Min A77ii kom i onsdags (enbart hus, beställt från sony.se). Helt kort kan jag sammanfatta mina intryck med frasen "same same but different". Mycket är lika men mycket är också bättre. Jag är mycket nöjd med min uppgradering från min gamla A77, utifrån
mina behov.
Mina fragmentariska intryck i relation till gamla modellen:
1. Sökaren är verkligen ljusstarkare och mer klar på något sätt. Inga problem att använda den i solsken, verkligen ett stort plus.
2. En konfigurerbar C-knapp istället för ?-knapp. Hurra!
3. Zooma in och ut stegvis i tagen bild med AEL- och AF/MF-knappen gillar jag. Att snurra på bakre hjulet för att zooma funkar fortfarande men det skippar jag framöver.
4. Konfigurerbar meny via Fn-knappen. Mycket användbart att kunna nå de vanligaste menyfunktionerna lite snabbare.
5. Knappen för exponeringskompensation kan ställas om till annan funktion. Gött!
6. Tre minnesplatser direkt på funktionsratten. Hur bra som helst, nu använder jag minnesplatserna vilket aldrig blev av med A77:an.
7. Lås på funktionsratten. Kvittar för min del men det är nog inte helt fel.
8. Att ställa in avståndsintervall för autofokus är guld värt för mina långsamma skruvdrivna objektiv, men det gör nytta med min 70-400 också.
9. Manualen får tummen ner. Allt står inte med, man är hänvisad till en ologiskt uppbyggd hjälpguide på nätet.
10. Menu-knappen leder till ännu fler menyval än tidigare, samtliga kamerans funktioner verkar numera kunna ställas in den vägen.
11. Överföring via WiFi till PC är långsamt, till mobil har jag inte provat ännu. Programvaran PlayMemories krävs för överföring till PC.
12. Stänger man av bildstabilisering för video försvinner beskärningen av bilden.
13. En del av kamerans JPEG-funktioner kräver fortfarande att man manuellt ställer om från RAW eller RAW+JPEG. Trist! Men som väl är kan man laborera Fn-menyn så att man slipper dyka in via Menu-knappen för att byta läge.
14. RAW-bildkvaliteten för högre ISO kollade jag i Dxo Optics 9.5 (all processing avstängt). Brusstrukturen vid ISO6400 är inte så kromafläckig som tidigare. Ingen enorm förbättring men ändå tydligt om man jämför sida vid sida med gamla A77:an. (Not: Jag fick trixa med ExifTool för att Dxo skulle acceptera RAW-filer från A77ii, jag ändrade Camera Make till SLT-A77V).
15. JPEG-bildkvaliteten för högre ISO är märkbart bättre, skulle gissa på ett stegs förbättring i förhållande till A77. Subjektivt? Jag vet, men nu kan jag använda jpeg också, vilket jag undvek innan. Sony har spottat upp sig rejält sedan 2011, det märks.
16. Den nya processorn gör allt märkbart snabbare när det gäller bildbehandlingen, vid t ex HDR-, panorama- eller multiframe-funktionerna.
17. Autofokus? Jodå, mycket bättre! Att ha större täckning och med mer af-punkter gör livet enklare som amatörfotograf. Spårning vid autofokus funkar också bättre. Och fokuspunkter syns på ett bättre sätt i sökaren och displayen.
18. Tethering via Camera Remote Control funkar smidigt, v3.3 krävs.
Nu kommer jag inte på mer. Får sluta skriva och gå ut och fotografera istället.