Min a77mk2 inköptes den 25/8 så känner mig beredd att skriva av mig lite om vad jag tycker och tänker.
Vill börja med att säga att för mig personligen är det viktigt att ge en så onyanserad bild som möjligt. Det är såklart omöjligt att vara helt opartisk men jag ska göra mitt bästa.
Lite bakgrundsinfo: Jag gick från en a580. Har Sigma 10-20, Sony 35/1.8, Tamron 17-50, KM 50/1.7, Sigma 70/2.8, Tamron 75-300 USD.
Efter att jag använt kameran ett tag började jag fundera på om jag gjort rätt val. Trots att jag läst om folk som gått från a77mk1 till mk2 och sagt att det var en stor skillnad så tyckte jag inte skillnaden var så stor egentligen. Det var först när jag försökte fota lite med a580 igen som jag märkte vilken otrolig skillnad det är.
EVF - Det tog 2-3 dagar innan jag var helt såld. EVF:n har självklart nackdelar som att fota i mörker, snabba panoreringar men i det stora hela älskar jag den. Jag slipper alla "Oj, den där blev ju helt felexpoenrad"-bilderna eftersom jag ser direkt i sökaren hur bilden kommer bli. Det känns inte längre som att jag kikar in i en mörk tunnel (Vilket inte är EVF-relaterat, säkert samma upplevelse i Nikons och Canons bättre kameror med större sökare). Vad jag saknar är möjligheten att bara visa foton på LCD-skärmen. Jag har "Visa bild" helt avstängt nu eftersom jag inte vill ha bilden i sökaren efter att jag tagit bilden. Det känns lite negativt. Och att jag inte kan få (vad jag hittat iaf) möjlighet till "vattenpass" på lcd-skärmen, bara i sökaren.
Byggkvalitet - Mycket bättre än a580 vilket kanske inte är så förvånande. Dock ingenting jag känner är en dealbreaker. Den känns mer robust men inte så att "Herregud, hur kunde jag hålla i en så plastig a580 förut". Canon valde ju att inte ha en tilt-skärm på 6D för att det var en svag punkt i byggkvalitet och visst, jag tror inte en a77mk2 kommer hålla lika länge som en 6D om man ser till skärmen (mycket större risk med en tilt-skärm tror jag) men fördelarna man får av en tilt-skärm väger över det flera gånger om.
Bildkvalitet - Kanske det viktigaste och här är jag faktiskt lite besviken. Jag tycker helt enkelt inte iso-prestandan är där jag vill ha den. Inför köpet av a77mk2 tittade jag mycket på att gå över till Canon-systemet och då en 6D (Valet blev till slut a77mk2 för dess fokussystem och att jag redan har objektiv till Sony som skulle vara svårsålda) och tittade då på en del raw-filer för att jämföra iso-prestenda. Fullformatssensorn i 6D:n ger såklart bättre resultat men tycker inte att min a580 är så mycket sämre än a77mk2 ändå. a580 är ju "bara" 14.2mp och a77mk2 är på 24mp så jag är väl inte helt rättvis i mina jämförelser men det är ändå den där känslan jag har varje gång jag laddar in en ny batch med bilder som är tagna på 1600+ att jag känner "Ska det verkligen vara såhär brusigt?"
Utöver det exponerar kameran väldigt bra måste jag säga. Får ut flera bilder ur varje shoot tycker jag. Färre som får gå pga felexponering. Hade väntat mig att fler bilder skulle kunna behållas med fokus spot-on men jag tycker faktiskt inte det blivit så stor skillnad i autofokus. Trots a77mk2:s 72 (? nånstans där) fokuspunkter och ett mycket mer avancerat fokussystem så känner jag att det är ungefär lika prestanda när jag fotar mer krävande saker som rör sig. Så det är en viss besvikelse.
Vidare vill jag rikta en känga mot Sony-appen. Sony har utvecklat en app som gör att du kan använda din smartphone som sökare och som remote control. Ställde upp kameran, satte den i M-läget och exponerade så som jag ville ha det. Använde appen. Kommer hem och inser att appen overridear alla kamerainställningar och kör kameran i auto-läge. 1/160s med iso 1600 på 20mm kändes inte riktigt nödvändigt för landskapsbild...
Vad finns det mer jag kan säga? Min polare som har en 7D säger att displayen på ovansidan är extremt bra att ha och att han gått över helt till den, jag använder inte den speciellt mycket. Gillar att man kan skydda skärmen genom att vinkla den inåt när man inte använder den. Gillar peaking-funktionen som hjälper mycket och att jag kan micro-fokusjustera mina objektiv.
Så för att summera: Det är skillnad på att gå från en a580 till a77m2 och jag är nöjd i det stora hela men hade jag gjort om valet idag hade jag nog gått på en begagnad a99 istället.
Sen vill jag ta och slänga ut en bild som visar hur mycket man kan få ut ur en dålig bild, riktigt imponerande!
http://i.imgur.com/BXlPcVh.jpg