Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
sony eller pentax?
- Trådstartare guideline
- Start datum
tannler
Aktiv medlem
ondjultomte
Aktiv medlem
Gå och kläm på kamerorna, prova vilken som ligger bäst i handen och vilkan som känns enklast att använda.
Sedan är det alltid(nåja, nästan iaf) bättre med mindre MP. A300 är att föredra alltså.
Sedan är det alltid(nåja, nästan iaf) bättre med mindre MP. A300 är att föredra alltså.
tannler
Aktiv medlem
Sannolikheten är nog ganska låg - bilda Dig en egen uppfattning, är nog den framkomligaste vägen. Välj den som ligger bäst i handen. Ingen av dem är dålig, båda kommer att skänka Dig massor av fotoglädje.David Lindström skrev:
... tänkte om nån har några egna erfarenheter av de båda, ...
ondjultomte
Aktiv medlem
jaguideline skrev:
Men är det bara mp ända som skiljer A300 & A350?
Martin-B
Aktiv medlem
Det jag tycker du ska tänka på är att Sonys objektiv är väldigt dyra.
Skulle vilja påstå att Pentax K10D är en bättre kamera rakt igenom. Lägger man till Pentaxs relativt billiga objektiv blir valet ganska enkelt.
K10:an är vädertätad, har en bättre sökare osv osv
Som sagt, jag tycker att valet är väldigt enkelt. K10D är en exceptionell kamera till ett nästan brottsligt lågt pris just nu. Slå till innan de tagit slut!
Skulle vilja påstå att Pentax K10D är en bättre kamera rakt igenom. Lägger man till Pentaxs relativt billiga objektiv blir valet ganska enkelt.
Som sagt, jag tycker att valet är väldigt enkelt. K10D är en exceptionell kamera till ett nästan brottsligt lågt pris just nu. Slå till innan de tagit slut!
guideline
Medlem
jag tänker plåta med naturfoto, fast då även en del makro, där jag klart kan ha användning av Live-view men känns som pentax är ett bättre system i längden. Eftersom man förmodligen vill byta upp sig om nått år så vore det ju trevligt om man slipper byta märke.
men få dra ner till umeå igen då och titta, bor i skellefteå och tyvärr så säljer ingen pentax här så har inte haft nån möjlighet att känna på den.
men få dra ner till umeå igen då och titta, bor i skellefteå och tyvärr så säljer ingen pentax här så har inte haft nån möjlighet att känna på den.
ondjultomte
Aktiv medlem
Du har bättre uppgraderings möjligheter med SONY ...
A700 sedan "A900" ...
A700 sedan "A900" ...
tannler
Aktiv medlem
Vederhäftigt minsann - Sony är ju bara en uppstickare som gör leksaker; hundar och små robotar. Suck.Martin Bogg skrev:Det jag tycker du ska tänka på är att Sonys objektiv är väldigt dyra.
Båda är kompetenta kameror - basta. Det finns fristående tillverkare av objektiv till båda - basta.
Martin-B
Aktiv medlem
tannler skrev:
Vederhäftigt minsann - Sony är ju bara en uppstickare som gör leksaker; hundar och små robotar. Suck.
Båda är kompetenta kameror - basta. Det finns fristående tillverkare av objektiv till båda - basta.
Jag sa inte att Sonys var dålig, bara att K10D är bättre på många sätt. Läsförståelse är något du kanske ska öva lite på?
Systemet för Pentax är större, billigare med unika fasta objektiv som du endast hittar hos Pentax.
Allemyr
Aktiv medlem
En stor nackdel med Sony är väl att deras objektiv är ngt dyrare, men det ny lanserade kamerorna känns väldigt fina från Sony's sida. Om du ska fota makro kommer du upptäcka att en vridbar skärm med liveview är guld värld.
Båda märkerna är framtids säkra, och om du efter ett par år vill uppgradera inom Sony så kommer det knappast vara ngt problem.
Om du faller för Pentax så skulle jag hoppa över K10D, gå istället på K20D som har CMOS sensor å långt mkt lägre brus som det flesta kameror. Likväl som du bör avstå Alpha 100.
Båda kamerorna är sköna å hålla i. Satsa på det märket som har det objektiv som du vill ha, finns många bra tredjeparts (Tamron, Tokina å Sigma), dock så är ju inte autofokusen lika snabb på dessa.
Som en liten referens till vad det båda kamerorna kostar så får du ju en EOS 40D för 8300 efter cashback här i Sverige.
Båda märkerna är framtids säkra, och om du efter ett par år vill uppgradera inom Sony så kommer det knappast vara ngt problem.
Om du faller för Pentax så skulle jag hoppa över K10D, gå istället på K20D som har CMOS sensor å långt mkt lägre brus som det flesta kameror. Likväl som du bör avstå Alpha 100.
Båda kamerorna är sköna å hålla i. Satsa på det märket som har det objektiv som du vill ha, finns många bra tredjeparts (Tamron, Tokina å Sigma), dock så är ju inte autofokusen lika snabb på dessa.
Som en liten referens till vad det båda kamerorna kostar så får du ju en EOS 40D för 8300 efter cashback här i Sverige.
tannler
Aktiv medlem
Suck - vad Du vet om min läsaförståelse undandrar sig min bedömning, men jag skulle rekommendera att Du höll Dig till saken.Martin Bogg skrev:
Jag sa inte att Sonys var dålig, bara att K10D är bättre på många sätt. Läsförståelse är något du kanske ska öva lite på?
Systemet för Pentax är större, billigare med unika fasta objektiv som du endast hittar hos Pentax.
Redovisa varför "Pentax K10D är en bättre kamera rakt igenom". Jag uppfattar det inte som vederhäftigt att uttrycka sig så svepande, och har svårt att se vad det har med läsförståelse att göra. Till saken - redovisa.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har i dagsläget en Canon-kamera men hade för en tid sedan funderingar på att byta system. Syftet var att få möjlighet till bildstabilisering med alla objektiv.
Alltså stod valet mellan Pentax eller Sony. Jag fastnade då för Pentax mycket pga att optiken är något billigare och troligtvis ungefär lika bra. Sen fastnade jag också för att Zeiss gör fasta manuella gluggar till Pentax. Närmare analog traditionell, mekanisk fotokänsla går nog inte att komma.
En annan viktig detalj är att Pentax i dagsläget förfogar över lite robustare kamerahus än vad Sony gör. Tror jag åtminstone. Hur som helst s blir det inget systembyte, utan jag kommer framöver satsa på en 24-105 IS istället. Blir billigast så, även om det alltid är roligt att testa nytt.
Alltså stod valet mellan Pentax eller Sony. Jag fastnade då för Pentax mycket pga att optiken är något billigare och troligtvis ungefär lika bra. Sen fastnade jag också för att Zeiss gör fasta manuella gluggar till Pentax. Närmare analog traditionell, mekanisk fotokänsla går nog inte att komma.
En annan viktig detalj är att Pentax i dagsläget förfogar över lite robustare kamerahus än vad Sony gör. Tror jag åtminstone. Hur som helst s blir det inget systembyte, utan jag kommer framöver satsa på en 24-105 IS istället. Blir billigast så, även om det alltid är roligt att testa nytt.
Palletheking
Aktiv medlem
Den skall klara det. jag tror att K20D är i paritet ex Nikon D300 vad gäller stryktålighet.guideline skrev:
är pentaxen så tätad att om man har en tätad glugg på så går den använda i regn eller kraftig dimma?