och testa detta, skicka ett mess till mig via fotosidan så kan vi göra upp en plan.

Det ter sig osannolikt att Minolta skulle tänkt på diverse olika funktioner som kunde dyka upp (t ex sensor PDAF) på 2010 talet i mitten på 80 talet. Det kan vara så enkelt, för allt vi vet, att grindinställningen i kameran är att nya funktioner är spärrade om inte det är specificerat att ett visst objektiv skall låsa upp funktionen. Vi vet inte vad Sigma skulle behöva betala för formell kompatibilitet - protokollen från Sony. Skulle detta dubblera kostnaden t ex skulle ju Sigma ofta vara ointressant. Att skylla på den ena eller andra har vi inte information nog för att bedömma. Man får helt enkelt som köpare bäga on osäkerheten med framtida kompatibilitet mot pris och prestanda.

Väljer man Auto Review ON, så behöver man vanligen inte heller ta ner kameran från ögat för att stega igenom bilderna på skärmen, eftersom man redan i sökaren ser hur varenda bild blir ...
.

Det där är ju en jäkla irriterande "finess". Skulle kalla den för fel om den inte gick att stänga av ;-)

Det är default på i A77Ii och det tog ett tag att hitta i menyerna hur man stänger av den.
Det gör ju att man helt tappar kontakten med motivet när man fotograferar då man inte ser verkligheten i sökaren, utan bilden man tog nyss. Zen är ju redan tagen o h går inte att göra något åt, så varför skulle man vilja titta på den? Det kan man ju göra hemma sen i lugn och ro, men absolut inte då man fotograferar, då vill man ju se motivet i sökaren.

/Mats

Det ter sig osannolikt att Minolta skulle tänkt på diverse olika funktioner som kunde dyka upp (t ex sensor PDAF) på 2010 talet i mitten på 80 talet. Det kan vara så enkelt, för allt vi vet, att grindinställningen i kameran är att nya funktioner är spärrade om inte det är specificerat att ett visst objektiv skall låsa upp funktionen. Vi vet inte vad Sigma skulle behöva betala för formell kompatibilitet - protokollen från Sony. Skulle detta dubblera kostnaden t ex skulle ju Sigma ofta vara ointressant. Att skylla på den ena eller andra har vi inte information nog för att bedömma. Man får helt enkelt som köpare bäga on osäkerheten med framtida kompatibilitet mot pris och prestanda.

Ja det skulle vara intressant att se skillnad mellan äldre Minolta/Sony gluggar vs nyare Tamron/Sigma samt nyare Sony. Om äldre Minolta/Sony gluggar har samma "buggar" som nya Sigmas verkar ha så är det helt klart protokollet om inte så är det så att det är kameran som "snikar" funktioner.

Det sigma saknar då de inte köpt licens av Minolta var väl ett utrumme i objektiv kodningen. De har väl bara tagit samma kodning på minolta/sony objektiv som ligger nära Sigmats

Ni pratar som om att Sigma skulle valt att inte köpa specifikationerna från Sony, men jag är inte säker på att de är till salu. Det skulle sätta Sony i en sits med någon form av ansvar för andra tillverkares produkter. Jag tror det är likadant med övriga tillverkare.

Dessutom tror jag att det är relativt enkelt att fundera ut hur man gör kompatibla A-mount objektiv än t.ex E-mount eller Canons EF.

Det jag inte riktigt gillar med de nya "modernare" kamerorna som t.ex. Sony A6000 är att det är så mycket specialtrix och där större del av funktionaliteten ligger i objektiven. Det nya AF-systemet funkar ju inte med E-mount objektiv om de inte är omprogrammerade xör det o h inga A-mount gör det heller med adapter. Sen att de för att få ner storleken kompromissar med den optiska konstruktionen och förvränger tillbaka bilden så att den blir vettig igen med hjälp av procramvara i kameran ställer till zet för tredjepartstillverkarna.

Sigma kan ju inte göra objektiv som ger krokiga bilder, för Sony lägger inte in korrigeringar för dem i kamerorna. Det är en grej som gör att utbudet av icke-original blir mindre och som är negativt tycker jag.

Konstig strategi kan man tycka, för det borde ju ge skjuts åt kameraförsäljningen att det finns fler tillbehör från andra. Jag gillar inte protektionism!

När det cäller A-mount och det som nu diskuteras att vissa funktioner i A77 II inte skulle funka m3d Sigmaobjektiv så betvivlar jag det. De funktioner som används för att spåra motiv och känna igen ansikten mm. borde inte vara beroende av något alls i objektivet.

A77II har ju rigtig ren oförfalskad PDAF av bästa sorten, inget hokuspokus med hybridfokus eller cdaf eller annat konstigt som Panasonics defous-fokusering vad det nu heter.

Jag är mycket intresserad att följa vad ni som testar Sigmaobjektiv på A77 II kommer fram till, men jag tror inte att det är nån generell grej att Sony av elakhet stänger av funktionalitet om kameran känner av att det är ett Sigmaobjektiv som sitter på.

/Mats

Ja vi borde kunna mötas upp och testa detta, skicka ett mess till mig via fotosidan så kan vi göra upp en plan.
Fixat. Kompisen kommer in till stan nu på lördag e.m.

Jag tar med mig mitt gamla härliga Minolta AF 135/2,8 objektiv. Det lanserades för 29 år sedan, men jag anser mig ändå ha goda skäl till att förmoda att det kommer att fungera helt utan strul på denna rykande färska Sony A77 II. :)

Funkar din Sigma 70-200 EX DG MACRO HSM II på hans A77 II, så får Dyxum-killen gå vidare och undersöka sitt ex. av gluggen.
Blir det samma problem med ditt objektiv, så får ni båda skälla på Sigma. Två olika A77 II:eek:r och två olika objektiv som strular på samma sätt, torde indikera att det handlar om det "klassiska" Sigma-inkompatibilitetsproblemet.

Skickar dig ett PM, så får vi bestämma närmare om mötesplats och tid.

QUOTE Jag är mycket intresserad att följa vad ni som testar Sigmaobjektiv på A77 II kommer fram till, men jag tror inte att det är nån generell grej att Sony av elakhet stänger av funktionalitet om kameran känner av att det är ett Sigmaobjektiv som sitter på.QUOTE

Sony behöver inte "stänga av" funktioner men de kan kräva att ett Sony eller Minolta objektiv "låser upp" funktionen. Effekten blir samma emellertid.

QUOTE Jag är mycket intresserad att följa vad ni som testar Sigmaobjektiv på A77 II kommer fram till, men jag tror inte att det är nån generell grej att Sony av elakhet stänger av funktionalitet om kameran känner av att det är ett Sigmaobjektiv som sitter på.QUOTE

Sony behöver inte "stänga av" funktioner men de kan kräva att ett Sony eller Minolta objektiv "låser upp" funktionen. Effekten blir samma emellertid.

Jag förstår inte skillnaden ;-), men det är bara jag. Säkert glasklart för alla andra.

Däremot betvivlar jag att det förhåller sig så och att några af-funktioner i A77II skulle vara beroende av att objektiven fungerara på ett visst sätt.

/Mats

Ni pratar som om att Sigma skulle valt att inte köpa specifikationerna från Sony, men jag är inte säker på att de är till salu. Det skulle sätta Sony i en sits med någon form av ansvar för andra tillverkares produkter. Jag tror det är likadant med övriga tillverkare. ---
Specifikationerna på A-mountprotokollet är säkert inte till salu, som du skriver. Sony har som bekant släppt "basic specifications" av objektiv-kameraöverföringsprotokollet för E-mount till Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma, men tar INTE in några licensavgifter. Sony ville ha hjälp med att få fram fler objektiv till E-mount men utan att någon skulle kunna kräva ansvar av Sony ifall någon av dessa tillverkare skulle tabba sig.

--- Jag är mycket intresserad att följa vad ni som testar Sigmaobjektiv på A77 II kommer fram till, ...
Calle och/eller jag rapporterar våra observationer.

Överlevnad eller försäljnings framgångar, må så vara en del, om nu A77 II autofokus håller måttet mot en D7100 så är det en stor framgång tycker jag. Hur blir det sedan då, A6000 autofokussystem i all ära men inte riktigt hundra framme mot dom bättre DSLR vid snabba tvära kast av besvärliga rörliga motiv man om ser till M.A. test i Fotosidans Magasin.

Hur skall Sony göra nu, kan en efterföljare till A6000 få samma AF-system som A77 II eller går det att förbättra det befintliga ytterligare, Om A77 eran läggs ner för gott vad händer då med dess eventuella hyggliga AF-system om det inte finns någon modell att använda det i.

//Bengt.

Hur skall Sony göra nu, kan en efterföljare till A6000 få samma AF-system som A77 II eller går det att förbättra det befintliga ytterligare, Om A77 eran läggs ner för gott vad händer då med dess eventuella hyggliga AF-system om det inte finns någon modell att använda det i.

"The cameras formerly known as NEX" kan inte använda samma AF-system so i A77 II då det är helt skilda tekniker med en separat AF-sensor som på något sätt måste förses med information från speglar.

Däremot kan säkert en del programmerbara inställningar och målföljningsalgoritmer konverteras så att det funkar på liknande sätt och effektiviteten i AF-systemet på sensorn kan säkerligen utvecklas ännu mer.

Vi får väl se vad som händer. Var inne på Sony.se för att se hur de positionerar kamerorna. Viss A77 II finns med om man aktivt bläddrar fram den, men budskapet som dominerar är A6000 och A7-serien och under rubriken "Heta Nyheter" så finns inte A77 II med, utan de pushar för A6000 med "Snabbare autofokus än DSLR. Ta fantastiska bilder med världens snabbaste AF".

Så, hur fantastisk än A77 II är så verkar Sony inte anstränga sig för att berätta det för någon. Det går emot deras andra marknadsföring av E-mount, så jag tror inte att vi kommer att få se nån annonsering alls knappt för SLT-kamerorna.

Spelar ingen roll att A77 II är ruskigt bra, den kommer inte att säljas annat än i väldigt små kvantiteter till entusiaster. Kanske de släpper en A99 II också, så har de ytterligare några år på sig att sitta lugnt i båten. Då finns det ju ett A-mount sortiment som räcker några år framåt och de inte behöver göra något åt alls, så i den aspekten är det fortfarande liv i systemet, men så småningom blir dessa omoderna och slutar att tillverkas och då tynar det bort. Om tekniken då bara skrotas eller om det säljs till någon annan får vi se, det blir som det blir.

Någon vidareutveckling (från Sony) av kameror eller annat som hör till A-mount kommer ine att ske, ALLT framöver handlar om E-mount.

/Mats

Ja då är det nog bäddat för en A7000 nästa år. Man har nått så långt i dag vad gäller bildkvalitet så jag vet inte vad man kan förvänta sig längre.

Att hamna på 83 plats ( A99 )- betyder självklart inte att konkurrenter är 10ggr bättre, Inte ens en uppgraderad A900 hade spelat någon större roll. och för mig är det inte konstigt på något sätt, har skrivit till leda om inlåsningseffekten och att C/N gör så pass bra kameror så någon anledning till byte av modell finns det aldrig någon anledning till.

Gamla Konica var en klassisk arbetarkamera och till viss del Minolta, priset var något lägre för dessa i alla fall för Konica. Canon AE-1 var under en tid den mest köpta systemkameran, så C/N befäste tidigt sin ställning på marknaden.

Så för att på allvar hota dom stora måste Sony släppa 2018 års modell redan i morgon, vilket inte kan ske så klart. Sony är nog inne på rätt spår med sina A7 och A6000 det är det bästa dom kan göra för dagen, C/N kan skruva på sina egna objektiv om dom vill ha någon annan kamera att växla i mellan.

Smarttelefonerna har nog utan tvekan tagit allt större bitar av den vanliga kameraförsäljningen och rubbat hela marknaden på ganska kort tid. Tror inte det dröjer så många år förrän Mattias Klum halar fram en super telefon där ute i djungeln och filmar och sedan plockar ut stillbilder, solljuset laddar telefonen och kyler samtidigt.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar