Bengf
Aktiv medlem
Det jag skrev var ordagrant:
"En av de mest omtalade finesserna både med A77 och A77 II är förmågan att ta bilder med 12 bilder/sekund. Men i det läget har du låst bländare och begränsat inflytande över hur exponeringen går till. Med full funktionalitet är topphastigheten 8 bilder/sekund. Vi upplever att det är det senare läget som kameran fungerar bäst. Inte nog med att du är mer låst i det snabbare läget, där är sökarupplevelsen inte lika flytande och autofokusen inte lika träffsäker.
För oss känns läget med 12 bilder/sekund mer som en rolig och trevlig finess, ungefär som hdr- eller panoramaläge. Det fungerar, det är kul, men till vardags rekommenderar vi läget med 8 bilder/sekund, det är där kameran är som allra bäst."
Så nej, jag tycker verkligen inte att jag påstått det du hävdade att jag sagt. Det känns trist när andra sitter och hittar på felcitat och lägger i ens mun för att få till någon slags forumbränsle.
Angående Gary Fongs autofokustest så tycker jag att han är ute och cyklar en del:
- Tekniken med dynamiska hjälppunkter som han hävdar är helt ny och unik har i olika former funnits hos andra märken i 6-7 år vid det här laget.
- Han är också oerhört imponerad att kameran låter bli att hoppa till andra motiv som skymmer det riktiga motivet under korta ögonblick - det har också funnits i andra kameror i många år, och det var just därför jag och många andra kritiserade frånvaron av en sådan funktion i första A77.
- När han byter till vanliga "Flexible spot"-läget för att visa hur mycket sämre det är lyckas han ju mest visa a) att han är en mycket valhänt sportfotograf och b) en av de saker jag klagade lite på hos A77 II, att när den väl har tappat fokus kan den ibland vara lite långsam att hitta tillbaka igen. Nu gör ju Gary det nära nog omöjligt för kameran genom att peka den på i stort sett allt utom någon av spelarna, men ändå
Ja får ursäkta för felceteringen, jag gjorde en halmgubbe där lite oavsiktligt faktiskt. Ursäkta mig. Som jag skrivit många gånger förut så har det inte funnits någon annan kamera än C/N som haft en bättre typ av följande fokus tidigare, A77MKII är väl det närmaste man kommit nu vad jag uppfattar det som.
//Bengt