Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror fortfarande inte på A-fattningen (att den kommer överleva så länge alltså), men jag ska testa en A77 II på söndag :)
Men det gör jag.

Du (samt Mats och åtskilliga andra) TROR alltså på något som det inte finns ETT ENDA hållbart belägg för! Eller har du några sådana?

Hur säker är du på din sak då? Vågar du ingå ett vad med mig om detta? T.ex. om en A77 II? Jag kan ingå samma vad med mr "extremtvivlaren" själv, så att han inte blir avundsjuk... :)

Mig förefaller det vara mycket tydligt hur landet ligger till - Sony har inga som helst planer på att dumpa A-mount. Det enda som kan få detta att hända är ifall tillräckligt många A-mount-dödgrävare lyckas inbilla varandra och alla andra att Sony snart kommer att dumpa A-mount, så att mycket få vågar köpa. Då kommer A-mount förstås att dö ut. Men med en liten smula kännedom om Sonys företagsanda, så lär de knappast låta detta hända. Det behöver de inte. Håller du inte med? :)
 
Jag ägnar mig inte åt vadslagning, och jag tror vad jag tror så får du tro vad du vill. Du har väl inte mer fakta än andra? Du hävdar ofta att saker förhåller sig på ett visst sätt, men jag har hittills aldrig sett uppföljning på det som stöds av fakta trots att du utlovat det. Tills vidare håller jag mig alltså till min tro ...

Jag tro också att nya A77 är en bra kamera, och är den som egentligen borde varit version 1 (den förra ser jag som en betaversion) :)
 
Förbokade tidigt ett ex på cyberphoto. Leveransen försenad ett par dagar, fick mail att dom skickar med ett extra batteri för den extra väntetiden. Riktigt bra!

Jag beställde huset på Cyberphoto 30/5; de skulle få leverans 2/6. Blev försenat, och avsändes först idag 5/6. Ville inte ha extra batteri som kompensation för förseningen, så jag fick lyckligtvis 600 :- i rabatt i stället.
 
Min A77ii kom i onsdags (enbart hus, beställt från sony.se). Helt kort kan jag sammanfatta mina intryck med frasen "same same but different". Mycket är lika men mycket är också bättre. Jag är mycket nöjd med min uppgradering från min gamla A77, utifrån mina behov.

Mina fragmentariska intryck i relation till gamla modellen:

1. Sökaren är verkligen ljusstarkare och mer klar på något sätt. Inga problem att använda den i solsken, verkligen ett stort plus.
2. En konfigurerbar C-knapp istället för ?-knapp. Hurra!
3. Zooma in och ut stegvis i tagen bild med AEL- och AF/MF-knappen gillar jag. Att snurra på bakre hjulet för att zooma funkar fortfarande men det skippar jag framöver.
4. Konfigurerbar meny via Fn-knappen. Mycket användbart att kunna nå de vanligaste menyfunktionerna lite snabbare.
5. Knappen för exponeringskompensation kan ställas om till annan funktion. Gött!
6. Tre minnesplatser direkt på funktionsratten. Hur bra som helst, nu använder jag minnesplatserna vilket aldrig blev av med A77:an.
7. Lås på funktionsratten. Kvittar för min del men det är nog inte helt fel.
8. Att ställa in avståndsintervall för autofokus är guld värt för mina långsamma skruvdrivna objektiv, men det gör nytta med min 70-400 också.
9. Manualen får tummen ner. Allt står inte med, man är hänvisad till en ologiskt uppbyggd hjälpguide på nätet.
10. Menu-knappen leder till ännu fler menyval än tidigare, samtliga kamerans funktioner verkar numera kunna ställas in den vägen.
11. Överföring via WiFi till PC är långsamt, till mobil har jag inte provat ännu. Programvaran PlayMemories krävs för överföring till PC.
12. Stänger man av bildstabilisering för video försvinner beskärningen av bilden.
13. En del av kamerans JPEG-funktioner kräver fortfarande att man manuellt ställer om från RAW eller RAW+JPEG. Trist! Men som väl är kan man laborera Fn-menyn så att man slipper dyka in via Menu-knappen för att byta läge.
14. RAW-bildkvaliteten för högre ISO kollade jag i Dxo Optics 9.5 (all processing avstängt). Brusstrukturen vid ISO6400 är inte så kromafläckig som tidigare. Ingen enorm förbättring men ändå tydligt om man jämför sida vid sida med gamla A77:an. (Not: Jag fick trixa med ExifTool för att Dxo skulle acceptera RAW-filer från A77ii, jag ändrade Camera Make till SLT-A77V).
15. JPEG-bildkvaliteten för högre ISO är märkbart bättre, skulle gissa på ett stegs förbättring i förhållande till A77. Subjektivt? Jag vet, men nu kan jag använda jpeg också, vilket jag undvek innan. Sony har spottat upp sig rejält sedan 2011, det märks.
16. Den nya processorn gör allt märkbart snabbare när det gäller bildbehandlingen, vid t ex HDR-, panorama- eller multiframe-funktionerna.
17. Autofokus? Jodå, mycket bättre! Att ha större täckning och med mer af-punkter gör livet enklare som amatörfotograf. Spårning vid autofokus funkar också bättre. Och fokuspunkter syns på ett bättre sätt i sökaren och displayen.
18. Tethering via Camera Remote Control funkar smidigt, v3.3 krävs.

Nu kommer jag inte på mer. Får sluta skriva och gå ut och fotografera istället. :)

tackar för info
 
Jag ägnar mig inte åt vadslagning, ---
Fegis! Nåja, inte heller jag brukar ägna mig åt vadslagning.


--- och jag tror vad jag tror så får du tro vad du vill. ---
Ingen hindrar dig från att tro vad du vill, och jag räknar med att jag också får tro vad jag vill. Men jag brukar bara tro på sådant som jag har goda skäl att hålla för sant.


--- Du har väl inte mer fakta än andra? ---
Nej. Jag kan inte se mer än vad vem som helst annan kan se. Men tittar ni då? :)


--- Du hävdar ofta att saker förhåller sig på ett visst sätt, men jag har hittills aldrig sett uppföljning på det som stöds av fakta trots att du utlovat det. ---
Om du ALDRIG har sett att jag har kommit med belägg för mina uppfattningar, så har du inte läst allt jag skrivit. I och för sig inget som någon begär - jag har inte läst allt du (eller någon annan) har skrivit heller. Är det nån som klarar det?

Jag vet att det är en hel del som jag inte har besvarat ännu - jag har kommit rejält efter. Men under en stor del även av detta år har jag legat på sjukhus utan tillgång till Internet (bara vid något enstaka tillfälle när någon kompis släpat med sig en dator), och utöver detta ÄR det mycket smärtsamt för mig att sitta framför en dator. Detta varierar, men som alla bör kunna se har mitt skrivande här minskat avsevärt mot förr.

Dock verkar det som att jag behöver leta upp tråden om "A-fattningen på väg att dö?" eller vad den hette, och brassa på rejält där. :)

Fast jag har lite annat att skriva först.


--- Jag tro också att nya A77 är en bra kamera, ---
Jag också. Jag vågar nog säga att jag vet det, eftersom jag haft möjlighet att klämma lite på den. :)
Och för att inte få allt för mycket påminnelser om att jag borde skriva en liten hands-on recension, vilket jag har tänkt göra, så har jag inte nämnt detta tidigare...

Men jag avser att göra ett inlägg om detta innan jag tar mig an A-mount-dödgrävarna. :)


--- och är den som egentligen borde varit version 1 (den förra ser jag som en betaversion) :)
Du är ett eko av Mats. :)

Mitt svar till dig är detsamma som till honom - ni begär ständigt att Sonys kameror vid lanseringen ska innehålla den teknik som blir tillgänglig först 2-3 år senare...

A77 II innehåller t.ex. en väsentligt kraftfullare processor än A77 I, vilken varit nödvändig för den substantiella förbättringen av bl.a. II:ans AF-system, en mycket större konfigurerbarhet etc. En processor som inte fanns tillgänglig när I:an lanserades.

F.ö. skulle du aldrig ha kallat A77 I för en betaversion ifall du hade haft någon erfarenhet av den. Jag äger den inte, men har tack vare en snäll kompis fått låna hans ganska mycket. Redan A77 I är (i och för sig efter ett antal FW-uppgraderingar) en i hög grad användbar kamera (utom som bekant för trådlös blixtstyrning i autoläge - med tråd funkar det klockrent), och i en hel del avseenden överlägsen vad Canon, Nikon eller någon annan kan erbjuda i motsvarande prisläge. Och jag menar inte bara funktionella möjligheter - visserligen är A77 I inte bäst på höga ISO (II:an är klart förbättrad även i det avseendet), men färgåtergivningen och bildåtergivningen den ger kan i varje fall inte jag få fram med någon kamera av konkurrerande märke. Så jag tänker skaffa I:an (min hittillsvarande drömkamera) nu när II:an (som blir min framtida drömkamera) ankommit och tryckt ner "kitpaketet" till ett sanslöst lågt pris - 8.500 kr för A77 I inkl. 16-50/2,8 SSM ! :)
.
 
ANG Första version av A77 så upplever ja den som mycket bra, även om jag var tveksam till köp då den lanserades, jag visste att EVF:n var under utveckling och då borde bli bättre efter hand, många andra tillverkare låg exempelvis kvar med lägre upplösning på sina EVF:er än vad A77 kunde erbjuda.

En av Fotosidornas mest pålitliga recensenter Lennart Aspman som utan att tveka redovisar både svagheter och fördelar oavsett kameramärke på ett mycket befriande sätt. Och samtidigt ger sig tid att försöka att förstå den kamera som han har för handen, ( under föresättning att han kan ha kameran under lite längre tid )- A77 hade han under en skaplig tid.

Den Lennart skrev om A77 blev faktiskt avgörande för mitt köp, även om jag som sagt var mycket tveksam. Lennart tar ju bilder hur verkliga livet, och även printar ut bilder för att jämföra med andra kameror. När Lennart skojade med gäng fotoentusiaster och visade på ett antal utskrifter där han med avsikt nämnde fel kameramodell för sina printar ( Alla älskar som sagt inte Sonykameror ) det har väl gjorts i bland sådana tester på mässor och liknade att avgöra vilken kamera som tagit bilden, resultatet brukar överraska dom flesta.


Nu är inte jag jättekräsen av mig vad gäller funktioner eller hanterbarhet, så vi skiljer oss åt så klart av vad vi tycker är bra med en kamera.


//Bengt.
 
Bättre o bättre...

Sitter på kammarn och provskjuter inför fotografering ikväll.
Blixt på kameran och likaså extern blixt funkar klockrent. Helt underbart att slippa korrigera.
AF begränsare gör ett fint jobb med alla optiken även piraterna.

// Sven-Olof
 
Jag har hämtat ut kameran, men objektivet fanns inte hemma så de återkommer när det har kommit in. Jag har ju tidigare sålt av allting annat så jag har ingen glugg alls att sätta på och kan därmed inte använda kameran riktigt än :-(.
Gör ett hål i kamerahuslocket och sätt en bit folie över hålet. Gör ett pyttelitet hål i folien med en knappnål. Börja fotografera.
 
Gör ett hål i kamerahuslocket och sätt en bit folie över hålet. Gör ett pyttelitet hål i folien med en knappnål. Börja fotografera.

Har lånat ett Zeiss 1,4/50 ZA SSM istället. Tror resultatet blir bättre än med punkterad stanniol :)

Måste dock tillägga att första intrycket så långt är förbaskat bra, men det är som sagt absolut första intrycket och väldigt lite provat, så vi får se sedan.


/Mats
 
Sony A77 II i en vecka

Har nu varit innehavare av A77 II i en vecka. Så här långt kan jag inte säga annat än att jag är extremt nöjd med kameran. Jag har ju haft A77:an i 2,5 år nu, och varit nöjd med denna, men den nya har verkligen det där lilla extra som jag saknat ibland.
Autofokusen är ju så otroligt mycket bättre. I lördags fick kameran sitt examensprov, då jag nyttjade den vid min dotters bröllop. Face detection i hop med ögonfokus. ++++++ Dynamiskt omfång klart bättre. Har fotograferat inne i kyrkan i svagt ljus. Auto ISO drev upp ISO-värdet >3000 på många bilder. Bilderna är så bra att det krävs ytterst lite efterarbete i LR. Under festen kördes med min gamla blixt Sony HVL A58-F AM. Gick utmärkt utan några specialinställningar. Mycket bra resultat.
Har de senaste dagarna haft kameran med mig ut i skärgården och kört en del på flygande fågel. Den nya funktionen som låser fokus på rörligt mål är helt enastående.
Har fortfarande en hel del att lära mig, men upplever redan att kameran är ytterst potent. Flera av de menyer som tidigare ställdes in via Fn knappen, måste man nu backa in i huvudmenyn för att nå. - En process i det livlånga lärandet.
Sökaren på kameran är klart mycket bättre, och så tydlig att den upplevs som en optisk sökare. I skuggrika områden är den bättre än optisk sökare.
Begränsningen av fokusområdet är ju bara sååååå bra. Min gamla BIGMA är plötsligt snabb på sitt jobb.

Återkommer längre fram när fler polletter ramlat ner.

//Bertil
 
Med ansiktsigenkänning och ögonfokus använder ju kameran kontrastdetekterande AF på samma sätt som kamerorna med E-fattning, så det kanske inte egentligen säger så mycket om hur snabb AF egentligen kan vara på A77 II.

Jag håller dock med om att den funktionen är riktigt bra (på min A6000 som har samma funktion och processor).
 
Är det inte bara då att bild
Med ansiktsigenkänning och ögonfokus använder ju kameran kontrastdetekterande AF på samma sätt som kamerorna med E-fattning, så det kanske inte egentligen säger så mycket om hur snabb AF egentligen kan vara på A77 II.

Jag håller dock med om att den funktionen är riktigt bra (på min A6000 som har samma funktion och processor).

Coolt. Jag visste inte ens att de hade kontrast baserad AF. För det finns väl inte ens att tillgå i video?
Är det inte bara så att bild igenkänningen nyttjas för att välja af sensor?
 
Med ansiktsigenkänning och ögonfokus använder ju kameran kontrastdetekterande AF på samma sätt som kamerorna med E-fattning...

Vad har du fått det ifrån?

Kameran använder en del smarta tekniker med bildanalys för att identifiera var den ska fokusera/lägga fokuspunkten, men när den sedan fokuserar där så används den riktiga pdaf-funktionen som är snabb och inte hattar hit och och funkar bra i svagt ljus. Finns inte något läge där kameran använder cdaf.

Kan f.ö. hålla med Bertil i precis allt.
Åkte dock inte ut i skärgården, utan roade mig att fotografera flygande måsar vid Sergels Torg. Med "Lock-On AF - Flexible Spot" så var det bara att initialt låsa på objektet och sen hålla ner avtrycket halvvägs och se hur kameran magiskt följde det sicksack-flygande djuret med de gröna punkterna över hela bilden och man kunde trycka av lite då och då för att ta bilder, men fokuseringen låg kvar mellan fototillfällena.

Finns otroligt mycket mer och att det tar ett tag att förstå sig på alla finesser om man nu nånsing gör det, men det är logiskt uppbyggt.

Jag ska återkomma på ena eller andra sättet lite mer utförligt om vad jag tycker om kameran. Har bara tagit drygt 300 bilder än och filmat lite grann, men mitt allra första intryck så långt är att jag är imponerad och gillar den riktigt mycket. Jag har använt Zeiss 50/1,4SSM som jag lånat av Patrik och även kitoptiken 16-50/2,8 och nya Sony 70-200G SSM II och alla lirar helt suveränt ihop med kameran.

Specifikationsmässig skiljer den sig väldigt lite från den ursprungliga A77an, men i verkligheten så är det en helt annan kamera. Jag gillade först gamla A77, men den hade några egenskaper som var så negativa och gjorde att jag helt enkelt inte kunde förlika mig med den. De är helt borta nu.

Autofokusen är enastående bra. Helt otrolig måste jag säga. (Det är bonus, inte något som var en showstopper på den gamla).

Sökaren är löjligt bra. Gör det till en helt annan upplevelse och är inte tröttande. Finns vissa lägen då man kan tycka en bra optisk sökare är bättre, men det här är så bra att det absolut inte stör längre i något läge och man kan dra nytta av alla fördelarna en EVF har. Med 50mm brännvidd blir förstoringen i sökaren exakt lika som verkligheten och att titta i sökaren med ena ögat och det andra bredvid gör att man bara ser inramningen och overlayerna i verkligheten s.a.s. Som sagt, den är alldels otroligt bra och ett rejält lyft jämfört med den tidigare modellen.

Hanteringen är avsevärt snabbare och mer distinkt än den gamla modellen. Den här kameran lyder mig och tar bilder när jag vill. Finns en liiiten fördröjning när man tar upp kameran och den växlar till sökare, men det är så lite att det inte stör och går att arbeta runt medan det retade mig till vansinne på den tidigare modellen.

Den här kameran är en absolut hit och om den första versionen hade varit i närheten av det här så hade det blivit en enorm succé. Ruskigt bra och fin kamera. Bildkvaliteten är på topp som väntat, men jag har ännu inte tittat på några raw-bilder.

Jag återkommer när jag har mer kött på benen om kameran och jag hoppas och tror att det inte kommer att dyka upp något som innebär en showstopper för mig.


/Mats
 
Senast ändrad:
Det är ju ganska intressant att Nikon och Canon abdikterat det avancerade APS-C segmentet då ingen uppgradering därifrån kommit sedan ca 08. Bland spegelförsedda APS-C är det ju bara Sony och Pentax som satsar fortfarande med A77II och K-3. Själv kör jag mest FF, men för de flesta ändamålen är egentligen APS-C bra nog och för majoriteten av användarna är skillnaden i slutresultatet mellan APS-C och FF försumbara.
 
Hej skulle nån kunna testa med lite 3e parts gluggar på A77 II.
Ex Sigma 70-200 EX DG MACRO HSM II den är min standard glugg.

Om nån i Göteborgs trakten har kameran så kan vi mötas upp och testa så tar jag med gluggen.

På Dyxum så verkar det finnas lite frågetecken angående AF på 3parts gluggar.
 
Hej skulle nån kunna testa med lite 3e parts gluggar på A77 II.
Ex Sigma 70-200 EX DG MACRO HSM II den är min standard glugg.

Om nån i Göteborgs trakten har kameran så kan vi mötas upp och testa så tar jag med gluggen.

På Dyxum så verkar det finnas lite frågetecken angående AF på 3parts gluggar.

Har inte kollat det men det är väl ffa frågan huruvida den AF komponenten som berör sensorn fungerar. Skulle anta att den vanliga PDAF sensorn torde fungera. Sedan är det väl så att Sony har fått upp ögonen för intäkterna från tillbehörsförsäljning. A99 ger efter mjukvaruuppgradering fullt AF stöd för flertalet dyrare objektiv, men sannolikt bidrar inte sensor-AF punkterna på den kameran vid användning av tredjepartsgluggar.
 
Har inte kollat det men det är väl ffa frågan huruvida den AF komponenten som berör sensorn fungerar. Skulle anta att den vanliga PDAF sensorn torde fungera. Sedan är det väl så att Sony har fått upp ögonen för intäkterna från tillbehörsförsäljning. A99 ger efter mjukvaruuppgradering fullt AF stöd för flertalet dyrare objektiv, men sannolikt bidrar inte sensor-AF punkterna på den kameran vid användning av tredjepartsgluggar.

Ok men det borde väl inte stämma i fallet med A77 II då den inte använder sig av parallella tekniker utan bara den vanliga PDAF till allt. Det är detta som är den stora skillnaden mellan A77 II och A99. Om detta nu stämmer borde alla 3e parts gluggar ha samma möjlighet till att utnyttja detta. Så länge Sony inte byggt in "snik" funktioner om det är 3e parts.
 
Jag förstår inte riktigt hur ögonfokus skulle kunna fungera med den fastdetekterande autofokusen - det är ju inte så säkert att det råkar finnas en fokuspunkt just där det är ett öga, men det är säkert nåt elektriskt ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.