Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Har för mig när D200 kom på B&H var priset nästan lika priset här inkl moms. Mao väldigt dyrt för att vara USA. Kanske håller man lite högre priser när det går?

hazard skrev:
Vore ju konstigt om ett vinstdrivande företag inte gjorde det! Har för mig att det kallas marknadsekonomi :)

/Andreas

Vilken tur att det finns flera konkurrerande företag på dSLR marknaden då :)

SONYs konkurrenter ligger ju på 7000+ ( 305D för 6500:) så SONYs A100 kan inte kosta så mycket mer...

Spontant verkar de brittiska priserna på SA100 ligga "förväntat högt" på preorder - 9500:- för kit och 8150:- för hus, ( exkl. frakt 450:- ). Rimligtvis bör "priset-på-gatan" falla med min. 1500:- ganska raskt för att SA100 ska sälja i de volymer Sony hoppas på.

Jag var på vippen att skaffa ett D5D-hus som komplement till min D7D, men beslöt att vänta in SA100 när ryktena fick mer substans. Nu känns det som att jag skaffar en beg. D7D i stället och väntar in SA200.

tannler skrev:
Jag var på vippen att skaffa ett D5D-hus som komplement till min D7D, men beslöt att vänta in SA100 när ryktena fick mer substans. Nu känns det som att jag skaffar en beg. D7D i stället och väntar in SA200.
Du kommer få vänta ett tag, Sony har sagt att dom inte kommer visa någon mer modell i år, utan att nästa kommer ca ett år efter A100 och kommer vara en "proffskamera".

tannler skrev:
Nu känns det som att jag skaffar en beg. D7D i stället och väntar in SA200.
Ja oberoende av pixlar & antidust så är ju D7D garanterat klart mer kamera att arbeta med, de som vill ha nåt kompakt & kan leva med de ergonomiska skillnader som finnns kan mycket väl köpa D5D (om de hittar en) eller invänta A100...

Jag ska erkänna att jag har svårt att förstå att inte fler funderar på beg. D7D utan i stället letar nya D5D??? Möjligt att vikt & kompakthet är viktigt för många? Betänk att D7D ergonomiskt sett inte fått någon konkurrans förrän D200 kom, tog ett tag...

//Larsa

.Z. skrev:
Ja oberoende av pixlar & antidust så är ju D7D garanterat klart mer kamera att arbeta med, de som vill ha nåt kompakt & kan leva med de ergonomiska skillnader som finnns kan mycket väl köpa D5D (om de hittar en) eller invänta A100...

Jag ska erkänna att jag har svårt att förstå att inte fler funderar på beg. D7D utan i stället letar nya D5D??? Möjligt att vikt & kompakthet är viktigt för många? Betänk att D7D ergonomiskt sett inte fått någon konkurrans förrän D200 kom, tog ett tag...

//Larsa
5D har ju faktiskt några fördelar framför 7D med, även om ergonomin, PC-synk och vertikalgrepp med 7D är stora fördelar.

Anddje skrev:
5D har ju faktiskt några fördelar framför 7D med, även om ergonomin, PC-synk och vertikalgrepp med 7D är stora fördelar.
Jag vet inte vad du menar för fördelar annat än att man kan förstora RAW men de övriga kan inte vara nåt att hänga i julgran, eller? Ang. PC-synk & vertgrepp så utnyttjar jag inget av det, det är inte det som man hittar i specar som är de stora skillnaderna, det är att arbeta med de två, hålla i dem som är det största...

Jag vet inte varför detta diskuteras, jag är av den uppfattningen att det skiljer ljusår i ergonomi mellan de två modellerna men om man inte tycker det & vill ha kompakthet då köper man D5D, eller A100 förstås...

När prisskillnaden var stor så kunde jag förstå detta men inte idag...

//Larsa

Pre order är alltid dyrt. Det är bättre att köpa en produkt när produktionen och leveranserna har kommit igång ... några veckor efter release, då brukar oftast priset sänkas

citerar mig själv från förstasidans a100-artikelkommentarer:
"Är det bara jag eller är det inte lite väl mycket kromatisk aberration i många av bilderna? Zooma t.ex in träden i bakgrunden på helikopterbilden (utifrån helikoptern). Eller kolla på flaggstångsbilden och kolla längst med kanterna av flaggstången samt själva flaggan.
Är nybörjare på foto, men är inte det där vad som kallas för kromatisk aberration?"

Beror väl iofs på objektivet, men jag anar att det är kitobjektivet?

Bilderna i fråga:
http://www.fotosidan.se/clindh/alfa/DSC00619.JPG
http://www.fotosidan.se/clindh/alfa/DSC00583.JPG

Testbilder med kitobjektivet är ju inte riktigt att lita på.. Skulle vilja se bilder tagna med 50/1,4 eller 70-210/4 tex. (Eller med en ziessglugg:)

Anddje skrev:
Du kommer få vänta ett tag, Sony har sagt att dom inte kommer visa någon mer modell i år, utan att nästa kommer ca ett år efter A100 och kommer vara en "proffskamera".
Jag är fullt på det klara med det. Jag har fått det viktigaste budskapet av Sony dock; "We are commited and will take you by surprise!". Detta gör att mitt gamla beslut att kränga av allt i fotoväg, utom en Minolta 7000 och en massa generella tillbehör, känns än mer rätt.

Jag sitter med en av världens bästa kameror, KMD7D, tillsammans med objektiv som inte lämnar mycket i övrigt att önska, och jag har har kommit dit för en spottstyver. Det som närmast finns på önsklistan, kommer, sannolikt, dock inte att vara lika överkomligt, men jag har ingen brådska. Det jag vill ha fatt i finns på begagnatmarknade till och från och det är bara ett nytt kamerahus som hägrar - nå'ngång nästa sommar.

crawen skrev:
citerar mig själv från förstasidans a100-artikelkommentarer:
"Är det bara jag eller är det inte lite väl mycket kromatisk aberration i många av bilderna? Zooma t.ex in träden i bakgrunden på helikopterbilden (utifrån helikoptern). Eller kolla på flaggstångsbilden och kolla längst med kanterna av flaggstången samt själva flaggan.
Är nybörjare på foto, men är inte det där vad som kallas för kromatisk aberration?"

Beror väl iofs på objektivet, men jag anar att det är kitobjektivet?

Bilderna i fråga:
http://www.fotosidan.se/clindh/alfa/DSC00619.JPG
http://www.fotosidan.se/clindh/alfa/DSC00583.JPG

Tycker verkligen inte det är så farligt för ett kitobjektiv, det mesta på flaggstången ser ut o vara själva flaggan...

uppförstorat en jäkla massa:

Bilagor

• ca.jpg
    ca.jpg
    30.2 KB · Visningar: 561
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar