Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon frågade om kamerans avtryckare. Om jag ställer kameran i low = 8 bilder / sec så måste jag trycka ner avtryckaren ordentligt. I läget Hi = 12/sec, så hinner jag inte att bryta vid en eller 2 bilder. Den skjuter 4-5 bilder direkt vid lågt tryck på slutaren. Det är mycket sällan jag kör i High speed läget.

Det där kan vara en svag punkt som skiljer olika exemplar åt.

Jag var ute en kväll i gamla stan tillsammans med Martin Agfors när han testade A77 II. Han hade då en A77 II utlånad av Sony och jag hade min egen. Han anmärkte också på att avtrycket inte kändes distinkt och jag förstod inte vad han menade, så vi jämförde kamerorna och det var en markant skillnad. Mitt exemplar hade helt perfekt känsla i avtryckaren som det ska vara, medan hans kändes lite oprecis och svampig så att man inte alldeles självklart hittade det där mellanläget.

Antar att jag haft tur med mina kameror, för alla jag har haft, inklusive den gamla A77, har varit distinkta och precis i avtrycket, men eftersom det är flera som uppger att det inte är så, tyder det på att det finns en viss tillverkningsvariation.

/Mats

Cyberphoto har helgkampanj nu, bl a a77ii för 8500.
Frestande... fast jag håller nog fast vid planen att fortsätta spara och köpa i vinter.

Cyberphoto har helgkampanj nu, bl a a77ii för 8500.
Frestande... fast jag håller nog fast vid planen att fortsätta spara och köpa i vinter.

Jag tog faktiskt och slog till själv. Har ett tag gått i Canon-funderingar men när jag gjorde en lista där jag jämförde a77 II och 6D vann 6D på en enda punkt och det var sensorns storlek. Att jag sedan kan få en a77 II + Sony 50/1.8 + Sony 85/2.8 + Tamron 75-300/4-5.6 USD för samma pris som jag får 6D-huset (som jag inte har några objektiv till alls) enbart gjorde att jag inte kan motivera ett systembyte just nu.

Men men, vi får se. Min gamla a580 tuffar ju på fortfarande så det känns ju redan lite omotiverat. Kan bli så att jag skickar tillbaka den om det inte känns "rätt".

Dessa tre objektiv är mycket prisvärda, men du har väl klart för dig att när det gäller AF-snabbhet så gör inget av dem A77 II rättvisa på minsta sätt?

Jag rekommenderar att du i FÖRSTA HAND skaffar Sony DT 16-50/2,8 SSM, och de andra därefter ifall pengarna räcker. Med detta 16-50 mm-objektiv får du blixtrande snabb AF. Det är synnerligen prisvärt - du får bättre bildkvalitet till ungefär hälften av priset för vad motsvarande Nikon- och Canon-objektiv kostar. Samt snabbare AF än dessa.

Gör du detta, så kommer du inte att skicka tillbaka din A77 II. Du kommer istället att skeppa av din A580...

Jag håller med, börja med 16-50 och köp nåt av de övriga senare. Jag funderade själv vilken lins jag skulle börja med men valde till slut 16-50 och är hel nöjd!

Mvh jens

Dessa tre objektiv är mycket prisvärda, men du har väl klart för dig att när det gäller AF-snabbhet så gör inget av dem A77 II rättvisa på minsta sätt?

Jag rekommenderar att du i FÖRSTA HAND skaffar Sony DT 16-50/2,8 SSM, och de andra därefter ifall pengarna räcker. Med detta 16-50 mm-objektiv får du blixtrande snabb AF. Det är synnerligen prisvärt - du får bättre bildkvalitet till ungefär hälften av priset för vad motsvarande Nikon- och Canon-objektiv kostar. Samt snabbare AF än dessa.

Gör du detta, så kommer du inte att skicka tillbaka din A77 II. Du kommer istället att skeppa av din A580...

Jag lekte med tanken faktiskt men har redan Tamron 17-50/2.8 och även om jag är säker på att Sonys 16-50 är extremt bra har jag andra luckor som måste fyllas. Det jag nämnde i tidigare inlägg var bara den tanke som fick mig att inte välja Canon - just att jag kan få ett riktigt bra hus + 3 objektiv för samma pris som bara huset. Själva beställningen landade på en a77 II + Tamron 75-300/4-5.6 USD då jag inte hade någon telezoom sen tidigare (Har ett KM 50/1.7 som presterar RIKTIGT dåligt, därför vill jag byta ut det mot Sony 50/1.8 eller 50/1.4 någon gång i framtiden)

Väldigt bra pris på den kameran i det erbjudandet! Håller med om att Minoltas 50/1,7 är klart överreklamerat. Det är rent uselt helt öppet och både snarare varit märkt 2,8 istället för 1,7 när det är oanvändbart på full bländare. Jag har hivat mitt utan saknad då det blev fel på lamellerna för andra gången och jag inte tyckte det var värt pengarna att rädda det till eftervärlden.

Väldigt bra pris på den kameran i det erbjudandet! Håller med om att Minoltas 50/1,7 är klart överreklamerat. Det är rent uselt helt öppet och både snarare varit märkt 2,8 istället för 1,7 när det är oanvändbart på full bländare. Jag har hivat mitt utan saknad då det blev fel på lamellerna för andra gången och jag inte tyckte det var värt pengarna att rädda det till eftervärlden.

Intressant att höra att andra är av samma åsikt! Jag har läst mycket gott om det och trodde helt enkelt att jag fått ett ytterst dåligt exemplar. Även om jag gillar hur välbyggd den är använder jag den knappt alls just för att man måste upp rätt långt innan det blir acceptabel bildskärpa, bifogar en jämförelse mellan f/1.7 och f/6.3!

Bilagor

• minolta5017.jpg
    minolta5017.jpg
    451.5 KB · Visningar: 41
50/1,7 var/är mycket billigt, köpte mitt för mycket länge sedan efter Fotos test, som då visade på mycket bra resultat, bara en gnutta sämre än ett mycket dyrare Zeiss, vilket var förvånade och överraskande. 50/1,7 är ett plastigt och mycket lätt objektiv, men jag betalade då 1100 kr tror jag det var. Skulle tro att det är en del variationer på ett sånt här massproducerat objektiv från Minoltas glansdagar.

//Bengt.

Intressant att höra att andra är av samma åsikt! Jag har läst mycket gott om det och trodde helt enkelt att jag fått ett ytterst dåligt exemplar. Även om jag gillar hur välbyggd den är använder jag den knappt alls just för att man måste upp rätt långt innan det blir acceptabel bildskärpa, bifogar en jämförelse mellan f/1.7 och f/6.3!

Din bild är väldigt illustrativ. Precis så dåligt är det fullt öppet. Men Minolta var inte ensamma om att överreklamera sina objektiv på detta sätt. Har ett antal Konica Hexanon som lider av samma sjuka.

Jag tycker dock som du att det är hyfsat välbyggt på samma sätt som alla dessa små Minolta gen 1 objektiv från 80-talet. Så lätta och plastiga är de väl inte Bengt. Jag har mitt 24mm i handen och det är obetydligt större men ganska solitt. Har ett 28-135mm också från samma generation och det är allt en riktig klump.

Det finns bra mycket bättre objektiv idag till Sony A och E om man bara är beredd att betala för dem. Dessa gamla objektiv är OK om man hanterar dem rätt men jag tycker gamla Minolta-glas blir allt mindre intressanta när det finns så pass mycket bättre grejor nu. Det är allt roligare med bättre grejor än så.

Det såg tråkigt ut
Är det i mitten?
Har ett 1,4 50. Visst är det mjukt på fullt öppen men så här illa tror jag det inte är??

wifi - mobilen

Någon som vet hur man kopplar ihop a77/2 med sin mobil? Får det ej att fungera med min note2.

mvh jens

Så här illa uppför sig inte mitt exemplar.

//Bengt.

Är det inte så med dom flesta objektiv, att vid f/5,6.f/8,0 så är skillnaden stor från mitt till kant jämfört med största öppning, undantag finns men generellt är det så.

Måste man ner på f/1,2 eller f/1,4 när dagens kameror tar bilder på kolsvarta Korpar mitt i natten, det är väl lika bra att dom börjar på f/2,8 eller f/3,5 så sparar vi på några hekto glas samtidigt. f/1,2 innebär väl ett skärpedjup på 2mm någonting, skärpa på ögat så är örat suddigt.

Har inte funderat så mycket på fördelarna med en EVF på ganska länge, jag växlar mellan A och S och knäpper på som man gjorde förr. Nu har jag varit inne på Sonys tips och trick, där delar kommer från Friedman och andra som klurat med gamla A77.

Så nu har jag ställt in AEL-knappen så att jag snabbt kan välja in Jpeg om jag vill, jäklars vad tydligt och skarpt det kommer upp i EVF:n, finns andra varianter att välja på om man vill. Jag menar vad lätt man kan glömma bort möjligheterna när man inte alls har tänkt på vad kameran kan göra.

Sånt här får man inte veta från vanliga tester, kanske skulle kunna vara en bra artikel om kamerors gömda möjligheter i någon fototidning.

//Bengt.

Det verkar inte som det är några barnsjukdomar på A77 II eller så kanske jag missat nått............Kan bli ett inköp i oktober om inte Nikon D750 lockar allt för mycket :).

Sony gjorde en galen tokblunder och släppte i väg ett antal A77:eek:r som helt uppenbart var mycket dåligt justerade eller ej kontrollerade när väntan på en ersättare efter A700 varit mycket lång. Nu skall i rättvisans nämn inte förglömmas att det hände en hel del olika katastrofer där borta i Japan under tiden för släppandet av den då nya A77 en fabrik blev väl nästan bortspolad om jag inte mins helt fel.

Nu kom en galen tid då halva världen fick ett antal krassliga A77:eek:r på sina bord, och alla rapporterade då självklart samma sak, så för varje ny test man klickade in på var det samma eviga kritik, En sämre reklam för en ny kameramodell går nog inte att hitta i modern tid. Detta har tyvärr A77 fått lida för och får nog göra det för evigt tyvärr.

För att strö ännu mera salt i såren vilket Sony själva stod för, ( kan det bli tokigare )- så var dom första FW som kom helt verkningslösa ( fortfarande klart påverkade av katastrofer )- jag tror Nilsson på Foto rev sig i håret så han blödde ( skojar lite )

FW 1.05 och 1.07 rättade till det mesta, även Jpeg bilderna blev bättre vad jag kunde se. sedan fanns det kloka tåliga människor som grävde i menyerna och provade flera saker. Bara en sådan sak att stänga av effektläget och vända den stora skärmen inåt ( bra skyddad för kvistar och allehanda stålknappar på jackor ock dyligt när kameran slänger på bröstet,( förvånansvärt sällan nämnt av testare faktiskt )- den manövern gjorde EVF:n lugnare och stabilare då den inte behövde reagera på varenda förflyttning man gör när man söker olika vinklar för motivet.

Så jag anser att Gamla A77 är betydligt bättre än sin ryckte, jag får inga blackouts vid seriebilder när jag testar 12b/sek läget, vilket för övrigt är så snabbt att man knappt hinner att blinka. Använder för övrigt inte seriebildstagning så ofta.

//Bengt.

Sony gjorde en galen tokblunder och släppte i väg ett antal A77:eek:r som helt uppenbart var mycket dåligt justerade eller ej kontrollerade när väntan på en ersättare efter A700 varit mycket lång. Nu skall i rättvisans nämn inte förglömmas att det hände en hel del olika katastrofer där borta i Japan under tiden för släppandet av den då nya A77 en fabrik blev väl nästan bortspolad om jag inte mins helt fel.

Nu kom en galen tid då halva världen fick ett antal krassliga A77:eek:r på sina bord, och alla rapporterade då självklart samma sak, så för varje ny test man klickade in på var det samma eviga kritik, En sämre reklam för en ny kameramodell går nog inte att hitta i modern tid. Detta har tyvärr A77 fått lida för och får nog göra det för evigt tyvärr.

För att strö ännu mera salt i såren vilket Sony själva stod för, ( kan det bli tokigare )- så var dom första FW som kom helt verkningslösa ( fortfarande klart påverkade av katastrofer )- jag tror Nilsson på Foto rev sig i håret så han blödde ( skojar lite )

FW 1.05 och 1.07 rättade till det mesta, även Jpeg bilderna blev bättre vad jag kunde se. sedan fanns det kloka tåliga människor som grävde i menyerna och provade flera saker. Bara en sådan sak att stänga av effektläget och vända den stora skärmen inåt ( bra skyddad för kvistar och allehanda stålknappar på jackor ock dyligt när kameran slänger på bröstet,( förvånansvärt sällan nämnt av testare faktiskt )- den manövern gjorde EVF:n lugnare och stabilare då den inte behövde reagera på varenda förflyttning man gör när man söker olika vinklar för motivet.

Så jag anser att Gamla A77 är betydligt bättre än sin ryckte, jag får inga blackouts vid seriebilder när jag testar 12b/sek läget, vilket för övrigt är så snabbt att man knappt hinner att blinka. Använder för övrigt inte seriebildstagning så ofta.

//Bengt.
Har inte haft några problem med min A77 heller, men så köpte jag en sen variant också man kan väl säga att jag lärde mig en läxa efter "problembarnet" Nikon D800....................Jag har som sagt var inte hittat några klagomål på A77 II (checkat runt lite på internet, och här på fotosidan men inte hittat nått). Annars verkar det vara en del strul med nya kameror kanske man stoppar in lite för mycket funktioner som "krockar" med varandra (film/GPS och Wifi)..................:-(.

Jag stängde även av funktionen visa senaste bild, då slipper kameran att även jobba med det vilket jag tyckte också störde snabbheten med EVF:n. När jag hade min första digitalkamera så var det ett evigt gluttande och kollande hur bilden blev, var ju roligt till en början med så klart vissa fördelar också, men genom det ständiga kollandet så missade man ju ännu mera motivtillfällen än vad en EVF eventuellt kan förhindra ( man ser det på idrottsarenor och dylika tillställningar, Zlatan hinner dribbla av tre man och skjuta i krysset medans fotografen tvingar sig att kolla senaste tagna bild.

Sällan någon idé tycker jag att kolla varje tagen bild, om man inte har kameran bara riktad mot en fast punkt, söker man nya vinklar och snurrar på sig så ändrar sig exponeringen hela tiden. jag tar en paus och kollar flera bilder, man får ändå slänga många i papperskorgen när man går igenom bilderna senare.

Nej jag hejar på A77 men sneglar numera på dom nya smidigare och lättare A6000, jag tror nog att nästa år kommer nog toppmodellen i serien A7000 med lite mer godis.

//Bengt.

Sony A77 / 2

Jag är innehavare av A77 sedan nästan 3 år, och nya A77 II sedan 3 månader.
Gjorde den investeringen då min dotter skulle sta och gifta sig i början av juni, och kameran fick sitt inträdesprov bara några få dagar efter inköpet.
Den äldre kameran presterade bra resultat, i synnerhet efter senaste uppgraderingen till fw 1,07. Den nya kameran är tveklöst bättre i de flesta avseenden. Autofokusen är otrolig. Det spelar ingen roll om det är kvicka barnbarn eller flygande fåglar. Havsörnen häromdan var jag riktigt nöjd med när jag gick hem efter morgonpromenaden på Riddarholmen.
Nya kameran jobbar mycket bra med min Sony blixt. HVL 58 AM, samt adapter.

Nya kameran presterar bättre bilder. Bättre i ljushantering, bättre dynamik, bättre sökare, så man ser direkt vad det är som kommer att fastna på minnes kortet.

Det har gått så långt, att jag tar nästan allt i jpg, då det krävs så lite efterjustering. RAW får bli om det är viktiga bilder - beställningsbilder.
Att man direkt i sökaren ser vilka inställningar som gäller, och med knapptryckningar fortfarande när sökaren är uppe vid ögat ändrar de väsentliga parametrarna gör ju att man som amatör ändå verkar nå precis dit man vill i sin bildbehandling. Jag gillar EVF.

Jag har största respekt för att spå många gillar nya mindre kameror - NEX mm.
Själv är jag så himla nöjd med A77 ans format, då den ligger som ett proffsverktyg i handen. Själv använder jag ofta universalobjektivet Tamron 18-270, som gör att kameran inte känns tung och klumpig, men ändå är suveränt till natur, promenad och resor.
Vill man skaffa sig en bra kamera skall man inte tveka för att åtminstone testa nya A77 II.

Tycker

Bertil

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar