Proteus
Aktiv medlem
larsborg skrev:
--------------------------------------------------
mikael risedal skrev:
.. Det är därför vad det gäller Canons sensor inte självklart att du kan få bättre resultat på en 24 x 36 yta än en den mindre APS och de två kriterierna BRUS. DYNAMISKT OMFÅNG...
--------------------------------------------------
Jag säger inte emot dig, men min personliga uppfattning, från min egen K-M 5D, är ändå att bilderna från en lånad Canon 5D, ger bättre och "renare" bilder.
Om nu det högre priset på Canon 5D gör att man som betraktare tror sig se en bättre bild, det kanske är förklaringen.
Men, Canon 5D, med sin fullbildsensor, har en större och bättre sökare än vad någon APS-C D-SLR har ännu, iaf.
Om inte en D-SLR med FF sensor nu hade varit så dyr, hade jag lagt min K-M 5D på hyllan!
Håller med Karin, om nu bruset på en D-SLR för konsument inte är lägre än en kompakt digitalare, va fasen har jag då vunnit?
Jo, byta optik, javisst, men bäst bild vinner ändå, lågt brus vid ISO 400, det har klassikern K-M A2, för mycket mindre pengar begagnad!
K-M Stolt´s A2:a är nog inte till salu?
en DSRL är ju snabbare på allt, autofokus t ex, finns nog många frustrerade barn/hundägare som har svårt att få skarpa bilder med sina digitalkompakter, och å andra sidan är det ju roligt att inte alltid få oändligt skärpedjup i bilderna.
ang sensorer så är det inte så lätt att dra generella slutsatser...både APS och FF har sina respektive problem, det är också svårt att kombinera hög känslighet med stort dynamiskt omfång/lågt brus.
Senast ändrad: