--- Jag kommer inte ihåg specifikt att jag skrivit att proffsfotografer vill veta just batteritid exakt, men det jag vet att jag ofta har påpekat är att proffsfotografer vill ha utrustning som beter sig försutsägbart. Och batteritiden är ju en del av det. ---
Japp. Det var så du skrev. Kan nu inte riktigt komma ihåg var - och att hitta det försvåras av att det var Off Topic... Lyckligtvis såg inte någon moderator detta, för du skrev en hel del intressant i det inlägget.
--- Mitt intryck är att A77 II verkar tömma batteriet ganska snabbt. Exempel: Under en fotopromenad igår kväll tog kameran 70 bilder under 2 timmar och då gick batteriet från 100% till 71%. Det skulle motsvara runt 250 bilder på en laddning vilket för mig låter ganska lite. Nu stod jag och petade en del i menyerna, men ändå.
Så brukar det bli för alla som är nybörjare med EVF.
Nåväl, enligt CIPA-mätningarna så uppvisar A77 II cirka 15% högre strömförbrukning än A77. Huvudanledningarna torde vara en flera gånger kraftfullare processor (som Mats redan nämnt), snabbare minne, mycket mera bearbetning av varje bild samt tydligt ljusstarkare såväl EVF som skärm.
Dock, CIPA-mätningarna mäter bara under EN enda uppsättning av parametrar, och dessa är till råga på allt inte särskilt representativa för hur folk fotar i praktiken.
När det gäller EVF-försedda kameror med massor av avancerade funktioner att välja på, så varierar strömåtgången VÄLDIGT mycket beroende på hur man använder den. Att "peta i menyerna" drar en h-lsikes massa ström. Rationellt är att först göra sig förtrogen med kameran hemma innan man går ut (kan säkert gå åt ett helt batteri ifall man inte är van vid kameramärket). Direktknapparna + snabbmenyn (Fn-knappen) när man har ställt in denna, gör att man sedan sällan behöver dyka ner i menyerna. Slår man ifrån funktioner som gör en massa bearbetningar samt sedan vänder skärmen inåt, så är man i ett helt annat läge.
Går man sedan ut och drar iväg massor av skurar med 12 bild/sek under ganska kort tid, så får man ut långt fler bilder än vad CIPA-mätningarna anger. Väljer man Auto Review ON, så behöver man vanligen inte heller ta ner kameran från ögat för att stega igenom bilderna på skärmen, eftersom man redan i sökaren ser hur varenda bild blir (och med dubbelt så hög upplösning - skärmen har "bara" 1,2 Mp).
**************************************************************************************
Att ta en bild med en EVF-kamera drar nämligen inte särskilt mycket energi.
**************************************************************************************
Här är en rapport - nästan 1.000 JPEG-bilder tagna under 45 min tid, på samma batteri. Elektronisk förstaridå ON. Huvudsakligen ganska långa serier med 12 bild/sek. Efter detta var fortfarande 81 % av batterikapaciteten kvar. Extrapolerar man blir det 5.000 bilder per batteriladdning... Vilket man förstås aldrig ska göra - vid extrapolering kan det bli hur fel som helst.
Specificerat:
620 bilder tagna under 18 min tid, 24 Mp JPEG Extra Fine (lite onödigt kanske).
Paus under 17 min.
Ytterligare 340 bilder tagna under 10 min tid, 24 Mp JPEG Fine.
Detta behöver förstås konfirmeras, och man bör väl köra ner batteriet till åtminstone 50% återstående kapacitet ifall man vill testa detta. Fast man kanske inte ska köra alltför hårt utan att byta batteri och minneskort efter ett visst antal bilder, eftersom batteriet men framförallt minneskortet lär bli ganska varmt (gissar jag, har ingen erfarenhet av sådant här extremt fotande). Samt sensorn förstås, men den är ju lite svårare att byta.
.