Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony eller pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

guideline

Medlem
Hej, är på väg att köpa min första DSLR, har varit väldigt intresserad av Pentax K10D men har nu även börjat titta på Sony A-350, någon som har nått råd om de olika utrustningarna vad som skiljer dem åt?
 
jo har kollat på det där, fast de säger ju inte så mycket när det bara står vad den har, tänkte om nån har några egna erfarenheter av de båda, hur bra det är bild mässigt? och hur bra är vädertätning är det nått man klarar sig utan
 
Gå och kläm på kamerorna, prova vilken som ligger bäst i handen och vilkan som känns enklast att använda.

Sedan är det alltid(nåja, nästan iaf) bättre med mindre MP. A300 är att föredra alltså.
 
David Lindström skrev:
... tänkte om nån har några egna erfarenheter av de båda, ...
Sannolikheten är nog ganska låg - bilda Dig en egen uppfattning, är nog den framkomligaste vägen. Välj den som ligger bäst i handen. Ingen av dem är dålig, båda kommer att skänka Dig massor av fotoglädje.
 
Det jag tycker du ska tänka på är att Sonys objektiv är väldigt dyra.

Skulle vilja påstå att Pentax K10D är en bättre kamera rakt igenom. Lägger man till Pentaxs relativt billiga objektiv blir valet ganska enkelt.

K10:an är vädertätad, har en bättre sökare osv osv

Som sagt, jag tycker att valet är väldigt enkelt. K10D är en exceptionell kamera till ett nästan brottsligt lågt pris just nu. Slå till innan de tagit slut!
 
A300/A350 har live view, men Pentaxen har större sökare. Gissar att Sonyn har snabbare autofokus (har dock bara jämfört min A100 med K10D).

Vad tänker du plåta med kameran?
 
jag tänker plåta med naturfoto, fast då även en del makro, där jag klart kan ha användning av Live-view men känns som pentax är ett bättre system i längden. Eftersom man förmodligen vill byta upp sig om nått år så vore det ju trevligt om man slipper byta märke.

men få dra ner till umeå igen då och titta, bor i skellefteå och tyvärr så säljer ingen pentax här så har inte haft nån möjlighet att känna på den.
 
Martin Bogg skrev:Det jag tycker du ska tänka på är att Sonys objektiv är väldigt dyra.

Skulle vilja påstå att Pentax K10D är en bättre kamera rakt igenom. Lägger man till Pentaxs relativt billiga objektiv blir valet ganska enkelt.

K10:an är vädertätad, har en bättre sökare osv osv

Som sagt, jag tycker att valet är väldigt enkelt. K10D är en exceptionell kamera till ett nästan brottsligt lågt pris just nu. Slå till innan de tagit slut!
Vederhäftigt minsann - Sony är ju bara en uppstickare som gör leksaker; hundar och små robotar. Suck.

Båda är kompetenta kameror - basta. Det finns fristående tillverkare av objektiv till båda - basta.
 
tannler skrev:
Vederhäftigt minsann - Sony är ju bara en uppstickare som gör leksaker; hundar och små robotar. Suck.

Båda är kompetenta kameror - basta. Det finns fristående tillverkare av objektiv till båda - basta.

Jag sa inte att Sonys var dålig, bara att K10D är bättre på många sätt. Läsförståelse är något du kanske ska öva lite på?

Systemet för Pentax är större, billigare med unika fasta objektiv som du endast hittar hos Pentax.
 
En stor nackdel med Sony är väl att deras objektiv är ngt dyrare, men det ny lanserade kamerorna känns väldigt fina från Sony's sida. Om du ska fota makro kommer du upptäcka att en vridbar skärm med liveview är guld värld.

Båda märkerna är framtids säkra, och om du efter ett par år vill uppgradera inom Sony så kommer det knappast vara ngt problem.

Om du faller för Pentax så skulle jag hoppa över K10D, gå istället på K20D som har CMOS sensor å långt mkt lägre brus som det flesta kameror. Likväl som du bör avstå Alpha 100.

Båda kamerorna är sköna å hålla i. Satsa på det märket som har det objektiv som du vill ha, finns många bra tredjeparts (Tamron, Tokina å Sigma), dock så är ju inte autofokusen lika snabb på dessa.

Som en liten referens till vad det båda kamerorna kostar så får du ju en EOS 40D för 8300 efter cashback här i Sverige.
 
Martin Bogg skrev:
Jag sa inte att Sonys var dålig, bara att K10D är bättre på många sätt. Läsförståelse är något du kanske ska öva lite på?

Systemet för Pentax är större, billigare med unika fasta objektiv som du endast hittar hos Pentax.
Suck - vad Du vet om min läsaförståelse undandrar sig min bedömning, men jag skulle rekommendera att Du höll Dig till saken.

Redovisa varför "Pentax K10D är en bättre kamera rakt igenom". Jag uppfattar det inte som vederhäftigt att uttrycka sig så svepande, och har svårt att se vad det har med läsförståelse att göra. Till saken - redovisa.
 
Jag har i dagsläget en Canon-kamera men hade för en tid sedan funderingar på att byta system. Syftet var att få möjlighet till bildstabilisering med alla objektiv.

Alltså stod valet mellan Pentax eller Sony. Jag fastnade då för Pentax mycket pga att optiken är något billigare och troligtvis ungefär lika bra. Sen fastnade jag också för att Zeiss gör fasta manuella gluggar till Pentax. Närmare analog traditionell, mekanisk fotokänsla går nog inte att komma.

En annan viktig detalj är att Pentax i dagsläget förfogar över lite robustare kamerahus än vad Sony gör. Tror jag åtminstone. Hur som helst s blir det inget systembyte, utan jag kommer framöver satsa på en 24-105 IS istället. Blir billigast så, även om det alltid är roligt att testa nytt.
 
man kanske ska lägga ut några tusen till då och köpa en k20d istället för k10. Hur är live view på k20?
 
eller är de för svårt för en nybörjare? fast samtidigt vill jag ju lära mig vill inte känna att jag får ut för lite av min kamera efter ett år vilket verkar vara fallet om man köper en instegskamera typ nikon D40
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.